دولت معتقد است توان ساخت هواپیما در کشور نیست و در پسابرجام به سراغ خرید هواپیما‌ی خارجی رفته‌، موضوعی که ستاد توسعه هوانوردی آن را رد می‌کند.

ساخت هواپیمای ایرانی از رویا تا واقعیتبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ساخت هواپیما ایرانی در آینده نزدیک، ادعایی است که برای بسیاری از ایرانی‌ها شبیه به رویایی دست نیافتنی می‌ماند؛ این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که اکنون دولت پس از حدود 4 دهه تحریم فروش هواپیما از جانب غرب توانسته تعدادی هواپیمای جدید را وارد کشور کند. البته این پایان ماجرا نبود و این روزها با مصوبه کنگره آمریکا صادرات هواپیما به ایران ممنوع اعلام شده است.

اکنون راه پیش‌روی ایران این است که یا مانند گذشته نیاز خود را به وسیله هواپیماهای از رده خارج شده دیگر کشورها تامین کند و یا اینکه از طرح ساخت هواپیمای ایرانی که مدت‌هاست خاک می‌خورد حمایت کند؛ طرحی که همیشه مورد بی‌توجهی مسئولین بوده است.

بسیاری بر این باور هستند که کشور توان و قدرت لازم جهت ساخت هواپیما را ندارد و به همین جهت است که پس از برجام کشور طی قراردادهایی سنگین و با صرف هزینه زیاد، هواپیماهای جدید خرید که بسیاری توان خرید بلیط آن را ندارد.

در شرایطی که اظهارنظرهای بسیاری در خصوص عدم توانایی کشور در ساخت هواپیمای داخلی مطرح می‌شود به سراغ ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی رفتیم و از آنها سوال کردیم آیا ممکن است کشور روزی به تکنولوژی ساخت و طراحی هواپیما دست پیدا کند؟ در جواب این سوال ما اعضای ستاد با تحیر اعلام کردند که طرح‌های بسیار زیادی جهت ساخت هواپیما در کشور وجود دارد که اگر ذره‌ای توجه به آنها شود و اگر به طرح‌های ملی در کنار خرید هواپیماهای خارجی اولویت داده شود می‌توانند عملیاتی شوند و کشور را صاحب صنعت هواپیماسازی کنند.

سازمان هوا و فضای کشور مطرح می‌کند که از نظر ساخت و طراحی هواپیما هیچ کاستی وجود ندارد؛ طرح‌های بسیار زیادی در ساخت هواپیماهای کلاس پایین وجود دارد و قدرت طراحی برای هواپیماهای کلاس بالاتر نیز وجود دارد اما برای تحقق این موارد لازم است تا حمایت‌ها بیشتر شود و زیرساخت‌ها تغیر یابند تا کشور بتواند به صنعت هواپیماسازی دست یابد.

از نظر طرح ساخت هواپیما، هیچ کاستی وجود ندارد

یک منبع آگاه در ستاد توسعه فناوری و صنايع دانش بنيان هوايی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طرح‌های هواپیماسازی داخلی تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور توانسته با استفاده از محققین و مخترعین به طرح‌های بسیار زیادی برای ساخت هواپیما برسد.

وی با خاطر نشان کردن این موضوع که از نظر طرح هیچ کاستی نداریم تصریح کرد: ما به تکنولوژی طراحی سیستمی دست پیدا کرده‌ایم که می‌تواند هواپیماهای 68 تا 72 نفر را بسازد. از طراحی هواپیماهای کوچک و سبک شروع کرده‌ایم و به هواپیماهایی با ظرفیت 70 نفررسیده‌ایم، اکنون هم هدفمان این است که بتوانیم به هواپیماهایی با ظرفیت 150 نفر که از مدت‌ها قبل بحث آن  مطرح بوده برسیم.

 قرار نبود هواپیماهای جدید معجزه کنند

پس از خریداری هواپیماهای جدید و با گذشت چندین ماه آن بیمی که وجود داشت محقق شد و کنگره آمریکا مصوبه منع فروش هواپیما به این را صادر کرد، در شرایطی که پیش از این باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا این مصوبه را وتو کرده بود اما دولت جدید ایالت متحده آن را عملیاتی کرده است و اکنون عملا صادرات هواپیما به ایران ممنوع اعلام شده است.

