جاهای دیگه رو نمیدونم الان در تبریز از مدتها پیش هرکی بیمه تامین اجتماعی از جای دیگه براش بریزن، مجری یا سرپرست کارگاه نمیتونه بشه
و برای مجری گری و سرپرست کارگاه شدن حتما باید در طول مدت اجرا بیمه واریز کنی
جاهای دیگه غیر از زیر مجموعه ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری همه شون باید بیمه تامین اجتماعی بریزند
مگر اینکه یکی بدون بیمه کار کنه که قابل شناسایی نیست
یعنی اگر دستگاهی که زیر مجموعه ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نباشد میتوانند مجری شوند؟ این قانون قبلا بود که هرکسی که حتی در شرکت خصوصی بیمه باشد نمیتواند پروانه اجرا دریافت کند. منظور از دستگاه اجرایی چیست؟ منظور از دستگاه اجرایی، هر نوع سازمانی و یا اداره و همچنین وزارتخانه ای است که برای احداث کردن تاسیسات عمرانی است و همچنین مسئولیت اجرا کردن آن را بر عهده دارند می باشد همچنین برای انجام این امور اعتباراتی را از طریق بودجه کل کشور دریافت می کنند این تعریف دستگاه اجرایی در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری هست بنابراین شامل ق ق و نیروهای مسلح و قوه مقننه و ... هم میشه
با سلام به همه عزیزان مهندس دارای پروانه مجری ذیصلاح
از آنجا که حضور مجری ذیصلاح در پروژه های ساختمانی اجباری گردیده ، اخیرا شاهد تماس شرکتهای حقوقی و سازندگان محترم با دارندگان پروانه های مجری ذیصلاح می باشیم ، که خواستار برگه مجری ذیصلاح بصورت صوری می باشند. از آنجا که این امر دارای منع قانونی بوده و از طرفی به شرافت کاری و تعهد مهندسی عزیزان همکار خدشه های جبران ناپذیری وارد می نماید.از همه عزیزان مهندس دعوت می گردد به مجری ذیصلاح صوری” نه “ بگوییم.
براساس ماده یک و ده قانون عوارض سال ۱۳۸۱ همه عوارض وضع شده قبل سال ۸۱ ملغی اعلام شده اند حال چگونه مجلس با استناد به ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ بیمه مهندسان را در سال ۱۴۰۲ براساس عوارض ماخوذه از ماده منسوخ ۳۹ قانون مذکور تصویب نموده است. !!!
سلام خدمت ریاست قوه قضائیه و ریاست سازمان بازرسی کل کشور و ریاست ستاد پیشگیری از جرم قوه قضائیه اعضای شورای های انتظامی نظام مهندسی ها طبق ماده 32 قانون نظام مهندسی حق ندارن از پروانه اشتغال خود استفاده کنن این شورا ها چون وظیفه نظارتی دارن حق ندارن خودشون کار مهندسی انجام بدن قاضی این شورا نباید بساز بفروش باشه عالی ترین رکن نظام مهندسی خودش دارای فساد گسترده است حقوق ماهیانه هم تراز رئیس نظام مهندسی باید برای این اعضا تعیین بشه تا مجبور نباشن رشوه بگیره و مستقل باشن و درست و قانونی به شکایت ها رسیدگی کنن این فاجعه رو وزارت راه شهرسازی و رئیس کل دادگستری ها باید فورا رسیدگی کنن دلیل این حجم از فساد در حوزه ساخت ساز و نظام مهندسی ها همین موارد است در خصوص کمسیون ماده 100 شهرداری ها هم باید این موارد رعایت بشه وگرنه دادستان ها مکلف هستند طبق بند بو پ ماده 290 و ماده 295 و ماده 122قانون مجازات اسلامی به عنوان شروع به قتل عمد این موارد رو تحت تعقیب قضایی بگذارند عدم رعایت مقررات مهندسی منجر به قتل مردم شده است و باید هر دادستانی کوتاهی کرد دادستان کل کشور آنرا تحت تعقیب قضایی قرار دهد وقوع متروپل و قتل عمد مردم نباید تکرار بشه وقتی شورای انتظامی فاسد جنایت کار باشه بقیه مهندسین هم جرات ندارن قانون رو اجرا کنن
در قانون بیمه جدید علاوه بر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی استفاده از ظرفیت های وزارت مسکن و شهرسازی هم دیده شده.
به نظر من استفاده از ظرفیت نظارت مستمر ناظرين (سازه، معماری، مکانیک، برق) برای پاییش و صحت حضور کارگر ساختمانی دارای بیمه و گواهی مهارت فنی می تونه بسیار به این قضیه کمک کنه...
به هر حال هر کدام از ناظرين با عوامل کار مربوط به رشته خودشون آشنا و درگیر هستند و می تونند تایید کنند که مثلا این تعداد کارگر با این مشخصات در مدت زمان مشخصی در یک پروژه کار کردند.
ممنوعیت استفاده از پروانه اشتغال افراد بازنشسته با سن بیشتر از ۶۰ سال چون به دلیل کهولت سن نمی توانند سرساختمان حاضر شده و از طبقات و ستون ها و سقف ها بازدید کنند پس امضافروشی میکنند
باید تمام پروژه های ساختماني و تجاری که از شهرداری ، پروانه نوسازی و تخریب میگیرند در سامانه اینترنتی به عموم مردم عرضه شوند و ناظر و مجری و طراح و آزمایشگاه خاک و بتن این پروژه ها در معرض دید عموم قرار گیرند تا مثلا مشخص شود کدام یک از اعضای هیات مدیره یا کارمندان سازمان نظام مهندسی و شهرداری و اداره راه و شهرسازی و... در دوران مسئولیت خود در سازمان نظام مهندسی ، کار نظارت ساختمان گرفتند ( بر خلاف قانون منع تعارض منافع ) و توبیخ شوند
عضویت در سازمان نظام مهندسی یکپارچه و سراسری شود و در همه خدمات مهندسی ( ارجاع نظارت و ارجاع خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن و ارجاع طراحی و ... )سرویس لازم را به مهندسان ارائه دهد.
