
باشگاه خبرنگاران جوان - اسفندیار شاهمنصوری معاون توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی درباره تبدیل خودروهای پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی اظهار کرد: خودروهایی که مدل آنها مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد بوده و در مناطق آزاد در حال تردد هستند، میتوانند عوارض و حقوق گمرکی را پرداخت کرده و وارد سرزمین اصلی میشوند.
تعرفه گمرکی ۹۰ درصدی برای تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی
وی افزود: در حال حاضر مجوز تبدیل پلاک صادر شده و وزارت صمت هم در حال ابلاغ شیوهنامه اجرایی آن به گمرک است؛ ارزشگذاری این خودروها پایینتر از خودروهای نو و صفر است، اما عوارض تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی، ۹۰ درصد در نظر گرفته شده است.
معاون توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره تراز تجاری این مناطق تصریح کرد: سیاستگذاری ما برای مناطق آزاد، تشویق صادرات و ارزآوری بوده است، برای شرکتهایی که در حوزه صادرات و ارزآوری طرح داشته و پیشرو باشند، مشوقهایی در نظر گرفتهایم.
دو دسته شرکت در مناطق آزاد زمین و تسهیلات دریافت میکنند
وی ادامه داد: برنامه ما برای جذب و حمایت از سرمایهگذارانی که به مناطق آزاد ورود میکنند این است که طرح توجیهی یا هدف آنها تولید برای صادرات باشد؛ دسته دیگر که مورد حمایت برای سرمایهگذاری در مناطق آزاد خواهند بود، دانشبنیان و فناورمحور بودن آنهاست. برای این دو دسته از شرکتها، مشوقهایی، چون واگذاری زمین و اعطای تسهیلات در نظر گرفتهایم.
تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد
معاون دبیر شورای عالی ناطق آزاد تأکید کرد: این محرکها سبب شده تا صادرات تقویت و تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شود.
شاهمنصوری درباره ممنوعیت واردات کالا از مناطق آزاد جدید بیان کرد: واردات برای هیچ یک از مناطق آزاد ممنوع نیست، چون همه مناطق، کالای مصرفی در منطقه دارند، وقتی شرکتی میخواهد در منطقه آزاد فعالیت کند، یکی از امتیازات تأسیس شرکت در این مناطق این است که میتواند ماشینآلات تولید و همچنین مواد اولیه و کالاهای مصرفی خود را بدون حقوق ورودی و عوارض گمرکی وارد کنند. اما برای فعالیت در سرزمین اصلی، باید حقوق ورودی گمرکی را کامل پرداخت کنند.
وی تأکید کرد: برای ورود کالا به مناطق آزاد فقط یک عوارض ۸ درصدی باید پرداخت شود که به عنوان درآمدی برای سازمانهای منطقه آزاد در نظر گرفته شده است؛ بنابراین مشکلی برای واردات کالاهای مصرفی و کالاهای همراه مسافر به مناطق آزاد همواره وجود دارد.
معاون توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی درباره واردات خودرو به مناطق آزاد اظهار داشت: واردات خودرو به مناطق آزاد جدید (شامل سرخس، مهران، بانه-مریوان، اینچهبرون، اردبیل، مازندران، بوشهر، قصرشیرین، سیستان و دوغارون) فعلا در دستور کار نیست و فقط ۷ منطقه آزاد قدیم میتوانند واردات خودرو داشته باشند؛ اما برای مناطق آزاد جدید فقط آنهایی که کل منطقه محصور باشد میتوانند واردات خودرو داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناطق آزاد جدید برای واردات خودرو آزادی کامل ندارند، چون اگر بخواهیم آن را آزاد کنیم، همه سرمایهگذاران به سمت واردات خودرو سوق پیدا میکنند. البته فعال اقتصادی برای خودش میتواند خودرو وارد کند، اما مثل مناطق آزاد قدیم که شرکتها خودرو وارد میکنند و اجازه خرید و فروش به ساکنان داده شده، امکان چنین وارداتی برای مناطق آزاد جدید نیست و اجازه خرید و فروش ندارند.
