
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا خدابنده - دکتر محمود شمسی پور مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ یکی از چالشهای جدی در نظام امدادرسانی کشور است که نه تنها منابع محدود را هدر میدهد، بلکه جان بیماران واقعی را نیز به خطر انداخته و تماسهای بیمورد، فشار روانی و فرسودگی شغلی را برای کارکنان اورژانس افزایش میدهد.
وی اضافه کرد: برخی تماسها از روی کنجکاوی یا شوخی کودکانه انجام میشود، اما پیامدهای آن بسیار جدی است.
وی آموزش ناکافی درباره عملکرد اورژانس و اهمیت تماسهای اضطراری، را برای کودکان ونوجوانان از سوی والدین وعدم نظارت کافی والدین بر کودکان را یکی از دلایل تکرار این مزاحمتها دانست.
دکتر شمسیپور با تأکید بر اهمیت تماسهای هدفمند با اورژانس ۱۱۵، از شهروندان خواست تا از تماسهای غیرضروری و شوخی با شماره ۱۱۵ خودداری کنند، چرا که هر تماس بیمورد ممکن است جان انسانی را به خطر اندازد
لازم به ذکر است: مزاحمتهای تلفنی باعث ایجاد اختلال در کار مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی استان میگردد وچه بسا جان انسانی را در معرض خطر قرار میدهد. این در حالی است که پارسال فردی در مدت زمان ۵۰ روز بیش از ۳هزار تماس مزاحمت برای مرکز ارتباطات اورژانس ایجاد نمود که برای نامبرده رای دادگاه مبنی بر مجازات وی صادر شد.