مبحث دوم، آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و دستورالعمل نحوه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان روی این نکته تاکید دارن که کلیه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی باید توسط مهندس مجری ساخته بشه ولی متاسفانه در شهر اصفهان ، مجری ذیصلاح اجباری نشده هنوز
با حضور یک شخص در شرکت، شاهد ظرفیت اشتغال حقوقی ۳۵کار و ۷۰هزارمترمربع، در مقابل ظرفیت اشتغال حقیقی پایه یک، ۸کار و ۱۶۰۰۰مترمربع هستیم؛ این چنین ظرفیت اشتغال بالا در برابر کمترین توجه به حقوق اشخاص حقیقی، به تعرفه شکنی و افت کیفیت خدمات مهندسی در ساخت و ساز ختم می شود.لذا خواستار انقباض ظرفیت اشتغال شرکت های حقوقی، متناسب با تعداد اشخاص حقیقی هستیم.
نقشه اجرایی توسط مهندسی طراحی میشود که کارمند شهرداری هست و راه های دور زدن قانون را میداند، متاسفانه بر خلاف قانون منع تعارض منافع که استفاده کارمندان شهرداریها از پروانه و مهر نظام مهندسی را ممنوع کرده ، شاهدهستیم که اغلب کارمندان شهرداری با پروانه و مهر نظام مهندسی خود ، کار طراحی و نظارت میگیرند
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
مدرک دکترای جناب حمزه شکیب که از هندوستان گرفته ، قابل قبول و معتبر نیست .
داود دانشگر ( بخوانید نفر سوم تیم شکیب ) از وزارت راه و شهرسازی به شورای انتظامی نظام مهندسی کشور رفت و با حضور
کارمندان شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در شورای انتظامی کشور موافقت کرد و در پاداش خوش رقصی اش، شد رئیس شورای انتظامی.
اغلب مجریان حقیقی بیکار هستند چون یک شرکت مجری حقوقی انبوه ساز پایه ۳ به تنهایی ۶ کار همزمان میگیرد و این ظرفیت اشتغال بالای شرکت های حقوقی باعث بیکاری مجریان حقیقی شده
اگر نميتوانيد يا نميخواهيد مجري را واقعي كنيد اعلام رسمي كنيد تا مهندسان ناظر خودشان در كنار حق الزحمه كم نظارت ، حق الزحمه مجري همان ساختمان را هم قبول كنند تا هم شركت هاي صوري كار بدون زحمت كسب مال نكنند و همچين كار اصولي تر انجام شود.
در متن لایحه پیشنهادی دولت، کارکنان دستگاه اجرایی، حتی از اشتغال به عنوان ناظر حقیقی و یا نماینده ناظر حقوقی منع شده بودند.?
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
چرا با حذف کلمه ناظر از متن فوق راه رو برای تبدیل نظام مهندسی به حیات خلوت کارمندان دولتی هموار کرده اند.
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
اول باید مدیرکل اداره راه و شهرسازی اراک توبیخ و عزل شود چون بر خلاف قانون مدیریت تعارض منافع ، هنوز کارمندان اداره راه و شهرسازی اراک پروانه اشتغال نظام مهندسی خود را تودیع نکرده اند و در حال کار گرفتن با پروانه نظارت نظام مهندسی هستند !!!
در نظام مهندسی اراک ، برخی از کارمندان و اعضای هیات مدیره نظام مهندسی بر خلاف قانون منع تعارض منافع ، همزمان با عضویت در هیأت مدیره نظام مهندسی ، کار ۱۴۰۰۰ مترمربعی نظارت نظام مهندسی گرفتند و اداره راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور در مقابل این تخلفات سکوت کرده اند
جناب آقای حمزه شکیب از دشمنان و مخالفان اجرای قانون منع تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی کشور است
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
با سلام
احتراماً ما جمعی از مهندسان فعال اعتراض خود را نسبت به تصمیمات پیشین وزارت راه و شهرسازی را به قرار ذیل اعلام می داریم:
۱. نظر به اعمال شاخص تعدیل شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه در دستمزد خدمات مهندسی اعلامی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان قاعدتاً وزیر راه و شهرسازی بایستی این شاخص رسمی حوزه مهندسی را ارج نهد و به اعتراض چند ساختمان ساز ناآگاه از امور فنی-مهندسی اهمیت ندهد.
امیدواریم که دستمزد ۱۴۰۲ مهندسان با احتساب شاخص تعدیل ۶ماهه دوم ۱۴۰۱ ملاک نظر وزارت باشد تا رویه های مهندسی کشور حفظ گردد و مهندسان از شکاف طبقاتی دستمزدشان با سایر اقشار بیشتر متضرر نشوند.
مقامات پیشین وزارت راه و شهرسازی ، در راستای مقابله با فساد شرکت های صوری، شیوه نامه سختگیرانه اما با ظرفیت اشتغال بالا تهیه کرده بودند. با حذف این مقررات سختگیرانه پیرو اجرای رای دیوان عدالت اداری، ظرفیت اشتغال بالا کماکان به قوت خود باقی ماند. بطوریکه با حضور یک شخص در شرکت، شاهد ظرفیت اشتغال حقوقی ۳۵کار و ۷۰هزارمترمربع، در مقابل ظرفیت اشتغال حقیقی پایه یک، ۸کار و ۱۶۰۰۰مترمربع هستیم؛ این چنین ظرفیت اشتغال بالا در برابر کمترین توجه به حقوق اشخاص حقیقی، به تعرفه شکنی و افت کیفیت خدمات مهندسی در ساخت و ساز ختم می شود.لذا خواستار انقباض ظرفیت اشتغال شرکت های حقوقی، متناسب با تعداد اشخاص حقیقی هستیم.
مجریان نظام مهندسی باید شناسنامه دار شوند و مجهز به دستگاه GPS شوند تا حضور روزانه خود سرساختمان را به نظام مهندسی و شهرداری اطلاع دهند و از امضافروشی و پروانه فروشی آنها با قیمت ناچیز جلوگیری شود
در گذشته اکثر پروندهها و پروانههای صادر شده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع میشد و در بررسی این فرایند مشخص شد که عدم وصول گزارش مهندسین ناظر یکی از اسباب تخلفات است. با سامانهای اینترنتی که طراحی و راه اندازی میشود گزارش مهندسین ناظر به صورت مستقیم توسط این سامانه در اختیار مسئولین فنی شهرداری قرار میگیرند
هرگونه مراودات مالی بین مالکان و آزمایشگاه ها باید متوقف شود ، باید تعرفه خدمات آزمایشگاهی توسط مالکان به حساب نظام مهندسی واریز شود و سپس این تعرفه توسط نظام مهندسی به حساب آزمایشگاه ها واریز شود تا مانع تخفیف گرفتن مالکان از آزمایشگاه ها بشویم .
