عدم تخصیص مجوز به رانندگان ایرانی در مرز ازبکستان باعث شده که طی یک ماه گذشته صف های طولانی از کامیون ها در این بخش ایجاد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - در حالی که ترانزیت و تجارت خارجی یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه اقتصاد کشور به شمار می‌رود این روزها شاهد آن هستیم که یکی از مهم‌ترین مرزها در شمال شرق کشور به دلیل تخلف در حوزه ترانزیت‌ و عدم ارائه مجوز امکان تردد کامیون‌های از این مرز وجود ندارد.

عدم تخصیص هزار مجوز به ناوگان حمل‌ونقل ایران در ازبکستان 

در همین راستا انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه ی آسیای میانه بخصوص انجمن ترانزیت تهران و انجمن ترانزیت خراسان رضوی ، مبنی بر اینکه کشور ازبکستان از تاریخ ۲۵ژوئن ۲۰۲۵ ، ناوگان حمل و نقل ایرانی را فقط با پروانه عبور (دوزبلاغ) می‌پذیرد و اجازه تردد در قلمرو خود می‌دهد.

 از چند روز قبل تعداد هزار عدد مجوز در اختیار راهداری ایران قرار داده است که هر کامیونی که قصد تردد به ازبکستان را دارد ، این مجوز را از داخل ایران در اختیار بگیرد و با سهولت از تشریفات ورودی به کشور ازبکستان بهرمند شود ، اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه ازین موضوع انجمن ترانزیت نسبت به ارائه ی این مجوز به رانندگان خودداری کرده و باعث سر در گمی رانندگان در این مسیر شده و رانندگان مجبور به تخلیه بار در مرزهای خروجی ایران شده اند که علی رقم خسارت مالی که به راننده وارد شده ، این اقدام باعث اختلال در ارز آوری ممکنه از طریق حمل ونقل ترانزیت شده و بیکاری ناوگان فعال در این حوزه که هزاران ملیارد سرمایه ایرانی را شامل میشود را در برداشته است و اشتغال رانندگان در این حوزه که بالغ بر سه هزار نفر هستند را مختل کرده اند .

ورود ناوگان خالی ترکمنستانی به کشور ایران بدون هزینه و بارگیری بارهای ترانزیت

براساس این گزارش یکی‌ از رانندگان به باشگاه خبرنگاران اعلام کرده است : مجوزهای تردد که از ازبکستان در اختیار راهداری قرار گرفته است باید در اختیار پایانه های خروجی سرخس و لطفاباد و اینچه برون باشد که از هرگونه رانت و بی‌عدالتی در توزیع مجوز عبور ازبکستان ایجاد نشود و راننده طبق اسناد حمل کالا ، از پایانه ی خروجی مجوز مربوطه را دریافت کند و به سفر خود ادامه دهد همانند مرزهای بیله سوار و آستارا اما متاسفانه این مجوزها در اختیار رانندگان ایرانی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد:ورود ناوگان خالی ترکمنستانی به کشور ایران بدون هزینه و بارگیری بارهای ترانزیت انجام می شود که این اقدام تخلف به شمار می رود.این درحالیست که‌ کشور ترکمنستان به هیچ وجه اجازه ورود کامیون‌های خالی ایرانی رو نمیدهد.

او بیان کرد: در مقابل کامیون های ترکمنستان خیلی راحت حتی بدون بازرسی وارد ایران شده ‌و بعد از بارگیری در مرز بدون اسکن خروج میشوند 

براساس این گزارش در همین راستا رانندگان کامیون در نامه‌ای اعلام کرده‌اند ما رانندگان ترانزیت فعال در حوزه ی آسیای میانه خواهان استفاده از ظرفیت کامل ناوگان داخلی جهت ترانزیت کالا از کشور خود به ازبکستان و بقیه کشورهای آسیای میانه هستیم.

