
باشگاه خبرنگاران جوان؛ الیاس گندمی _ استاندار آذربایجانغربی در آیین آغاز عملیات اجرایی تکمیل آزادراه ارومیه به تبریز، گفت: این استان دارای موقعیتهای استراتژیک و بینالمللی بوده و ۲۵ درصد از حجم کل تجارت مرزی کشور از پایانههای این استان انجام میشود.
رضا رحمانی امروز افزود: حدود ۱۰ میلیارد دلار سال گذشته صادرات از پایانههای آذربایجانغربی انجام شده است.
مقام ارشد اجرایی استان همچنین اعتبار اختصاصی برای راههای استان در سال گذشته را ۳۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: امسال این رقم حدود صد برابر خواهد شد.
استاندار آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: نمایندگان ارومیه و مسئولان راه و شهرسازی پیگیر جدی این پروژه بودند که این باعث شده امروز شاهد اجرای این طرح بزرگ باشیم.
رحمانی همچنین به عقبماندگیها در حوزه زیرساختهای استان اشاره کرده و افزود: ساخت بزرگراه و مجتمعهای خدماتی نیاز امروز آذربایجانغربی است.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح توسعه و طرح جامع همه پایانههای استان تصویب شده است، اضافه کرد: حتی مرز جدید کوزهرش نیز در زمره این طرحهاست.
استاندار آذربایجانغربی افزود: راهآهن ارومیه به تبریز و ارومیه به قرهتپه سلماس تنها راهآهن متصل ایران به اروپا خواهد بود که با اجرای این طرحها، زنجیره تجارت و مواصلات استان تکمیل میشود.
رحمانی همچنین با بیان اینکه کریدور مرند - ایواوغلی و چشمه ثریا به عنوان یک کریدور مهم تعریف شده و اقدامات آن به شکل مطلوب در حال پیشروی است، تصریح کرد: امسال بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در این طرح سرمایهگذاری میشود که برای کل کشور دارای اهمیت بسیاری است.
وی با بیان اینکه آذربایجانغربی و شرقی مکمل هم هستند و تضاد منافع میان این دو استان وجود ندارد، افزود: در صورت فعال شدن هر مرز، مزایای آن هر قدر که برای ارومیه باشد برای سایر استانها نیز منفعت دارد.
استاندار آذربایجانغربی به فعالیتهای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و بیان داشت: در آخرین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، اعتبارات قابل توجهی برای اجرای مصوبات در بخشهای مختلف مصوب شده است.
رحمانی از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در بیش از یک دهه گذشته انتقاد کرد و خواستار توضیح اقدامات اجرایی برای هزینهکرد اعتبارات تخصیصی شده و افزود: کسانی که در ستاد احیای دریاچه ارومیه در سالهای قبل مسئولیت داشتند، باید توضیح بدهند در این مدت برای حل مشکلات دریاچه چه کردند.
عملیات اجرایی احداث قطعه ۳ و تکمیل و تعریض قطعات ۱ و ۲ این پروژه به طول ۵۴ کیلومتر از امروز آغاز شده و در مدت سه سال اجرا خواهد شد تا زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم سازد.
این پروژه در ۶ قطعه و برای اجرای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه میشود که ۶۰ درصد آن را سرمایهگذار بخش خصوصی تامین میکند.
آزادراه ارومیه - تبریز گذرگاه طلایی تجارت آذربایجانغربی بوده و در ادامه کریدور آزادراهی شرق به غرب، آذربایجانشرقی را به شهر ارومیه متصل کرده و این محور نقش ویژهای در حوزه دیپلماسی اقتصادی دارد.