در شهر اراک اغلب آزمایشگاه های خاک و بتن نظام مهندسی بیکار هستند چون سامانه ارجاع کار بین آزمایشگاه ها وجود ندارد و برخی آزمایشگاه داران از طریق رابطه بازی با مالکان ، تخفیف دادن نجومی به مالکان ، تمام کارهای آزمایشگاهی خاک و بتن را تصاحب میکنند
به دلیل نبود سامانه ارجاع کار مجریان و متاسفانه ظرفیت اشتغال بالای مجریان ، برخی دفاتر طراحی به دلالی و کارچاق کنی برای مجریان اقدام میکنند و این ناعادلانه است
چرا به مهندسان عمران و کارشناسان معماری فقط یک صلاحیت مجری داده میشود ؟ ؛ در حالیکه شرح وظایف دو رشته متفاوت است ، باید ترتیبی اتخاذ شود که مجری معماری ( نما ) از مجری سازه ( عمران ) تفکیک شده و ۲ صلاحیت جدا صادر شود
متاسفانه نحوه برخورد آقای شاکری و سایر نمایندگان مجلس با مشکلات نظام مهندسی مثل برخورد آقای منادی سفیدان نماینده تبریز با مشکلات معلمان است ، متاسفانه هیچ شناختی از مشکلات سازمان نظام مهندسی و نحوه مواجه با آن ندارند
متاسفانه علیرغم افزایش چند برابری مهندسان عضو نظام مهندسي در چند سال اخیر و کاهش ساخت و ساز ولی ظرفیت اشتغال به کار مهندسان و شرکت های حقوقی نظام مهندسی ازسال ۷۴ تا الان ثابت مانده و متناسب با افزایش تعداد مهندسان ، این ظرفیت اشتغال به کار کاهش داده نشده
استفاده از هوش مصنوعی در ارجاع خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن بین آزمایشگاه های نظام مهندسی برای توزیع عادلانه کارها و جلوگیری از گرفتن چند کار همزمان توسط یک آزمایشگاه
فعالیت کارچاق کن ها و دلال های آزمایشگاهی متوقف شود
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
برای جلوگیری از تصاحب چند کار همزمان توسط شرکت های مجری حقوقی صوری ، باید شرکت های مجری حقوقی به نوبت کار بگیرند
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
حق الزحمه خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن باید توسط مالکان ساختمان به حساب نظام مهندسی واریز شود و سپس این پول توسط نظام مهندسی به حساب شرکت های آزمایشگاهی خاک و بتن انتقال داده شود ، چون خدمات آزمایشگاهی یک امر حاکمیتی و نظارتی هستند باید ارتباط مستقیم مالی بین شرکتهای آزمایشگاهی و مالکان ساختمان قطع شود
مهندسان مجری باید حضور تمام وقت سرساختمان داشته باشند و ۸ ساعت حضور روزانه یا ۴۴ ساعت حضور تمام وقت سرساختمان را از طریق دستگاه GPS ثبت کرده و به نظام مهندسی ارائه دهند
اغلب شرکت های آزمایشگاه خاک و بتن در شهر اراک صوری هستن و مدیرعامل و اعضای امتیاز آور شرکت هیچ حضور فیزیکی در آزمایشگاه ندارند و از همه بدتر اینکه این آزمایشگاه ها با اجاره پروانه سایر مهندسان تشکیل شدند که هیچ سواد و تخصص و دانشی در انجام آزمایشات خاک و بتن ندارند و مالکان آزمایشگاه این کارها را انجام میدهند
برای جلوگیری از فعالیت مجریان صوری باید دستگاه GPS در اختیار مهندسان مجری نظام مهندسی قرار گیرد تا حضور یا عدم حضور خود سرساختمان ها را ثبت کنند و به نظام مهندسی و شهرداری اعلام کنند .
ظرفیت اشتغال شرکت های مجری حقوقی کاهش یابد تا هیچ شرکتی بیکار نماند و هیچ شرکتی چند کار همزمان نداشته باشد
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
بابت غیبت های یک عضو هییت مدیره سازمان استان فارس کار شده.
اگر قرار است غیبت ۵ماهه یک عضو هییت مدیره با مصوبه شورای مرکزی موجه محسوب شود خوب سایر اعضای هییت مدیره فارس یا باقی استان ها هم ۵ ماه بروند فرنگ و شورای مرکزی غیبتشان را موجه کند.
-آقای شجاع رییس حراست وزارت راه و شهرسازی امکانش هست فشاری به شورای مرکزی بیاورید تا تصویر کامل صورتجلسات شورای مرکزی منتشر گردد(در حال حاضر گزینشی و به شکل متن منتشر می شود و مثلا مصوبه غیبت موجه یا غیرموجه عضو هییت مدیره فارس را در سایت نمیبینیم) تا بلکه معیار و دلایل موجه شدن غیبت اعضای هییت مدیره استان ها را بدانیم؟؟؟
ارجاع خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی ، از تصاحب چند کار همزمان آزمایشگاه خاک و بتن توسط شرکت های آزمایشگاهی جلوگیری به عمل می آورد
درصد قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان براساس نیاز استان و شهرهای استان متفاوت شود. مثلا درصد قبولی آزمون نظارت عمران تهران بشود ۷۰ اما درصد قبولی نظارت برق مسجدسلیمان بشود ۴۰. +البته ممکن است مهندس برقی در مسجدسلیمان یا مهندس عمرانی در خاش یا مهندس معماری در قوچان یا ... نمره ۸۰ درصد را کسب نماید. خوب نمی توان راه را بر این مهندس با استعداد بست و از او تعهد خدمت مهندسی ۲۰ ساله در این شهر گرفت. تعهد را از مهندسانی باید گرفت که با آوانس قبول شدند یعنی اشخاصی با نمره بین ۴۰ تا ۵۰ -اعداد بالا و شهرها همه مثل است. کشف نیاز مهندسی و ظرفیت خدمات مهندسی هر شهر باید حساب شده باشد تا نمره قبولی هم حساب شده باشد. انشاءالله که آقای عباسی معاون مسکن و ساختمان وزارت با حسن نظر نسبت به این پیشنهاد اقدام نمایند تا یک تحول را شاهد باشیم.
