بازار خودرو ایران این روزها در خوابی عمیق فرو رفته است، آنقدر عمیق که بیدار کردنش کار هر کسی نیست و این ماجرا، نگرانی هایی جدی را برای اهالی "جاده مخصوص" به وجود آورده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به روایت نمایشگاهداران خودرو، در حال حاضر رکودی شاید بی سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید ندارند و بعید به نظر می رسد به این زودی ها نظرشان برگردد و با بازار خودرو آشتی کنند.

برخی از نمایشگاداران می گویند، "ما قبلا منتظر یک تعطیلی بودیم تا کمی استراحت کرده و به حساب و کتاب مان برسیم، اما حالا باید چشم به در بدوزیم تا شاید مشتری از راه برسد و خودرویی بخرد." در باب اینکه چرا بازار خودرو ایران به این حال و روز افتاده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می شود و در این بین، سه فاکتور اصلی "بالا بودن قیمت خودرو"، "کاهش قدرت خرید" و "خوشبینی مشتریان به کاهش قیمت و همچنین ورود محصولات جدید به بازار کشور"، بیش از سایر عوامل، اثرگذار بوده اند.

 البته کارشناسان معتقدند نباید از نقش شورای رقابت نیز در رکود فعلی بازار خودرو غافل شد، چه آنکه این شورا نیز با اعلام نکردن قیمت جدید خودروها، به نوعی بازار را بلاتکلیف نگه داشته و مشتریان را سرگردان و معطل خود کرده است.

"خودروهای ارزانی که گرانند در بین دلایلی که برای رکود بازار خودرو مطرح می شود، "بالا بودن قیمت" از اهمیت ویژه تری برخوردار است، چه آنکه حتی ارزان ترین خودروها نیز برای بسیاری از مشتریان ایرانی، گران به حساب می آیند.

تا همین سه سال پیش، خودرویی مانند پراید (ارزانترین خودرو داخلی) قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان داشت، اما همان زمان نیز مشتریان به این قیمت اعتراض داشته و آن را گران می دانستند و این در شرایطی است که حالا پراید از مرز 20 میلیون تومان هم رد شده  و خریدنش برای خیلی ها  به رویا می ماند.

نه فقط پراید، بلکه خودروهای دیگر داخلی مانند پژو 206 و 405 و صد البته محصولات مونتاژی چینی نیز طی سه سال گذشته با افزایش قیمت شدیدی روبرو شده اند و حالا دیگر برای بخش بزرگی از مشتریان بازار، چیزی به اسم خودرو ارزان وجود نداشته و قابل لمس نیست.

به اعتقاد کارشناسان، بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی (منطقی یا غیر منطقی)، دست مشتریان زیای را از بازار کوتاه کرده و حتی اگر فرض کنیم قیمت های فعلی منطقی و مطابق با هزینه های تولید بالا رفته اند، باز هم خیلی ها توان خرید آنها را ندارند.

این موضوع از پایین آمدن قدرت مالی ایرانی ها سرچشمه می گیرد، چه آنکه طی سال های گذشته، به دلایلی از جمله کاهش ارزش پول ملی و تورم فزاینده، توان خرید بسیاری از مشتریان افت کرد و کار به جایی رسید که حتی ارزانترین خودروها نیز برای آنها گران شد.

شاید برخی معتقد باشند خودروهای 20 تا 30 میلیونی داخلی، مشابه خارجی (به لحاظ قیمت) ندارند و کیفیت شان متناسب با قیمت آنهاست، اما حتی اگر این ادعا را هم بپذیریم، قدرت خرید پایین بخشی از مشتریان، اجازه قدم گذاشتن شان به بازار خودرو را نمی دهد.

از همین رو، این دسته از مشتریان  به ناچار صبر پیشه کرده و چشم به آینده دوخته اند تا شاید روزی خودرو ارزانی تولید و یا وارد شود. این در حالی است که نه خودروسازان و نه کارشناسان، هیچ شانسی برای این دسته از مشتریان قائل نبوده و "خودرو ارزان" (زیر 10 تا یا 15 میلیون تومان) را رویایی تعبیر نشدنی می دانند.

 "امید به آینده؛ واهی یا واقعی؟ اما شاید موضوعی که این روزها بیش از هر مسئله دیگری به رکود بازار خودرو کشور دامن زده، خوشبینی محض ایرانی ها به آینده بازار است. این خوشبینی، ریشه ای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هسته ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو، که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمد.

توافق های هسته ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، ایرانی ها از دو جهت امیدوار کرد؛ اول اینکه قیمت کالاها به دلیل لغو تحریم، پایین می آید و دوم آنکه کالاهای جدید و به روز دنیا وارد کشور خواهند شد.

