از شنبه 6 اردیبهشت قرار شد ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو اختصاص داده شود، موضوعی که خواسته خودروسازان را که به صورت عمده در سال گذشته عنوان می‌شد، محقق کرد اما آنچه که در طول این مدت مطرح شد حکایت از آن دارد که ارز مبادله‌ای نتوانسته تاثیری در نزولی شدن قیمت خودرو داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجم اردیبهشت ماه در حاشیه کارگروه حمایت از تولید خبر از اختصاص ارز مباله ای به صنعت خودرو داد و گفت: ارز صنایع خودروسازی که در سال گذشته از طریق ارز متقاضی و بازار آن تامین می شد از شنبه 6 اردیبهشت ماه کل نیاز ارزی صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین به صورت مبادله ای توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد.

بر این اساس خواسته خودروسازان که به صورت عمده در سال گذشته عنوان می شد محقق و ارز مورد نیازشان تامین شد اما آنچه که در طول این مدت مطرح شد عدم تاثیر ارز مبادله ای در نزولی شدن قیمت خودرو بود.

بر پایه این گزارش؛ 5 اسفند 92 و پیش از اختصاص این نوع ارز به خودروسازان احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران، اظهار کرده بود: اگر نرخ دلار آزاد ( ارز مورد استفاده خودروسازان) "2450 تومان" و قیمت پایه شورای رقابت تصحیح شود تنها موجب خروج این حوزه از حیطه زیان‌دهی می‌شود و قیمت ها را کاهش نمی دهد.

مسئله ای که کماکان مورد تایید نعمت بخش و سایر متولیان است چرا که محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره قطعه سازان 10 اردیبهشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر از افزایش 10 درصدی قیمت خودرو داده و بیان کرده بود: بر اساس پیش‌بینی‌ها قیمت خودرو در سال 93 باید 30 درصد افزایش می‌یافت، ولی با تزریق ارز مبادله‌ای این 30 درصد به 10 درصد تقلیل خواهد یافت، بنابراین باید منتظر افزایش 10 درصدی قیمت خودرو باشیم. 

به گفته وی " تنها در صورت تقلیل نرخ ارز به 850 تومان باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم! "

این موضوع همچنین نشان از عدم تاثیر لغو تحریم خودرو دارد زیرا تا پیش از لغو تحریم این حوزه، آنچه مورد اتفاق خودروسازان کشور بود حکایت از عدم دسترسی و عبور از هفت خان رستم برای رسیدن قطعات خودرو به کشور و تاثیر بسزای این مسئله درقیمت تمام شده خودرو داشت.

از این رو انتظار می رفت با لغو تحریم خودرو و مبادله ای شدن ارز مورد استفاده خودروسازان، شاهد حرکت این محصول در ریل کاهش قیمت باشیم اما منطبق با آنچه متولیان این صنعت عنوان میکنند که به گفته علی علیلو رییس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازی مجلس "بدعتی که خودروسازان کشور به وجود آورده اند این است که پایین آمدن قیمت خودرو به هیچ عنوان قابل تصور نیست و هر اقدامی شود باز هم خواستار افزایش چند باره بهای این محصول می شوند." حکایت از بریده شدن ترمز خودرو در مسیر گرانی ها دارد.


این مسئله در کنار عدم تطابق کیفیت و قیمت این محصول نارضایتی به حق مردم را در پی داشته است چرا که به اذعان تمامی کارشناسان حوزه خودرو در خصوص کیفیت خودروهای کشور نمی توان سخنی به میان آورد چرا که " آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است" !

حال آنچه که بسیار جای بحث دارد این است که چرا افزایش نجومی قیمت خودرو تاثیری در کیفیت این محصول نگذاشته و چرا مانند سایر کشورها کیفیت تعیین کننده قیمت نیست البته با توجه به تجربه سالیان گذشته حتی با ابلاغ "دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو" که نقش نمره کیفی خودروها در این فرمول بسزا خواهد بود، باز هم امیدی به افزایش کیفیت این محصول نباید داشت.

این گزارش می افزاید؛ در کنار این مسئله، انتظار خودروسازان برای "حمایت همه جانبه" از سوی دولت و مردم جای بسی تأمل دارد.

 این موضوع در حالی است که به اعتقاد اکثر نمایندگان مجلس و مردم "پیش از اینکه به خودروساز وعده حمایت دهیم باید خودروسازان را مکلف به کاهش هزینه های مالی و سربارشان که قیمت تمام شده را افزایش داده است، نماییم و سپس با ترمیم تمام این نواقص، می توان از خودروسازی کشور حمایت هدفمند کرد."

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مشخص نیست تا چه زمانی باید هر روز اخبار گرانی خودرو را انتشار دهیم بی آنکه سخنی از کاهش و حتی امیدی برای کاهش قیمت این محصول به میان آید، و آیا به واقع زمینه کاهش قیمت خودرو کاهش نرخ ارز به زیر 1000 تومان است؟!