داود ربیعی کارشناس مسائل هوانوردی در خصوص تاثیری که مصوبه جدید کنگره آمریکا بر صنعت هوانوردی کشور می‌گذارد اظهار کرد: اصلا قرار نبود با آمدن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران، صنعت هوانوردی ما دستخوش تغییرات اساسی شود که حال با نیامدن آنها فلج شویم. نیامدن هواپیمای جدید به ناوگان هوایی ایران ما را فلج نمی‌کند؛ همانگونه که آمدنشان هم قرار نبود معجزه‌ای برای این صنعت باشد. مهم داشتن استراتژی قابل انعطاف در مدیریت هوانوردی است تا در هر اتفاقی بتواند صنعت هوانوردی را سرپا نگه دارد.

اولویت تولید داخلی هواپیما در لایحه ششم توسعه

در حالی که دولتمردان پس از برجام و ضمن خرید هواپیماهای جدید بر این باور بودند که ما تا رسیدن به طراحی هواپیما راه بسیار زیادی را باید طی کنیم و اصلا این قدرت را نداریم که بتوانیم هواپیماهایی را در کشور تولید کنیم؛ نمایندگان مجلس ماده 65 لایحه ششم توسعه را تصویب کردند که در آن اولویت به تولید داخلی هواپیما داده شده و باید نیاز کشور توسط نیروی داخلی تامین شود.

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص این مصوبه لایحه ششم توسعه گفت: بحث حمایت از تولید هواپیمای داخلی مطرح شده است و چنین قانونی هم وجود دارد، از نظر من این اقدام بسیار حیاتی و مهم است که بتوانیم هواپیماهایی داشته باشیم که به دست مخترعین داخلی تولید شده باشد و ساخت ایران باشد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به ما نرسیده است و اقدامی در جهت اجرای این لایحه انجام نشده است.

تدوین سند حمایت از توسعه هوافضا

در خصوص توسعه صنایع هوا و فضا و در جهت حمایت‌ها از ایده‌های تحقیقاتی و طرح‌های مهم همانند لایحه ششم توسعه، سندی تحت عنوان سند جامع توسعه هوافضای کشور تدوین شده است؛ در این سند ماموریت‌ها و چارچوب کلی ذکر شده است و قرار است با کمک این سند و حمایت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان هوافضای کشور انجام می‌شود با برنامه‌ریزی‌های دقیق زیرساخت‌ها کشور تقویت شود تا خلاهای موجود فناوری رفع شده و در انتها با حمایت‌ها از توسعه صنعت هوانوردی، به ساخت قطعات و هواپیمای ایرانی برسیم.

حال در شرایطی که  سازمان هوافضایی کشور به طور مکرر تاکید دارد تکنولوژی طراحی هواپیمای داخلی در کشور وجود دارد. سوال مهم این است چرا براساس برنامه ششم توسعه دولت هنوز از ساخت هواپیما داخلی حمایت نمی‌کند و توجهی به طرح‌های این سازمان نمی‌شود؟

در سال‌های گذشته تنها موضوع مهم رسیدن به طرحی برای ساخت هواپیما بود اما امروز کشور از آن مرحله عبور کرده و اکنون لازم است مسئولین نگاهشان را تغیر دهند و وارد کار عملیاتی شوند تا کشور با این خود باوری که می‌تواند هواپیماهای ملی سازد، خودکفا شود.

