
باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - عباس محسنی با اشاره به آمادگی کامل مراکز درمان مستقیم و غیرمستقیم، گفت: بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز به عنوان تنها مرکز درمان مستقیم، با تسریع در تعیین و تکلیف بیماران و افزایش ۱۰۰ تخت توانست در کمتر از ۳ ساعت پس از تشکیل کمیته مدیریت بحران، پذیرای مصدومان احتمالی باشد. ایجاد صد تخت مجهز به تمامی امکانات درمانی و نیروی انسانی متخصص از جمله اقدامات مهم ما بود.
او افزود: با مدیریت منابع و افزایش ظرفیت نیروی انسانی در بخشهای پزشکی، پرستاری و پشتیبانی، توانستیم خدمات درمانی را در شرایط بحرانی بدون وقفه ادامه دهیم. همچنین با دپو و انبارش دارو و تجهیزات و مایحتاج لازم، آمادگی لازم برای مقابله با هر نوع بحران احتمالی را فراهم کردیم.
مدیر درمان تامین اجتماعی فارس ضمن قدردانی از همکاری و هماهنگی نزدیک با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی استان و تیم ستادی، اظهار داشت: تمامی این اقدامات با هدف حفظ سلامت بیمهشدگان و ارائه خدمات درمانی باکیفیت و مستمر انجام شده است.
محسنی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی استان فارس با تمام توان در کنار مردم و بیمهشدگان خواهد بود و تلاش میکند در هر شرایطی بهترین خدمات درمانی را ارائه دهد.
او با اشاره به شبیهسازیهای عملیاتی در بیمارستانها، گفت: هدف اصلی ما تعیین تکلیف سریع بیماران و ایجاد پشتیبانی مداوم در تمامی ردههای ارائه خدمت، از مدیران و رؤسای بیمارستانها گرفته تا پزشکان و پرستاران بود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی فارس افزود: علاوه بر بیمارستان شهید بهشتی، مراکز درمانی سرپایی ما نیز با آمادگی کامل برای پذیرش هرگونه مصدوم احتمالی، به روال عادی خود ادامه دادند. نه تنها خدمات ما در بخش درمان غیرمستقیم و سرپایی کاهش نیافت، بلکه ساعات کار و ظرفیتها نیز افزایش یافت و توانمندی همکارانمان به اثبات رسید.
عملکرد بدون وقفه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی
مدیریت درمان تأمین اجتماعی فارس با تأکید بر پایداری سیستمها، بیان داشت: خوشبختانه علیرغم پیشبینیها و دلهرهها مبنی بر احتمال اختلال در نسخه نویسی الکترونیک به دلیل قطعی اینترنت، حتی یک دقیقه هم شاهد اختلال در این سیستم در سازمان تأمین اجتماعی نبودیم. این موفقیت جای تشکر ویژه از ستاد سازمان و همکاران استانی دارد.
محسنی به اهمیت تأمین نقدینگی و پرداخت بهموقع مطالبات اشاره کرد و گفت: در این ۱۲ روز، بخش عمدهای از مطالبات بیمارستانهای دولتی و خصوصی، داروخانهها، پزشکان خانواده و متخصص پرداخت شد. حتی در برخی مراکز دانشگاهی، پرداخت مطالبات تا ماههای تیر و مرداد نیز صورت گرفت. این همت و توانایی سازمان در بهروزرسانی پرداختها، امنیت خاطر برای مراکز درمانی ایجاد میکند.
پشتیبانی ستاد مدیریت درمان و حضور میدانی
او با تأکید بر نقش محوری ستاد مدیریت درمان، اظهار داشت: اولین کمیته مدیریت بحران در بیمارستان با حضور اعضا ستادی، ستاد مدیریت درمان تشکیل شد و روزانه کمیته مدیریت بحران در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز بطور مستمر تشکیل میشد.
ستاد مدیریت درمان در رسالت اصلی خود که پشتیبانی، همراهی، همیاری و همدلی با مجموعه ارائه دهنده خدمت است، به نحو احسن عمل کرد.
محسنی درباره اعزام اکیپهای درمانی به عنوان معین سه استان، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به تدابیر پیشگیرانه و آمادگی کامل مراکز درمانی استان فارس، نیازی به اعزام اکیپهای درمانی به استانهای معین پیشبینی شده نشد و تمامی خدمات مورد نیاز در داخل استان به خوبی مدیریت شد.
