در صورت درج شغل رانندگی در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کامیون‌داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه می‌توانند از سختی کار برخوردار شده و مشمول بازنشستگی پیش از موعد شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان - قانونگذار برای کسانی که در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال به کار دارند به دلیل تحمل فشار‌های روحی و روانی و آثار و پیامد‌های زیانبار و آسیب‌های جسمی ناشی از اشتغال به کار‌های سخت و زیان‌آور تمهیدات و مزایایی درنظر گرفته است به نحوی که با داشتن ۲۰ سال سابقه مستمر بدون شرط سنی امکان بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی را دارند. همچنین شاغلان این دسته کسب و کار‌ها باید روزی ۶ ساعت و هفته‌ای ۳۶ ساعت کار کنند و اضافه کاری درباره مشاغل سخت و زیان آور ممنوع است.

کاهش شنوایی، ضعف بینایی، آسیب‌های جسمی و حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشار‌های روانی و عصبی و مسائلی از این دست از جمله پیامد‌ها و آسیب‌های جسمی و روحی است که ممکن است حتی با گذشت چند سال پس از بازنشستگی در افراد بروز کند و ادامه یابد؛ از آن گذشته سر و کار داشتن افراد با مواد خطرناک شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مشاغل دارای سر و صدا و آلایندگی زیاد نیز آنان را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌دهد.

به موجب تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تامین اجتماعی، کار‌های سخت و زیان‌آور به شغل‌هایی گفته می‌شود که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد با انجام آن کار، فشار جسمی و روانی بیش از ظرفیت طبیعی را متحمل و در اثر آن به بیماری و عوارض آن مبتلا شود.

ماده یک آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور این مشاغل را که به آنها سختی کار تعلق گرفته به دو دسته تقسیم کرده است:

الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد، اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف کرد.

ب ـ مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری کاهش یافته، اما کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می‌شود. در واقع برخلاف مشاغل گروه "الف" که با بکارگیری تمهیدات ایمنی و تلاش کارفرمایان سختی کار کاهش می‌یابد، مشاغل گروه "ب" ماهیتا سخت و زیان آور هستند و صفت سخت و زیان آوری در ذات آنها وجود دارد.

پیشتر بهزاد سام دلیری ـ مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش توجه به وضعیت کارگران فعال در مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داده و گفته بود: در راستای اجرای سیاست‌های دولت و با هدف بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران، اقدامات گسترده‌ای در استان تهران در حال انجام است و یکی از اولویت‌های اصلی، شناسایی دقیق مشاغل سخت و زیان‌آور و ارزیابی دقیق شرایط کاری در این مشاغل است که انتظار می‌رود با همکاری کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بازرسی کار، پایش‌های مستمر کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی انجام شود.

به گفته وی، به‌روزرسانی مداوم فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور اقدامی ضروری برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران به ویژه در مشاغلی است که با شرایط کاری سخت و زیان‌آور همراه هستند.

با وجود شرایط سخت و زیان‌آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود. بر اساس گزارش‌ها، طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان تهران بیش از ۱۵ هزار شاغل سخت و زیان‌آور مشمول بازنشستگی شناخته شده بودند.

در همین راستا طی هفته‌های اخیر بسیاری از رانندگان در کارزاری ضمن اشاره به خطرات و سختی‌های شغل رانندگی، خواستار قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور شده بودند. این کارزار استقبال گسترده رانندگان کامیون، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی را به دنبال داشت.

این امر موجب شد تا در جلسه‌ای که میان مصطفی سالاری‌ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تنی چند از مقامات کارگری وکارفرمایی برگزار شده بود، روند اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور کلید خورده و اعلام شود که با همکاری نمایندگان کارگری، کارفرمایی، وزارت کار، وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی، اصلاحیه مذکور تدوین شده و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها از دسته مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و این امکان وجود دارد که افراد شاغل در این مشاغل حتی در سن ۳۶ سالگی نیز بازنشسته شوند.

با وجود شرایط سخت و زیان‌آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.

بی‌تردید نامناسب بودن جاده‌ها، تصادفات و سوانح رانندگی، شب‌بیداری‌های مداوم و دوری از خانواده از جمله خطرات و فشار‌های جسمی و روانی هستند که رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از سوی دیگر پرداخت مبالغ بالای عوارضی، گرانی قطعات، قیمت بالای لاستیک و تعمیرات نیز فشار مضاعفی بر رانندگان وارد می‌کند؛ از این رو شناسایی رسمی این شغل به عنوان شغل سخت و زیان آور و درنظر گرفتن شرایط بازنشستگی مناسب‌تر و عادلانه‌تر برای رانندگان می‌تواند گام موثری در جهت حمایت قانونی از این قشر زحمتکش باشد.

