وعده‌ای که خداوند متعال در قرآن کریم درباره ظهور امام زمان (عج) بارها فرموده بود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در قرآن کریم، آیه‌ای که نام صاحب الزمان (عج) در آن تصریح شده باشد وجود ندارد اما احادیثی هستند که در آنها به خالی نبودن زمین از حجت تأکید شده است و آیاتی نیز هستند که به حکومت صالحان بر زمین بشارت می‌دهند.

 سوره هود آیه ۸

«وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ»

 «اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میکردند خواهند دید».

از امیرالمؤمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: «أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند».

امام صادق (ع) فرموده‌اند: «این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى ۳۱۳ تن میباشند).»

 سوره ابراهیم آیه ۵

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»

«موسى را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى کفر درآورده بوادى نورانى ایمان رهبرى کند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذکر گرداند که در آن آیاتى است براى هر صبرکننده شکرگزارى».

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: «روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت».

 سوره انبیاء آیه ۱۰۵

 «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»

 «در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند».

و اینان قائم آل محمد و یاران او می‌باشند.

آیاتی از قرآن که درباره امام زمان (عج) هستند

 سوره حج آیه ۳۳

«أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»

 «به آنان که ستم دیده‏ اند اگر پیکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یارى آنها دارد».

 ابن ابى عمیر از عبد اللَّه بن مسکان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود: «او قائم آل محمد است که براى خون- خواهى حسین علیه السّلام قیام می‌کند».

 سوره صف آیه ۸

 «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»

«مى‌‏خواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش کنند ولى خدا کامل‏ کننده نور خویش است، اگر چه کافران را ناخوش آید».

از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام معنى آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» را پرسید، حضرت فرمود: «مقصود، دوستى امیرالمؤمنین علیه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنى خداوند امامت را به‌آخر می‌رساند به‌دلیل آیه شریفه: «الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا» که مقصود از نور همان امام است». محمد بن فضیل میگوید: «عرض کردم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ» یعنى چه؟» فرمود: «یعنى خداوند به پیغمبرش دستور داد که لزوم دوستى جانشین خود «امیر المؤمنین» را به مردم اعلام کند، و دوستى وصى پیغمبر «دین حق» است».

 عرض کردم «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» چیست؟ فرمود: «یعنى خداوند به‌هنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز می‌گرداند. چنان که خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنى خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام میکند «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» یعنى هر چند دشمنان على این را نخواهند». عرض کردم: «اینکه میفرمائى تنزیل و ظاهر معنى قرآن است!» فرمود: «آرى آنچه که گفتم تنزیل و ظاهر معنى قرآن است».

آیات قرآن درباره امام زمان (عج)

 سوره ملک آیه ۳۰

«قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ؛ مَعِینٍ »

«اى پیغمبر! به‌ مردم بگو: بمن بگوئید: اگر آبى که در دسترس دارید در زمین فرو رود کیست که آب روان براى شما بیاورد؟».

از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است که فرمود: «مائکم، یعنى (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهاى رحمت الهى) میباشند «فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنى کیست که علم امام را براى شما بیاورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشاید)؟»

 سوره صف آیه ۹ و سوره توبه آیه ۳۳

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»

«خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».

راوی می‌گوید: از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏، سؤال کردم. فرمودند: «هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم: «قربانت گردم! کى موقع آن فرا میرسد؟» فرمود: «ان شاء اللَّه هنگامى که قائم قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکى باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایى که اگر کافرى در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا میزند اى مؤمن! کافرى یا مشرکى در من پنهان شده او را بکش، خداوند او را بیرون مى‏‌آورد و یاران قائم او را بقتل می‌رسانند».

از ابن عباس روایت شده که وى در باره آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت: «این در زمانى است که تمام یهودیان و نصارى و پیروان هر کیشى بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعى که دیگر موش انبانى را پاره نمیکند وقتى که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط مى‏شود و هر جا صلیبى است شکسته میگردد و خوگها معدوم مى‌‏شود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود».

