
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه گفتوگو ویژه خبری گفت: در جنگ ۱۲ روزه دولت در راس آن رئیس جمهور به صورت مجاهدانه به مردم خدمت کردند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در اولین روز جنگ ۱۵ کمیته را تشکیل دادیم و هر کمیته وظیفه خاصی را داشت؛ افزود: یکی از کمیتههای ایجاد شده کمیته مشاوره برای خانواده و دانشآموزان آسیب دیده، کمیته سایبری از دیگر کمیتههای وزارت آموزش و پرورش در این دوره بود.
علیرضا کاظمی ادامه داد: در این دوران امتحانات نهایی به پایان نرسیده بود و دانشآموزان کنکوری و والدین استرس داشتند چرا که ۶۰ درصد امتحانات در کنکور تاثیرگذار است.
وی افزود: وجود فضای پرتنش ایجاد شده، اعزام تیمهای ملی به رقابتهای بینالمللی نه تنها متوقف نشد بلکه با قوت ادامه یافت؛ تیم ملی المپیاد ریاضی به عنوان نخستین گروه در تاریخ ۸ تیر از مشهد مقدس راهی کشور چین شد تا در کمپ آموزشی پیش از المپیاد جهانی شرکت کند و همچنین تیم ملی المپیاد شیمی نیز ۱۵ تیر عازم امارات متحده عربی شد. این اقدامات، نشاندهنده پایداری علمی ایران در برابر فشارهای بینالمللی است.
او ادامه داد: تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران با کسب دو نشان طلا، سه نقره و یک برنز جایگاه خود را در میان برترینهای جهان تثبیت کرد و در بین ۱۱۰ کشور در جایگاه دوازدهم قرار گرفت که نسبت به سال گذشته که جایگاه نوزدهم را کسب کرده بود، هفت پله ارتقاء یافته است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نتایج ارزیابی کنکور فرهنگیان همزمان با اعلام نتایج کنکور دوم(مهر) اعلام میشود.
علیرضا کاظمی گفت: پیش از شروع جنگ و از قبل حدود ۲۳۰ مدرسه پناهگاه بود که در طول زمان آسیب دیدند اما در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در کمترین زمان ممکن از. این تعداد حدود ۱۱۰ مدرسه را با همکاری شهرداری درست کردیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:در جنگ ۱۲روزه علی رغم ادعای دروغین رژیم جعلی صهیونیست که با نظامیها کار نداشتند ۳۴ دانش آموز و ۵ همکار فرهنگی شهید شدند.
علیرضا کاظمی گفت: سامانه ۱۵۷۰ به صورت شبانه روزی و رایگان در جنگ ۱۲روزه به آحاد مردم مشاوره داده شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حدود ۱۲ هزار نفر در سه بخش استرس تحصیلی، استرس جنگ و بحثهای خانوادگی تماس گرفتند.
علیرضا کاظمی افزود: ۳۶ مدرسه در ۱۶ استان در جنگ ۱۲روزه آسیب دیدند که ترمیم کردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که چاپ کتب درسی از تابستان سال گذشته آغاز شده؛ تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد کتابهای درسی در مناطق توزیع شده اما چون پیش از جنگ چاپ کتاب آغاز شده موضوع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در آن گنجانده نشده است. البته وزارت آموزش و پرورش برای این موضوع ویژه نامه را در نظر گرفته که در آن ابعاد همه جانبه جنگ به آن پرداخته شده است.
علیرضا کاظمی گفت: تا کنون حدود ۶۵۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردهاند که از این تعداد حدود ۳۰ هزار نفر تا آغاز سال تحصیلی جدید جذب خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برای کاهش افت تحصیلی دانشآموزان در مقطع ابتدایی طرح حامی را ایجاد کرده؛ اظهار کرد: طرح حامی مشمول دانش آموزانی است که نیازمند تلاش بیشتری هستند.حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در نوبت اول نیازمند تلاش بودند که ما برای اینا کلاسها و برنامه های ویژه گذاشتیم و در نوبت دوم ۴۰۰ هزار نفر بهبود پیدا کردن و برای این ۴۰۰ هزار نفر دیگه هم در تابستان برنامه داریم.
علیرضا کاظمی ادامه داد: یکی از مخاطبان دشمن برای مأیوس سازی جامعه، دانش آموزان و نوجوانان هستند؛ در همین راستا پویشهای متنوعی در فصل تابستان و پیش از آن برای دانش آموزان طراحی کردیم که با مشارکت بسیار خوبی از سوی آنان مواجه شد؛ شعرها و پادکستهای خوبی از روایتگری دانش آموزان و رجز خوانی آنان در خصوص جنگ اخیر تولید و در شبکههای دانشآموزی ارائه شد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شبکه شاد یک شبکه دانشآموزی و با امکانات گسترده بوده و امکانات بسیاری برای کلاسهای غیرحضوری برای دانش آموزان فراهم کرده است.
او ادامه داد: آموزش تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد؛ علاوه بر ظرفیت صدا و سیما و شبکه آموزش، بستر شاد را هم داریم و غیر از این ظرفیتها، بسترهای متنوع دیگری برای آموزش ایجاد کردیم که آموزش تحت هیچ شرایطی متوقف نشود.
کاظمی افزود: یک کمبود در زمینه نیروهای کیفیت بخشی و اداری مدارس و دیگری، کمبود معلم در کلاس درس است. هر مدرسه علاوه بر معلمان در کلاس درس، مشاوران، مربیان بهداشت و مربیان تربیت بدنی و پرورشی دارد. اگر فقط کمبود معلمان در کلاس درس را در نظر بگیریم ۱۴۰ هزار معلم برای سال تحصیلی آینده نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه هیچ کمبود کلاس درسی نداریم و همه دانش آموزان قادر به ثبت نام در مدارس هستند، اظهار کرد: بحث عدالت آموزشی و توسعه فضاهای درسی را پیگیری خواهیم کرد تا به سرانه استاندارد دست یابیم. ما باید به ازای هر دانش آموز حدود ۸ متر مربع فضای آموزشی داشته باشیم که در حال حاضر به صورت میانگین به ازای هر دانش آموز ۵/۴ مترمربع فضای آموزشی داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای محرومیت زدایی برنامههای وسیعی در کل کشور انجام دادهایم.
وی ادامه داد: ۲۰۰ مسئله در زمینه عدالت آموزشی را شناسایی کردیم؛ برشهای منطقهای و استانی را برای حل مسئله پیگیری کردیم و در ۶ محور برای حل مسئله اقدام نمودیم. مدارس کانکسی، مدارس سنگی، مدارس نیمه تمام، مدارسی که کلاسهای بالای ۳۵ نفره دارند؛ مناطقی که فضای آموزشی آن زیر ۲ متر مربع است و مدارسی که با ساخت استاندارد فاصله دارند از جمله این تقسیم بندیها است.