استعلام از وزارت راه وشهرسازی درخصوص اولویت نظارت پرونده ای که خدمات طراحی آن را دفاتر حقوقی انجام داده است.
طبق نظر وزارت راه وشهرسازی،اشخاص حقوقی با صلاحیت طراحی و نظارت،در طی سال فقط یکبار ودر صورتی که از نظر امتیاز بالاتر از سایر کاندیدشوندگان آن پروژه باشند می توانند آن پروژه را(که خود طراحی کرده اند) نظارت نمایند.
درصورتی که این پروژه ها خارج از سیستم ارجاع نظارت به دفاتر ارجاع شده باشد این کار غیرقانونی است و باید هیئت مدیره ها پاسخگو باشند.
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
تعارض منافع یکی از مهمترین چالش های پیش روی نظام مهندسی است و وقتی شرکت آزمایشگاه خاک و بتن نظام مهندسی یا مجری حقیقی و حقوقی از یک سو باید حقوق و دستمزد خود را از کارفرما دریافت کند و از سوی دیگر تخلفات ساخت و ساز همان کارفرما را اعلام کند این یک تناقض در انجام وظیفه ی نظارت صحیح با منافع شخصی است.
مجری نباید ناظر کار خود باشد . گاها دیده شده که برخی مهندسان ناظر ، سند زمین را به نام همسر و فرزندان خود ثبت میکنند تا به نام آنها جواز ساخت بگیرند و بر پروژه خانواده خودشان نظارت کنند که این خلاف قانون منع تعارض منافع است
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
اعضای هیئت رئیسه و هیئت مدیره و همچنین بازرسان سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها اجازه حضور در شرکتهای حقوقی خدمات مهندسی به هر شکل اعم از سهام داری، مدیریت یا امتیازآوری منع شوند.
با همکاری اداره ثبت و اپلیکیشن موبایل GPS میتوان موقعیت پروژه های ساختماني را در سیست موقعیت یاب جهانی ثبت کرد ( GIS )و حضور یا عدم حضور مهندسان مجری یا ناظر سرساختمان را ثبت کرد.
اگر مشکل غیبت مهندسان سرساختمان ( امضافروشی) مهندسان حل شود ، میتوان برای صدها هزار مهندس شغل پایدار و دایمی ایجاد کرد
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
نباید هیچ گونه رابطه مالي بین کارمندان سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نظام مهندسی وجود داشته باشد
. پروانه نظارت کارمندان سازمان بازرسی کل کشور باید ابطال شود . به نظر شما کارمند سازمان بازرسی کل کشور که کار نظارت ۳۰۰۰ مترمربعی از نظام مهندسی میگیرد( معادل ۲۰۵ میلیون تومن) میتواند نمیتواند تخلفات مدیران سازمان را نادیده بگیرد ؟
چرا ریاست سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی هیچ اقدامی در برخورد با شرکت های آزمایشگاهی خاک و بتن صوری نظام مهندسی انجام نمیدهند؟ شرکت هایی که با اجاره کردن پروانه سایر مهندسان تاسیس شدند و هیچ حضور فیزیکی در محل آزمایشگاه ندارند
: با توجه به وظیفه مهم سازمان ها در خصوص نظارت بر حسن خدمات مهندسی و حضور مجریان و ناظرین در کارگاه های ساختمانی و امکان رصد و گزارش گیری از آن، می توان از فناوری نرم افزار هوش مصنوعی کمک گرفت .
پرداخت هرگونه اضافه کاری به کارمندان سازمان نظام مهندسی اراک تعطیل شود چون سازمانی که پنج شنبه ها تعطیل است حتی ساعات موظفی خود را در طی هفته ارائه خدمات نمیدهد پس اضافه کاری ماندن کارمندان نظام مهندسی هیچ توجیهی ندارد
قرار بود تا ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی با استفاده از ظرفیت ماده 39 قانون نظام مهندسی ساختمان اصلاح شود تا به این ترتیب مهندسین نیز ذیل این بند قانونی مشمول باشند.
پروانه اشتغال نظام مهندسی تک تک کارمندان ادارات راه و شهرسازي باید ابطال شود تا نتوانند با رانت و رابطه بازی ، کارهای بزرگ نظارت و طراحی بگیرند . این یعنی منع تعارض منافع
ناظران کارهای ساختمانی با متراژ بیشتر از ۳۰۰۰ مترمربع در معرض دید عموم مردم قرار گیرد تا همگان بدانند کارهای بزرگ و پولساز توسط چه مهندسانی تصاحب میشوند و این مهندسان چه نوع فامیلی و رفاقتی با اعضای هیات مدیره نظام مهندسی دارند .
در عصر فناوری باید حضور تمام وقت اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاهی خاک و بتن در محل آزمایشگاه از طریق دستگاه حسگر اثر انگشت یا دستگاه GPS موبایلی کنترل شود.
شرکت های آزمایشگاهی باید تابع قانون کار شوند تا بازرسان اداره کار و بازرسان سازمان بیمه تامین اجتماعی بتوانند حضور یا عدم حضور مدیرعامل و اعضای شرکت های آزمایشگاهی را کنترل کنند .
سامانه ارجاع نظارت نظام مهندسی به سامانه دادستانی و اداره کار و سازمان بازرسی کل کشور و ادارات راه و شهرسازی استان ها متصل شود تا ناظران و طراحان و مجریان همه پروژه هایی که از شهرداری پروانه ساختمانی گرفتند برای عموم مردم قابل عرضه باشد تا برخی کارمندان مهندسان نتوانند بر خلاف قانون منع تعارض منافع ، کار بگیرند
تا برخی کارمند مهندسان یعنی مهندسانی که شغل دولتی و درآمد مادام العمر و عیدی و پاداش و سنوات و بیمه و ... دارند ولی باز هم از سهمیه های نظارت و طراحی و اجرا نظام مهندسی استفاده میکنند و کار از نظام مهندسی میگیرند
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
خیلی خنده داره که از عضو هیات مدیره نظام مهندسی شهرستان ا... در هنگام انتخابش به این سمت ، تعهد محضری میگیرند که کار نظارت و طراحی و اجرا در دوره مسئولیتش قبول نکند !! ولی با تعجب می بینیم عضو هیات مدیره نظام مهندسی علیرغم دریافت حقوق ماهانه ۶۰ میلیون تومانی ، به این حد اکتفا نکرده و کار نظارت ۱۴۰۰۰ مترمربعی تعاونی مسکن پالایشگاه در خیابان هپکو را برداشته !!!