آیاتی از قرآن که درباره امام زمان (عج) هستند

 سوره نور آیه ۵۵

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً»

 «خداوند به‌کسانى- که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته‏اند وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند چنان که همانند آنها را سابقا خلیفه کرد. و ثابت میدارد دین‏ آنها را که براى آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل بأمن کنیم و اینان هیچ گاه بمن شرک نیاورند».

در غیبت شیخ روایت میکند که این آیه نیز در باره مهدى موعود و یاران او نازل شده.

سوره قصص آیه ۵

«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»

 «و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روى زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم».

در غیبت شیخ از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت میکند که در تفسیر این آیه فرمود: «اینان که در زمین ضعیف گشته‌‏اند آل پیغمبرند که خداوند مهدى آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».

 

انتهای پیام/

 

اثبات وجود امام زمان (عج) در قرآن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
واسه سلامتی و فرج امام زمان یه صلوات بفرست و نذر ظهور کن


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
واسه سلامتی و فرج امام زمان یه صلوات بفرست و نذر ظهور کن


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
به سلامتی چشا امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
آقا جان هر روز برای سلامتی وظهورت دعا میکنم که بیایی و کل جهان را از ظلم وستم نجات دهی «الهی آمین»
Iran (Islamic Republic of)
امیر ترکش اصفهانی
۱۷:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روز وعده داده شده خداوند بسیار بسیار نزدیکه. شاید پایان همین امسال ...
الهی اننی من المسلمین ?✨
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۸ تير ۱۴۰۳
این تفسیرها یعنی تحریف قران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام بعضی افراد دنبال این مطلب هستند که کجای قرآن اسم حضرت مهدی علیه السلام یا حضرت علی علیه السلام اومده
بجای اینکه این همه سوال در فرآن برامون پیش میاد رو بریم سراغ امام که تنها مفسر قرآن هست
Iran (Islamic Republic of)
قادر بایرامی
۱۳:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
اللهم العجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۰۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
خدا در قرآن گفته که حرف خدا تغییر ناپذیره پس تفسیر گوناگون و احتمالات در قرآن یعنی تحریف کردن قرانه اگه نامی از مهدی در قران اومده لطفا منبع مشخصص کنید که کدام آیه و کدام سوره است
دست بردن به معانی قرآن خلافه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
پایان این دنیا خوب خواهد بود
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
برای مؤمنان و بندگان مرگ و قیامت خوب است
ولی برای گمراهان و کافران و منافقان عذاب و ذلت همیشگی و جاودان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ تير ۱۴۰۱
اومید به خدا باشه من در راهم
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ
۲۰:۵۰ ۱۱ تير ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
به امید روزی که حکومت جهانی امام زمان را بر این کره خاکی ببینیم انشالله
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۶:۲۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
در مورد ایه ۱۰۵ ابراهیم که میفرماید بندگان صالحم ژمین را به ارث کیبرند ، کلمه زمین یعنی بهشت، نه زمین خودمون، طبق ایات ۷۳و۷۴ سوره زمر:وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ «73»

و كسانى كه از پروردگارشان پروا داشتند گروه گروه به سوى بهشت سوق داده شوند تا چون به نزد آن رسند، در حالى كه درهاى بهشت گشوده شده است و نگهبانان بهشت به آنان گويند: «سلام بر شما پاك و پسنديده بوديد، پس داخل شويد در حالى كه در آن جاودانه خواهيد بود»وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ «74»

و (بهشتيان) گويند: «سپاس خداوندى را كه به وعده‌اى كه به ما داد وفا كرد و زمين را ميراث ما قرار داد. تا از بهشت هر جاى را كه بخواهيم برمى‌گزينيم.» پس چه نيكوست پاداش اهل عمل.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۶:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
مثلا همین سوره ابراهیم ایه ۱۰۵ که میفرماید در زبور نوشتیم که زمین را بندگان مصالح ما به ارث میبرد، کلمه زمین در اینجا یعنی بهشت، نه این زمین خودمون، طبق دلیل قرانی، برید سوره زمر ایات ۷۳و ۷۴ رو بخونین و مطالعه کنین کاملا م