احتکار، گرانی و بی‌کیفیت بودن خودرو‌ها نشان می‌دهد که وزارت صمت توانایی مدیریت خودروساز‌ها را ندارد.

انتشار خبرهایی مبنی بر احتکار خودرو توسط خودروسازان باعث شده یک بار دیگر عملکرد خودروسازان داخلی بر سر زبان‌ها بیفتد. خبر احتکار خودرو در شرایطی منتشر شده که قیمت‌ها کاهشی شده و احتکار، شیوه‌ای برای جلوگیری از ارزان شدن نرخ خودرو است تا خودروسازان سود خود را از فروش یک خودرو به صورت تمام و کمال ببرند.

خودروسازان قبل از اینکه خبر احتکار خودروهایشان در شهر‌های مختلف منتشر شود در حالت عادی با خلف وعده‌های بسیار، گران کردن نامتعارف قیمت‌ها و همچنین گرفتن مالیات خودرو از مشتری اقدام به تحویل خودرو می‌کردند.

احتکار خودرو در حالی است که روز به روز از کیفیت خودرو‌ها کاسته می‌شود و در عوض قیمت‌ها افزایش می‌یابد البته خودروسازان از آنجایی که می‌بینند مردم بدون توجه به قیمت‌های کاذب اقدام به خرید خودرو می‌کنند همواره در گران کردن، بی‌کیفیت‌تر کردن خودرو‌ها و دیر تحویل دادن به مشتریان موفق بوده‌اند لذا اگر مردم از خرید خودرو با شرایط مطروحه خوددداری می‌کردند هیچ گاه برای یک پراید مجبور به پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان نبودند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انتشار خبر احتکار خودرو اعلام کرد دپوی خودرو توسط برخی شرکت‌های خودروساز صحت ندارد، اما بر اساس گزارش رسمی که شرکت سایپا به بورس ارائه داده، این شرکت در ۵ ماه نخست امسال ۱۲ هزار خودروی تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده است.

یکی از دلایل استیضاح سید رضا فاطمی‌ امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت عملکرد خودروسازان بود، اما پس از استیضاح وی در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اتفاق خاصی برای ساماندهی بازار خودرو رخ نداده است.

سید رضا فاطمی امین

معادله چندمجهولی خودرو

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتکار خودرو توسط خودروسازان گفت: همواره به نحوه تولید، توزیع، فروش و خدمات خودرو نقد داشتم و این حق مردم نیست که خودروسازان چنین رفتاری داشته باشند.

فتح الله توسلی

وی ادامه داد: الان گرفتن خودرو به یک معادله چتدمجهولی تبدیل شده است، چون یک روز می‌گویند فلان سامانه را درست کردیم و یک روز دیگر می‌گویند فلان سامانه را حذف و سامانه دیگری جای آن گذاشتیم سپس می‌گویند فلان قطعه را نداریم لذا خودروسازان دارند با روح و روان مردم بازی می‌کنند.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس اضافه کرد: خودرو وسیله‌ای برای آرامش مردم است نه اینکه برای گرفتن خودرو آرامش مردم بهم بخورد.

توسلی اظهار کرد: کسی که می‌خواهد خودرو بگیرد از لحاظ قیمت یک گرفتاری دارد و آن کسی هم که خودرو را گرفته از لحاظ کیفیت مشکلات دیگری دارد و این در شان مردم کشورمان نیست.

وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا بازار خودرو به این شکلی که در کشور ما است، نیست. برای واردات خودرو قانون تصویب می‌کنیم، اما انجام نمی‌شود؛ معاون اول رئیس جمهور از گمرک بازدید می‌کند و دستور می‌دهد که خودرو‌های دپو شده را ترخیص کنند که آن هم انجام نمی‌شود؛ خودروساز تولیداتش را در انبار‌ها و پارکینگ‌هایش نگهداری می‌کند و با اینکه نیاز جامعه هم هست، اما آن‌ها را به بازار تزریق نمی‌کند لذا چه چیزی این وسط وجود دارد و چه دست‌هایی در پشت پرده‌ وجود دارند که اجازه نمی‌دهند بازار خودرو به ثبات برسد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اینکه خودروساز، خودرو‌ها را احتکار می‌کند با احتکار گندم هیچ فرقی ندارد، چون یکی از نیاز‌های مردم را احتکار کرده تا قیمتش را بالا ببرد. 

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس گفت: خیلی از کشته‌شدگان حوادث رانندگی به دلیل کیفیت پایین خودرو‌ها جان خود را از دست می‌دهند. چندوقت پیش در حوزه انتخابیه بنده یک خانواده هفت نفره در ماشین له شدند لذا خودروسازی که خودروی بی‌کیفیت تحویل مردم می‌دهد باید جریمه ساخت این خودروی بی‌کیفیت را بدهد.

توسلی اظهار کرد: مجلس بر سر خودرو، وزیر سابق صمت را استیضاح کرد، اما متوجه نمی‌شوم چه قدرتی پشت خودروساز‌ها وجود دارد که نه به حرف مجلس و نه به حرف دولت گوش نمی‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ما به عنوان نماینده مجلس از ابزار‌های قانونی خود استفاده می‌کنیم و اگر تخلفات خودروساز‌ها ادامه یابد هیچ بعید نیست که نماینده‌های مجلس دست به استیضاح وزیر صمت بزنند.