در صورت درج شغل رانندگی در آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله کامیون‌داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه‌ای در زمره بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته و از مزایای این قانون بهره‌مند می‌شوند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۲ تير ۱۴۰۴
سلام خدا خیرتون بده بخدا فقط دو ساعت بشینید توی تاکسی توی این ترافیک ..گرما..سرما..دود..سروصدا..لوازم ..تا بفهمید سختی یعنی چی من تاکسی دارم بخدا سختر از رانندگی وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۲ تير ۱۴۰۴
عمراااا اگه تصویب بشه و بسود رانندگان باشه. من راننده تاکسی اینترنتی هستم عمراااا اگه تو این شرایط ساختگی موجود کسی بفکر ما باشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۳۵ ۱۲ تير ۱۴۰۴
شغل رانندگی جزوشرایط سخت زیان آورهست تامین اجتماعی به فکر صندوق پولی خودشه جون راننده اهمیتی نداره که اگه داشت خیلی سال قبل بایدجزوشغل های فوق سخت زیان آورلیست بود خودمسیولین تامین اجتماعی ۲۰سال نه ۵سال توی شهر۱۴ ساعت رانندگی کنید بیان بازنشسته بشین بسم الاه
Iran (Islamic Republic of)
نار
۰۶:۵۸ ۱۲ تير ۱۴۰۴
سلام. برای بعضی خیلی متاسفم که کار رانندگی راکار سخت نمیدونن.واحساس میکنن .اگردولت این را بعنوان کار سخت بپذیرد انگار ازجیب خودشان بایدحقوق بدن.چقدرتومملکت حسود داریم. بخاطر همین هیچوقت پیشرفت نمی‌کنیم. چیزی بعنوان میکنید اول سرشته داشته باشید بعد اظهار نظرکنید.ممنو ن ازهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۱۲ تير ۱۴۰۴
یا خدااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۲ تير ۱۴۰۴
درود بر دلسوزان حقیقی کارگران و رانندگان ... امیدوارم هر چه زودتر مصوب شود ...
Iran (Islamic Republic of)
عمرانی
۰۴:۳۵ ۱۲ تير ۱۴۰۴
ممنون از اینکه به فکر رانند گان هستید خدا خیرت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۱۲ تير ۱۴۰۴
سلام کسانیکه با سختی کار راننده مشکل دارن بیان ی هفته با کامیون تا ببیند ی راننده چقدر سختی کار میکشه .واقعان شغل سختی و پر استرس وهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۲ تير ۱۴۰۴
پولشم خوبه داداش،منکه هر چی راننده ماشین سنگین یا اتوبوس می بینم وضع مالی شون عالی خداروشکر ولی یه کارگر ۲۰ سال باید کار کنه و همه پولش را ذخیره کنه تا شاید بتونه یه خونه یا ماشین بخره
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۱۶ ۱۲ تير ۱۴۰۴
پیشنهاد میکنم تشریف بیارید با یک راننده در طول مسیر همسفر بشید فقط یک سرویس تا متوجه کار سخت ما رانندگان جاده ای بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۲ تير ۱۴۰۴
پولش هم خوبه،،اگه خیلی کارتون سخته میخوای بیا برو کارگر ساختمانی یا کارگر کارخونه یا تو معدن کار کن ببین کار ما چطوره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۱ تير ۱۴۰۴
انشالله که این اتفاق برای رانندگان زحمت کشی که در گرما وسرمایه وبا خطرات جاده ای جان خود را در دست گرفته اند وبا هزاران مشکل روبه رو هستندوخدمت رسانی می‌کنند. این اتفاق بیافتد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۲ تير ۱۴۰۴
بنظر من رانندگی سختی کار نداره یعنی چی هر کس یه شغلی انتخاب میکنه از سختی هاش اطلاع داره و این شغل را انتخاب میکنه ولی بعدش سر مردم منت میذاره که کارم سخته باید سختی کار بگیریم.اگه رانندگی سختی کار داره پس کار تو معدن چیه؟کارگران زحمتکش چی؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین لطفی
۱۵:۲۸ ۱۱ تير ۱۴۰۴
سلام من از سال ۱۴۰۰ راننده تاکسی داخل شهرم چرا منو بیمه نمیکنن .مشکلمو کجا بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۱ تير ۱۴۰۴
من راننده تاکسس هستم طعم سرماوگرما۲۰سال هست عجیب میچشم خواهشمندم باسختی کاررانندگان تاکسی مساعدت بعمل آوریدبخداسختی کاردارد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی حمیدی
۱۲:۰۸ ۱۱ تير ۱۴۰۴
ممنون بابت زحمت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۱ تير ۱۴۰۴
این قانون اگه تصویب بشه بی عدالتی محض است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۱ تير ۱۴۰۴
راننده تاکسی مشاغل سخته؟ از یک چهار راه تا یک چهارراه دیگه دوبرابر میگیرن اصلا قیمت روی شیشه هایشان را قبول ندارم نمیزارن مردم اسکن کنند کجای کاری اکثر زردها اسنپن یادربستی میبرن بعداظهر هخا اصلا زرد نمیبینی همه دربستی میشن اونوقت مشاغل سخت بهشان میگین ؟ لعنت به اونهایی که نسنجیده تصمیم میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
امیرشکری
۱۴:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۴
یک هفته دولت به تاکسی‌ها اجازه کارکردن ندهد بعد می فهمی چقدر تاکسی‌ها مردم را جابه جا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۱ تير ۱۴۰۴
واقعا اگه این قانون تصویب بشه بی عدالتی محض در مورد مشاغل سخت دیگه مثل بنایی کارگر ساختمانی وغیره هست.یعنی چی مشکلات بینایی و شنوایی و روحی ایجاد میکنه!!همه مشاغل مشکلات خاص خودشون رو بوجود میارن و در انسان بیماری ایجاد می کنند.یه کارگر کارخونه باید صبح تا شب و شب تا صبح پای دستگاه های پر خطر ایستاده با این حقوق کن کار کنه آنوقت مشمول کار سخت نمیشه.این قانون بی عدالتی محض است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۰ ۱۲ تير ۱۴۰۴
سلام عزیزان توی این مملکت از حرف تا عمل خیلی راهه ، راننده برای خرید یه جفت لاستیک همیشه مشکل داشته و داره راننده نمیدونه خرج خونه بده یا پول مکانیک یا پول قطعات خراب ماشین این شرایط سخت نیست ، چیه ،من راننده تاکسی تهران هستم ، از این وعده‌ها خیلی شنیدیم ،ببینیم عمل کی میشه،با تشکر
ماهری
آخرین اخبار