انتهای پیام/

گزارش از سمیه رسولی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۲۳:۱۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
اینجانب به بسیار از امور داخلی یکی ، دو تا از کارخانه های سازنده اتومبیل داخلی آشنایی دارم . به حق و به یقیین باید بگویم در مقایسه کارخانه ات.مبیل سازی مامثل یک گاراژ است در مقابل یک کارخانه سازنده اروپایی !!!انشاا.. برای جلوگیری از ضرر بیشتر هر چه زود تر درب این گاراژها بسته شود.
United States of America
سعید
۱۲:۲۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
دوستان عزیز ما فقط خودمون در حق خودمون ظلم میکنیم به خدا اگه چند وقت این اهن پاره های داخلی رو نخریم حساب کار دست اونایی که باید بیاد میاد نخرید مردن نیست به خدا-فقط جان هر کس دوست دارید نخرید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
یک مسعول پیداکنیدکه این فرقونهای تولیدداخل راسواربشه؟!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
الان معمار کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
خشت اول چون نهد معمار كچ تا ثريا مي رود ديوار كج
الهي خير نبيني
Iran (Islamic Republic of)
دوشیزه
۰۹:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
خوش به حال اونا که نمایشگاه ماشین دارن چه کیفی میکنن...کلی پول جمع کردیم که ی پرایدبا15-16وتومن بخریم بیا حالا باز باید جمع کنیم دوباره گرونتر بشه اصلا از فکر ماشین دربیایم عاقل تریم
سوار الاغ بشیم به صرفه تره هم ارزونه هم دیگه بنزین لیتری1100نمیخواد
خودروسازها هم هی قیمت ببرن بالا کی میتونه بخره والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
وقتی وزیر مملکت میاید و در رسانه ملی میگویدما از خودرو ساز میخواهیم که گران نکنند آنها هم گستاخ میشوند و هر کاری میخواهند میکنند نمیدانیم چه چیز ی پیش
خودرو ساز گیر هست که اینقدر دست به عسا جلو آنها راه میروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
بسمه تعالی چگونه میخواهیم با اعطای ارز مبادله ای به سمت سیاست تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم .با توجه به اینکه در دنیا سیاست جایگزینی واردات جواب نداده ونقش بیماری هلندی محرز است بادادن ارز مبادله ای چگونه خواهیم توانست این صنعت وصنایع تنبل دیگر را به سمت هرچه بیشتر رقابتی شدن هدایت کنیم درحالی که این مسکن ها هم هنوز اجرا نشده متصدیان امر خودرو عنوان می کنند که قیمت همچنان افزایش خواهد یافت بااین وجود ایجاد این رانت هم چیزی نسیب مردم نخواهد نمود وفقط در سیستم نا کارامد حیف ومیل خواد شد . تازه اگر قیمت گران هم شود تنها به وظفه خود بخوبی عمل خواهد کرد ودر صورت اصلاح تعرفه ها قیمت شفاف خواهد شد وعملکرد بازار بهترین مکانیزم در این زمینه است.
-
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
خدا حق این مردم ووووبخصصصصصصوص جوانهای پیر شده رو ازشون بگیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
بابا جون ... جلوي توليد خودروهاي به اصطلاح ملي رو بگيريد ديگه نه خودرو ساز بيچاره اينقدر ضرر ميكنه نه كاهش جمعيت بوجود مياد مگه ... سواري چي ايرادي داره فكر كرديد مزاياي خودروهاي ما از... بيشتر و ضررهاش كمتره ؟
Netherlands
محسن
۰۳:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
چرا باید ما صاحب صنعت خودرو سازی زیان ده و بی کیفیت باشیم . اصلاً برادران خیامی ایران خودرو را بنیان گذاردند که ایران هم صاحب صنعت خودرو سازی شود و هم اینکه مردم ایران بتوانند خودرو های روز دنیا را با قیمتی پائین تر سوار شوند . این دو هدف بدست نیامده بلکه باعث شده است تا خودرو تولیدی کشورما از اصل خارجی آن هم گران تر در بیاید هم کم کیفیت تر . مگان 2000 اتومات سی میلیون تومان بیشتر نمی ارزد ، اما آنقدر گرانش کرده اند که شده کیمیا. آیا حق ملت ایران که هشت سال جنگ خانمانسوز را تحمل کردند و در تمامی مراحل با نظام و دولت همراهی و همدلی کردند و خون فرزندان شان را تقدیم انقلاب کردند این بود که نتوانند ماشین کار معمولی روز دنیا را سوار شوند و ثروتمندان و اغنیاء سوار بر مازراتی و پورشه آنان را ریشخند کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۲۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا انصاف هم خوب چیزیه پژو 206چهل میلیون خرید فروش میشه اما هیوندااکسنت 2014اتومات که یک چرخش به تمام هیکل 206ارزش داره80میلیون ....بیاین همت کنین واین ماشین های بی کیفیت ایران خودرو وسایپا را نخریم........
Iran (Islamic Republic of)
persia
۰۱:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
اصلن ما خودروسازى نخواستيم بايد به كى بكيم.خودروسازيى كه بعد اين همه سال از تاسيسش هنوز محتاج واردات قطعات از خارج و ارز باشه بايد درشو كل كرفت.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
خودرو سازان دلشان به مردم بدبخت نمیسوزد که گمرک واردات خودرو را امسال ده درصدبالاتراز سال گذشته کردن.وای برمردم فقیتراز دیروز......
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۰:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
مردم نخرند
خرید پراید 22 میلیونی توهین به خود است
نخرید نخرید نخرید
شما رو بخدا نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
هم نظرم با شما تورو به جان عزيرانتون نخريد بيايد با هم متحد باشيم
نخريد نخريد نخريد.............................
آخرین اخبار