تانک‌ها یکی از ادوات و تجهیزات مهم در حوزه نبرد‌های زمینی هستند و همواره نقش تاثیرگذاری در نبرد زمینی دارند.

به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تانک‌ها یکی از ادوات و تجهیزات مهم در حوزه نبرد‌های زمینی هستند و همواره نقش تاثیرگذاری در میدان‌های نبرد زمینی دارند.

در نبرد‌های زمینی، میزان تحرک حرف نخست را می‌زند، ویژگی که همان اصل سرعت است در حوزه نبرد‌های رو در رو. البته این موضوع یک قاعده بین المللی محسوب می‌شود. تانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در برخی اوقات نیز باید بسیار در میدان‌های نبرد جابجا شوند. این جابجایی برخی اوقات بسیار مهم است به نحوی که احتمال دارد در صورت بروز تاخیر حتی چند دقیقه‌ای نتیجه نبرد بر روی زمین به نفع دشمن تغییر کند.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

افزایش تحرک، دستور فرمانده کل قوا به نیروی زمینی ارتش

جابجایی و تحرک موضوعی است که در سال‌های اخیر فرمانده معظم کل قوا هم در دستورات خود به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کردند و نیروی زمینی هم طبق این اوامر فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرد. این تغییرات بسیار چشمگیر بوده که باعث شده تا نیروی زمینی ارتش ساختار‌های جدیدی مانند پهپاد را به شاکله خود اضافه کند.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

البته مهم‌ترین دستاورد این نیرو در سال ۹۷ تحول عمیق در ساختار نیروی زمینی به منظور پاسخ به تهدیدات و عملیات‌های جدید بود. امروز یگان‌های پیاده سنگین و تقریبا زمین گیر گذشته، چابک و تمام تیپ‌ها و لشکر‌های ما متحرک و هجومی شده اند. در این سال بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تیپ‌های متحرک و مکانیزه نیز دارای ساماندهی جدید شدند و در یگان‌های راکت انداز نیز تغییراتی ایجاد شده است. امروز با تحول عظیمی که در ساختار و سازمان‌های یگان‌های نیروی زمینی اتفاق افتاده است، تمامی تیپ‌ها شامل متحرک هجومی، واکنش سریع، زرهی و مکانیزه از آمادگی کامل در برابر هر شرایطی برخوردار هستند تا هیچ گونه خطری مرز‌های کشور را تهدید نکند.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

دفاع مقدس و احساس نیاز به خودروی تانک‌بر بومی

با شروع جنگ تحمیلی و نیاز مبرم کشور به خودروی تانک‌بر، نیروی زمینی ارتش با مشکلات فراوانی رو به رو شد. ارتشی که به دلیل سیاست‌های دولت موقت و ماجرای کودتای نوژه شدیدا ضربه خورده و در عین حال پشتیبانی کشور‌های سازنده را نیز از دست داده و حالا بخشی از وسایل آن هم در بهترین شرایط دچار مشکلات ریشه‌ای بود. در این جا اصغر قندچی از فعالان معروف صنعتی در بخش خودرو‌های سنگین به میدان آمد و با تعویض موتور کشنده‌های ماز با نمونه‌های ماک ساخت آمریکا خون تازه‌ای در رگ‌های یگان‌های ترابری نزاجا تزریق کرد. به هر تقدیر و با هر مشکل ۸ سال جنگ تحمیلی گذشت، ولی درس‌های آن به قیمتی بالا در ذهن فرماندهان ایرانی باقی ماند.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

در ابتدای کار بعد از تمام شدن جنگ تحمیلی یکی از گزینه‌های در دسترس در آن زمان یکی ارتقاء کشنده‌های موجود از قبل مثل برنامه ببر ۴۰۰ بر اساس طرح ماز ۵۳۷ و دیگری بهره برداری از کشنده‌های موجود تجاری در بازار‌های جهانی بود که صنایع دفاعی و نیرو‌های مسلح به نوعی ترکیبی از هر دو روش را در این بخش پیش گرفتند.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

با پیشرفت کار‌ها در بخش دفاعی و خصوصا اضافه شدن بخش موشکی، نیاز به کِشنده‌ها در کلاس‌های مختلف پیش از پیش افزایش پیدا کرده و نیاز به کار‌های ریشه ای‌تر در این بخش احساس شد. از جمله طرح‌های بومی در بحث کشنده‌های موشکی می‌توان به سری ذوالجناح اشاره کرد که امروزه نسل جدید برای حمل سامانه باور ۳۷۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بخش تخصصی برای تانک‌ها شاهد یک حرکت خوب از طرف نزاجا بودیم.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

یکی از انواع این تجهیزاتی که باعث افزایش تحرک یگان‌های نیروی زمینی ارتش شده، خودرو‌های تانک‌بر بومی هستند. این خودرو‌ها به دلیل قدرت بالا این امکان را به نیروی زمینی ارتش می‌دهند تا به سرعت تانک‌ها و نفربر‌ها را جابجا کرده و استراتژی فرماندهان را اجرایی کنند. خانواده خودرو‌های کیان شامل همین خودرو‌ها هستند.