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
در حالیکه هزاران نفر از مهندسان پروانه دار پایه ۳ نظارت و اجرا نظام مهندسی بیکار هستند ، چرا سرپرست کارگاه از بین مهندسان فاقد پروانه انتخاب میشود؟
پیگیری اعضای نظام مهندسی استان اصفهان در خصوص تخلفات صورت گرفته در مجمع بهمن ماه سال گذشته این سازمان نتیجه داد.
با توجه به تعلل و کوتاهی مدیر کل فعلی راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص ابطال مجمع مذکور، مدیر کل حقوقی وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای علاوه بر ابطال مجمع، موضوع عزل هیات مدیره را مطرح نموده است.
امیدواریم مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در این زمینه شفاف سازی انجام دهند.
شیوه نامه قبلی طراحی و نظارت اشخاص حقوقی شرایط سختگیرانه داشت. به بهانه اصلاح، شرایط سخت رو حذف و کلا کارها رو تقدیم شرکتهایی کردند که به راحتی مثل قارچ سمی در حال تکثیرند.
شکیب و شورای مرکزیش کمکی نمیکنن.
ایشون حامی شیوه نامه فعلی هست و جلسات متعدد و مذاکره با وزارتخانه هم بازی برای فریب اعضا و تطهیر خودش هست.
اگر توجه کرده باشید اقدامات شکیب همه در راستای کمتر شدن سهم اعضا از کارهاست. همونطور که در خفا در تلاش برای ابطال بخشنامه تعارض منافعه.
سامانه ارجاع نظارت نظام مهندسی به سامانه صدور پروانه ساختمانی شهرداری متصل شود تا ناظران و طراحان و مجریان همه پروژه هایی که از شهرداری پروانه ساختمانی گرفتند برای عموم مردم قابل عرضه باشد .
نامه بازرسی کل قضایی استان اردبیل خطاب به نظام مهندسی ساختمان ، شهرداری و اداره راه و شهرسازی استان اردبیل ، در خصوص اصلاح فرایند طراحی ، ارجاع به موقع طراحی ، الزام قراردادهای همسان طراحی مهندسین ذیصلاح ، کنترل ظرفیت و صلاحیت دفاتر ، و رسیدگی به تخلفات در این خصوص
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
اولین و مهم ترین قدم برای مبارزه با فساد و رانت در بخش طراحی، اصلاح قانون و سیستمی کردن ارجاع طراحی است.
در بند ب ماده ٥٥ لايحه هفتم برنامه توسعه قبلي حضور كاركنان دستگاه هاي اجرايي در بخش نظارت و اجرا را ممنوع كرده بود
اما در نسخه نهايي مجدداً ناظران حذف و فقط مجريان باقي ماندند.
این همه پیگیری کردن چرا لغو شد دوباره؟؟؟!! خود قالیباف میگفت تعجب میکنم مهندس ها بیمه ندارن
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
چند نفر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی اراک بر خلاف قانون منع تعارض منافع، با پروانه نظام مهندسی خود کار نظارت ساختمان گرفتند در حدود ۲۵۰۰۰ متر مربع و چرا سازمان بازرسی کل کشور و وزارت راه و شهرسازی و دادستانی ... سکوت کردند .
چرا ناظران و مجریان و طراحان پروژه های ساختماني که از شهرداری ، پروانه ( جواز )ساخت گرفتند در معرض دید عموم قرار نمیگیرند؟ از طریق اطلاع رسانی در سامانه جامع نظارت استان ها و کشور
ناشناس
۰۲:۴۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
متاسفانه ادارات راه و شهرسازي استان ها هیچ نظارت و کنترلی بر عملکرد هیات مدیره و کارمندان نظام مهندسی استان ها ندارند .
ناشناس
۰۲:۴۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
تعارض منافع منشا همه فسادهاست
ناشناس
۰۲:۴۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
این بیماری تعارض منافع و رانت خواری و رابطه بازی اعضای هیات مدیره در تمام نظام مهندسی استان ها وجود دارد ولی تاکنون برای رفع فساد ، چاره ای نیاندیشیده شده .
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
ابلاغ مصوبه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی
حکم در حوزه نظام مهندسی ساختمان ? ✔️ ارسال ضوابط ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر , ظرف یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه
✔️ طراحی و اجرای سامانه واحد و کشوری ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر
✔️ ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر صرفا" از طریق سامانه واحد و کشوری ارجاع , ۹ ماه پس از ابلاغ این مصوبه
✔️ تصویب و ارسال دستورالعمل سامانه واحد و کشوری ارجاع , ظرف دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه
✔️ انتشار کلیه اطلاعات ارجاع کار مهندسان در سامانه ای برخط به صورت عمومی , از تاریخ ابلاغ این مصوبه
✔️ راه اندازی درگاه تخصصی صدور " کارت عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان " و اتصال به درگاه ملی مجوزها و صدور مجوز به صورت الکترونیک و غیر حضوری , ظرف یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه
نامه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران به معاونین ، مدیران و پرسنل سازمان
"کلیه پرسنل سازمان دارای پروانه اشتغال مجاز به اخذ کار جدید و ارائه خدمات مهندسی در قالب طراح ، ناظر و مجری همچنین استفاده از صلاحیت پروانه خود نیستند"
قانون منع تعارض منافع در مورد کارمندان سازمان نظام مهندسی استان ها اجرا شود
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
علاوه بر آن ، کارمندان نظام مهندسی ها و شهرداریها و ادارات راه و شهرسازی و ... با نفوذی که در نظام مهندسی دارند اکثر کارهای ارجا شده را به شرکتهای خودشان معرفی میکنند به گونهای که اگر به کلیهی مشمولان حقیقی ۲ هزار متر کار ارجاع شده باشد به اعضای شرکت حقوقی ایشان بالای ۸ هزار متر کار ارجاع میشود. (منظور از اعضا در واقع همان پروانههای به اجاره گرفته شده هستند) و حتی مشاهده شده است که هر نفراز کارکنان سازمان نظام مهندسی چندین و چند شرکت حقوقی صوری اینچنینی برای خود ثبت کردهاند و به تاراج کارهای ارجاع شده میپردازند و در آن طرف مهندسینی را داریم که سالی یک کار هم بهخاطر اتفاقات اینچنینی برایشان ارجاع نمیشود و علنا بیکار هستند.
