وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ادغام هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش، گفت: درس‌ها در این حوزه به روزآوری می‌شود و رشته‌های بدون متقاضی از چرخه مهارتی حذف و رشته‌های نوین و کارآمد، جایگزین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - علیرضا کاظمی در نشست صمیمانه با دبیران کل تشکل‌های فرهنگیان که در سالن جلسات وزارتخانه برگزار شد با تأکید بر این که یکی از اصلی‌ترین اقدامات آموزش و پرورش در دوره جدید، تحول در برنامه درسی در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین است، افزود: برخی از تحولات قابل لمس نیستند و در زمان خود مشخص می‌شوند و برخی دیگر از تحولات را در مهرماه سال جاری مشاهده خواهید کرد.

وی با تأکید بر این که جلوی هرگونه افراط و تفریط در نظام تعلیم و تربیت را می‌گیرم، گفت: در این زمینه کوتاه نخواهم آمد و بر رعایت شأن و منزلت فرهنگیان اصرار دارم.

کاظمی با تأکید بر این که تمامی اقدامات در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تبیین و گفتمان سازی است، افزود: با تببین اقدامات وزارت آموزش و پرورش، ذی نفعان و مخاطبین در فضای بیرونی از اقدامات ما باخبر می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش به دو موضوع فوق العاده خاص و فوق العاده ویژه معلمان اشاره کرد و گفت: فوق العاده خاص در چارچوب برنامه هفتم و در اختیار دولت است که متناسب با شغل می‌توان مبلغی بر آن افزود.

وی با تأکید بر این که آموزش و پرورش از این حیث در دوره‌ای دچار غفلت شد، گفت: زمانی که به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بودم تلاش کردم تا فوق العاده ویژه را از ۱۲ به ۲۷ درصد افزایش دهم.

کاظمی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ مصوبه شورای حقوق و دستمزد تعیین کرده بود که همه دستگاه‌ها غیر از یک الی دو دستگاه می‌توانند از فوق العاده ویژه تا۵۰ درصد استفاده کنند و آموزش و پرورش جزو همان دستگاه‌هایی بود که ممنوعیت استفاده از فوق العاده ویژه را داشت و دلیل این ممنوعیت و مخالفت اعمال رتبه‌بندی در حقوق معلمان بود.

به گفته وی، در آن دوره کسی از این رویکرد دفاع نکرد در حالی که رتبه‌بندی با فوق العاده ویژه ارتباطی ندارد. از این رو این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و مصوبه آن را از شورای حقوق و دستمزد گرفتیم و به شدت از حقوق معلمان دفاع کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لحاظ شدن این امتیاز در حقوق معلمان را از مجلس، کمیسون آموزش، قوه قضاییه و دولت با نامه نگاری‌های زیادی و دلایل مستند پیگیر هستیم.

کاظمی به فوق العاده خاص معلمان اشاره کرد و گفت: در خصوص فوق العاده خاص معلمان بر اساس قانون خدمات کشوری از ۱ تا ۵۰ درصد امکان لحاظ کردن این مزیت در حقوق وجود دارد و شامل ۲۵ درصد مشاغل خاص است.

وی افزود: در این زمینه هم پیگیری‌های مستمری داشته‌ایم و امیدواریم که در آینده اجرا شود. همچنین دولت نیز به دنبال تأمین منابع و بودجه برای انجام این مهم است.

کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر ما از مسیر‌های رفاهیات و خدمات رفاهی به دنبال ارتقای معیشت معلمان هستیم. هر چند در این میان می‌توان از ظرفیت‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده کرد. به همین دلیل صندوق ذخیره فرهنگیان را مکلف کردیم که در تمام طرح‌ها، پیوست منتفع بودن معلمان لحاظ شود.

وی ادامه داد: امروز آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها مورد توجه است، نگاه و عنایت رهبری، توجه ویژه رئیس جمهور و سران قوا به زیرساخت‌ها و کیفیت بخشی در در نظام تعلیم و تربیت قابل تقدیر است.

کاظمی با تأکید بر این که اقدامات تحولی و فعالیت‌ها در آموزش و پرورش با توجه به سیاست‌های کلان دولت با رویکرد توسعه عدالت و کیفیت آموزشی دنبال می‌شود، افزود: در این حوزه تمامی دستگاه‌ها، نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سطح ملی همراه شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که نتایج کیفیت بخشی نیز در مهر مشخص خواهد شد، بیان کرد: در سه مسیر کیفیت بخشی را دنبال می‌کنیم که شامل آموزش معلمان از روش‌های یادگیری و در اختیار گذاشتن سخت‌افزار برای ارتقای کلاس درس و ایجاد الگویی به نام اجتماعات یادگیری در گروه‌های مختلف مدرسه‌ای است.

کاظمی در ادامه بر ضرورت استمرار جلسات با تشکل‌ها با حضور معاونت‌ها تأکید کرد و گفت: جلسات باید به صورت موضوعی و مستمر برگزار شود و کمیته‌ای هم برای فوق العاده ویژه معلمان با حضور تشکل‌ها و معاونت‌های مربوطه ایجاد شده تا به صورت هفتگی و ماهانه این امر را پیگیری کنند.

وی با بیان این که رئیس جمهوری بر بحث فضا و کیفیت آموزشی همزمان با یکدیگر تاکید دارند، گفت: رییس جمهور بار‌ها گفته‌اند که ما مدرسه می‌سازیم تا انسان تربیت کنیم و به دنبال ارتقاء کیفیت هستیم؛ بنابراین اقداماتی مانند ساخت مدرسه بستری برای افزایش کیفیت آموزشی است.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.