کاتالیست قطعه ایست که در مسیر خروج دود از اگزوز نصب می شود تا میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد که تعویض آن هزینه های گزافی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با گسترش شهر تهران به عنوان پایتخت ایران و افزایش جمعیت شهر، روز به روز بر تعداد  خودروها افزوده می شود.

با افزایش خودروها که بخش زیادی از آن با کیفیت پایین تولید و روانه بازار شده، در یک دهه گذشته میزان آلایندگی شهر تهران  افزایش یافته  و باعث آلودگی هوای شهر در تمام فصول سال شده است.

تصمیمات شهری برای کاهش آلایندگی هوای شهر بی نتیجه بود تا در نهایت موارد جدیدی برای معاینه فنی پیش بینی شد که به دنبال آن برای خودروهایی که تصمیم به اخذ معاینه دارند سخت گیرانه تر عمل شود.

از چند سال گذشته در جهت ارتقاء کیفیت خودرو و به منظور کاهش آلایندگی ،خودروسازان مکلف به رعایت استاندارد یورو 2 شدند که برای استاندارد یورو 2 نصب کاتالیست اجباری شد.

براساس این گزارش در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا کاتالیست خودرو تا زمانی که خودرو گارانتی دارد بدون هزینه تعویض خواهد شد.همچنین در این کشورها گارانتی معمولا 8 سال است اما برخی از خودروسازان تا زمانی که  وسایل نقلیه تردد دارند خودرو را گارانتی می کنند.

در کشورهای خارجی تعویض کاتالیست هزینه ندارد

در کشورهای خارجی تعویض کاتالیست هیچ هزینه ای ندارد پس نباید بهای تعویض کاتالیست را مردم بپردازند.

اما در کشور ایران خودروسازان به دنبال سودجویی بوده و خودروی تولیدی را 2 سال گارانتی می کنند که مدت آن کم است و این بدان معناست که خودرو بعد از دو سال دچار نواقص متعدد می شود، در مقابل نیز کاتالیست خودرو گارانتی ندارد و هزینه های سنگینی را بر دوش مشتریان خود می گذارد.

 تعویض کاتالیست خودرویی  مانند پراید هزینه ای حداقل 500 هزار تومانی دارد و در خودروهایی با کلاس بالاتر  این هزینه بین 600 هزار تا یک میلیون تومان است.

 هزینه تعویض کاتالیست برای خودروهای وارداتی همچون هیوندا حدود 2 میلیون و برای خودروهای 6 سیلندر که نیاز به دو کاتالیست دارند مبلغی حدود 7 میلیون و نیم است.

معاینه فنی با موارد جدید که از دوم مرداد اجرایی شد روی آلایندکی خودروها سخت گیرانه تر عمل می کند.این در حالی است که در فاز نخست حدود مجاز در دور موتور پایین لحاظ شده بود و در مرحله بعد که مراکز معاینه فنی ارتقاء‌ پیدا کردند موارد جدید برای آلایندگی خودرو در دور موتور بالا هم لحاظ می شود.

افزایش 30 درصدی مردودی خودروها در تست معاینه فنی جدید 

 سید نواب حسینی منش ،مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در کفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:‌ در مدت 2 روز از اجرای حدود جدید معاینه فنی، مردودی در تست های معاینه فنی از 8 درصد به 38 درصد افزایش یافت و اگر حدود جدید در دور موتور بالا اعمال شود 75 درصد مراجعات با مردودی مواجه خواهند شد.

وی افزود : ‌در روز اول اجرای حدود جدید در مراکز معاینه فنی شهر تهران هزار و 100 خودرو به دلیل آلایندگی بالا در تست ها رد شدند و موفق به اخذ معاینه فنی نشدند.

یر اساس این گزارش کاتالیست خودرو ،سوخت باقی مانده و عمل نکردن در مخزن را می سوزاند تا منجر به آلایندگی بیشتر نشود،چرا که سوخت باقی مانده سرطان زا است و کاتالیست از انتشار هیدروکربن در هوای باز جلوگیری می کند و هیدروکربن را به CO2 تبدیل  ‌می کند.

