خودروسازان روز گذشته افزایش قیمت ۱۸ درصدی روی محصولات خود اعمال کردند و وعده دادند که عرضه خودرو مستمر و هفتگی خواهد بود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند، هر کدام از خودروسازی‌ها بین ۱۰ تا ۱۸ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که پژو پارس tu۷ از ۱۲۲ میلیون به ۱۴۴ میلیون تومان، سمند بنزینی از ۱۱۵ میلیون به ۱۳۶ میلیون، دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون به ۱۹۸ میلیون تومان رسید.

همچنین در محصولات سایپا ساینا s از ۱۲۴ میلیون به ۱۴۶ میلیون، کوئیک s از ۱۳۵ میلیون به ۱۵۹ میلیون و شاهین از ۲۵۷ میلیون به ۳۰۳ میلیون تومان رسیده است.

فاطمی امین وزیر صمت نیز امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت‌های جدید خودرو گفت: صنعت خودرو در وضعیت مطلوبی به لحاظ بدهی‌ها و زیان انباشته قرار ندارد. دستور ماه قبل رئیس جمهور برای لغو افزایش قیمت خودرو به این دلیل بود که ایشان تاکید داشتند که قیمت گذاری‌ها باید اصولی باشد.

او ادامه داد: قیمت گذاری خودرو طبق روال قبل انجام می شود. بررسی‌های دقیقی انجام شد و حتی مواردی را که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود رد کردیم. عدم اصلاح قیمت‌ها طی ۹ ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودرو سازی شده بود.

وزیر صمت گفت: خودرو سازان تعهد داده‌اند که عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می تواند بازار را آرام کند. تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت‌های بازار هم موثر باشد.

او ادامه داد: کسانی که از قبل ثبت نام کرده‌اند با قیمت روز خودرو را تحویل می‌گیرند؛ البته به خودروسازان اعلام کردیم که با مردم همراهی کرده و در صورت نیاز خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه دهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.

فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش می‌یابد

وزیر صمت گفت: از سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت و با برنامه ریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.

فاطمی امین ادامه داد: تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت‌های بازار هم موثر باشد.

او ادامه داد: یکی از راهکارها اصلاح قیمت گذاری بود که این روند در ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ ستاد تنظیم بازار با برخی افزایش قیمت های پیشنهادی خودروسازان مخالفت کرد و در نهایت تصمیم بر این شد که قیمت گذاری بر اساس ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی افزایش شش ماهه بر مبنای تورم اعمال شود.

این در حالی است که بازار خودرو چند ماهی می‌شود بلاتکلیف است و قیمت ها مدام تغییر می کند. نمایشگاه داران خودرو می گویند افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اثرات زیادی در بازار خودرو می گذارد به طوری که با هر بار افزایش قیمت در کارخانه، قیمت محصولات در بازار آزاد بیش از مقدار تعیین شده گران می شود. 

تصمیم به افزایش قیمت خودرو در حالی است که طرح های قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد و عرضه آن همچنان کم است.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور  گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد ببش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودورهای دپو شده خود کنند.

چرا طرح واردات خودرو رد شد؟

از طرفی طرح واردات خودرو که پس از رفت و آمدهای بسیار که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود از مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد به گونه ای که سخنگوی شورای نگهبان در توییتی اعلام کرد: نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از چندین سال قبل، به هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است و شورای نگهبان بر اساس مقررات، مصوبه مورد ایراد از سوی این هیات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال می‌کند.

گزارش - خودرو گران، بازار شوکه شد!/ افزایش قیمت خودرو، بازار را ناآرام کرد

قیمت گذاری، آفت بازار خودرو شد

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سه سال و نیم گذشته مانند سال‌های گذشته اثبات شده قیمت گذاری دستوری به نفع هیچکس نیست یعنی نه به نفع خودروساز و نه به نفع مردم و مصرف کننده واقعی است.

او بیان کرد: این روشی که قطره چکانی قیمت هر چند وقت یکبار افرایش می‌یابد، هر چند وقت یکبار کمی از بار زیان را از روی دوش خودروساز بر می‌دارد، اما همچنان از این طریق شاهد صف‌های طولانی برای شرکت در قرعه کشی در خودروساز‌ها هستیم.

این نوع قیمت گذاری باعث شده هر کسی در قرعه کشی برنده شود سودی در حد ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ببرد و برای بهره مندی از چنین رانتی تمام مردم شرکت می‌کنند.

