یک تهیه‌کننده موسیقی، با انتقاد از تصمیمات اخیر حوزه موسیقی گفت که در شرایط سخت اقتصادی و فشار مضاعف بر هنرمندان، اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و بدون منطق، به‌ویژه در بخش کنسرت‌ها، صنعت موسیقی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - با وجود وعده خرداد ماه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای ساز و کار شفاف قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها، هنوز این شیوه‌نامه منتشر نشده است. اکنون که اجرا‌ها پس از دو ماه تعطیلی از سر گرفته می‌شوند، قصد افزایش قیمت بلیت‌ها از سمت برگزارکنندگان کنسرت قابل پیش‌بینی است. اگرچه بنا بر یافته‌های ایسنا، فعلا چنین قصدی وجود ندارد، اما ممنوعیت فعلی این اقدام از سوی وزارت ارشاد، چالش‌هایی را میان تهیه‌کنندگان، مسئولان سالن‌ها و نهاد‌های نظارتی موجب شده است.

مدیرکل دفتر موسیقی ـ بابک رضایی ـ پیش‌تر اعلام کرده بود که افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و فروش بلیت بدون هماهنگی با دفتر موسیقی غیرقابل‌قبول است و با چنین استدلالی دستور توقف بلیت‌فروشی برخی کنسرت‌ها را صادر کرد. 

متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی بر ایجاد یک تعرفه مشخص برای بلیت‌فروشی تاکید دارد تا جهش‌های ناگهانی قیمت آن‌هم در یک بازه زمانی کوتاه رخ ندهد.

با این حال، در حال حاضر بسیاری از برگزارکنندگان از وضعیت کنونی ناراضی هستند؛ بخشی از این نارضایتی ناشی از الزام به اعلام ناایمن بودن سالن‌هاست که تا پایان ماه صفر فرصت دارند این تأییدیه را بگیرند و بخش دیگر ناشی از ممنوعیت افزایش قیمت بلیت‌هاست. همزمان، هزینه‌های بالای اجاره سالن‌ها و تبلیغات، فشار مضاعفی بر تهیه‌کنندگان وارد می‌کند. 

از طرفی مخاطبان نیز با توجه به شرایط اقتصادی توان پرداخت هزینه بلیت‌ها را ندارند و کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه این وضعیت می‌تواند باعث کاهش حضور تماشاگران و ضرر سالن‌ها شود، مگر آنکه همکاری بیشتری میان سالن‌ها و برگزارکنندگان برای کاهش هزینه‌ها شکل بگیرد.

با چنین نگاهی، بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده مبنی بر اینکه افزایش قیمت بلیت کنسرت فعلاً ممنوع است و اگر نرخ‌ها منطقی نباشند هم باید تعدیل شوند.

در همین راستا اما، صحبتی داشتیم با میلاد ماهان‌راد ـ تهیه‌کننده موسیقی ـ تا نظر او را از موضع مقابل دفتر موسیقی جویا شویم.

ماهان‌راد با انتقاد از تصمیمات اخیر در حوزه موسیقی به ایسنا گفت: در روز‌هایی که مردم در شرایطی سخت و پر از استرس زندگی می‌کنند و هنرمندان نیز به دلیل نبود رونق در فعالیت‌ها و کاهش مرجعیت نزد مخاطبان تحت فشار مضاعف هستند، به جای اتخاذ تدابیری برای حفظ و تقویت این زنجیره خدمات انسانی، با تصمیمات خلق‌الساعه و فاقد منطق، به‌ویژه در حوزه موسیقی، روبه‌رو شده‌ایم. از الزام درج رسمی عبارت «ناایمن بودن» روی بلیت اغلب سالن‌های اجرای کنسرت در تهران گرفته تا ممنوعیت افزایش قیمت بلیت‌ها ـ آن هم در شرایطی که اساساً بسیاری از کنسرت‌ها و اجرا‌های هنری شکل نگرفته و هنرمندان تمایلی به برگزاری برنامه در این وضعیت ندارند ـ همه و همه تصمیماتی تعجب‌برانگیز و شوک‌آور به نظر می‌رسند.

او با بیان اینکه این تصمیمات بدون اطلاع صنف تهیه‌کنندگان و هنرمندان اتخاذ شده است، ادامه داد: به جای اینکه در این شرایط، جهت همدلی با مردم و اهالی هنر، تسهیلاتی برای کاهش هزینه‌های تمام‌شده خدمات هنری ارائه شود، مانند کاهش اجاره سالن‌های دولتی یا فراهم‌کردن تبلیغات عمومی، جهت تصمیم‌گیری‌ها به سمت فشار مستقیم بر هنرمندان و مردم نشانه رفته است. حال مشخص نیست این بار هم مسوولان خسارات و تبعات این تصمیمات نادرست را برعهده خواهند گرفت یا خیر.

ماهان‌راد سکوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: عجیب نیست که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که اخیراً از مجلس کارت زرد گرفته ـ به جای بازنگری در رویه‌ها، در این موضوع هم نسبت به خواسته‌های هنرمندان بی‌اعتناست.

این تهیه‌کننده موسیقی با اشاره به تجربه دیگر کشور‌ها توضیح داد: در جهان، برای صنعت موسیقی رگولاتوری هنری وجود دارد؛ یعنی موسیقی به عنوان یک صنعت، در چهارچوب قانون و قاعده هدایت و حمایت می‌شود. در تولیدات موسیقی، حمایت شبکه‌ای و نظام حرفه‌ای حاکم است: از حفظ مالکیت معنوی و شبکه تبلیغات و اسپانسری حرفه‌ای گرفته تا قیمت‌گذاری آزاد، اما رقابتی؛ این یعنی بازار موسیقی در فضای رقابتی و در بستر یک زنجیره ارزش پایدار فعالیت می‌کند.

او افزود: در ایران، اما عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت، دولتی هستند ـ خصوصاً تبلیغات محیطی و اجاره سالن‌ها. دولت نه برنامه‌ای برای کاهش یا تثبیت هزینه‌های این بخش دارد و نه برای توسعه بازار موسیقی گام موثری برداشته است. در عوض، با تصمیمات دستوری برای قیمت بلیت، بدون مشورت با صنف، اقتصاد موسیقی را ضعیف‌تر می‌کند.

ماهان‌راد نبود شبکه نشر حرفه‌ای، رعایت نکردن مالکیت معنوی آثار و افزایش روزافزون محدودیت‌ها و تکالیف برای هنرمندان و تهیه‌کنندگان را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت: نظام اسپانسری نیز محدود است و عمدتاً در اختیار بانک‌ها و سازمان‌های حاکمیتی قرار دارد. صداوسیما و دیگر بستر‌های نشر گسترده هم برای موسیقی محدود یا ممنوع هستند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار