رئیس شورای رقابت در خصوص روش قیمت گذاری خودرو‌های جدید در بازار توضیح داد.

رضا شیوابه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله خودروسازان تعدادی خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنند که امسال نیز خودرو‌هایی معرفی شد، از جمله خودرو‌های جدید، محصولات ایران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس هستند. قیمت این خودرو‌ها با توجه به اینکه پیش فروش شده اند، اما مشخص نیست.

چندی پیش رضا شیوا رئیس شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای جدید خبر داد که بر این اساس برای استعلام از قیمت نهایی این خودروها به سراغ این مقام مسئول رفتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودروهای تجاری در کلینیک تجاری بفرمایید؟

رضا شیوا رئیس شورای رقابت: خودرو‌هایی که در جلسه ۴۳۰ شورای رقابت برای قیمت گذاری آن ها تصمیم گیری شد، خودرو‌هایی مثل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دستی هستند که قیمت رسمی تاکنون نداشته اند، چون تولیدات جدید ایران خودرو هستند.

 اگر اطلاع داشته باشید دستورالعمل قیمتی که در گذشته داده شد برای خودرو‌هایی بود که یک قیمت پایه برای آن ها داشته‌ایم؛ قیمت پایه را به عناوین مختلف به دست آورده ایم. یکی از روش‌های به دست آوردن قیمت پایه این است که اگر بازار تعادلی باشد، خود بازار آن قیمت پایه را می‌دهد؛ مانند سال ۹۰ و ۹۱ که قیمت پایه برخی از خودرو‌ها را از آن روش به دست آورده‌ایم.

 اما اکنون با توجه به وضعیت حاکم بر کشور که واردات خودرو هم به هیچ وجه نداریم، این خودرو‌ها در انحصار هستند بنابر این باید به دنبال روش دیگری برای قیمت گذاری باشیم. یکی از جدیدترین روش‌ها برای قیمت گذاری خودرو هزینه تمام شده یا همان کاست پلاس است که شورای رقابت آن روش را استفاده نمی‌کند چرا که ممکن است شک و شبهه‌ای به همراه داشته باشد.

دنا

روش دیگری که برای قیمت گذاری خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارشناسان آن را تایید می‌کنند، اعمال کلینیک تجاری است که این کلینیک همان روش قیمت گذاری دلشی معروف را به کار می گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: این فرمول باعث نمی شود که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یابد؟

رئیس شورای رقابت: مواد اولیه مانند فولاد در کشور با رقم بسیار بالایی تولید می‌شود و این یعنی این مقدار که تولید می‌شود زیاد و در دسترس است؛ به طور مثال فولاد تحت چهارچوبی تولیدی می شود. اتفاقا در جلسه قبل ورق‌های زیر پنج میل را که انحصاری بودند را دستورالعمل قیمتی داده ایم، یعنی آنها نیز آزادی عمل ندارند، مگر در بازارهایی که کالاهای رقابتی دارند.

در برخی از بازار‌ها کالا‌هایی هستند که در آنها با مشکل عرضه کم مواجه هستیم و عرضه کمتر از  تقاضا داریم اما به هیچ وجه هیچ تاثیری در افزایش قیمت مواد اولیه ندارد. ما در حال حاضر از روش کاست پلاس استفاده نکرده‌ایم یعنی روشی که هر قطعه چه ارزشی دارد را نرفتیم. 

ما هم اکنون برای قیمت گذاری خودرو بر اساس فرمول کلینیک تجاری پیش رفته ایم. یکی از دلایل این است که کلینیک تجاری نگاه نمی کند فولاد را چند خریده، نگاه می کند خودرو مشابه آن چقدر است بدین معنا که خودرو تولیدی جدید را نسبت به خودرویی که کلاس پایین تری دارد بررسی می کنیم و به هیچ وجه قیمت تمام شده نمی رویم.

 قیمت گذاری خودرو

باشگاه خبرنگاران جوان: فرمولی داده بودید که قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه باشد اما این اتفاق رخ ندارد، هم اکنون برای کاهش قیمت خودرو در بازار و کارخانه چه راهکاری دارید؟

رئیس شورای رقابت: زمانی فرمول ۱۰ درصد را سازمان حمایت اعلام کرد، اما پس از آن این فرمول را پس گرفتند چراکه وزارت صمت گفت همچنین چیزی مصوب نشده و این فرمول را پس گرفتند.

همیشه همه جا و در هر زمان، میزان عرضه اگر کمتر از تقاضا باشد این اتفاق می افتد. با توجه به اینکه اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد است هر زمانی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، همچین اتفاقی می‌افتد و جزو بحث اقتصادی است. تلاشمان بر این است که میزان عرضه را افزایش دهیم، اکنون عرضه خودروسازان  نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده و شاید برخی از خودرو‌ها ۲۰ درصد افزایش داشته است.

باید تقاضای کاذب را حذف کنیم یعنی تقاضا باید منطقی باشد که به همین دلیل تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد که نیازمند همکاری خودروسازان است. باید مواد اولیه این خودرو‌ها آماده باشد، به هرحال بازار را کسانی که به هم می‌زنند و بازار کاذب درست می کنند باید مقامات نظارتی حواسشان جمع باشد و کنترل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرتان مدل قرعه کشی کنونی باعث می شود خودرو به افراد نیازمند برسد؟

رئیس شورای رقابت: اکنون مدل قرعه کشی کنونی، جانشین بهتری از روش گذشته است. در قرعه کشی کنونی، شکایت‌هایی که در دوره‌های قبل داشتیم را ندارد به طور مثال در دوره های قبل قرعه کشی، برخی می‌گفتند در ۲ دقیقه اول سایت بسته شده یا پیشنهاد می‌دهند ۵ میلیون تومان بدهید و اسمتان را وارد سایت می‌کنیم که تمامی موارد در این دوره از قرعه کشی حذف شده است. در قرعه‌کشی محدودیت را زیاد می کنیم که افراد نیازمند بتوانند ثبت نام کنند، که به مرور این تقاضای کاذب کاهش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان حمایت گفت با قیمت گذاری خودرو کاری نداریم، و شما هم می گویید کاری نداریم، اما در نهایت تایید نهایی قیمت خودرو دست کیست؟

رئیس شورای رقابت: هم اکنون قیمت اظهاری نهایی خودرو که خودروساز می فرستد باید به تایید بازرس و حسابرس قانونی شرکت برسد. دقت کنید که تایید قیمت خودروساز باید به تایید بازرس برسد.

اگر مقداری اضافه یا مسائل دیگری باشد، بازرس و حسابرس مسئول است، در حال حاضر قیمتی را آنها تعیین کرده اند و به بازرسان می دهند، اگر بازرسی قیمت را تایید کرد این اقلام را کم و اضافه می‌کند و قیمت به همان قیمتی می‌رسد که بازرس داده است. هم اکنون به این دلیل  نمی توانیم قیمت کلینیکی را اعلام کنیم چون قانون گذار گفته است که شورای رقابت باید دستورالعمل بدهد.

معیار دستورالعمل بر اساس قیمتی است که کلینیک تجاری به دست آورده و اگر این اقلام را از قیمت خود اظهاری خودروساز کسر و اضافه می کنیم به قیمت کلینیک تجاری می‌رسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمود داودی
۱۸:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
خودرو ساز با هر قیمتی دلش خواست میفروشه وانت اریسان که درونش ضعیفترین موتورهای ایران خودرو بکارگیری شده قیمتش از تمام سواریها بیشتر شده سمند و هم رده‌هاش 94 میلیون وانت اریسان (اردی) 120 میلیون تومان! کسی هم پیگیری نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
واردات با تعرفه منطقی آزاد قیمت لگن داخلی هم هر چی دل شان می خواهد بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
صدایی کلنگ قبر دو لگن ساز از دور می اید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا لعنتتون کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
کسی به فکر مردم ضعیف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بله قیمت قطعات خودرو را آنچنان بالا بردید که همین الان اگر از بازار تمام قطعات خودرو را خریداری کنید پول دو تا خودرو ازش در می آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
حیف چشمام که این گزارش رو مطالعه کردم . مشکل ما در کشور همین افراد هستند که با بازی کلمات همه چیزو از سر خودشون باز میکنن "باید تقاضای کاذب را حذف کنیم " "باید نهاد نظارتی...." باید عمه هایمان هم از جنس مذکر باشد"و.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هر چقدر دوست دارید بکنید نداریم بخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اقای شیوا دست از سر مردم فقیر بکش ما مثل شماها پول زیاد نداریم که خودرو بخریم شماها بچه هاتون پول زیاد دارن بخن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام
بهتره اسم شورای رقابت رو به شورای رفاقت با مدیرعاملان خودروسازی تغییر بدن.
حداقل ملت تکلیف خودشون رو میدونن.
-
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
می گم این شورای رقابت همون شورای نظارت سازمان بین الملل نیست احیانا یا شبیه اون یا یه همچنین چیزی
-
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا خیرشون بده حداقل به فکر شک وشبهه هم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هر مسئولی که راجع به خودرو دستی داره باید اعلام کنه که خودش چه خودرویی سوار میشه و با چه قیمتی خریده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
متاسفم با تولیدات ایران خودرو وستیپا
United States of America
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
کاش واردات خودروهای دسته دوم ازاد میکردن..اونوقت این ماشین های مسخره رو دستشون میموند.
آخرین اخبار