میتوان بازرسان بیمه را به موبایل های هوشمند و اپلیکیشن حسگر اثر انگشت مجهز کرد تا حضور و غیاب مهندسان و کارگران در کارگاه را به طور دقیق اعلام کنند و مهندسان و کارگرانی را که در شغل دیگری مشغول به کار هستند شناسایی کرده و به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی کنند
آزمایشگاه های خاک و بتن نظام مهندسی برای کار گرفتن باید دست به دامن دلالان و کارچاق کن ها شوند چون تعداد آزمایشگاه ها زیاد است ولی تعداد کارهای ساختمانی کم است
به همین علت باید سیستم ارجاع کار نوبتی بین آزمایشگاه های خاک و بتن نظام مهندسی ایجاد شود تا هیچ آزمایشگاهی بیکار نماند
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام وقت همگی بخیر. چرا برای ارجاع پایه سه نظارت هیچ اقدامی نمیشه؟؟
بعنی حتما باید لابی کرد تا بشه یه پروژه نظارت برداشت؟؟
چرا از مهندسین پایه سه در پروژه ها استفاده نمیشه؟؟
اگه بحث تجربه و این چیزا هست.؟؟؟ خب چرا در کنار مهندسین پایه های یک و دو مشغول بکارشون نمیکنن ؟؟؟؟که هم کسب تجربه بشه و هم اینکه وارد چرخه بازار بشن.
راهکارهای سازمان برای مهندسین خیلی مبتدی و فساد گونه شده.
کی میخواد این فساد ریشه کن بشه خدا میدونه.
سازمان یک ارگان غیر انتفاعی است یعنی بایستی زمانی که داراییهاش بیش از مخارجش میشود میزان دریافتی از مهندسین شامل حق عضویت سالانه و پنج درصد واریزی را کاهش دهد. دلیلی ندارد پول اضافی بگیرد که بعدا بر سر نحوه خرج کردن یا بازگرداندن آن اختلاف پیش بیاید
باید برای هر مهندس ناظر یا مجری یا طراح یا عضو ازمایشگاه بتن و خاک یا عضو شرکت مجری حقوقی یا عضو شرکت نظارت حقوقی یک کارنامه حرفه ای صادر شود شامل مدرک تحصیلی - سن - سوابق بیمه تامین اجتماعی - ...
در بند ۱۷-۱۰ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان ذکر شده که تعرفه مجری در شرایط مدیریت پیمان تا ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز است که قطعا این تا معنی حداکثر می دهد نه حداقل. اگر منظورش حداقل باشد یعنی طرف میتواند قرارداد مدیریت پیمان را ۱۰۰درصد هزینه ساخت و ساز ببندد!!!
اما بحث اساسی دیگر تعرفه واقعی مجری است. هم اکنون مجموع تعرفه طراحی و نظارت ۵ درصد هزینه ساخت و ساز است(جدول۱۱). باتوجه به اینکه:
-مجری تمام وقت سر ساختمان است.
-وظایف ۴ رشته عمران ، معماری ، برق و مکانیک را باید انجام دهد.
-مسئولیت ایمنی با اوست.
-تهیه نقشه ازبیلت با اوست.
-تهیه برنامه زمانبندی با اوست.
قطعا تعرفه مجری از مجموع تعرفه ناظر و طراح یعنی ۵ درصد هزینه ساخت و ساز باید بیشتر باشد چرا که طراح و ناظر مجموع پارامترهای فوق را سر ساختمان ندارند.
چنانچه شنیدید تعرفه مجری در استانی به این ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز نزدیک نیست احتمال دهید این استان مجری صوری دارد
ذکر شد که یک عامل صوری گری مجری دستورالعمل فعلی مجری است که نیاز به اصلاح دارد.
الان وکلا به محض ورود به کانون وکلا باید کد بیمه دریافت کرده و حق بیمه تامین اجتماعی را از طریق خود کانون وکلا بپردازند پس یک وکیل نمیتواند کارمند اموزش و پرورش باشد و باید از شغل دولتی استعفا دهد ولی در نظام مهندسی این طور نیست متاسفانه کارمند اموزش و پرورش از پروانه نظارت و اجرای نظام مهندسی استفاده میکند و چند تا مهندس دیگر را از نان خوردن می اندازد
بعنی حتما باید لابی کرد تا بشه یه پروژه نظارت برداشت؟؟
چرا از مهندسین پایه سه در پروژه ها استفاده نمیشه؟؟
اگه بحث تجربه و این چیزا هست.؟؟؟ خب چرا در کنار مهندسین پایه های یک و دو مشغول بکارشون نمیکنن ؟؟؟؟که هم کسب تجربه بشه و هم اینکه وارد چرخه بازار بشن.
راهکارهای سازمان برای مهندسین خیلی مبتدی و فساد گونه شده.
کی میخواد این فساد ریشه کن بشه خدا میدونه.
در بند ۱۷-۱۰ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان ذکر شده که تعرفه مجری در شرایط مدیریت پیمان تا ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز است که قطعا این تا معنی حداکثر می دهد نه حداقل. اگر منظورش حداقل باشد یعنی طرف میتواند قرارداد مدیریت پیمان را ۱۰۰درصد هزینه ساخت و ساز ببندد!!!
اما بحث اساسی دیگر تعرفه واقعی مجری است. هم اکنون مجموع تعرفه طراحی و نظارت ۵ درصد هزینه ساخت و ساز است(جدول۱۱). باتوجه به اینکه:
-مجری تمام وقت سر ساختمان است.
-وظایف ۴ رشته عمران ، معماری ، برق و مکانیک را باید انجام دهد.
-مسئولیت ایمنی با اوست.
-تهیه نقشه ازبیلت با اوست.
-تهیه برنامه زمانبندی با اوست.
قطعا تعرفه مجری از مجموع تعرفه ناظر و طراح یعنی ۵ درصد هزینه ساخت و ساز باید بیشتر باشد چرا که طراح و ناظر مجموع پارامترهای فوق را سر ساختمان ندارند.
چنانچه شنیدید تعرفه مجری در استانی به این ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز نزدیک نیست احتمال دهید این استان مجری صوری دارد
ذکر شد که یک عامل صوری گری مجری دستورالعمل فعلی مجری است که نیاز به اصلاح دارد.
#مجری
#مجری_صوری
#تعرفه