مهندسینی را داریم که سالی یک کار هم به خاطر اتفاقات اینچنینی برایشان ارجاع نمیشود و علنا بیکار هستند. در همین جهت از شما نمایندگان و دولت محترم خواهشمندیم با بررسیهای خود، پروانه نظام مهندسی کلیه کارمندان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی را دستور فریز بفرمایید تا نتوانند شرکتی ثبت کرده یا پروژهای را دریافت نمایند. باید در قوانین حقوقی کردن پروانهها تغییراتی صورت گیرد تا کارمندان ادارات دیگر نیز نتوانند پروانه خود را اجاره بدهند و اسم حقوقی کردن روی آن بگذارند و در حالی که کل این کارها ممنوع است و نباید افراد شاغل بتوانند در نظام مهندسی پروژهای دریافت کنند یا شرکتی ثبت کرده و یا عضوی از آن بشوند.
در ضمن از آنجا که اکثر کارکنان نظام مهندسی یا وزارت راه و شهرسازی مهندس میباشند و برخی از آنها همین کارها را انجام میدهند، سلسلهوار از اجرای قانون تک شغله بودن سر باز میزنند و گزارشی از عدم اجرای آن بیرون نمیآید. نیازمند به عزم جدی شخص وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس و بازرسانی خارج از این مشاغل جهت ساماندهی میباشد تا ما مهندسین نیز در حد یک کارمند عادی حقوقی برای گذران زندگی داشته باشیم، به امید برقراری عدالت.
البته با توجه به بند ب ماده ۵۵ لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در خصوص منع مهندسین ناظر شاغل در ادارات دولتی از ارائه خدمات صنفی نظارت باید به استحضار برسانیم که نه فقط نظارت بلکه خدمات مجریگری نیز نباید انجام بدهند.
از آنجا که خدمات مهندسی نیازمند حضور مسمتر و تمام وقت میباشد و نمیشود به صورت نیمه وقت در آن فعالیت کرد، در نتیجه کارمندان دولت و خود نظام مهندسی به صورت غیر قانونی در سازمان نظام مهندسی اقدام به دریافت پروژه میکنند؛ یا مهر و پروانه خود را به یکی از مدیر عاملان شرکتهای حقوقی که خود آنان هم معمولا یا از کارکنان نظام مهندسی میباشند یا نفوذی در آن دارند اجاره میدهند و مبلغی را دریافت میکنند که در اصطلاح به آن حقوقیسازی پروانه گفته میشود. ولی در واقع پروانه خود را اجاره میدهند و با نوشتن قراردادهایی صوری از دید کارشناسان مخفی میشوند و اسم حقوقیسازی روی آن میگذارند. این عمل خلاف قانون نظام مهندسی و کل این اقدامات خلاف قانون اساسی کشور میباشد و حال مدیر عاملان شرکتهای حقوقی اکثرا با این پروانهها شروع به تأیید و صدور پروانه پایان کار ساختمانهای مورد دار میکنند که نمونهای از تبعات این اقدام را در زلزله کشور همسایه در ترکیه شاهد بودیم.
حمزه شکیب رئیس نظام مهندسی کشور به دلیل اجرا نکردن قانون منع تعارض منافع ( مدیریت تعارض منافع مصوبه مجلس ) باید محاکمه و عزل شود ، چرا پروانه اشتغال نظام مهندسی کارمندان شهرداری ها ، کارمندان استانداری ها و فرمانداریها و بنیاد مسکن و ... ابطال و تودیع نشده ؟
سلام سامانه شورای انتظامی نظام مهندسی کشور جا برای شکایت از یک نفر گذاشته و نمیشه تعداد خوانده هارو افزایش داد الان ما میخواییم از هیئت مدیره نظام مهندسی شکایت کنیم مجبوریم یک تک شکایت رو ثبت کنیم و اونا هم 11نفر هستن خب اینجوری مشکل سامانه عدل ایران قوه قضاییه در تعداد شاکی و متهم هیچ محدودیتی نداره لطفا رسیدگی بفرمایید تا سامانه اصلاح بشه
برای جلوگیری از پروانه فروشی در شرکت های مجری حقوقی باید لیست بیمه تامین اجتماعی برای تمام اعضای امتیازآور ( ۲ نفر مهندس مجری و یک نفر کاردان فنی ) توسط خود شرکت رد شود
- و از آن همه موضوعات مهم در طرح اصلاح قانون تنها دو موردِ انتخاب بازرسان و اعضای شورای انتظامی توسط مجمع عمومی استانها و تغییر تعداد اعضای هیات مدیره نظام مهندسی از ۷ تا ۱۵ نفر؛ شاید به نفع جریان زمان!
این در حالی است که محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفتگو با ایسنا عدم سندیت هر یک از اخبار این روزهای کمیتههای تخصصی را رسماً اعلام کرد!
اما چرا چنین شتابان؟ مگر اقبال شاکریِ برخوردار از رانت قدرت، برای انتخابات پیش روی این دوره مجلس به رای مهندسان نیاز دارد که به وعدههای سر خرمن متوسل شده؟ تصدیق میکنید که ندارد! و تردیدی نیست که این شعارهای دروغین دستمایه حمزه شکیب و به همان سبک و سیاق مافیایی باند زمان است.