انتهای پیام/

آیا ایران توانایی ساخت هواپیمای داخلی دارد؟

گزارش از مهشید جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۰۱:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام . من اعتقادم اینه اگه کشور نیاز به توسعه صنعت هوایی داره و نیاز به ساخت هواپیما از واجبات هستش میتونن از مردم به صورت مستقل و آزادانه کمک بگیرن و بودجه های مناسب و کلانی که مردم جداگانه میتونن بابت به این صنعت کمک بکنن و واقعا هم کمک میکنن اگر صادقانه از مردم کمک بخوان حتما عملی میشه و تمام زیرساختها بروز و جدید میشن و موانع برداشته میشه و بقیش میمونه همت متخصصان این صنعت / نظر خودم اینه که ایران میتونه هواپیمای حرفه ای سنگین بسازه/ خواستن توانستنه ❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ دی ۱۴۰۰
آخه شما توی یه پراید موندین من نمیدونم طراحی هواپیما دیگه از کجا اومد؟بابا کم حرف الکی بزنین ۳ ساله کارت ملی هوشمندم نیومده برین یه تراشه درست کنین هواپیما نمیخام.
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۰۰:۱۶ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
سلام دوستان چرا که نه ما می‌توانیم اگه مسئولین همت کنند یه کم کمتر دوذدی کنند ما آقای جهان خواهیم شد شک نکنید دورود بر همه ایرانیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
شاید وارد شدن به بازار پر رقابت هواپیمای مسافربری از نقطه صفر تکنولوژی با توجه به تجربه ضعف در خودرو سازی با اونهمه سابقه و تکنولوژی کار اشتباهی باشه اما در صنعت هوایی میشه با حمایت از ابتکارات و طرحهای جدید تقاضاهای جدیدی ایجاد کرد و محصولات رو در فضای دارای تکنولوژی پیشگام و رقبای تجاری کمتر فروش کرد مثلا عمود پروازها کاربردهای وسیعی دارن و تکنولوژی اونها چندان رشد نکرده تفاوت سرعت هلیکوپتر با هواپیما ده برابر هست عمود پروازهای موجود شبیه اتومبیلی است که فقط دنده ۳ دارد و در حرکت قدرتی و سرعتی دچار ضعف شدیدی است به طور مثال شاید بتوان با پهن کردن و دراز کردن بدنه در نقش بال و نصب پرههای سایت کانال و دریچههاییدر بالا و پایین و بین پره ها شبکه ای از پره ها با قابلیت سری و موازی شدن ایجاد کرد که باد با حجم زیاد را از پایین و فشار زیاد را از پشت هواپیما خارج کند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
شماها فعلاً برید خودرو هاتون رو بسازید بعداً به سراغ هواپیما
Iran (Islamic Republic of)
م. ت
۲۲:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
به اعتقاد من برای ساخت هواپیمای ایرانی باید مثل اوکراین از هواپیمای باربری شروع کرد که جان مسافر به خطر نیفتد
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۱۹:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
یه هواپیما بسازین چندوقت مسئولانو سوار کنین بعد ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
پروژه ارسال انسان به مریخ در ناسا در دست کارمندان ایرانی در ناسا است. برای مهندسان کاربلد ایرانی. کار نداره هواپیما مسافر بری بسازد.فقط مسولان و مهندسان باید اراده کنند. ما را از این وظع نجات دهند. مگر نه باید با پراید کره ای منتاژ ایران سفر کنیم.
Germany
سیمین
۰۰:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بسیار عالی موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۰ دی ۱۳۹۷
با سلام خدمت شما محترم من محمد اخلاقی هستم می خواستم بگم که من می توانم یک هلیکوپتر درست کنم با هچ ابزار پیشرفته و می خوام کمک کنید. و امتحان بگیرید
Kazakhstan
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
هواپیماهای جنگی کشور باید درکوهستانها مخفی شوند
Kazakhstan
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ایران باید تاجایی که میتواند هواپیمای جنگی بخرد ما جنگ هولناکی در پیش روداریم
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۸:۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷
هیچ کشوری در جهان توانایی جنگ با ایران رو ندارد ایران ابر قدرت نظامی در جهان است و میتواند در یک زمان در چهار جهت با دنیا بجنگد و پیروز شود اگه قرار باشد کشور من نابود شود دیگر نباید جهانی وجود داشته باشد .از طرف یک وطن پرست از اذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
چرا امکان ساخت هواپیما در کشور نیست .دوتا هواپیما سقوط کرده همه چیز را تعطیل کردیم . .مگر میشود بدون هزینه صاحب فناوری نو شد .خواهش میکنم نترسید هواپیما بسازید و هر هواپیما یک سال بدون مسافر بپرد و به شهر های مختلف برود اوکی شد مسافر بزند .ما به این تکنولوژی احتیاج داریم
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد رحیمی
۰۵:۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
یک شرکت حمل ونقل هوایی تاسیس شپد که از هواپسمای ایرانی برای جابه جایی اول بار بعد لز مدتیرکه هواپیما ها امتحان خود را پس داد بپردازد با بلیط ارزانتر حتما موفق میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد رحیمی
۰۵:۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
یک شرکت حمل ونقل هوایی تاسیس شپد که از هواپسمای ایرانی برای جابه جایی اول بار بعد لز مدتیرکه هواپیما ها امتحان خود را پس داد بپردازد با بلیط ارزانتر حتما موفق میشوند.
آخرین اخبار