عباس نعمتی با تأکید بر کپی نبودن سریال بوی باران، از مدعیان خواست ادامه روند قصه را فاش کنند.


عباس نعمتی نویسنده فیلمنامه سریال «بوی باران»، در گفت‌وگو با حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ژانر و جنس این سریال اظهار کرد: ۶۰ درصد سریال‌های دنیا معمایی هستند؛ اما ما در این حوزه ضعیف هستیم و عموم سریال‌های ما در ژانر اجتماعی ساخته می‌شوند. اگر ۱۰ الی ۲۰ سریال معمایی در ایران ساخته شود، مخاطب قواعد ژانری آن را بهتر کشف می‌کند و البته در تیم‌های تولید ورزیدگی بهتری را شاهد خواهیم بود. خود ما زمان نگارش فیلمنامه و با توجه به این خلأ، احساس می‌کردیم که در جذب مخاطب موفق باشیم. 

نویسنده

این نویسنده درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این سریال و نگارش فیلمنامه آن گفت: من چند سال درگیر مطالعه و پژوهش در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سرمایه اجتماعی بودم. خیلی دوست داشتم با این موضوعات یک سریال کار کنم. نگاه اجتماعی به موضوعات به جای غر زدن و ایجاد ناامیدی، می‌تواند بسیار در تحلیل موضوعات اثرگذار باشد. بیاییم پویایی جامعه را با نمایش مشارکت مردم در مواجهه با آسیب اجتماعی، نقش حاکمیت در ساماندهی این آسیب‌ها و نقش خانواده نشان دهیم.

نویسنده

نعمتی بیان کرد: یکی از آسیب‌هایی که در سریال به آن پرداختیم و وجوه مختلفش را نشان دادیم، بحث «خانواده‌ زندانیان» است. بخصوص آن‌هایی که سرپرستشان در زندان هستند. سرپرست این نوع خانواده‌ها چه به جرم عمد و چه در حادثه (مثل دیه) به زندان افتادند؛ الان چه کسی حواسش به بقیه اعضای این خانواده هاست. هم نان آورشان خانواده حذف شده و هم سرپرست خانواده.

وی افزود: در قصه «بوی باران» هم پسر خانواده، پیمان (با بازی سلوکی) در نبود پدر طعمه باند‌های موادمخدر شده و دختر خانواده، ترانه (با بازی نرگس محمدی) مسیر حمایت از خانواده را پیش گرفته. ما موظف هستیم جامعه را نسبت به کمک به این خانواده‌ها حساس کنیم و بگوییم باید به کمک این نوع خانواده‌ها بشتابیم. حتی در حد یک سر زدن. مثل رفتاری که زهرا خانم فیلم انجام می‌دهد. باید با ساخت این نوع آثار، به خانواده‌ها این پیام را بدهیم که تباهی و آسیب سرنوشت محتوم شما نیست. می‌توان با جنگندگی، تلاش خستگی ناپذیر و ایمان مسیر موفقیت را مثل ترانه طی کرد. از طرفی هم می‌توان مقابل این زلزله منفعل و ضعیف عمل کرد و مثل پیمان طعمه باند‌های تبهکار شد.

نویسنده

نویسنده سریال بوی باران اظهار کرد: موضوع اتباع بیگانه و روابط گرم و انسانی ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها، مواد مخدر در محیط کار و کارگری، مدرسه و خانواده و نحوه مواجهه صحیح با آن، بحث پولشویی و اقتصاد مواد مخدر موضوعات دیگری است که در سریال «بوی باران» به آن می‌پردازیم.

وی پیرامون قصه معمایی این سریال و نقش پلیس در آن بیان کرد: بوی باران سریال پلیسی نیست؛ معمایی است. البته این گونه نیست که پلیس در آن منفعل باشد. این پیچیدگی مواجهه با باند‌های تبهکار است که نوع رفتار پلیس ما را با دوراندیشی همراه کرده است. در قسمت‌های آینده پیچیدگی‌های این موضوع را خواهید دید. در بحث مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با کارتل‌ها و سرچشمه مهم است؛ مبارزه با افرادی مثل آرمان و شهاب برای پلیس ارزشی ندارد بلکه پلیس باید یک شبکه بزرگ را کشف کند.

نویسنده

این نویسنده عنوان کرد: هیجان فردی ما که درگیر قصه عاطفی داستان شده، دوست دارد به سرعت، لحظه‌ای و چکشی با مسئله برخورد شود. در صورتی که پلیس و بازپرس ما با توجه به اشراف بر ابعاد امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی جرم واکنش نشان می‌دهد.

نعمتی تصریح کرد: در این داستان اگر جلوتر برویم، نحوه برخورد علمی و فنی پلیس و بازپرس قصه را خواهیم دید. ما می‌خواستیم مخاطب این سوال را بپرسد که پلیس کجاست و چرا کاری نمی‌کند، تا بعد بشود پیچیدگی این مبارزه را نشان داد.