و آیا این همان اقبال شاکری نیست که مدت ۴ سال با وعدههای پوچ و رنگارنگِ طرح اصلاح قانون نظام مهندسی، اعضای سازمان در سراسر کشور را فریب داد و با حمایت از حمزه شکیب برای ریاست شورای مرکزی به جامعه مهندسی ضربه زد و موجب ویرانی و دههها عقب افتادگی پیش روی این سازمان در دوره نهم شد؟
بیمه تامین اجتماعی مهندسان فقط برای افرادی که شاغل تمام وقت سرساختمان هستند پرداخت شود نه کارمندان دولت نه بازنشستگان
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
۱- کجاست اعلام ساعات حضور هیئت مدیره ها !!!؟
۲- کجاست سیستم آنلاین جلسات هیئت مدیره که بابتش ساعتی xهزار تومن در مجامع تصویب میشود !!!؟
۳- کجاست سیستم رای گیری الکترونیکی مجامع که بزرگترین ابزار دور زدن مهندسان و اعلام آرا از پیش تعیین شده است !!!؟
۴- کجاست واحد ارزیابی عملکرد هیئت مدیره ها !!!؟
۵- کجاست اعلام دارایی هیئت مدیره ها قبل و بعد از هر دوره !!!؟
۶- کجاست واحد ارزیابی برخورد هیئت مدیره با متخلفین واقعی ساخت و ساز
و کجاست ...
و برای مجری گری و سرپرست کارگاه شدن حتما باید در طول مدت اجرا بیمه واریز کنی
جاهای دیگه غیر از زیر مجموعه ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری همه شون باید بیمه تامین اجتماعی بریزند
مگر اینکه یکی بدون بیمه کار کنه که قابل شناسایی نیست
از آنجا که حضور مجری ذیصلاح در پروژه های ساختمانی اجباری گردیده ، اخیرا شاهد تماس شرکتهای حقوقی و سازندگان محترم با دارندگان پروانه های مجری ذیصلاح می باشیم ، که خواستار برگه مجری ذیصلاح بصورت صوری می باشند. از آنجا که این امر دارای منع قانونی بوده و از طرفی به شرافت کاری و تعهد مهندسی عزیزان همکار خدشه های جبران ناپذیری وارد می نماید.از همه عزیزان مهندس دعوت می گردد به مجری ذیصلاح صوری” نه “ بگوییم.
براساس ماده یک و ده قانون عوارض سال ۱۳۸۱ همه عوارض وضع شده قبل سال ۸۱ ملغی اعلام شده اند حال چگونه مجلس با استناد به ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ بیمه مهندسان را در سال ۱۴۰۲ براساس عوارض ماخوذه از ماده منسوخ ۳۹ قانون مذکور تصویب نموده است. !!!
به نظر من استفاده از ظرفیت نظارت مستمر ناظرين (سازه، معماری، مکانیک، برق) برای پاییش و صحت حضور کارگر ساختمانی دارای بیمه و گواهی مهارت فنی می تونه بسیار به این قضیه کمک کنه...
به هر حال هر کدام از ناظرين با عوامل کار مربوط به رشته خودشون آشنا و درگیر هستند و می تونند تایید کنند که مثلا این تعداد کارگر با این مشخصات در مدت زمان مشخصی در یک پروژه کار کردند.
ظاهراً سال آینده هم مهندسین باید با تعرفه قیمت ساخت متری ۴ میلیون زندگی رو سپری کنند!
مبحث دوم، آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و دستورالعمل نحوه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان روی این نکته تاکید دارن که کلیه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی باید توسط مهندس مجری ساخته بشه ولی متاسفانه در شهر اصفهان ، مجری ذیصلاح اجباری نشده هنوز
طبق بند ب ماده ۵۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، صدور شناسنامه فنی ملکی که فرایند اخذ آن وظیفه مجری هست برای همه ساختمانهای در دست ساخت اجباری هست
کارمندان شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در شورای انتظامی کشور موافقت کرد و در پاداش خوش رقصی اش، شد رئیس شورای انتظامی.
مجری که کار تمام وقت هست ،قبلا هم نمیتوانستند مجری بشن!!
احتراماً ما جمعی از مهندسان فعال اعتراض خود را نسبت به تصمیمات پیشین وزارت راه و شهرسازی را به قرار ذیل اعلام می داریم:
۱. نظر به اعمال شاخص تعدیل شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه در دستمزد خدمات مهندسی اعلامی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان قاعدتاً وزیر راه و شهرسازی بایستی این شاخص رسمی حوزه مهندسی را ارج نهد و به اعتراض چند ساختمان ساز ناآگاه از امور فنی-مهندسی اهمیت ندهد.
امیدواریم که دستمزد ۱۴۰۲ مهندسان با احتساب شاخص تعدیل ۶ماهه دوم ۱۴۰۱ ملاک نظر وزارت باشد تا رویه های مهندسی کشور حفظ گردد و مهندسان از شکاف طبقاتی دستمزدشان با سایر اقشار بیشتر متضرر نشوند.
بیمه مهندسان در کمیسیون تلفیق تصویب شد
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ بیمه مهندسان امروز در کمیسیون تلفیق تصویب شد.
اگر قرار است غیبت ۵ماهه یک عضو هییت مدیره با مصوبه شورای مرکزی موجه محسوب شود خوب سایر اعضای هییت مدیره فارس یا باقی استان ها هم ۵ ماه بروند فرنگ و شورای مرکزی غیبتشان را موجه کند.
-آقای شجاع رییس حراست وزارت راه و شهرسازی امکانش هست فشاری به شورای مرکزی بیاورید تا تصویر کامل صورتجلسات شورای مرکزی منتشر گردد(در حال حاضر گزینشی و به شکل متن منتشر می شود و مثلا مصوبه غیبت موجه یا غیرموجه عضو هییت مدیره فارس را در سایت نمیبینیم) تا بلکه معیار و دلایل موجه شدن غیبت اعضای هییت مدیره استان ها را بدانیم؟؟؟
طبق نظر وزارت راه وشهرسازی،اشخاص حقوقی با صلاحیت طراحی و نظارت،در طی سال فقط یکبار ودر صورتی که از نظر امتیاز بالاتر از سایر کاندیدشوندگان آن پروژه باشند می توانند آن پروژه را(که خود طراحی کرده اند) نظارت نمایند.
درصورتی که این پروژه ها خارج از سیستم ارجاع نظارت به دفاتر ارجاع شده باشد این کار غیرقانونی است و باید هیئت مدیره ها پاسخگو باشند.
