شاکری‌نژاد گفت: در ایام دفاع مقدس ۱۲ روزه، شبکه خبر به عنوان پر مخاطب‌ترین شبکه در این ایام بود و مرجعیت رسانه ملی در حوزه اخبار بیشتر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت‌وگوی ویژه خبری با اعلام این خبر که در ایام دفاع مقدس ۱۲ روزه، شبکه خبر به عنوان پر مخاطب‌ترین شبکه در این ایام بود، گفت: اولین سوالات ما درباره منبع کسب اخبار بود، که نه‌تنها در این نظرسنجی بلکه در سایر مراکز معتبر افکارسنجی داده‌ها نشان می‌دهد که مرجعیت رسانه ملی در حوزه اخبار بیشتر شده است. از طرفی، شبکه خبر به عنوان پر مخاطب‌ترین شبکه ما در این ایام بود. ما تا به حال، چنین چیزی نداشته‌ایم؛ چراکه سایر شبکه‌ها با محتوای سرگرمی و نمایشی در صدر آمار قرار می‌گرفتند.

شاکری‌نژاد ادامه داد: نکته دیگر این است که بعد از صداوسیما به عنوان منبع اول کسب خبر، شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار گرفتند. این موضوع نشان می‌دهد که مردم در این ایام فاصله گرفتند، از منابع خبری که وابستگی خود را به رژیم صهیونیستی نشان می‌داد. ما در نظرسنجی از مردم پرسیدیم که آیا به‌نظر شما در این ایام و بعد از دفاع مقدس ۱۲ روزه انسجام ملی افزایش یافته است یا خیر، که درصد بالایی از مردم با سلایق مختلف معتقد بودند انسجام و وحدت شکل گرفته است. شما جلوه‌های این انسجام را در تشییع شهدا دیدید.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما افزود: وقتی که حضرت آقا در شب عاشورا در حسینیه امام خمینی (ره) تشریف آوردند، ما این موضوع را نظرسنجی کردیم و ۷۹ درصد از مردم که این صحنه را دیده بودند، به شوق آمده بودند و می‌گفتند وقتی ما آن شب حضرت آقا را دیدیم، حس شوق دیدار ایشان در ما برجسته شد. بنابراین، این انسجام حول محور اسلام، ایران و رهبری حضرت آقا در عرصه میدان دیده شد.

وی در پاسخ به این سوال که با شروع دفاع مقدس ۱۲ روزه، مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با چه سوالاتی به سراغ مردم رفت؟ گفت: ما در چند محور شروع به نظرسنجی کردیم؛ از جمله موضوعاتی که دشمن بر روی آن دست گذاشته بود؛ مثل انرژی هسته‌ای و توان موشکی. داده‌های نظرسنجی نشان می‌داد که مردم محکم پای حقوق خود ایستادند. ما از مردم به طور مستقیم پرسیدیم که اگر شرط پایان جنگ، حذف برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی و محدودیت برنامه موشکی باشد، آیا باید ایران بپذیرد یا نه، ۷۵ درصد مردم گفته بودند به هیچ وجه نباید انرژی هسته‌ای را تعطیل کرد. همچنین، درباره توان موشکی هم ۸۵ درصد مردم پاسخ داده بودند که ما به هیچ وجه نباید این توان را کنار بگذاریم. این موضوع نشان می‌دهد که آنجایی که ممکن است مولفه‌های قدرت مردم تهدید بشود، مردم حاضر نیستند کوتاه بیایند.

شاکری‌نژاد با بیان اینکه ما در طول سال و به طور مرتب افکارسنجی انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: مشخصاً در باب تهاجم رژیم صهیونیستی، دو روز بعد از حملات رژیم یک نظرسنجی به صورت میدانی در سراسر کشور انجام شد و نظر مردم را درباره این تهاجم احصاء کردیم. نقاط درخشانی در این نظرسنجی بود. نکته جالب این است که سایر مراکز افکارسنجی به صورت فعال در این عرصه ورود کردند و تقریباً داده‌های یکسانی به دست آوردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار