
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیگیری بهارستانیها و «مطرح شدن طرح رتبه بندی در صحن علنی مجلس از ١٠ مهر» اظهاراتی است که محمد باقر قالیباف همین چند روز پیش خطاب به معلمان گفته است.
صحبت از طرحی است که یک دهه از زمزمههای اولیه آن میگذرد، اما روند به ثمر رسیدنش آنقدر کند و در کشاکش انواع و اقسام تصمیمها، تغییرات مدیریتی، سیاستگذاریها و موانع قانونی بوده است که همچنان در به نتیجه رسیدن آن، اما و اگرهای بسیاری مطرح است.
براساس آخرین رفت و برگشتهای طرح رتبهبندی معلمان میان دولت و مجلس قرار بر این بود تا از اول فروردین سال ١۴٠٠، این طرح برای معلمان اجرایی شود و صحبت از این برنامهریزی تا همین یکی دو ماه پیش همچنان مطرح میشد، این موضوع در حالی بود که مشکل تامین بار مالی اجرای طرح اعلام شده بود و حتی رئیس مجلس گفته بود کمیسیون آموزش مجلس باید این موضوع را بررسی کند و زمانی که قطعی شد باید در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، بار مالی این لایحه باید از سوی دولت تأمین شود.
آنطور که شواهد نشان میدهد بار مالی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح رتبهبندی در بودجه سال ١۴٠٠ برای رسیدن به مرحله اجرا دچار مشکل است.
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت که براساس آنچه در بند (و) تبصره ٢ قانون بودجه سال ١۴٠٠ آمده، ١۵٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ٢٠ هزار میلیارد تومان باید بین ١٢ مورد از جمله رتبه بندی فرهنگیان تقسیم شود، البته که مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است مبلغ قابل توجهی را به این طرح اختصاص دهد.
او تاکید کرد: آنچه برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده عدد بزرگی است بر این اساس تمام تلاش ما بر این است تا حداقل از شهریور ۱۴۰۰ طرح رتبه بندی را برای معلمان اجرا کنیم تا این کار روی روال بیفتد و برای سال آینده یعنی ۱۴۰۱ این کار را با اعتبار بهتر و بار مالی بیشتری دنبال کنیم.
بیشتر بخوانید
رتبه بندی معلمان چه زمانی اجرایی میشود؟
رتبهبندی فرهنگیان طی یک دهه اخیر به انواع و انحای مختلفی اجرا شد و این بار سومین ویرایش آن به مجلس یازدهم رسیده است.
در این میان بندهای مختلفی به آن اضافه یا از آن حذف شد و انتظار میرفت آنطور که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، این طرح در راستای جذب و تامین منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و زیر نظام تربیت معلم ومنابع انسانی گام بردارد و به زبانی سادهتر همانطور که بارها مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده اند اجرای رتبه بندی صرفا برای افزایش حقوق معلمان مطرح نمیشود بلکه ارتقای شایستگیهای حرفهای آنها را هدف قرار داده است.
با این وجود جامعه فرهنگیان برخی موارد را از مشکلات و ایرادات اساسی لایحه نهایی ارسال شده به مجلس میدانند که شامل موارد زیر است:
۱. یک پله تنزل برای همه معلمان، فقط یک بار با هیات علمی همسانسازی میشوید آن هم حداکثر با رتبه مربی و آموزشیار که اصلا وجود ندارد.مرتبه مربی پایینترین مرتبه در بین اساتید دانشگاهی است و پایینتر از آن وجود ندارد و افزایش ناچیز خواهد بود.
۲. افزایش رتبهها فقط منوط به مدرک است و مدرک دوم فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ اعمال نمیشود بنابراین عملا ارتقا رتبه نخواهیم داشت.
۳. ماده ۹ یعنی ۶ ساعت اضافه کاری حذف نشده است و قطعا ۳۰ ساعت کار باید انجام شود.
۴- معلمان با سابقه با توجه به رسیدن به بازنشستگی و عدم فرصت برای رسیدن به رتبههای بالاتر افزایش ناچیزی خواهند داشت و ۶ ساعت اضافه باید فعالیت کنند در حقیقت افزایش دریافتی همان اضافه کاری است.
