
باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمد جواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران افزود: در طول سال ۷۰ نمایشگاه تخصصی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار میشود که فرصت خوبی است برای شرکتهای مختلف که خود را در معرض دید قرار دهند و با شرکتهای خارجی ارتباط بگیرند.
وی با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تعلیق نمایشگاهه ادر داخل گفت: با توجه به جنگ تحمیلی شرایط کمی تغییر کرد، تلاش ما این بوده که بتوانیم روند برپایی نمایشگاه را گسترش دهیم و بتوانیم چرخ فعالیت نمایشگاه را به حرکت دربیاوریم، چرا که نمایشگاه به عنوان چرخ پیشران در صنعت اقتصاد کشور به حساب میآید.
صدیف بیک زاده نیز در این نشست گفت: یکی از نمایشگاههای مهمی که دنبال میشود نمایشگاه لجستیک است، امسال نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته به صورت تجمیع برگزار میشود و امیدواریم نمایشگاه پر کاربرد و محتوایی را داشته باشیم.
وی بیان کرد: ما اگر نمایشگاه را فقط یک نمایشگاه نبینیم و آن را در قالب پلتفرم ببینیم، خروجی خوبی از آن خواهیم گرفت، لجستیک یک موضوع چند وجهی است و وزارت خانههای مختلفی را دربر میگیرد.
وی با اشاره به اینکه، ما باید برای رشد ۲۳درصدی صادرات، شاخص فرامرزی خود را افزایش دهیم، افزود: تغییر زمان نمایشگاه از تیر ماه به شهریورماه موجب شد که ما با شرایط بهتری نمایشگاه برپا کنیم.
وی یاد آور شد: شرکت سهامی نمایشگاه سعی کرده که رفع ناترازی انرژی را در سطح نمایشگاه به کمترین حد خود برساند و به دنبال نمایشگاه سبز هستیم و امیدواریم شاهد شکوفایی فضای نمایشگاهی کشور باشیم.
رعیتی نیز اضافه کرد: در این نمایشگاه ۱۸ منطقه آزاد حضور خواهند داشت، و شعار حضور ما: "مناطق آزاد، پیشران لجستیک کشور " است.
ظرفیتهای لجستیکی ما شامل بخش عمده زیرساختهای لجستیکی کشوراست. در این دوره از نمایشگاه شورای لجستیک ما در قالب کارگروه فکری به ما کمک میکند تا حضور خوبی داشته باشیم.
در ادامه این برنامه سهراب سلیمی مدیر کل صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه و تجارت ایران، نیز در این نشست گفت: نمایشگاههایی که توسط میلاد نور برگزار شده نمایشگاههای غنیای بوده است و در خصوص صادرات نیز نتیجه مطلوب گرفتهایم.
وی بیان کرد: صادرات برای کشور، بدون حمل و نقل و لجستیک قوی، غیر قابل انجام است، در خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران، ۹۰۰ پروژه فنی و مهندسی در ۵قاره در ۳۵ سال گذشته انجام داده است.
وی با اشاره به این دستاوردها یادآور شد: حمل و نقل لجستیک حتی برای جذب توریست خارجی به کشور نیز قابل توجه است. امیدواریم در دوره بعدی نمایشگاه به این نکته نیز بپردازیم و آن، حمل و نقل توریست است.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تفاهم نامه اوراسیا گفت: ما با کشورهای قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس این تفاهم نامه را امضا کردیم و میتواند به ما در خصوص حمل و نقل و لجستیک کمک کند، امیدواریم در قالب این تفاهم نامه از این نمایشگاه بازدید داشته باشند که میتواند به غنیتر شدن این نمایشگاه کمک کند.
محتشم امیری مدیر عامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور نیز در این نشست گفت: نمایشگاه امسال حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته ایران با حضور ۱۰۵ شرکت در سالنهای ۶،۷،۸-۹، ۱۰-۱۱، ۲۷ برگزار میشود.