مدیر درمان تأمین اجتماعی فارس افزود: از لحاظ وسعت و شدت درگیریها، استان فارس توانست با مدیریت مناسب و هماهنگی کامل، شرایط را به گونهای کنترل کند که نیازی به استفاده از ظرفیتهای کمکی خارج از استان نباشد.
نگرانی از بابت ارائه خدمات درمانی در شرایط بحرانی وجود ندارد
حسن ماری اوریاد، سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس نیز در ادامه این نشست به تشریح اقدامات بخش درمان و پشتیبانی سازمان در شرایط ویژه اخیر پرداخت.
او با اشاره به ابلاغیه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به کلیه مراکز درمانی تحت پوشش کشور، گفت: تمامی مراکز درمانی وابسته به تامین اجتماعی، چه در بخش بستری و چه در بخش سرپایی، موظف شدند در صورت مراجعه مصدومان ناشی از جنگ، خدمات درمانی را به صورت کامل و بدون دریافت فرانشیز، یعنی کاملاً رایگان، ارائه دهند.
او افزود: در استان فارس، ۲۳ مرکز درمانی سرپایی به طور کامل تجهیز شدهاند و با همکاری و هماهنگی فرمانداریها، شبکههای بهداشت و درمان و ستادهای بحران شهرستانها، هماهنگیهای لازم برای استفاده از امکانات و معرفی بیماران به مراکز درمانی انجام شده است.
محسنی با اشاره به ذخایر کافی دارو و لوازم مصرفی، خاطرنشان کرد: با توجه به ذخایر انبار شده در طول سالیان گذشته، کمبودی در تامین دارو و تجهیزات وجود نداشت و مراکز درمانی به عنوان پشتیبان همواره آمادگی لازم را داشتند.
سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس درباره بخش درمان غیرمستقیم گفت: با وجود پیشبینیهای اولیه درباره چالشهای مالی، خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، بخش عمدهای از مطالبات بخش خصوصی پرداخت شده است. داروخانهها، مراکز پزشکی خانواده، پزشکان و بیمارستانهای خصوصی مطالبات خود را تا پایان سال ۱۴۰۳ دریافت کردهاند و پرداختها به مراکز دانشگاهی نیز در حال انجام است.
او افزود: مطالبات بخش دیالیز نیز تا آذرماه پرداخت شده و حتی کمکهای مالی به برخی بیمارستانهای نظامی جهت تامین بهتر امکانات انجام شده است. با مدیریت دقیق و همکاری همه بخشها، تامین اجتماعی توانسته است در شرایط بحرانی، خدمات درمانی با کیفیت و مستمر را به بیمهشدگان ارائه دهد و دغدغههای مالی مراکز درمانی را به حداقل برساند.
محسنی بیان کرد: با توجه به احتمال بروز حوادث و نیاز به پذیرش مصدومان، با تسریع در تعیین تکلیف و افزایش تختهای بستری، ۱۰۰ تخت عادی و ۳۵ تخت ویژه در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز پیشبینی و تجهیز شده است تا در صورت بروز هرگونه حادثه، پوشش درمانی لازم فراهم باشد.
او همچنین به تأمین منابع مالی اشاره کرد و گفت: در کمتر از یک ماه گذشته، بالغ بر ۹۴۵ میلیارد تومان منابع مالی برای پرداخت مطالبات و تامین نیازهای مراکز درمانی استان تخصیص یافته است.
سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس ادامه داد: مطالبات مراکز طرف قرارداد، داروخانهها، پزشکان و بیمارستانها به موقع پرداخت شده و ذخایر دارویی و تجهیزات پزشکی نیز به طور کامل تأمین شده است.
او همچنین از اقدامات سازمان در زمینه نیروی انسانی خبر داد و گفت: برای اولین بار دستورالعملی صادر شده که بازنشستگان با قید فوریت جایگزین شوند و مجوز استخدام ۱۰۴ نیرو برای سال جاری تخصیص یافته است تا کمبودهای نیروی انسانی جبران شود.
سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی با اشاره به تلاشهای گسترده کادر درمان و همکاری تمامی بخشها، گفت: ما با تمام توان در کنار مردم هستیم و امیدواریم با همدلی و مدیریت صحیح، بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.
محسنی در بخش پایانی سخنانش گفت: مراتب قدردانی و سپاس صمیمانه خود را از تلاشهای مجدانه و هوشمندانه ریاست و کارکنان بیمارستان شهید بهشتی و تمامی همکاران خدوم مدیریت درمان در درمانگاهها و بخش اداری اعلام میدارم و امیدواریم ترویج این روحیه مسئولانه به ارتقا رضایتمندی بیمه شدگان منجر شود.