نویسنده

وی با اشاره به اینکه بین پیگیری جرایم سازمان یافته و باند تبهکاری با یک جرم و جنایت فردی مثل قتل خانوادگی باید تفاوت قائل شد، گفت: نگاه ترانه در داستان نگاه برخورد با یک قتل خانوادگی است، اما نگاه پلیس داستان ما نگاه به یک باند تبهکار حرفه‌ای است. مخاطب تا اینجا با ترانه پیش آمده و این زاویه را دیده؛ از اینجا به بعد از زاویه پلیس و بازپرس ماجرای برخورد با باند تبهکار را می‌بیند. قاعده سریال معمایی ایجاد پرسش در ذهن مخاطب است. به نحوی که مدام در ذهن مخاطب سوال ایجاد شود که چرا، چرا، چرا. چرایی که از ابهام و لکنت در بیان داستان شکل نمی‌گیرد؛ بلکه از تعلیق و پیچیدگی روابط است. برای ادامه سریال «بوی باران» مخاطبان عجله نکنند. با کمی صبوری معما‌ها جواب داده خواهد شد و ماجرا‌ها کشف می‌شود.

وی اظهار کرد: مواجهه با باند‌های تبهکار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در دو قسمت آینده نقشه‌های پلیس مشخص می‌شود و در یک دیالوگ پلیس ما اینگونه اعلام می‌کند که باند‌های تبهکاری مثل کوه یخ هستند؛ فقط نوک کوه یخ بیرون آمده و بخش بزرگ آن زیر آب است و باید آن بخش کشف شود.

نویسنده

نعمتی در خصوص اینکه آیا داستان «بوی باران» آیا اقتباس از رمان یا سریال یا فیلمی است، گفت: دراماتوژی از آثار دیگر یک هنر است و هیچ عیبی ندارد؛ اما داستان «بوی باران» نه دراماتوژی، نه اقتباس، نه برداشت از هیچ سریال و فیلم خارجی، داخلی یا رمان نیست. خوشحال می‌شوم اگر کسی بتواند بگوید خط داستان این سریال شبیه کدام سریال یا فیلم خارجی و رمان است؟! بالاخره اگر کپی یا برداشت و اقتباسی از فیلم یا سریال یا رمان باشد، آن فیلم و رمان اسمی دارد. حتی اگر اسم کار مشابه به ذهنشان نمی‌آید (که طبیعی است نیاید چون وجود ندارد) پرسشم را ساده تر می کنم؛ اگر کسی چنین ادعایی کرده لطفا طبق آن الگوی خارجی یا داخلی بگوید ادامه داستان چه می‌شود؟! همین طور که تا الان داستان قابلیت حدس زدن نداشته، با اطمینان عرض می‌کنم از اینجا به بعد را هم نمی‌شود به راحتی حدس زد که کاراکتر‌ها چه مسیری را طی می‌کنند.

نویسنده

نعمتی در خصوص اینکه بعضی مخاطبان از کشته شدن سهیل شوکه شدند و توقع مرگ او را نداشتند، گفت: خوشحالم که مردم با کاراکتر سهیل که همه جوره خوب، عاشق خانواده، با اخلاص، مومن، وطن دوست و بدون هیچ بدجنسی است، رابطه عاطفی برقرار کردند. این نشان می‌دهد عکس تبلیغاتی که می‌شود، شخصیت‌های مثبت اگر خوب طراحی شوند برای مردم جذاب و دوست داشتنی هستند و اینجور نیست که همیشه مردم شخصیت‌های منفی را بیشتر دوست داشته باشند.

وی افزود: در زمان نگارش فیلمنامه خیلی تلاش کردم سهیل نمیرد؛ اما نشد. حتی چند ماه اینجای داستان توقف کردم که شاید جایگزینی برایش پیدا کنم، ولی هر کاری می کردم باز سهیل می‌مرد. گاه نویسنده‌ کاراکتری را طراحی می‌کند؛ بعد خود کاراکتر می‌گوید من سرنوشتم این است و سرنوشتش را به نویسنده تحمیل می‌کند. شما هرچه چانه می‌زنید زورتان به آن نمی‌رسد؛ البته گاهی هم می رسد. اما گاهی بعضی کاراکتر‌ها کار خودشان را می‌کنند؛ مثل سهیل. امیدوارم مرگ سهیل در ذهن ما این احساس را ایجاد کرده باشد که فقدان خوبی چقدر ناراحت کننده است و تلنگری بشود تا هرکدام یک قدم خوب‌تر برداریم.