کیان ۷۰۰

این خودرو قوی‌ترین خودرو از خانواده کیان است که ۱۹ آبان ۹۸ با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در مرکز فرماندهی تولید، بهینه سازی و نوسازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

این تانک‌بر با قدرت موتور ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن، قابلیت حمل ۲ دستگاه تانک ۶۰ تنی را بر روی کشنده فوق سنگین «سلیمان-۳» دارد. وزن تانک‌بر «کیان۷۰۰» ۱۷۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محور‌های آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

این تانک بر توان حمل هم زمان دو تانک اصلی میدان نبرد را به وزن حدودی ۶۰ تن برای هر تانک دارد. در دنیای امروز مرسوم نیست که یک تانک بر به طور همزمان دو تانک آن هم در این تناژ وزنی را با خود حمل کند، ولی در هر صورت این مهم توسط کیان ۷۰۰ ایرانی قابل اجراست.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

اما نکته جالب در این میان سبقت گرفتن ایران از ارتش آمریکا در این بخش است. تانک بر اصلی عملیاتی ارتش آمریکا مدل ام ۱۰۷۰ ساخت شرکت اوشکوش آمریکاست.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

این تانک بر سنگین آمریکایی از موتوری با قدرت ۵۰۰ اسب بخار بهره برده و می‌تواند و در نهایت تا ۸۰ تن بار را حمل کند. این کشنده توان حمل یک دستگاه تانک آبرامز را به راحتی دارد و البته در مقایسه با کیان ایرانی در رده‌های پایین تری در بخش قدرت موتور و توان حمل قرار می‌گیرد.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

این تانک بر آمریکایی از ۵ دنده اتوماتیک بهره برده و وزن آن در حدود ۱۸۵۹۰ کیلوگرم است. این خودرو به کشور‌های عراق، مصر، عربستان، امارات، مراکش، اردن، عمان و انگلیس نیز صادر شده است.

کیان ۶۰۰

از این خودروی تانک بر اطلاعات دقیقی ارائه نشده است، اما گویا مشخصات فنی آن به تانک بر کیان ۵۰۰ شباهت دارد.

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

کیان ۵۰۰

اواسط بهمن ۹۷ بود که این خودرو به همراه سایر تجهیزات نوین نیروی زمینی ارتش با حضور امیر سرتیپ حیدری فرمانده نزاجا رونمایی شد. 

تانک‌بر‌ کیان؛ بال‌های پرواز تانک‌های ارتش در مصاف با دشمنان + تصاویر

این خودرو کشنده تانک‌بر دارای مشخصات فنی و عملیاتی از جمله توان موتور ۵۰۰ اسب بخار، تعداد ۶ سیلندر، گیربکس ۱۶ سرعته با صفحه کلاچ دوبل، قدرت کشندگی ۲۰۰ تن و قدرت بارگیری ۶۰ تن، ظرفیت سوختگیری ۹۰۰ لیتر و وینچ تانک کشی فوق سنگین دوقلو است. دومین دستاورد رونمایی شده، سایت دیده بانی و کنترل مرزی سیار است.

