مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام دلیل سقوط هواپیمای ATR گفت: اشتباهات مکرر و متعدد خلبان هواپیماى عامل اصلى سانحه پرواز تهران-یاسوج بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛حسن رضایی‌فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد به دلیل سقف پایین ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، کاهش ارتفاع غیرمجاز از کمترین ارتفاع ایمنی مسیر پروازی W۱۴۴، مدیریت نامناسب در کابین خلبان CRM، رعایت نکردن رویه جبران واماندگی و stall هواپیما و  اجرا نشدن چک لیست‌ها در زمان تقرب از جمله دلایل این سانحه بوده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: استفاده نابه‌جا از اتوپایلوت در زمان تقرب، بی توجهی به درخواست کمک خلبان برای گرفتن فلپ پس از استال نیز از دیگر اشتباهات خلبان هواپیمای ATR تهران-یاسوج بوده است.

رضایی‌فر افزود: همچنین عوامل دخیل در این سانحه با عنوان عوامل کمکی شامل خطای کمک خلبان به‌عنوان pilot flying برای درخواست چک لیست، نبود نظارت عملیات شرکت به فعالیت خلبانان، آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعمل‌های عملیاتی شرکت و هواپیما و AIP و ضعف سیستم شناسایی مخاطرات و اقدامات پیشگیرانه در شرکت هواپیمایى است.

وی با اشاره به اینکه شروع پرواز به‌دلیل محدودیت‌های پزشکی خلبانان و بدی هوای مقصد صحیح نبود، تصریح کرد: خلبانان به امید فرودگاه جایگزین شیراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب اطلاعات هوای یاسوج را می‌گیرد و سعی در خروج از ابر با سقف ۱۵ هزار پا می‌کنند.

رضایی‌فر بیان کرد: دلیل خروج از ابر، شرایط توربولانس و تشکیل یخ بوده و با کاهش دادن ارتفاع، متاسفانه هواپیما در معرض جریانات updraft و down draft کوهستان قرار گرفته و به کوه برخورد کرده است.

وی گفت: هنوز خلبان ارابه فرود را بازنکرده بوده و به دلیل خروج از ابر خلبان سیستم یخ‌زدایى را خاموش می‌کند و AOA هم بدین دلیل قطع مى‌شود و خلبان دیرتر متوجه وخامت اوضاع می‌شود.

انتهای پیام/ پ

سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ارتفاعات دنا

برچسب ها: حوادث ، سقوط هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۳۱ تير ۱۳۹۷
فقط‌خدا‌رحمت‌کنه‌خلبان‌قهرمان‌‌کاپیتان‌فولادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خدا رو شکر.. من نگران بودم
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۰:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۷
همیشه تقصیر خلبان بدبخته که دستش از دنیا کوتاست
Germany
دکتر تیموری
۱۸:۰۴ ۳۰ تير ۱۳۹۷
البته بنده علت سقوط هواپیما را متذکر شدم
Germany
دکتر تیموری امین جان
۱۹:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۷
علت سقوط شرایط زمین شناسی زاگرس و توربولانس موجود ویخزدگی در زمان سقوط بوده ومی بایست مسیر پرواز اصلاح شود
Germany
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خدا رحمتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خدايا به فرياد ما برس
Canada
م
۱۲:۳۴ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خدا تمام رفتگان را بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۰۹:۱۶ ۳۰ تير ۱۳۹۷
بنده مهندس پرواز یکی از شرکتهای هواپیمایی هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۳۰ تير ۱۳۹۷
بابك جان خوب شد پنهان نكردى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۰ تير ۱۳۹۷
عجب!
-
ناشناس
۰۹:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۷
من میدونستم خلبان مقصره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۷
اى بابا چرا زودتر نگفتى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۷
برج مراقبت ، کنترل و هواشناسی و .... کسانی که مجوز پرواز تو این شرایط رو دادن بی تقصیرند .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۳۰ تير ۱۳۹۷
دوستانی که میگن از قبل مشخصه خلبان مقصره
توی سوانح هوایی واقعیت همینه
هواپیما چیزی نیس که یهو در اشیانه رو باز کنی بنزین بریزی تو هواپیما مسافر بزنی بری سفر.کلی ادم طی چک لیست باید چک کنن هواپیما رو تا اجازه پرواز داشته باشه.خطای انسانی همیشه همه جای دنیا یه پای ثابته حوادث هواییه.یه طرفه نریم قاضی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۷ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خدا رحمت کنه خلبان رو ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۳۰ تير ۱۳۹۷
چرا بعد از این همه مدت ؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۷:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خلبان فوت کرده
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۷:۱۶ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خلبانان هیچ خطایی نداشتن