به گفته این مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، جذابیت مناطق آزاد قدیم در این بود که از شورای تأمین استان مربوطه مجوز تردد در استان را هم دارند لذا برای آنها واردات خودرو و فروش به ساکنان استان به صرفه بود، اما برای مناطق آزاد جدید هنوز چنین دسترسیهایی داده نشده است تا بیشتر روی توسعه زیرساختها و حوزههای تخصصی هر منطقه که مد نظر قانونگذار بوده، تمرکز کنند.
تسهیلات برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد آسیبدیده از جنگ ۱۲ روزه
شاهمنصوری درباره حمایت از فعالان اقتصادی مناطق آزاد در جنگ ۱۲ روزه گفت: جلسات مکرری هم در زمان جنگ برای پدافند غیر عامل در مناطق آزاد و هم در پساجنگ برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد برگزار کردیم. منطقه آزادی که بیشترین مشکل را داشت، کیش بود؛ چون در این منطقه عمده درآمدها از گردشگری است و مسافرانی که در جزیره بودند، به واسطه جنگ در منطقه زمینگیر شده بودند و هیچ پروازی نبود، اما با تمهیداتی که اندیشیده شد از جمله تجهیز ناوگان اتوبوسی و حمل دریایی مسافران توانستیم در کوتاهترین زمان همه مسافران را به سرزمین اصلی منتقل کردیم.
اسکان مسافران مانده در کیش در ایام جنگ، رایگان بود
وی ادامه داد: حتی هتلهای کیش را مکلف کردیم تا از مسافران هزینهای یا دریافت نکنند یا با حداقل هزینه آنها را اسکان دهند تا شرایط برای خرج مسافران از کیش فراهم شود.
معاون دبیر شورای عالی مناطق آزاد تأکید کرد: برای فعالان اقتصادی سایر مناطق آزاد در طول جنگ ۱۲ روزه مشکلی پیش نیامد و اگر مشکلی بود، برای همه کشور این مشکلات وجود داشت. برای پشتیبانی و حمایت از کسب و کارهای آسیبدیده از جنگ در مناطق آزاد نیز اقداماتی صورت گرفت تا فشار هزینهای کمتری به آنها وارد شود. مثلا در منطقه آزاد فضای گردشگری زیادی نداریم و عمدتا صنعتی است به همین خاطر از هتلداران کیش حمایت خوبی کردیم.
لغو واگذاری کیشایر مثل این است که بخواهی گلِ زده را با VAR باطل کنی
وی درباره واگذاری هواپیمایی کیشایر اذعان کرد: متأسفانه از چند سال قبل بدعتی در واگذاری کیشایر گذاشته شد وقتی بنای اشتباهی نهاده میشود، برای اصلاح آن باید وقت و انرژی زیادی صرف کنیم؛ نمیدانم بر چه اساسی تصمیمگیران سابق چنین تصمیمی در خصوص کیش ایر گرفتند و لطمه بزرگی به ساختار این ایرلاین زدند. تمام تلاش ما این است که روند واگذاری کیشایر را متوقف کنیم و آن را به سازمان منطقه آزاد کیش برگردانیم.
شاهمنصوری افزود: متأسفانه تلاشی که برای برگرداندن کیشایر به منطقه آزاد کیش انجام میشود، مانند این است که یک گل زده شده را بخواهید با VAR باطل اعلام کنید؛ مصوبات واگذاری صادر شده و برگرداندن کیشایر کار راحتی نیست مگر اینکه کل بدنه دولت بخواهند این مصوبات را ابطال کنند؛ بازگشت کیشایر به سازمان منطقه آزاد کیش در اختیار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیست؛ در حال حاضر کیشایر در اختیار سازمان خصوصیسازی است، اما واگذاری آن فعلا متوقف شده است.
وی تصریح کرد: کیشایر، چون در آن زمان سودده بود، به این فکر افتادند که آن را خصوصی و در بورس عرضه کنند و در حال حاضر اجازه هزینه کردن برای این شرکت هواپیمایی را نداریم.
منبع: ایرنا