انتهای پیام/

قصه «بوی باران» کپی نیست

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
ما ایرانی ها حوصلمون به فیلمای پیچیده نمیرسه. در ضمن اگه قرار باشه صددرصد سریال واقعی باشه که دیگه لطفی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
اقای نعمتی هدف شما از ساخت چنین فیلم هایی خیلی خوبه اما چنین هدف بزرگی نیاز دارد که فیلم به بهترین شکل ساخته شود بهطوری هیچ جای نقصی در فیلم نباشد متاسفانه, در این فیلم شاهد رفتار و حرکات بی ربط بازیگران مخصوصا بازپرس هستیم لطفا کاری کنید که مخاطب احساس سردرگمی نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
سریال از لحاظ محتوا بسیار ضعیف ساخته شده اصلا عیب و ایراد زیاد داره و خیلی جاهایش سوال بر انگیزه
Iran (Islamic Republic of)
ن الف
۰۱:۳۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
والا ما دیدیم پلیس مامور مخفی بفرسته دنبال یک پرونده ولی ندیده بودم خواهر قاتل همه جا راه بیفته بره به هیچ مشکلی هم برخورد نکنه خیلی هم حرفه ایی شاید چون دکتر بود خیلی باهوش بود .بعد هم خدا روشکر دختر مهندس میخواست انتقام از باباش بگیره لوش داد مگر نه ده نفری دیگه کشته میشدن .سریال معمایی میتونه اینقدر قشنگ باشه که بیننده بی طاقت باشه برای دیدن قسمت بعد ولی تو این سریال پلیس که نقش اصلیه سریالهای معمایی هست اینقدر بیخیال نشون داده شده که ادم با دیدن هرقسمت بیشتر حرص میخوره
Iran (Islamic Republic of)
مرضی
۰۱:۰۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
خیلی فیلم قشنگیه فیلمیه ک داخلش به خیلی از آسیبهای اجتماعی و اتفاقایی ک شاید توی زندگی خیلیامون بیوفته و خیلیا درگیرشن توجه شده هرچند کوچیک باشه بعضی از اتفاقا ولی ممنون از نویسنده خوبش ک به همه چیز توجه کرده اگه بعضی جاها هم کم کاری هست فقط بخاطر هیجان انگیز ترشدن و کشش بیشتر فیلم بوده وگرنه به طور مثال مطمئنا خود نویسنده میدونسته ک برهان نمیتونسته فیلم رو از طریق برنامه های پیام رسان واسه سهیل و ترانه بفرسته بازم ممنون از تمامی عوامل فیلم زیبای بوی باران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من یکی از بهترین فیلم هاست ما ایرانیا همیشه دوست داریم کار یکی رو بد کنیم و ازش بد بگیم اگه این فیلم خارجی بود چی همه میگفتن وای چقد عالیه زود قضاوت نکنید حالا ببینیم چی میشه شما که میگید خوشمون نمیاد ولی همه قسمت هاشو دیدید خخخ پس نگید بد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
چقد عجله دارین
Iran (Islamic Republic of)
رویا عزیزی
۲۳:۳۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
بسیار فیلم آموزنده وجالبی است ذهن مخاطب با پیچیدگی های مسایل اجتماعی وقضایی بیشتر آشنا میشه کارگردان در مدت زمان کم سریال به تمام خانواده ها وبازیگران میپردازد عالیه دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۲۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من شاید این فیلم ضعف هایی داشت اما خیلی هم بد نبود بذارید ما تا آخر فیلم رو ببینیم شاید نظرتون عوض بشه راستش من خیلی هم از فیلمه بدم نیومده همیشه که قرار نیست ما فیلم طنز ببینیم من واقعا خسته شدم از بس ایران فیلم های طنز گذاشت بهتر نیست که ما یه خورده تو فیلم هامون تنوع داشته باشیم تازه من می خوام اگه میشه تو ایران هم فیلم ترسناک درست کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
وقتی ک سهیل مرد اصن از فیلم زده شدم.از اون ب بعد نگاه نمیکنم اون نقش بازپرس هم اصلا ب این ادم نمیاد .ی ادم پلیسی جاش بود بهتر بود ینی برهان گوشی هوشمند داشت نت داشت ولی وات یا تل نداشت ک فیلم بفرسته؟اصن چرا بعد از اینکه خاستن بکشنش برگشت پیش پرویز؟میتونست اول بره فیلمو بده بعد بره پیش پرویز
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۱۴:۴۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
یک سریال کاملا مزخرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
یک سریاااااااااال دو ریالی.بازیگرهای ما از کی اینقدر بی سلیقه شدن که تو هر سریالی بازی میکنن.واقعا حیف هزینه ای که بابت این فیلمها میشه.
Iran (Islamic Republic of)
منا
۰۰:۰۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
رابطه عاشقانه وکیل بازپرس منو کشته
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
چقدددددر این فیلم مسخره است
اون بازپرسه یک شخص بسیار بی استعداد و مسخره .....
هیچی .......مسخره مسخره و بازم مسخره ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
طوری فیلم را قاطی کردن که عین مسله بازارچه سید اسماعیل ....شده
آخرین اخبار