
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - نیما الهی عضو اتاق بازرگانی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه طی دو سال گذشتهشاهد قاچاق ۳۰ درصدی محصولات بهداشتی و آرایشی هستیم گفت: ۲.۱ میلیارد دلار آمار میزان محصولات لوازم بهداشتی و وارداتی در کشور است که باعث می شود و میزان صادرات لوازم بهداشتی و آرایشی در کشور با ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.
وی ادامه داد: به دلیل عدم تخصیص ارز به مواد اولیه فضا را برای قاچاق محصولات بهداشتی و آرایشی فراهم شده است.
او بیان کرد: میزان تولید محصولات بهداشتی و آرایشی در کشور به ۵۰۰ میلیون دلار میرسد که البته با آمار تولیدات محصولات زیرزمینی به ۷۰۰ میلیون دلار می رسد.
وی ادامه داد: حمایت از تولید داخلی و زنجیره ارزش از بین رفتن کارخانجات در این حوزه و توسعه بازارهای صادراتی و اساتید بازار صادراتی و رونق برای فروش بسیار حائز اهمیت است.
او با بیان اینکه در سال ۲۰۲۵ میزان کل محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور ۴۵۰ میلیارد دلار بوده که این میزان در آسیای ۴۵ درصد برآورد شده است گفت:صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی در ایران ۴۶ میلیون دلار بوده میزان و فروش آنلاین به ۱۷ونیم میلیون دلار میرسد.
فرشید فرزانگان عضو کنواسیون جهانی لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: بیش از ۴۵ درصد محصولات آرایشی تولیدی جهان در خاورمیانه استفاده میشود. وی با تاکید بر اینکه توسعه صادرات یکی از اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه و جشنواره است، گفت: این رویداد با حمایت انجمنها و اتحادیههای مرتبط برگزار خواهد شد.
فرزانگان خاطر نشان کرد: محصولات آرایشی تولید داخلی کشور از کیفیت بالائی برخوردار است و با استقبال کشورهای خارجی مواجه شده محصولات تولیدی ایران به آسیای میانه و کشورهای آفریقائی صادر میشود.
دبیر ستاد این رویداد افزود: مطالعات انجامشده توسط مؤسسات تحقیقاتی داخلی نشان میدهد که ایران سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار صرف خرید محصولات آرایشی و بهداشتی میکند و علاقهمندی به ترندهای پزشکی زیبایی، مراقبت از پوست و نوآوریهای حوزه زیبایی در میان نسل جوان بهطور فزایندهای رو به رشد است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه زیبایی کیش در ۲۵ تا ۳۰ آذرماه در مرکز همایش های بین المللی گفت: این نمایشگاه با حضور تولیدکنندگان داخلی و با مشارکت شرکت های دانش بنیان با تجلیل از چهره های شاخص برگزار می شود.
او بیان کرد: با توجه به موقعیت ژئواکونومیک جزیره کیش بهعنوان دروازه تجارت آزاد و مقصد گردشگری لوکس ایران، کیش بیوتی میتواند نقشی محوری در جذب سرمایهگذاریهای خارجی، معرفی ظرفیتهای نوآورانه صنعت زیبایی ایران، و همچنین ایجاد مسیرهای همکاری با برندهای جهانی ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه معرفی محصولات داخلی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است، گفت: مصرف لوازم آرایشی داخلی در ایران ۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار در سال است. براساس آمار منتشر شده، ارزش بازار جهانی لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۶۴۰ میلیارد دلار رسیده است و پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۸ از مرز ۸۰۰ میلیارد دلار عبور کند. در این میان، خاورمیانه یکی از بازارهای نوظهور و پرشتاب در این صنعت به شمار میرود و ایران با داشتن یکی از بزرگترین جمعیتهای مصرفکننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه، سهمی قابل توجه در این بازار دارد.