
باشگاه خبرنگاران جوان - زهره سلیمانی، کارشناس صنایع کوچکدر برنامه رادیو اقتصاد درمورد بدست آوردن بازارهای مختلف در کسب و کار گفت: ایده فنبازار از دهه ۹۰ میلادی در دنیا آغاز شد و کشورهایی مانند کره جنوبی که همیشه سرآمد توسعه صنعتی و فناوری بودهاند، خیلی سریع فهمیدند که گپ بزرگی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد. به همین دلیل، آنها فضایی ایجاد کردند که فناوران، صنعتگران، سرمایهگذاران و حتی دولت بتوانند در آن با هم صحبت کنند.
سلیمانی ادامه داد: اولین فنبازار ملی در ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل دهه ۸۰ هجری شمسی شکل گرفت و سپس فنبازارهای تخصصی و استانی در سراسر کشور از طریق شرکت شهرکهای صنعتی استانها آغاز به کار کردند.
فنبازار را میتوانیم مثل یک نمایشگاه دائمی تصور کنیم؛ اما جنس فروش ما دانش فنی است. دستگاههای نو، نرمافزارهای تخصصی، اختراعات، ایدهها و استارتآپها همه در این فضا معرفی میشوند و دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان محصولات خود را ارائه میدهند و در طرف مقابل، سرمایهگذاران، کارخانهداران و تولیدکنندگان آنها را خریداری کرده و تجاریسازی میکنند.
این کارشناس صنایع کوچک درمورد مزایای فنبازار برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی گفت: اهداف و مزایای آن شامل تسهیل تجاریسازی ایدهها و اختراعات، کاهش وابستگی صنایع به فناوریهای خارجی، افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید، و ایجاد اشتغال پایدار در بخشهای دانشبنیان است.
ما پروژههای زیادی داریم که از طریق فنبازارها به نتیجه رسیدهاند؛ مثلاً یک شرکت فناوری دستگاه خشککن صنعتی کممصرفی طراحی کرده که از طریق معرفی در فنبازار، به قرارداد تولید انبوه با چند کارخانه مواد غذایی رسیده است.
سلیمانی ادامه داد: ارتباطات در نمایشگاههایی مانند اینوتکس و رویدادهایی مانند رویدادهای نیازهای فناورانه و... برقرار میشوند و در این رویدادها، بین واحد صنعتی، کارآفرین و صاحب ایده، پل ارتباطی ایجاد میشود تا با پرزنت کردن ایدهها و استارتآپها، به سمت تجاریسازی و تولید حرکت کنند.
این کارشناس صنایع کوچک گفت: در سامانه شبکه فنبازار ملی ایران، واسطهگری به حداقل میرسد و حرکتهای دلالانه و سوداگری حذف میشوند و هم عرضه و هم تقاضا به اشتراک گذاشته میشود و این فضا، فرصت مانور زیادی برای جوانان در عرصههای مختلف مبتنی بر دانش و تکنولوژی فراهم میکند. به همین دلیل، چه افراد کسبوکار الکترونیک داشته باشند و چه در حوزه تجهیزات خودرو، تولید رنگ و رزین، یا ماشینهای دوار فعالیت کنند فنبازار میتواند نیازهای آنها را پوشش دهد.
سلیمانی درمورد این که سطح آگاهیرسانی برای استفاده از فنبازارها در صنایع کوچک چگونه است، ادامه داد: هرساله، ما رویدادهای استارتآپی، رویدادهای شناسایی و رفع نیاز و... برگزار میکنیم که صنایع و سازمانها نیازهای خود را اعلام میکنند و فناوران (دانشگاهها، پژوهشگاهها، شرکتهای دانشبنیان) برای رفع آن نیازها ارائه راهکار میدهند و این امر باعث رقابت بین فناوران و در نهایت افزایش بهرهوری در واحدهای صنعتی میشود.
این کارشناس صنایع کوچک گفت: در سامانهایسرویس، تمام نیازهای صنایع کوچک و متوسط (SMEs) و واحدهای کارآفرین، توسط مشاوران یا بروکرهای فناوری شناسایی و بارگذاری میشود و از سوی دیگر، فناوران نیز نیازها را در این سامانه میبینند و بر اساس آن، به واحدهای صنعتی مراجعه کرده و نیازهایشان را رفع میکنند.
سلیمانی افزود: ما در نمایشگاههایی مانند اینوتکس و در برنامههای عملیاتی سالانه خود، شناسایی نیاز، رفع نیاز، تبدیل ایده به تجاریسازی و برگزاری رویدادهای استارتآپی را در دستور کار داریم و این رویدادها در دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و حتی در خود واحدهای صنعتی برگزار میشوند و یک بار، رویدادی برگزار کردیم که یکی از کارخانهها پس از شنیدن یکی از ایدهها، بلافاصله اعلام آمادگی برای سرمایهگذاری کرد.