 رحیم زارع‌ عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو گفت: هرچند خودروسازان ادعا می‌کنند که تولید خودرو با قیمت کنونی برای آن‌ها زیان ده است و این روند موجب افزایش زیان انباشته آن‌ها شده، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که در قیمت تمام‌شده تولید خودرو چه هزینه‌هایی اثرگذار است.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: در شرایطی که بزرگ‌ترین خودروساز کشور دارای شرکت‌های ساختمانی، بیمه ای، خرید و فروش سهام و... است، مسلما هزینه‌های سربار این خودروساز افزایش چشم گیری پیدا می‌کند. 

وی اضافه کرد: خودروسازان بدون توجه به ضرورت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده هر چند وقت یک بار با بهانه‌های مختلف به دنبال افزایش قیمت می‌روند این در حالی است که بازار نیز برای آن‌ها انحصاری بوده و به جای اینکه این شرکت‌ها درصدد جذب مشتری باشند پشت در‌های آن‌ها صف‌های مشتریان ایجاد شده است.

به گفته این نماینده مجلس؛ در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو استقبال و برای افزایش تیراژ تولید برنامه‌ریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیان‌ده بودن قیمت کنونی خودرو‌ها دم می‌زنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه‌های سربار به گران کردن خودرو معطوف کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو، استقبال و برای افزایش تیراژ تولید برنامه‌ریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیان‌ده بودن قیمت کنونی خودرو‌ها دم می‌زنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام‌شده و حذف هزینه‌های اضافی، به رشد قیمت خودرو معطوف کرده‌اند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
یک وزیر جسور و شجاع در برابر مافیای خودرو باید وزارت صنعت را هدایت کند، یکی همانند سعید محمد، کسی که جسارت ایستادگی در برابر قلدری رضاخان گونه ایران خودرو را داشته باشد، نه وزیر فعلی جناب فاطمی که ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
از بی عدالی و بی تدبیری ها ما به کی پناه ببریم دیگه خسته شدیم من یه دانشجو معلم هستم که بعد از چهار سال درس خوندن در دانشگاه الان سال بعد میخوام برم سر کار و هر سال تابستون ها کار می کنم و هنگام درس خواندن در یقیه فصول به کار نیمه وقتم مشغول هستم ولی هر سال که میخوان برا خودم ماشین بخرم فقط یه پراید ماشین از من بیشتر کار میکنه و من نمیتونم با این تورم ماشین بگیرم خوب گناه کردیم تو ایران به دنیا اومدیم و معلم شدیم حتما باید دلال و یا اختلاص گر بشیم تا بتونیم زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۰۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
امروز بعد از گذشت تقریباً یک ماه ازین ادعاها نه تولید افزایش داشته و نه بازار نظیم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام آقای نوروزی واقعا اینطوری محاسبه میشه از کجا شنیدین بی زحمت بنویسین منبع اش کجاست ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen Norouzi
۰۲:۰۵ ۰۲ دی ۱۴۰۰
افزایش قیمت به اینصورت محاسبه میشود
فرض کنیم قیمت روز پژو ۲۰۶ تیپ ۲، در موقع ثبت نام ۱۱۰ میلیون باشد و ۵۰٪ ابن مبلغ یعنی ۵۵ میلیون توسط خریدار واریز شود؛ طبق مصوبه شورای رقابت، موقع تحویل هم باید ۵۰٪ قیمت روز واریز شود، یعنی ۷۵ میلیون دیگر باید توسط خریدار واریز شود

