یک کارشناس محیط زیست گفت: اولین و مهم‌ترین قدم در حل مشکل آلودگی هوا تقویت حمل و نقل عمومی درون شهری است.

مرگ 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران/ دولت روحانی طبیعت ستیزترین دولتمژگان جمشیدی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به معضل آلودگی هوا در کشور گفت: عمدتا به دو دلیل شاهد آلودگی هوا در ایران هستیم؛ یکی بحث خودور‌های فرسوده و سوخت آنهاست و دلیل دوم وجود گرد و غبار است که متاسفانه طی سالیان اخیر علاوه بر گرد و غبار خارج از کشور، شاهد بیابان زایی گسترده و از بین رفتن بسیاری از تالاب‌ها بودیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه در منطقه سیستان و بلوچستان هر ماه، ۴ تا ۵ شهر درگیر آلودگی هوا هستند، گفت: این معضل محیط زیستی، مهمان دائمی تهران، اصفهان و سایر کلان شهر‌ها شده است؛ ۱۸۰ هزار هکتار در منطقه دشت قزوین به علت برداشت نامناسب آب تا دو سال آینده به زمینی بیابانی تبدیل می‌شود که مستعد تولید گرد و خاک برای استان تهران است.

جمشیدی با بیان اینکه متاسفانه آمار دقیقی از سوی وزارت بهداشت در مورد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور اعلام نمی‌شود؛ گفت: تنها در سال جاری چهار هزار نفر در شهر تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند؛ با جستجو در آمار متوفیان بهشت زهرا می‌توان متوجه شد که آلودگی هوا تا چه میزان در مرگ و میر افراد موثر است.

دولت برای توسعه حمل و نقل  به شهرداری‌ها کمک کند

جمشیدی با اشاره به اینکه دولت بودجه کلانی را با وام‌های ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو به مردم داد، گفت: بهتر است چنین  بودجه‌هایی  به محیط زیست هم اختصاص پیدا کند؛ باید دولت برای توسعه حمل و نقل به شهرداری‌ها کمک کند؛ آلودگی هوا در استان‌هایی نظیر خوزستان و سیستان و بلوچستان بیماری‌های مختلفی را برای ساکنین این شهر‌ها به دنبال داشته است.

جمشیدی یادآور شد: اولین و مهم‌ترین قدم در حل مشکل آلودگی هوا تقویت حمل و نقل عمومی درون شهری است؛ باید با بهره گیری از روش‌های گوناگون علمی که توسط سایر کشور‌ها طراحی و عملیاتی شده است به حل این معضل پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چو ایران نباشد تن من مباد!
۱۶:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
آیا واقعا تخریب جنگل شمال و محیط زیست رشته کوه چند هزارساله شمال به احداث جاده ای که فقط حدود چهل پنجاه کیلومتر به موازات آزاد راه قزوین رشت و جاده قدیم قزوین رشت فاصله دارد ضروری بود؟

دو جاده موازی که ابتدایشان دوازده کیلومتر فاصله دارند و انتهای یکی به رشت و انتهای جاده جدید به کلاچای و رودسر گیلان میرسد.

درضمن شروع باند آزاد راه قزوین رشت با شروع باند این جاده جدید فقط دوازده کیلومتر فاصله دارد! با این حال آیا باز هم تخریب جنگلهای شمال که تنها سرمایه جنگلی ملی ایران است ضروری است؟

متاسفانه مسئولان مربوطه هیچگونه توجهی به نگهداری و حفظ طبیعت چندهزارساله شمال کشور ندارند!

متاسفانه افراد دلسوز آب و خاک کشور و وطن اندک شمارند...

ایران را سراسر بیابان نکنید.

در اروپا هیچ تخریبی در کوه و جنگل انجام نمیدهند


چرا ما نباید طبیعت سبز داشته باشیم؟

سرسبزی جنگلهایمان را از ما نگیرید : با برداشت سنگ کوه و احداث جاده های جدید غیرضروری و انفجار کوه به بهانه استخراج سنگ قیمتی و بریدن چوب درختان کهنسال به بهانه ایجاد اشتغال کارخانه چوب و ذغال چوب و گردشگری های بی رویه و احداث ویلا در شالیزارها و خشک کردن مزرعه به بهانه فروش زمین خشک به عنوان ساخت ویلای مسکونی و ...

آب و خاک ایران امانتی است که از گذشتگانمان به ما رسیده است، آن را نابود نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند کلانشهر رشت
۱۶:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
باتوجه به بارش کم زمستان امسال در مرکز استان گیلان و کلانشهر رشت توجه جدی مسئولان کشوری به وضعیت آلودگی هوای این شهر شمال و احیای ناوگان حمل و نقل عمومی رشت ضروری به نظر میرسد.

در کلانشهر رشت خدمات رسانی حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی ضعیف است.
.
فاصله دو پایانه اتوبوس برای تعویض مسیر افراد بیش از دویست متر است.
در رشت فقط و فقط تاکسی زرد وجود دارد.
اتوبوسرانی فقط چند دستگاه دارد و صرفا در چند مسیر محدود تردد میکنند.

مسیرهای حمل و نقل اتوبوسرانی داخل شهری رشت مربوط به بیست سال پیش است و جوابگوی جمعیت انبوه و مسیرهای طولانی آن را ندارد.

حتی یک پایانه داخل شهری برای اتوبوس در رشت وجود ندارد!
درصورتیکه در مشهد و تهران اینگونه نیست!

شورای شهر و شهرداری رشت چند سال است که چند دستگاه اتوبوس خریدند ولی هنوز حتی تحویل نگرفتند،
وضعیت خدمات رسانی به شهروندان رشتی درخصوص اتوبوسرانی افتضاح است.

اکثر مردم با ماشین تک سرنشین تردد میکنند چرا که هزینه تاکسی بالاست، و شاهد آلودگی هوا هستیم.

زیرا شاهراه ارتباطی شهر بیش از دو سال است که به عنوان پیاده راه فرهنگی بسته شد و برای رسیدن به یک مسیر مستقیم باید هزینه سه کورس تاکسی رفت و سه کورس برگشت را متحمل شد.


لطفا گزارشی از شهروندان رشت درخصوص عملکرد بسیار بسیار ضعیف شهرداری طی چند سال گذشته درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوسرانی تهیه شود.
آخرین اخبار