
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - اختتامیه نخستین رویداد ملی بازی نامه نویسی نوجوانان(بازیستا) امروز ۱۳ مرداد ماه در سالن مهر در حوزه هنری برگزار شد.
محمدرضا امامقلی دبیر نخستین رویداد ملی بازیستا ضمن تشکر از حاضرین در مراسم اختتامیه بیان کرد: سیر خلاقیت پیشرفت و امید و نگاه به آینده در تک تک آثار مشهود بود. با تک تک گروهها صحبت کردم تا بازیها را پیش ببریم اینکه به آینده خوب نگاه میکنند تا آینده را بسازند جای تشکر دارد. امیدوارم این رویدادها ادامه دار باشد.
وی ادامه داد: در نخستین رویداد ملی بازیستا ۳۸۲۰ شرکتکننده و ۴۴۴ گروه تشکیل شد و از این میان، ۲۴۹ طرح بازی به مرحله داوری راه یافتند. ۱۵ بازی رومیزی و ۹ بازی محیطی-اتاق فرار به مرحله فینال اولین دوره رویداد ملی بازینامهنویسی «بازیستا» راه یافتند که فینالیستها از ۱۰ استان شامل قزوین، یزد، گیلان، قم، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، سمنان و تهران هستند.
در ادامه بیانیه هیات داوران اولین رویداد ملی بازیستا توسط مجری برنامه قرائت شد.
اهمیت ارتقاء بازیها پس از اختتامیه بازیستا
سپس حامد تاملی عضو هیات داوران نخستین رویداد ملی بازیستا گفت: به نمایندگی هیات داوران تشکر ویژهای از دست اندر کاران بازیستا و تلاشهایی که در طی این دوسال انجام شد دارم. از دوستانی که سعی کردند کیفیت بازیستا را بالا ببرند متشکرم. در این دو روز در کنار عزیزان نوجوان حال خوبی داشتیم، کیفیت بازیها خیلی خوب بود؛ خیلی از بازیها را یاد گرفتم و نوع تعامل را دوست داشتم.
وی ادامه داد: امروز اینطور نگاه نکنید که پرونده بازیستا بسته شدهاست؛ بلکه قرار است شما برگزیدگان با تلاش خودتان بازیها را ارتقاء دهید و با همت و ارتباطی که با بازیستا دارید، ایده ها را به محصولات تبدیل کنید. به یاد داشته باشید قرار نیست همه بازیها به محصول تبدیل شوند، بلکه قرار است بازیها به تولید برسند و شرکت کنندگان حتما انگیزیه ارتقاء محصولات خود را داشته باشند. خیلی خوشحال شدیم که در این دو سال و دو روز گذشته با شما شرکت کنندگان ارتباط داشتیم، بدانید که اتفاق خیلی خوب و پر انگیزهای را رقم زدید.
بازی رومیزی چالش برانگیز است
در ادامه علی جانباز رئیس کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: سعی میکنم چند نکته به بزرگترها و چند نکته به نوجوانها عرض کنم. در مجموعه حوزه هنری برای بازیستا مخصوصا حوزه هنری کودک و نوجوان، توجه به حوزه بازی است. بر اساس درک خود میگویم بازی رومیزی از آن دسته از سرگرمی ها است که برای ما چالش برانگیز است. بازی رومیزی برای ما میتواند یک چرخش تحول آفرین باشد، چون در کشور زیر ساختش را داریم، در حوزه گرافیک و تصویرسازی در کشور و جهان غنی هستیم، در حوزه چاپ و بسته بندی کشور ما جزء خوبهای منطقه و جهان است.
وی ادامهداد: معتقدم به جهت اینکه سینما یک مدیومی است که توانسته درون خود چندین هنر را در پس خود، دور خود جمع کند تا خلق اثر موثر داشته باشد. البته میتواند در لایههای اصلی و مخاطبین قرار بگیرد. ددک بنده این است که بازی و بازی رومیزی و ویدئویی امکان دارند که چندین دسته هنر را ددگیر کنند و به مخاطب و عموم مردم برسانند. لذا چون حوزه هنری خاستگاه فرهنگیدارد میتواند به افراد مختلف کمک کند.
جانباز بیان کرد: بنظرم در حوزه صادرات این کارها میتوانیم خیلی خوب عمل کنیم؛ اغلب کشورهای منطقه را رصد کرده ام و فکر میکنم نسبت به آنها جلو هستیم. ما میتوانیم در کشورهای مختلفمان تبادل فرهنگی با بازیهای رومیزی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت رویداد سرگرمی بازیستا گفت: بازیستا قرار است باشگاه رشد جوانهای آینده شود و در صنعت پخش، تولید، طراحان و کسانی که نیاز به رشد دارند است. ما اینجا اختتامیه برگزار نکردیم تا افراد لوح تقدیر بگیرند و رزومه بسازند. بلکه اگر جوانها یک موضوع را جدی بگیرند میتوانند خیلی خوب عمل کنند. درک بنده از نسل دهه هشتادی و نودی انسانهای جدی است؛ افرادی که به مسائل جدی نگاه میکنند. نسل دهه شصت آرمانگرا است اما این نسل جدید واقع بین است. بنظرم جدی گرفتن هر مسئلهای، مهمترین مسئلهها است.
وی از جایگاه بازی در کشورمان گفت: بازی در ادبیات و کشور ما خیلی پیش پا افتاده است. دوست دارم همه دست به دست هم دهند تا مسئله سرگرمی را حلکنند.
سپس برگزیدگان بخشهای مختلف رویداد ملی بازیستا اعلامشدند.
برگزیدگان بخش اتاق فرار ها
به ترتیب رتبه اول به گروه عبرت، رتبه دوم به گروه به دنبال ستاره فوورا و رتبه سوم به وارثان افسانه تعلق گرفت.
گروه پلاک قهرمان برگزیده خلاقانهترین اتاق فرار شد و گروه دکتر روانی بهترین قصه اتاق فرار معرفی شد.
برگزیدگان بخش بازی رومیزی
به ترتیب رتبه اول به گروه شیرینی فروشی حاج خلیفه، رتبه دوم به گروه جنگ و غنیمت و رتبه سوم به گروه شاه شانسه برگزیدگان این بخش معرفی شدند.
همچنین گروه جنگ جهانی نانو بهترین بازی قصه رومیزی و گروه هگمتانه خلاقانهترین بازی رومیزی معرفی شدند.
سپس گروه سیاره حیات، بازی برتر بخش ویژه با موضوع پیشرفت، گروه عملیات خاموش، بهترین فعالیت گروهی، گروه نبرد نارین شایسته تقدیر (بابت نگاه بومی)، گروه سعدیا، شایسته تقدیر (بابت رشد و تلاش)، گروه لیگ برتر، شایسته تقدیر (بابت رشد و تلاش)، گروه راز گمشدگان مدارس، شایسته تقدیر (بابت رشد و تلاش) مورد تقدیر قرار گرفتند.