در این بین، بخشی از مشتریان بازار خودرو نیز مستثنی نبودند و آنها نیز به هوای آنکه قرار است قیمت خودرو بشکند و محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، خرید خودرو را تحریم کردند تا مبادا ضرر کرده باشند. 

به عبارت بهتر، مشتریان معتقدند حالا که قرار است خودرو ارزان شود و محصولات جدید بیایند، پس بهتر است دست نگه داشته و برای خرید عجله نکنند. به عبارت بهتر، این دسته از مشتریان با وجود آنکه توان مالی لازم را دارند، اما خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن خودرو بخرند.

 این در حالی است که خودروسازان رسما اعلام کرده اند برنامه ای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و هزینه های تولید اصلا چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد. همچنین کارشناسان بر این باورند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه ای زمان بر به شمار می رود و شاید دو سال به طول بکشد.

به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی کرده و شرایط را برای خودرودار شدن شان فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سعید
۱۲:۲۳ ۳۱ تير ۱۳۹۸
الان تیر ۹۸ هستش
مردم ما مردم فراموش کاری هستن
اوضاع بهتر نشد که هیچ بدتر شد
ماشینی که میتونستیم بخریم نخریدیم الان دیگه نمیتونیم بخریم
روزگار :(((
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
آقا من رفتم فرغون خریدم امکاناتش از پراید بیشتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
نخخخخخخخخخخریدمممممممنننننننووووونننننن ازمدت یک دل
Iran (Islamic Republic of)
بابک خرمدین
۱۵:۳۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
از قدیم گفتن صلاح ملک خویش خسروان دانند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
مردم عزیز،دوستان گرامی،اندکی صبر که پیروزی نزدیک است. ایران خودرو داره نفسای اخرشو میکشه،حسابی گرخیدن،ماشیناشون باد کرده،دارم دیوونه میشن خخخخخ. ما خودرو داخلی نمیخریم با این قیمت
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۱۳:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
به امید روزی که ایرانیها سوار ماشین های استاندارد و با کیفیت بشوند البته با قیمت مناسب که همه بتونن استفاده کنن انشاالله واقعا همت مدریتی خوب میخواد فقط همین ما تو ایران عزیزمان همه چیز داریم چه از علم وچه از متریال فقط خلوص نیت کمه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اقا سوناتا با دویست وبیست سرعت سه تا پشتک زده از چهارنفر مسافرش یکی دست شکسته داره اونموقع سمند باصدو سی تا سرعت فرمون بریده از چهارنفر دوتا دردم کشته یکی کما اون یکی هم گردن شکسته تازه براسمند زدن انحراف به چپ درصورتیکه مشکل از قطعه فرمون بوده نه راننده جناب ایرانخودرو پول رو مردم سخت یا اسون یه بار میدن تموم میشه ولی جونشونو از سرراه نگرفتن بدن این اشغالا رو سوار بشن که هموطنانم پولش فدای یه تار موی شما ولی خدانکرده اتفاقی بیفته تا عمر دارین باید,زجر بکشین من خودم از دنا انصراف دادم و دیگه حالا حالا ها به فکر ماشین نیستم چون برای پولی که بازحمت به دست اوردم ارزش قایلم وصدالبته جون خودم وخانوادهام پس,همصدا با هموطنانم میگم خودرو صفر ممنوع
-
جواد
۰۷:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
خودرو خشک خریدم دوبار موتورباز کردم نمایندگی میگه شانس شما اینطوری شده
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۰:۳۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خرید خودرو صفر ممنوع.
Iran (Islamic Republic of)
قاسمعلی
۲۲:۰۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
تو روستای خودم یک خر دارم با صد تا پراید عوض میکنم البته پول دفتر خانه برای سند با شما.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
آنقدر نخرید تا همان آقایی که خبر دادن حتی با برداشته شدن تحریم ها خودرو ارزان نمیشود
اینبار خبر ورشکستشون رو اعلام کنن!
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۸:۵۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
نخرید
Iran (Islamic Republic of)
همدلي مردم
۰۱:۴۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
سلام
من بچه جنوبم تو اين گرماي هوا خيلي ماشين نياز دارم، پولشم دارم، ولي نميخرم، سر جاده تو گرما واميسم زجر ميكشم عرق ميكنم ولي ماشين ساخت حال حاظر ايرانو سوار نميشم...
مردم بايد همه هواي همو داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۲:۱۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
من تا 2 ماه دیگه وامم جور میشه میخواستم ماشین بخرم ولی نظرم عوض شد تا ارزون نشه نمیخرم
Iran (Islamic Republic of)
زند
۰۱:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
درود .صنعت خودرو در هر کشوری مایه افتخار اون مردم و مملکت.
آخرین اخبار