با تأمین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی شاهد بهره‌برداری از قطار سریع السیر تهران _ قم _ اصفهان به طول ۴۱۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۶ خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری- راه اندازی قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی کشور است که نقش بسیار موثری در بهبود حمل مسافر و بار کشور دارد که هنوز بعد از گذشت یک دهه هنوز بسیاری از مسافران چشم انتظار راه‌اندازی این مسیر ریلی هستند و تا به امروز چندین دولت وعده‌های مختلفی برای اتمام این پروژه داده اند.

در صورتی که قطار سریع و سیر اصفهان قم تهران با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بهره‌برداری برسد ما شاهد تحول عظیم در حوزه حمل‌ونقلی کشور خواهیم بود.

مسیر اصفهان تا تهران به دو ساعت کاهش پیدا می‌کند. این طرح ۴۱۰ کیلومتری شامل ۵ تونل و ۳۶ پل بزرگ است که زمان سفر را به ۱۲۰ دقیقه می‌رساند.

 پیش از این دولت‌‌های گذشته اعلام کرده بودند که چهار ساله به بهره برداری برسد اما دولت چهاردهم در تازه‌ترین وعده خود اعلام کرده که  تا پایان این دولت امکان بهره‌برداری است .

هزینه کلی این طرح به طور تقریبی ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که دولت به نوعی ضمانت می‌کند و ۱۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی تأمین می‌شود. اما مشکلاتی در مسیر ادامه این طرح وجود دارد که یکی از آن‌ها گیره‌ای با بانک مرکزی است.

هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این خصوص اظهار داشت:برای حل مشکلات فاینانس و منابع مالی مقرر شده است که یک تیم از مسئولین به چین  اعزام  شود و با شرکت اصلی مذاکراتی انجام دهد. 

همچنین حاجی دلیگانی نماینده مجلس اعلام کرده است: یکی از اشکالاتی که همواره به مسئولین گوشزد شده، این است که بخشی از ریل قطار در حوزه‌های شهری، خصوصاً در شهر دولت آباد و دستگرد، باید از زیر زمین عبور کند تا مانع تقسیم شهر به دو قسمت نشود.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان اعلام کرده اند با اجرای این طرح به طول ۴۱۰ کیلومتر، شامل ۵ تونل، ۳۶ پل بزرگ و ۶ ایستگاه تکنیکال است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در زمان بهره‌برداری از این طرح در سال ۱۴۰۶، سالانه ۷ میلیون مسافر جابجا خواهند شد و در افق ۲۰ ساله، این عدد به ۱۷ میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

 با راه اندازی قطار سریع السیر تهران _ قم_ اصفهان مبه بهبود حمل و نقل بین اصفهان و تهران کمک شایانی می شود و زمان سفر را به شدت کاهش دهد. با این حال، چالش‌ها و موانع موجود نیاز به توجه و همکاری همه‌جانبه دارند تا این پروژه به سرانجام برسد. 

 

برچسب ها: حمل‌ونقل ، قطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
واقعا جای تعجب و تاسفه که یه همچین مسیر مهمی بین پایتخت و یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای ایران هنوز خط سریع السیر و حتی خط معمولی درست درمون نداره!!! اونوقت به فکر اینیم که مملکتو تعطیل کنیم واسه گردشگری!!!
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه
۱۱:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
از این دولت ک چشممون آب نمیخوره?دیگه به امید خدا کسی میاد که پدربزرگش راه آهن را به ایران آورد و ایران را آباد کرد نه ویران!؟؟ همه چشم به راهشیم خدا پشت و پناهش ???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
سلام چه خبر مسرت بخش و بی سر وتهی که سالی یک بار یک خبر نگار اماتور دستگرمی میده بیرون
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۱۰:۴۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
این راه آهن اگر در آینده سواحل مازندران را به سواحل بوشهر یا مکران اتصال دهد ارزش دارد
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۰:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
کاش استان های مرکزی همچون یزد و کرمان و اصفهان و قسمت‌هایی از خراسانها و سمنان با استانهای جنوب‌غربی درک میکردند و می‌فهمیدند که راه آهن برقی بختیاری که بیش از نیم قرن از طرحش اگر اجرا شود چقدر به نفع این استانها و کشور خواهد بود
راه آهنی که از دل کوههای سترگ زاگرس مرکزی به بنادر خوزستان و بصره می‌رسد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۰:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
باید تحریمها با فعال شدن مکانیسم ماشه را هم در نظر گرفت
آرزوی ما اتصال شمال تا جنوب و شرق و غرب و شمال شرقی به جنوب‌غربی و جنوب شرقی به شمال غربی
کشور با قطار سریع السیر است
البته این افتتاح ها به عمر ما قد نمیده احتمالا با این سرعت کند حلزونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
راه آهن اصفهان _ چهارمحال در چه مرحله ایست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
هیچ در مرحله زیرسازی
کاش استان های مرکزی و جنوب غربی همچون خوزستان می‌فهمیدند که چقدر راه آهن بختیاری به نفع همه این استانها و کشور است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
راه آهن ایران از معدود راه آهن های قدیمی آسیا است ولی الان متأسفانه بدلیل مدیریت های با تفکر سنتی و عجیب از لحاظ سرعت و تکنولوژی عقب افتاده ترین شده است؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
درود بر شما
آفرین
راه آهن و قطارهای ایران در برابر شرق آسیا فرسوده و از رده خارجند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
بزک نمیر بهار میاد
اره شما گفتین و انجام شد
این طرح حداقل 6 رییس جمهور و گذرونده
اگه انتقال آب بود سریع انجام میشد
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر حاجیلو
۱۰:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۴۰۴
در کشور چین پایتخت آن یعنی پکن با راه اهن مغناطیسی ببندر شانگهای با ۱۲۰۰ کیلومتر متصل شده که باسرعت ۳۵۰ کیلومتر بین زمین وآسمان بدون کوچکترین لرزشی در عرض ۴ ساعت (بایک توقف نیم ساعته در بین راه ) واین نشان‌دهنده توانایی چینی ها در ارتباط ریلی است که ایران میتواند از چینی ها در این زمینه کمک بگیرد
آخرین اخبار