
باشگاه خبرنگاران جوان - امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده میفرماید: «کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو میفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا میبرد، وقتی به زیارت رفت، حقتعالی دو فرشته را موکل او میفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی میگویند: ای ولی خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.»
زیارت سیدالشهدا، سنتی بهجایمانده از دوران ائمه اطهار (ع)
زیارت سیدالشهدا سنتی است که متعلق به امروز و دیروز نیست و از همان عصر حضور خود ائمه اطهار که مجموعاً حدود ۲۵۰ سال طول کشید، رواج پیدا کرده است. حجتالاسلام صحتی سردرودی کارشناس مذهبی و عاشوراپژوه در این باره توضیح میدهد: «در عصر حضور ائمه، علاوه بر وجود حج عمره، زیارت مزار امام حسین (ع) نیز رونق داشت و بسیار هم نسبت به انجام آن بویژه زیارت در روز اربعین، عاشورا، عرفه و حتی شبهای جمعه تأکید میشد، بنابراین پیشینه زیارت سیدالشهدا بهویژه در اربعین به زمان خود این بزرگواران برمیگردد. ضمناً در آن دوران، مردم عادی نیز به طور خودجوش به زیارت میرفتند و در کنار مزار سیدالشهدا، طرح و نقشه قیامها و نهضتها علیه ستمگران را برنامهریزی میکردند؛ قیامهایی که منشأ آن زیارت کربلا بوده و لیست آنها را خود بنده در اولین اثرم یعنی در کتاب سیمای کربلا حریم حریت آوردهام.»
صحتی سردرودی ادامه میدهد: «البته اگر کمی جلوتر بیاییم، میتوانیم بگوییم که پیادهروی اربعین به دوران مرحوم محدث نوری برمیگردد. ایشان آخرین نویسنده مجموعه روایتی شیعه یعنی کتاب مستدرکالوسائل بودند و اولین عالم از علمای شیعه که در رد تحریفات عاشورا در آخر عمر خود کتابی تحت عنوان «لولو و مرجان» نوشتهاند. بهواقع محدث نوری بنای پیادهروی کربلا را گذاشتند و حتی جانشان را هم در همین راه و در کربلا از دست دادند.»
ثوابی معادل ۲۵ حج عمره همراه با خاتمالانبیا (ص)
در وصف فضایل زیارت سیدالشهدا روایات متعددی وجود دارد تا جایی که در حدیث کعبه و کربلا به برتری زمین کربلا بر کعبه اشاره شده است. صحتی سردرودی به مواردی از فضائل زیارت سیدالشهدا اشاره کرده و میگوید: «در کتاب کاملالزیارات که از اواخر قرن سوم وجود داشته و از معتبرترین کتابها به شمار میرود، میتوان فضائل زیارت سیدالشهدا را دریافت. گاهی گفته میشود که یکبار زیارت امام حسین (ع) معادل ۲۵ حج عمره به همراه خاتمالانبیاست. حتی میگویند ثواب زیارت امام حسین بیشتر از دهها جهاد در راه خدا و در رکاب نبی اکرم (ص) است. سید بحرالعلوم نیز در منظومهای میگوید که از حدیث کعبه و کربلا روشن شد که رتبه و ثواب کربلا از کعبه هم بیشتر است؛ اما واقعاً چرا این چنین است و فلسفه آن چیست؟ اینها انسان را به تعجب وامیدارد و حتی برای خود من هم بیش از ۲ دهه جای سؤال بود که چرا تا این حد به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) توصیه شده و ثواب دارد؟ بنابراین در معنای این همه فضیلت به مطالعه پرداختم و نهایتاً به یک پاسخ رسیدم.»
چرا امام صادق فرمودند، زیارت مظلوم را فراموش نکن؟
«زیارت مظلوم را فراموش نکن» این جمله، توصیهای است از امام صادق (ع) که یکی از اصلیترین پیامهای پیادهروی اربعین را به گوش شیعیان میرساند. درواقع حالا که بیشتر از دو دهه از حضور پرشور مردم کشورمان در پیادهروی اربعین میگذرد و هرسال نیز بر شمار زائران حضرت در این ایام خاص افزوده میشود، بسیار مهم است که هریک از زائرین امام حسین (ع) ضمن شناخت این پیام، بامعرفت هرچه بیشتر راهی کربلا شوند.
حجتالاسلام صحتی سردرودی، عاشوراپژوهی که سالها در پی چرایی فضائل زیارت سیدالشهدا بوده، در شرح این روایت و پیامهای حاصل از آن توضیح میدهد: «روزی مردی عراقی نزد امام صادق (ع) میرود و حضرت از ایشان میپرسند که آیا به زیارت جدم امام حسین (ع) میروی؟ آن شخص پاسخ میدهد با توجه به فشارهای حکومتی، گاهی میرویم و گاهی هم از ترس مامورها، این امکان وجود ندارد؛ حضرت به مرد میگویدای برادر عراقی، زیارت مظلوم را فراموش نکن.» او ادامه میدهد: «بنده معتقدم همه پیامها و فضائل زیارت سیدالشهدا از جمله پیادهروی اربعین در همین یک جمله نهفته و آن نیز حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم است، بنابراین زیارت سیدالشهدا ابداً نباید یک عمل شخصی بلکه باید رسالتی بزرگ دانست، زیرا این زیارت، اقدامی است که باید به توسعه عدالت و انصاف و افشاگری ستمگران منتهی شود، حتی اگر هزینهها و سختیهایی زیادی به همراه داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که گاهی دستیابی به این هدف مهم نه فقط با پیادهروی کربلا، بلکه گاهی از راه دور و با بیان، قلم و دیگر شیوههای اثرگذار حاصل میشود، بنابراین هیچ فردی حتی آنها که زائر کربلا نمیشوند نیز نباید خود را محدود به مکان و زمان بدانند و همواره برای توسعه عدالت و مبارزه با ظلم درتلاش باشند.»
منبع: فارس