گفتنی است؛ کارکرد کاتالیست خودرو معمولا 80 هزار کیلومتر است البته این میزان پیمایش برای کارکرد کاتالیست منوط به سوخت عالی است که خودرو مصرف می کند نه سوخت های بی کیفیتی که در پمپ های بنزین عرضه می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۰۷:۴۳ ۱۹ دی ۱۴۰۲
هزینه کاتالیست را دولت باید بده اگه هوای پاک میخواد غیر این نباید به معاینه فنی گیر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۹ دی ۱۴۰۲
هزینه کاتالیست چقدر میشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
با تعویض کاتالیست مشکل آلودگی حل میشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
این الودگی هوا باید از ریشه درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
دوستان اگر قصد عوض کردن کاتالیزور دارید اصلا به شرکتها اطمینان نکنید که قیمت کارخونه بهتون میدن و یا میگن جنسهای بیرون متفرقه هستش سعی کنید چنتا جا قیمت در بیارین بعد شرکت پارس اگزوز ۶۰۰ هزار تومن گرونتر از خود مغازه به من انداخت بعد از اینکه متوجه شدم گفت هر کاری دوست داری بکن در صورتی که هر کالای تولید داخل لیست قیمت اتحادیه داره خودشون هم میدونن مملکت هیچ نظارتی نداره در کل شرکت کلاهبرداریه کاتای ۲۰۶ تیپ ۲ ۲/۷۰۰ از من پول گرفته
United States of America
مظفر
۱۵:۴۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
باسلام خدمت دوستان آیا کاتالیزور گل یا کل اگزوزش از گلویی تا خروجی کسی جایی رو سراغ داره بهم معرفی کنه قیمتش چند درمیاد ممنون میشم یا اینکه برای کدوم ماشین دیگه رو میتونم روش نصب کنم سپاس
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۹:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
کاتالیزورریوسایپامدل۸۹میخوام کسی بتونه راهنماییم کنه ممنون میشم یکی ۲ماهی میشه دنبالشم موفق نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۱۷:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاتالیزور مزدا ۲۰۰۰ میخوام.قیمت چنده؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خدمت دوستان کاتالیزو خالی نکنید یا اگه خالی کردین خاک داخلشو بگیرید چون کیلوی۶۰۰ تا ۸۰۰ قیمت داره خاک داخلش ۱میلون ارزش داره
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۲۱:۰۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
سلام..رفتم کاتالیزور پراید بخرم میگه ۱۲۰۰۰۰۰۰ هزار تومان آخه با خودت نمیگی این همه پول و از کجا بیاریم وظیفه دولت هست رایگان در اختیار مردم قرار بدن..من کاتالیزور پراید رو در آوردم کسی میدونه مشکلی پیش میاد نمیاد...مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
در صدای اگزوز کمی بیشتر میشه من کلا داخلش رو خالی کردم صدای تراکتور میداد رفتم عوض کردم
من از شهرداری توانستم 50 % این هزینه رو از اون ها بگیرم البته بعد هزار بار برو بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
با سلام خدمت عزیزان اگر رفتین اگزوز سازی موقع تعویض واشرجات حتما خودتون کنار ماشین باشید حتی اگر شده برید داخل چاله سرویس و از نزدیک ببینید تمام مراحل تعویض رو...من اطمینان کردم به تعمیرکار داخل کاتالیزور رو وقتی رفتم واشرجات بخرم خالی کرده بود و بعدشم اصلا قبول نمیکرد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
سلام من راننده تاکسی از کجا باید پول کاتالیزور بدم به این گرانی اگر دولت راست میگه کاتالیزور ارزان به مردم بده همه هر سال عوض میکنند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام. کسی کاتالیزور تر و تمیز برای ژیان سراغ نداره. معاینه فنی ردم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
تقی همراه
۲۰:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
ایا همه مردم میتوانند یک سال با تمام مشکلاتی برایشان بوجود آمده به مسافرت بروند نه چون تمام پولشان را باید بدهند تاماشینشان را آماده کنند تامعاینه فنی بگیرند بعد از آن باید بنشینند و ماشین امادشان نگاه کنند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام .وقت بخیر.
دوستان در باره کاتالیزور خودرو بایستی خدمتتون عرض کنم که کاتالیزور برای تصفیه گازهای خروجی هستش که در اینجا کاتالیزگر ما حرارت هستش که این حرارت با همکاری فلزات موجود در کاتالیزورها گازهای سنگین رو شکسته و به گازهای قابل تنفس برای انسان تبدیل میکنه و اما در رابطه با خرابی کاتالیزور و تاثیرات اون باید بگم همین حرارت اگر در صورت نا تنظیم بودن خودرو از 800درجه بالاتر بره باعث سوختن و اب شدن کاتالیزور و در نهایت کاهش محسوس شتاب و در بعضی مواقع با عث شکستن و خورد شدن و ریختن کاتالیزور و در اصطلاح باعث کیپ شدن اون خواهد شد البطه در بعضی مواقع در اثر
ضربه هم کاتالیزور میشکنه و خورد میشه ،که راهای پیش رو شما یا تخلیه اون هستش یا تعویض اون یا نصب یه قطعه دیکه به نام انبارهای مودی فایو یا بهینه سازی شده است که البته نصب اون انبارهای مودی فایو یا خالی کردن کاتالی ور معایب و مزایایی داره کا از جمله معایب اون میتوان به افزایش صدای خودرو ،استنشاق بوی خام سوزی از اگزوز،عدم دریافت معاینه فنی الودگی هوا و مزایای اون هم افزایش درصد کمی به شتاب اولیه خودرو و درباره افزایش و کاهش سوخت مخصوصا در خودرو های تولید داخل اصلا نمیشه نظر داد چون در اثر برداشتن کاتالیزور سوخت در بعضی مواقع افزایش و در بعضی مواقع کاهش پیدا میکنه و در باره خودروهای خارجی که در اثر حذف کاتالیزور چراغ چک روشن میشه.
امیدوارم مطالب فوق مورد استفاده شما واقع بشه و تونسته باشم کمکی با شما عزیزان کرده باشم
۱۲۳۴
آخرین اخبار