وی بیان کرد: نمایشگاه امسال در فضای ۹هزارو ۷۵۰ متر مربع فضای سرپوشیده و ۷۲۰ متر مربع فضای باز برپا میشود وکالاها و خدمات در حوزه ریلی در سالن اختصاصی ۷و ۸، کالا و خدمات شهری و زمینی درسالنهای اختصاصی ۶ و ۱۰ ارائه میشوند.
قدبیگی نیز در این نشست با اشاره به روند برگزاری نمایشگاه صنعت حمل و نقل و لجستیک در سالهای گذشته به صورت مجزا گفت: شرکت نمایشگاهی میلاد نور در صنعت حمل و نقل، بیش از ۱۰ سال نمایشگاه ریلی را برگزار کرده است و امسال بر اساس مجوز سازمان توسعه تجارت، نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک تجمیع شده و توسط شرکت میلاد نور در شهریورماه برگزار میشود.
وی بیان کرد: ما نمایشگاه را به عنوان یک پلتفرم درصنعت میدانیم و به همین دلیل، شعار نمایشگاه امسال را " ایران، پیوندگاه هوشمند لجستیک منطقه" انتخاب کردیم.
وی یادآور شد: در نمایشگاه امسال محورهای کلیدی شامل ۶محور از جمله: شقوق حمل و نقل پنج گانه، لجستیک دیجیتال و فناورانه، تاب آوری لجستیکی و مدیریت بحران، حمل و نقل ترکیبی و یکپارچه، زنجیره تامین پایدار، هوشمند و چابک، نوآوری، حکمرانی و سیاستگذاری در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برای هرچه بهتر برگزاری این نمایشگاه یک سری اسناد از جمله برنامه توسعه هفت ساله را بررسی کرده و مواردی که لازم است این صنعت از آن استفاده کنند را دسته بندی کردیم.
وی با اشاره به اینکه در این بررسیها ۵ مشکل در این حوزه دیده شد افزود: فقدان حکمرانی و سیاست گذاری منسجم، ضعف زیر ساخت، عقب ماندگی فناوری و دیجیتالی، موانع سرمایه گذاری مشارکت ضعیف بخش خصوصی، ضعف ارتباطات بین المللی وسهم ناچیز در زنجیره جهانی از جمله چالشهای عمده این صنعت است.
وی یادآور شد:در این دوره از نمایشگاه بخشهای مختلفی از جمله بخش نوآوری و فناوریهای پیشرفته، بخش تجربه فناوری، مرکز تعاملات تجاری و B۲B، بخش صادرات و تعاملات بین الملل، هاب رسانه و مستند سازی، بخش رویدادها به عنوان بخش اصلی و هسته اصلی نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
در خصوص ارائه نیازهای فناورانه فعالان این صنعت گفت: در بخش رویدادهای نوآورانه، آخرین نوآوریهای این حوزهها ارائه و برای رویدادها، فضاهای خاصی در یکی از سالنهای اصلی در نظر گرفته خواهد شد. یکی دیگر از قسمتهای نمایشگاه، استیج نوآوری نمایشگاه است، که در آن آخرین نوآوریهایی که در این صنعت و در نمایشگاه حضور دارند و یا خارج از نمایشگاه هستند جهت ارائه دعوت میشوند؛ و همچنین یادآور شد: برای اولین بار در کشور میخواهیم نمایشگاه بدون کاغذ را برگزار کنیم، در قدم اول حذف نقشه کاغذی نمایشگاه است، از سوی دیگر در سطح نمایشگاه نیز کیوسکهایی وجود دارد تا به افراد خدمات ارائه دهند و اطلاعات نمایشگاهها از طریق کیو آر کد و ارسال پیامک ارائه میشود.
گفتنی است نشست هم اندیشی پیش از برگزاری ششمین دوره از این نمایشگاه با حضور صدیف بیک زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، مهدی رعیتی مدیر عمرانی مناطق آزاد، سهراب سلیمی مدیر کل صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه و تجارت ایران، محمد جواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران وعلی محتشم امیری مدیرعامل شرکت میلاد نور و قدبیگی دبیر ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک و فعالان این صنعت در سالن مروارید نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی برگزار شد.
منبع: شرکت نمایشگاه های بین المللی