. پروانه نظارت کارمندان سازمان بازرسی کل کشور باید ابطال شود . به نظر شما کارمند سازمان بازرسی کل کشور که کار نظارت ۳۰۰۰ مترمربعی از نظام مهندسی میگیرد( معادل ۲۰۵ میلیون تومن) میتواند نمیتواند تخلفات مدیران سازمان را نادیده بگیرد ؟
با توجه به تعلل و کوتاهی مدیر کل فعلی راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص ابطال مجمع مذکور، مدیر کل حقوقی وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای علاوه بر ابطال مجمع، موضوع عزل هیات مدیره را مطرح نموده است.
امیدواریم مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در این زمینه شفاف سازی انجام دهند.
شکیب و شورای مرکزیش کمکی نمیکنن.
ایشون حامی شیوه نامه فعلی هست و جلسات متعدد و مذاکره با وزارتخانه هم بازی برای فریب اعضا و تطهیر خودش هست.
اگر توجه کرده باشید اقدامات شکیب همه در راستای کمتر شدن سهم اعضا از کارهاست. همونطور که در خفا در تلاش برای ابطال بخشنامه تعارض منافعه.
اما در نسخه نهايي مجدداً ناظران حذف و فقط مجريان باقي ماندند.
حکم در حوزه نظام مهندسی ساختمان ? ✔️ ارسال ضوابط ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر , ظرف یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه
✔️ طراحی و اجرای سامانه واحد و کشوری ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر
✔️ ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر صرفا" از طریق سامانه واحد و کشوری ارجاع , ۹ ماه پس از ابلاغ این مصوبه
✔️ تصویب و ارسال دستورالعمل سامانه واحد و کشوری ارجاع , ظرف دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه
✔️ انتشار کلیه اطلاعات ارجاع کار مهندسان در سامانه ای برخط به صورت عمومی , از تاریخ ابلاغ این مصوبه
✔️ راه اندازی درگاه تخصصی صدور " کارت عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان " و اتصال به درگاه ملی مجوزها و صدور مجوز به صورت الکترونیک و غیر حضوری , ظرف یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه
"کلیه پرسنل سازمان دارای پروانه اشتغال مجاز به اخذ کار جدید و ارائه خدمات مهندسی در قالب طراح ، ناظر و مجری همچنین استفاده از صلاحیت پروانه خود نیستند"
عدم رعایت موضوع از مصادیق تخلف انتظامی است
در ضمن از آنجا که اکثر کارکنان نظام مهندسی یا وزارت راه و شهرسازی مهندس میباشند و برخی از آنها همین کارها را انجام میدهند، سلسلهوار از اجرای قانون تک شغله بودن سر باز میزنند و گزارشی از عدم اجرای آن بیرون نمیآید. نیازمند به عزم جدی شخص وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس و بازرسانی خارج از این مشاغل جهت ساماندهی میباشد تا ما مهندسین نیز در حد یک کارمند عادی حقوقی برای گذران زندگی داشته باشیم، به امید برقراری عدالت.
از آنجا که خدمات مهندسی نیازمند حضور مسمتر و تمام وقت میباشد و نمیشود به صورت نیمه وقت در آن فعالیت کرد، در نتیجه کارمندان دولت و خود نظام مهندسی به صورت غیر قانونی در سازمان نظام مهندسی اقدام به دریافت پروژه میکنند؛ یا مهر و پروانه خود را به یکی از مدیر عاملان شرکتهای حقوقی که خود آنان هم معمولا یا از کارکنان نظام مهندسی میباشند یا نفوذی در آن دارند اجاره میدهند و مبلغی را دریافت میکنند که در اصطلاح به آن حقوقیسازی پروانه گفته میشود. ولی در واقع پروانه خود را اجاره میدهند و با نوشتن قراردادهایی صوری از دید کارشناسان مخفی میشوند و اسم حقوقیسازی روی آن میگذارند. این عمل خلاف قانون نظام مهندسی و کل این اقدامات خلاف قانون اساسی کشور میباشد و حال مدیر عاملان شرکتهای حقوقی اکثرا با این پروانهها شروع به تأیید و صدور پروانه پایان کار ساختمانهای مورد دار میکنند که نمونهای از تبعات این اقدام را در زلزله کشور همسایه در ترکیه شاهد بودیم.
- بیمه تامین اجتماعی برای مهندسان
- و از آن همه موضوعات مهم در طرح اصلاح قانون تنها دو موردِ انتخاب بازرسان و اعضای شورای انتظامی توسط مجمع عمومی استانها و تغییر تعداد اعضای هیات مدیره نظام مهندسی از ۷ تا ۱۵ نفر؛ شاید به نفع جریان زمان!
این در حالی است که محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفتگو با ایسنا عدم سندیت هر یک از اخبار این روزهای کمیتههای تخصصی را رسماً اعلام کرد!
اما چرا چنین شتابان؟ مگر اقبال شاکریِ برخوردار از رانت قدرت، برای انتخابات پیش روی این دوره مجلس به رای مهندسان نیاز دارد که به وعدههای سر خرمن متوسل شده؟ تصدیق میکنید که ندارد! و تردیدی نیست که این شعارهای دروغین دستمایه حمزه شکیب و به همان سبک و سیاق مافیایی باند زمان است.
و آیا این همان اقبال شاکری نیست که مدت ۴ سال با وعدههای پوچ و رنگارنگِ طرح اصلاح قانون نظام مهندسی، اعضای سازمان در سراسر کشور را فریب داد و با حمایت از حمزه شکیب برای ریاست شورای مرکزی به جامعه مهندسی ضربه زد و موجب ویرانی و دههها عقب افتادگی پیش روی این سازمان در دوره نهم شد؟
۲- کجاست سیستم آنلاین جلسات هیئت مدیره که بابتش ساعتی xهزار تومن در مجامع تصویب میشود !!!؟
۳- کجاست سیستم رای گیری الکترونیکی مجامع که بزرگترین ابزار دور زدن مهندسان و اعلام آرا از پیش تعیین شده است !!!؟
۴- کجاست واحد ارزیابی عملکرد هیئت مدیره ها !!!؟
۵- کجاست اعلام دارایی هیئت مدیره ها قبل و بعد از هر دوره !!!؟
۶- کجاست واحد ارزیابی برخورد هیئت مدیره با متخلفین واقعی ساخت و ساز
و کجاست ...