همچنين  یکی دیگر از  رانندگان ترانزیت در مرز شمال شرق کشور اعلام کرده اند که علت زمین گیر شدن و سردرگمی خود در مرز ازبکستان را صادر نشدن مجوز تردد کشور ثالث از طرف انجمن شرکت های بین المللی عنوان کردند.

این رانندگان ترانزیت تاکید کردند: کشور ازبکستان تعداد زیادی مجوز تردد در اختیار ایران قرار داده است ولی این انجمن ها از دادن مجوز به ناوگان ایرانی خودداری کرده اند. 

به گفته رانندگان؛ انجمن ها باید به رانندگان پروانه تردد بدهند که متاسفانه نمی دهند و کسی هم دلیل این کار را نمی داند. 

۷۷۰ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی در حوزه ترانزیت جاده‌ای

براساس این گزارش‌ پیش از این رضا اکبری رئیس سازمان راهداری اعلام کرده بود که‌ نزدیک به ۷۷۰ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی در حوزه ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۳ فعال بوده است

وی گفت: ثبت ترانزیت غیرنفتی ۹.۹ میلیون تُنی و ترانزیت نفتی ۷.۶ میلیون تُنی در سال گذشته به ترتیب نشان‌دهنده افزایش ۵ و ۴۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ است.

تحقق ۱۲۵ درصدی هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای ترانزیت

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به افزایش مجموع ترانزیت جاده‌ای و ریلی کشور در سال گذشته، تاکید کرد: با توجه به تکلیف برنامه هفتم کشور مبنی بر ضرورت تحقق سهم ترانزیت ۱۶ میلیون تُنی ریلی و جاده‌ای در سال ۱۴۰۳، عبور مجموع ترانزیت زمینی کالا از مرز ۲۰ میلیون تُن گویای تحقق ۱۲۵ درصدی است.

اکبری، تحقق این دستاورد را محصول تلاش همه ارگان‌ها و دستگاه‌های فعال در حوزه ترانزیت با محوریت وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: همچنین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اقدامات متنوعی همچون فعال‌سازی دیپلماسی حمل‌ونقل با اولویت کشورهای همسایه، رقابت‌پذیرسازی کریدورهای عبوری از کشور با کاهش مشترک هزینه و عوارض مربوطه و معرفی توانمندی‌های ترانزیتی و لجستیکی مجموعه حمل‌ونقل کشور در مجامع بین‌المللی، گام‌های خوبی را در زمینه تقویت ترانزیت کشور برداشته است.

پیش از این هم جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری گفته بود که‌ در فروردین امسال ۱۸۶ هزار تن کالا با انجام ۸۴۰۰ سفر وارد کشور شده و ۱.۵ میلیون تن کالای صادراتی نیز با ۴۳ هزار سفر از کشور خارج شده است.

وی افزود: همچنین حدود یک میلیون و ۲۳۲ هزار تن کالای ترانزیتی از طریق ۵۴ هزار و ۵۰۰ سفر ناوگان بین‌المللی از خاک ایران عبور کرده است.

به گفته هدایتی، در مجموع، حجم کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی جابه‌جا شده در نخستین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به فعالیت ۲۶ پایانه مرزی در ۱۲ استان یادآور شد: هم‌اکنون ۴۰ هزار دستگاه ناوگان و ۵۱ هزار راننده در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

 در حال حاضر ۱۸۷۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و ۵۹ شرکت و شعبه فعال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر در کشور مشغول به کار هستند.

گفتنی است مدیریت صحیح در این بخش به ویژه در حوزه ترانزیت جاده‌ای باعث تقویت صنعت حمل و نقل و رفع  ناترازی حمل و نقل در سطح کشور می شود و اجرای این اقدامات باعث اقتدار سیاسی و اقتصادی کشور ایران را در مقابل کشورهای بیگانه می شود.

 

 

برچسب ها: حمل‌ونقل ، کامیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۴
قیمت سوخت بین المللی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۴
پزشکیان عجب دولتی بپا کرده . آفرین .. هر طرفش رو بگیری یه طرف دیگش میره.
آخرین اخبار