مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.

 باشگاه خبرنگاران جوان- محمدرضا انگشت باف در بازدید اعضای کمیسیون داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی از متروی قم با اشاره به اینکه پیشرفت ۹۷ درصدی فاز اول متروی قم اظهار کرد: این فاز در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه آینده می‌تواند راه اندازی شود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی مطلوب در دپوی مترو و ایستگاه‌های مطهری و کشاورز افزود: در فاز دوم اولین ایستگاهی که وارد مدار می‌شود، ایستگاه نکویی خواهد بود، سپس ایستگاه میدان ولیعصر و در نهایت ایستگاه A ۱ (جمکران) به مدار حرکتی متروی قم اضافه خواهند شد. تمامی مراحل این ایستگاه‌ها در زمان مقرر به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم درباره تأمین مالی پروژه متروی قم ادامه داد: در سال گذشته، دو هزار و پانصد میلیارد تومان اوراق فروخته شد که در مهر ۱۴۰۳ به حساب پروژه واریز شد. همچنین مجوزی ۱۹ هزار میلیارد ریالی برای اوراق سال جاری از بانک مرکزی اخذ شده و بازار گردانی آن انجام خواهد شد.

انگشت باف با بیان اینکه ارزش روز پروژه متروی قم حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد منابع مالی فاز اول توسط شهرداری قم تأمین شده است.

ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر در متروی قم

خسرو سامری هم در این بازدید اظهار کرد: فاز نخست متروی قم به طول ۶ کیلومتر آماده بهره برداری است.

وی افزود: اگر یک رام قطار مترو برای شهر قم تأمین شود می‌توانیم تست گرم انجام داده و خدمت رسانی را آغاز کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به تردد روزانه ۲۳ هزار نفر به سمت حرم مطهر از مناطق کم برخوردار شهر قم در فاز نخست مترو گفت: در فاز دوم هم تونل تکمیل شده است.

سامری در توضیح خط دوم متروی قم خاطرنشان کرد: خط دوم عمود بر این خط است و هر دوی این خطوط در ایستگاه مطهری به هم متصل هستند.

وی با اشاره به شکل‌گیری یک مرکز حمل و نقل شهری در ایستگاه مطهری گفت: پایانه اتوبوسرانی، ایستگاه مترو و ایستگاه منوریل در این میدان به یکدیگر متصل می‌شوند که حمل و نقل ترکیبی را رقم خواهند زد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه خط دوم متروی قم به طول ۲۷ کیلومتر منطقه پردیسان را به جنوب قم متصل می‌کند اظهار داشت: از طرفی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی هم از نزدیکی یکی از ایستگاه‌های مترو عبور می‌کند و مسجد جمکران هم به قطار سریع‌السیر متصل خواهد شد.

سامری خاطرنشان کرد: در واقع متروی قم اتصال درون شهری حمل و نقل بین شهری در بلوار شهید سلیمانی از سمت غرب و مسجد جمکران از سمت شرق را به عهده خواهد گرفت که با عبور از نزدیکی حرم مطهر نقش محوری در کاهش ترافیک شهری ایفا می‌کند و با اتصال خط دوم، یک ظرفیت بزرگ حمل و نقلی در چهارسوی شهر قم خواهد بود.

منبع: سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم

برچسب ها: متروی قم ، قطار شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.