با وجود این ایرادات و گلایه های معلمان علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: نباید دریافتی معلم کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق العادههای یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان ما لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.
او همچنین به این نکته توجه داشت که در بررسی جدید به ازای ارتقای رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، و ۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق العادههای مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد و درباره بار مالی این لایحه هم برای اینکه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نشود با معاونت قوانین مجلس بررسی شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
همین اظهارات محل اختلاف نظر میان معلمان و مجلس شده، از طرفی آموزش و پرورش هم اعلام آمادگی کرده است تا بعد از تصویب نهایی طرح، ایین نامه اجرایی را تدوین و آماده کند و این موضوع در حالی پیش میرود که برخی گلایهها به لایحه فعلی وجود دارد. باید دید آیا در روند تصویب این لایحه ابهامات و گلایههای معلمان از لایحه فعلی چه سرانجامی پیدا میکند.
انتهای پیام/
دو ماه معلمی کردم به صورت حق التدریس از هر چه شغل معلمی متنفر شدم حتی ازمون داده بودم قبول شدم در مصاحبه گفتم علاقه ای به معلمی ندارم.
در سر کلاس بچه های پرروی بی شرم تصاویر مستهجن در موبایلهای خود رد و بدل می کردند بعد والدین فکر می کردند پیامبران را به من تحویل داده اند.
به من می گفتن اخرش که باید نمره بدی چرا خودت رو اذیت می کنی!
یک امتحان گرفتم ازشان دو نفر هجده داشتند بقیه زیر پانزده یک هفته تمام درس را مرور کردم و سوالهاس امتحان را حل کردم و هفته ی بعد باز همان امتحان را بدون کوچکترین تغییری گرفتم بالاترین نمره شان شده بود سیزده یعنی حتی همان تقلبهایی که کرده بودند رو هم بامرور یاد نگرفتند.بعد والدینشان خیال می کردند ابن سینا و زکریای رازی و ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین و خیام و عطار و فردوسی و حافظ و سعدی و خواجوی کرمانی و باباطاهر و سهرودی و ملاصدار و...به من تحویل داده اند.
یک روز هم که تدریس نداشتم در ان روز دیدم چند نفرشان در خیابان ول می چرخند و به ملت تکه می اندازند و ولگردی می کنند.
چرا واقعیت های کار معلمی رو درنظر نمی گیرید و خیال می کنید چون سه ماه تعطیلی دارند پس خیلی راحتند.
من که حق التدریس بودم ان سال ماهی نهصد هزار تومان به من دادند که کفاف رفت و امدم را هم نکرد.به رسمی ها هم مطمینم حداکثر با کارشناسی ارشد و سی سال سابقه نه و پانصد می دهند.
لطفا نشر بدهید تا ملت بدانند و از خیال اینکه بچه های با اخلاق پیامبرانه و نبوغ بی مثال را به دست معلم هایی بی لیاقت و مفت خور داده اند بیرون بیایند و کمی فقط کمی واقع بین باشند.
حالتان جا میآید خوددانید تولید هم بالا نرفته پول چاپ شده شما چهل درصد بالا میروید قیمتها تورم بیشتر
نتیجه کارتان در جامعه بخودتان برمیگردد طرح به این بزرگی مگر برای فوریت معیشیتی, که اگر بی سروصدا بود برای همه خوب بود
معلمان زحمتکش کم نیست و از آتطرف هم . . !
معلمان اثربخش بسیار و از نوع دیگر هم کم نیست
معلمان نان حلال خور و کو توقع و ببخشید بیشتر نگویم خودبهتر دانید رفتم تو یک مدرسه استخدام بشوم دیدم معلمان کرام مارا بیشتر میپایند تا جناب مدیر . .
گفتم ازماست که برماست , جایتان تنگ نکنم ارزانی خودتان . . قدیم ها اینطوری بود زمانی که خود مدرسه ایی بودید لعنت به کنکور سراسری که اژدهایی
هم معلمان ما وهم متخصصان ما