پس باید ۷۵ واریز کنید نه ۹۵
Iran (Islamic Republic of)
کوییک
۱۰:۵۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
هر چی ماها از افزایش قیمت خودرو در همین ماه اذر میکشیم زیر سر همین وزیر بی لیاقت صمت هست که گماشته و فرمانبر دو شرکت لگن ساز بی وجدان هستن و یک ذره بفکر مردم نیستن .. بعد افزایش با وقاحت تمام اومد میگه بله ما بخاطر ضرر کرده خودرو سازا که مقصرم خودشونن و گند زدن جای دیگه باید افزایش قیمت زیادی میدادیم که مردم جبرانش کنن انشالااا که یه روز خوش نبینی و نفرین مردم بزودی شامل خودتو و خانوادت بشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۴۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خدا لعنت شون کنه ما پارسال با هزار امید ماشین دار شدن اومدیم کوئیک ثبت نام کردیم تمام دارایی مون طلاهای سرعقد من و ۱۰ گوسفند بود که همه رو فروختیم برای پیش پرداخت. تکمیل وجه آذر ۱۴۰۰ بود که روی محصول باغ انارمون حساب کرده بودیم که اونم سرما کرد دریغ از یک هزار تومنی درآمد. با کلی بدبختی و دوندگی تونستیم وام جور کنیم . حالا یک شبه گفتن که ۳۵ تومن اضافه تر بدین به خاطر مالیات و تورم. بی انصاف ها چرا به ۶۵ میلیون پارسال من باید تورم و مالیات تعلق بگیره؟ بدترین ضربه ایی که تونستین به من و شوهرم و پسرم که قراره ماه آینده به دنیا بیاد زدین خدا ازتون نگذره. کاش همون پارسال یه ماشین دست دوم میخریدم.
Iran (Islamic Republic of)
M.V
۱۲:۲۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
تولید خودرو تیکور
در کشورهندوستان
برای اگاهی از قیمت خودرو در کشور هند می توانید لینک زیر را لمس نمابید. با ترجمه فارسی

https://www-carandbike-com.translate.goog/tata-cars/tigor/xe-petrol?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=en-US
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۹:۳۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
سلام
خواهر بنده کوئیک S ثبت نام کرده بود تحویل آذرماه 1400. جالبه بعد از افزایش بلافاصله براش دعوت نامه اومده واسه تکمیل وجه. 30 میلیون افزایش نسبت به قبل.
اینکه کسی از مسئولین پاسخگو نیست نسبت به این موضوع شکی درش نیست. ولی این ظلم یه روزی به پایان میرسه و روسیاهی اش میمونه برای کسانی که سال های سال دستشون تو جیب مردم بوده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
اینایی که اومدن اینا ناله زاری میکنن اینا همونایی هستن که اول از همه ثبت نام کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
گرانی خودرو هر چند وقت باعث گرانی همه کالاها و.... می شه ،که این اصلا خوب نیست فقط خدا تنها راحل
Germany
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
دروغ چرا
بزرگ‌ترین مافیای دولتی در تمام ادوارد تاریخ همین سایپا و ایران خودرو هس
جلوی واردات ماشین خارجیو گرفتن هیچکس چه مجلس چه رئیس‌جمهور نتونست کاری بکنه
رئیس جمهور جلوی افزایش قیمتو گرفت دو هفته بعد بیشتر گرونش کردن که قدرتشونو نشون بدن
قیمتو هم که ببرن بالا سایتای خبری مختلف میان میگه برای ثبات بازار خوبه
بهشون اعتراضیم بکنی میشی جاسوس آمریکا و انگلیس و قصدت آسیب به ایران در مذاکراته
بعدم بیاید وسط جلسه مجلس رو میز نماز بخونید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
خدا ازت نمیگذره وزیر صمت خودت وخانواده ات بدجوری تاوان این همه زجر مردم بدبخت وبیچاره را خواهی داد این ظلمه خیانته درحق انقلاب ودولت مردمی
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۲۳:۵۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
حالا بعضی از مردم هستن که تو طرح ملی مسکن شرکت کردن
ماهی ۴۰۰ میریزن بانک تا ۵ سال دیگه وام یک میلیاردی دولت بده بهشون با ۲۰ تا ضامن
اون موقع پراید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون خرید و فروش میشه اونم مدل ۹۸

پس دوست عزیز به مغزت فشار بیار بفهم که این دام دولته تا جیبتو خالی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
درود و ادب
تنها راه حل مسئله کنترل افسارگسیخته ی قیمت خودرو و پیشگیری از روند چپاولگری خودروسازان؛ واردات بدون قید و شرط خودروی دست دوم بدون محدودیت مدل و حداقل به ازای هر خانواده ی ایرانی، یکدستگاه می باشد.
با سپاس از باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آنجایی که این موضوع دیرگاهی است به گفتمان اصلی و مطالبه ی مردمی آن هم اقشار فرودست جامعه تبدیل شده، در راستای رسالت مقدس و حرفه ای خبرنگاری که زبان گویای مردمی است درخواست طرح موضوع جهت ایجاد یک پویش ملی و مطالبه گری از دولت مردمی آقای رییسی را داریم.
آخرین اخبار