کلام آخر

این دستاوردها تنها گوشه ای از اقدامات و فعالیت های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که پیشتر هم خودروهای تاکتیکی دیگری را طراحی و ساخته بود و این نشان از توان بالای متخصصان نظامی ما دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
ما نمیتونیم تانک بسازیم ما نمیتونیم بالگرد بسازیم ما نمیتونیم زیر دریایی بسازیم ما نمیتونیم قایق تند رو بسازیم ما نمیتونیم پهباد بسازیم ما نمیتونیم نوشک بسازیم ما نمیتونیم پراید بسازیم ما نمیتونیم ... پس چرا ما که اینقدر بدبختیم آمریکا و نوکرانشون تو ایران اینقدر وحشت دارند...
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۹:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
کمرشکن تا 200 تن حمل میکنه. این کمرشکن ولوو هست که رنگ شده.من خودم پلیس راهیم میدونم این چیزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
چرا چرت و پرت میگی من هم خودم با کار راهسازی انجام میدم برو تحقیق کن بعد تظر بده شما که عقلتون تو چشمتونه از این بیشتر انتظار نیست
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۹:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
کمرشکن ولوو رو برداشتن رنگ کردن
Iran (Islamic Republic of)
بسیارخوب بنظرم مابایدارتش وسپاه نیروی زمینی کشوررابیشترازهرنیرووتهیه وتجهیز نظامی تقویت کنیم .اگرخدای نخواسته روزی امریکا باایران درگیرنطامی پیداکند فقط زمینی میتوانیم دشمن استکباری وزیادخواه سرمایه داری راشکست بدهیم پس نیروی زمینی ارتش وسپاه راتقویت بیش
۱۴:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام ببخشید نظرم رادرقسمت نام نوشتم پوزش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
FH اگه کسی داره نظر بده می‌تونه همزمان دوتا تانک 60 تونی حمل کنه ؟این نفراتی که میگن رنگ شده ولوو رو کیان کردن بدونن اولا ولوو نهایت بتونه 25 تون حمل کنه ولی کیان 700 همزمان دو تانک 60 تونی را حمل می‌کنه یعنی موتوریش فرق می‌کنه ضمنا سه محور داره برای تحمل بار از عکس معلومه که fh معمولی دو محور بیشتر ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
عزیزم یه کم تحقیق ساده راجع به volvo fh و مدل NH می فهمی که یه جور موتور نمی زنه مثل ایران خودرو رو همه جور ماشینی بندازه
کاراشون رو حساب کتابه
اینا موتوی FH16 کمر شکن روشه یا موتور NH
چوب بستنی هامون وارداتیه موتور کامیون با 750 اسب بخار تولید کنیم آیا ؟ می توانیم آیا ؟
فقط بلوف می زنن اونم برای مردم عامی و ساده دل
وگر نه اون آمریکایی که باید ببینه می دونه اینا کمرشکن ولوو هست
Bulgaria
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خودرو تانکبر اوشکوش آمریکا m1070a1 ببخشید هفتصد اسب بخاره اگر من طراح کیان بودم قویترین موتور حاضر ولوو که هفتصد و پنجاه اسب بخار و گشتاور سه هزار و پانصد و پنجاه نیوتن متره را رویش نصب میکردم که نامش بشه کیان 750
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود برشرفتون رزمندگان انقلاب اسلامی! باتکیه برالله شما میتونید چون تاحالا صددرصد تونستید .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
این که همون ولوئه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
شباهت داره وگرنه همه چیش ساخت کارخانجات شهید زرهرن نزاجاست
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۸:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرسی از ارتش که صادقانه ، با قدرت و ابتکار عمل پا به عرصه نبرد همه جانبه گذاشته واز هیچ تلاشی مضایقه نمسکند و در کارهایشان خلوص نیت دارند.
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۶:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر کس تو ایران حتی تو سایپا اگر محصول خاصی را تولید کند حتی لاستیک این نوع خودرو ها من دستش را می بوسم این همه بد بینی که برخی دارند و فقط ولوو سوئد را می بینند واقعا آدم منصفی نیستند باید همدیگر را تشویق کنیم تا پیشرفت کنیم و گرنه رو مبل نشستن و فقط عیب و ایراد گرفتن ساده ترین کار و در عین حال مخرب ترین کار است بیایید قدر افراد و مراکز کاربلد از جمله سپاه وارتش و دانشگاه و... را بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
م.ه.د.ی
۰۸:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام
چرا همش میگویید جنس چینی
مگر چین جنس خوب نداره
مگر نه چین در نجارت داد آمریکائیها را در آورده
چشم داریم، عقل هم داریم ، پس جنس خوب خرید کنیم.
در ضمن همان هواپیماهایی که میگویید همان اف پنج است و مثلا فقط رنگش کردند ، مگر اف 18 و اف 35 ارتقاء یافته ی همان نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ش م گ
۰۱:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
والله از لحاظ قیافه که همون خانواده ولوو هس fhو nhحالا اگ خودتون تقویت کردین خو خوبه که انجام دادی ولی میتونستین ظاهرشم عوض کنید که ایطور نباشه من که فک کنم فقط رنگشونو عوض کردین با یه برچسپ کیان بجای ولوو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اغلب این ماشینها خارجی هستن و احتمالا تغییر جزئی متناسب با کاربرد نظامی داشتن. دلیل نداره بی خودی جو بدیم که خودرو داخلی ساختیم. همین که نیاز ضروری نیروی نظامی رفع میشه کافی و ارزشمند هست. مهم کاراییه. قرار نیست همه چی داخلی بشه حتما.
Switzerland
احمد
۲۳:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام .
خسته نباشید ماک و بنز ماشین های پر قدرت و سازندگان

موتور آن و متخصصین فراوان چرا موتور این دو را در ایران

مانند چین کپی نمی کنند و از متخصص های فراوان سود

نمی برند داستان ماک در ایران را بخوانید .

موفق باشید.
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۲۱:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کور شود چشم کسانی که نمیتوانند پیشرفت شیر بچه های ارتش را ببینند...و یکسره ناله و نق میزنند و ایراد میگیرند...در زمان شاه ما نمی دونستیم و نمی تونستیم یک پیچ هم تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش بغیر از کپی برداری ماشین های دیگه درمورد زرهی بودن تانکبر M1070 مینوشتید
حالا بگید کیان ۷۰۰ قابلیت زرهی بودن هم داره یانه؟
۱۲۳۴