دپوی خودروها کار ناصوابی است

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار خودرو به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سامانه‌هایی که برای توزیع خودرو تعریف کرده‌اند کارآمدی خود را از دست داده لذا اگر با همان سامانه‌ها کار کنیم و نظارتی هم بر روی توزیع خودرو نباشد دچار مشکل خواهیم شد.

محمدصالح جوکار

وی اظهار کرد: خیلی از افرادی که خودرو به نامشان درآمده و پول هم واریز کردند متاسفانه خودرو را دریافت نکردند لذا اگر خودروسازان بخواهند در شرایط فعلی انبارداری کنند و دپوی خودروهایشان را افزایش دهند تا در آینده قیمت‌ها افزایش پیدا کند کار ناصوابی می‌کنند و وزارت صمت باید رسیدگی جدی به این امر داشته باشد.

جوکار بیان کرد: از وزیر صمت تشکر می‌کنم که می‌خواهد اصلاحات لازم را در توزیع خودرو انجام دهد، اما نظارت کامل بر موضوع خودرو برعهده وزارت صمت است که از این وزارتخانه درخواست داریم سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
به اسم کنترل بازار قیمتا تا دلتون خواست کشیدین بالا زحمت کشیدین
Iran (Islamic Republic of)
تهران
۱۶:۱۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
دولت و مجلس محترم و شریف واردات کالای لوکس و ارز بر را ممنوع کند با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
یه پرایدم نمیتونین برسونین دست مردم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۵۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
لطفا یکی جلو شورای رقابت را بگیرد.یادمه چند ماه پیش که خودرو گرونتر بود شاهین در بورس 350میلیون مشتری نداشت و حالا که مقداری از گرانی کاذب خودروها کم شده شورای رقابت شاهین را بیش از 600میلیون قیمت گذاری کرده یعنی واقعا شورای رقابت گند زده با این همکاری و رفاقت بیش از حد با مافیای خودرو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
مجلسی ها و دولتیها سرشاخه مافیای خودرو هستند، پس نباید منتظر معجزه بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
اکثر ماشینهایی ک در شهر تردد میکنن تک سرنشین یا دو سرنشینند،از طرفی باعث مصرف و هدر رفت بنزین وسرمایه ملی میشن و ترافیک رو حجیم میکنن و باعث امراض بر اثر آلودگی میشن و از طرفی خوب طرف پول داده و میخواد راحت باشه و حق شهروندیشه!پیشنهاد میکنم یک خودرو دو نفره(ی نفر عقب و ی نفر جلو)برقی طراحی کنین و بسازین!اینجوری منم ک کم در آمدم میتونم خودرو بخرم، و البته کلی از موتوریها(ک منبع اکثر آلودگیهای هوا هستند)هم ترجیح میدن از این خودرو ها بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
قیمت خودرو در این یک و نیم سال حدود چهار برابر شده است دنا بود ۲۲۰ الان شده ۷۸۰
اصلا خبری از نظارت نیست و همش وعده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
قیمت خودرو در این یک و نیم سال حدود چهار برابر شده است دنا بود ۲۲۰ الان شده ۷۸۰
اصلا خبری از نظارت نیست و همش وعده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
خودرو اطلس سايپا قیمت خورده 400 میلیون
آخه واقعا از انصاف به دوره، لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
خودروهای ساخت کارگاه‌های کوچک را بعد از معاینه فنیِ دقیق، پلاک کنید تا انحصار صنعت خودرو شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
خودرو پاک تمام برقی می‌باید وارداتس بی حد و مرز و آزاد باشد زیرا که نه تولیدی داریم و نه به محیط زیست آسیب می‌رسانند
خودروهایی پاک برای شهرهایی پاک و مردمانی تندرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
ما باید تولید خودرومان در حد ژاپن و کره باشد چون هم دانش و هم ثروتش و هم امکاناتش هست و اگر به این تولید نرسیدیم از بی عرضگی مسولان است
Germany
ساینا اس
۱۴:۱۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
بابا بخدا یه کارمند ایراینی ماهی 10تمن حقوق میگیره
قیمت ساینا s رو تو دوهته 53تمن بردین بالا
یعنی یه کارمند ایرانی از اول سال هیچ هزینه ای نکرده باشه اندازه ی افزایش قیمت ضعیف ترین خودرو این مملکت درامد نداشته .
تورو خدا یه کاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
خوشبحال آنهایی که دنا پلاس و شاسی بلند بدون هیچ گرفتاری گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
به نظرم یکبار دیگه باید از اول این مسئله طرح شود و تمام اون کسانی که مسئول رسیدگی و حل این مسئله هستند را در یک مکان خاصی قرنطینه کنند تا تحت تاثیر عوامل دیگر قرار نگیرند و هر تصمیمی که گرفته می‌شود حداقل تا یکسال اجرا شود و تغییر نکند.
۱۲۳۴
آخرین اخبار