مدتی می‌شود که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری در پایتخت را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی می‌شود که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را در پایتخت کاهش دهد.

این روزها تب‌وتاب دوچرخه سواری بسیار داغ شده و به دنبال آن نیز کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو نیز به راه افتاده است؛ همچنین حناچی شهردار تهران نیز با حضور در سه شنبه‌های بدون خودرو سعی در اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران داشته است.

دوچرخه سواری و معضلات آن در سطح شهر/ آیا بستر مناسب برای استفاده از دوچرخه ایجاد شده است؟

دوچرخه سواری برای هیچ فردی در جامعه محدودیتی ندارد و همه افراد در جامعه می‌توانند از دوچرخه هایی که شهرداری به این امر تخصیص داده استفاده کنند، حتی مراجع قضایی نیز بارها اعلام کرده اند هیچ ممنوعیت قانونی برای بانوان در دوچرخه سواری وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: توضیحات شهرداری تهران در مورد دوچرخه‌سواری بانوان در پایتخت 


اما پیش از همه‌گیر شدن این طرح و افزایش دوچرخه سواران در سطح شهر باید فرهنگ آن نیز نهادینه  و قوانین، باید‌ها و نباید‌هایی برای دوچرخه سواری در خیابان تعریف شود، چرا که دوچرخه سواری نیز مانند هر رفتار و کنش دیگری فرهنگ ویژه‌ای دارد که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

پای صحبت برخی از رانندگان سواری که بنشینیم گله می‌کنند که دوچرخه سواران گاهی باعث ایجاد تصادف و حادثه شده‌اند و آنها بارها توانسته‌اند این خطر را مهار کنند و باید برای این مسئله فکر جدی شود.

دوچرخه سواری اگر با رعایت اصول نباشد آسیب‌های جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می‌کند و ممکن است عامل بسیاری از تصادفات باشد حتی به دلیل خطرات زیادی که دوچرخه سواری در سطح شهر با این حجم از ماشین و اتوبوس به دنبال دارد اجازه ورود دوچرخه سواران در خط ویژه اتوبوسرانی داده نشده است.

بیدود بلای آسمانی بر سر رانندگان/ افزایش نگران کننده تلفات دوچرخه سواری در تهران

در همین رابطه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: اخیرا خبری در فضای مجازی در خصوص موافقت پلیس راهور تهران بزرگ جهت تردد دوچرخه‌سواران در خطوط ویژه منتشر شد که ضمن تکذیب این خبر به آگاهی می‌رساند، راه‌اندازی خطوط ویژه به منظور سهولت در جابجایی مسافران گرامی با استفاده از حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ویژه امدادی و انتظامی به شهروندان بوده و همچنان که در ابتدای این مسیرها، تابلوی ورود ممنوع به استثناء اتوبوس و وسایل نقلیه امدادی و انتظامی نصب شده، به استناد بند ۴۹ ماده ۱ آئین نامه راهنمایی و رانندگی خط ویژه برای تردد وسایل نقلیه مجاز اختصاص یافته و تردد دوچرخه‌سواران در این مسیر ممنوع می‌باشد؛ لذا از شهروندان فهیم تهرانی که از دوچرخه جهت جابجایی در سطح شهر استفاده می‌کنند، تقاضا می‌شود ضمن خودداری از ورود به خطوط ویژه، از مسیر‌های عمومی و مجاز استفاده نمایند.

در دوره فعلی که دوچرخه سواری به عنوان یک چشم انداز کلی حمل نقل در حال افزایش است باید قوانین و فرهنگ آن نیز در جامعه تعریف شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر افزایش آمار تصادفات، مرگ و میر و مصدومیت‌های ناشی از دوچرخه سواری بدون اصول در خیابان‌ها باشیم.


بیشتر بخوانید: چرا تهران برای دوچرخه‌سواری مناسب نیست؟ 


باید به دوچرخه سواران آموزش داده شود هنگامی که در حال دوچرخه سواری در اتوبان ها، بزرگراه ها و محلات هستند مانند وسایل حمل و نقل دیگر مثل اتومبیل و موتور حرکت کنند.

جالب است بدانید دوچرخه سواری نیاز به گواهینامه دارد، اما لزوم داشتن گواهینامه هنگام دوچرخه سواری از جمله قوانین اجرا نشده در ایران است که با توجه به شرایط فعلی و رشد دوچرخه سواری در سطح شهر نیازمند توجه ویژه برای به اجرا درآمدن این قانون است.

میثم یک دوچرخه سوار شهری است از او درباره قوانین دوچرخه سواری سوال کردیم، او گفت: دوچرخه سواری نیازمند لوازم ایمنی مانند کلاه‌کاسکت مخصوص دوچرخه، زانو بند و پوشاک مناسب است؛ همچنین دوچرخه سواران باید بدانند که عبور از خطوط ویژه اتوبوس‌ ممنوع است و دوچرخه سواران نباید وارد شوند.

میثم در ادامه گفت: دوچرخه سواران به هنگام عبور از میادین، خیابان‌ها و معابر باید از دست راست و چپ به عنوان راهنما استفاده کنند؛ همچنین استفاده از عینک برای جلوگیری از ورود گرد خاک و حشرات الزامی‌ست و عدم استفاده از عینک ممکن است برای دوچرخه سواران خطرساز باشد.

او افزود: سرعت دوچرخه نهایت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است به همین دلیل در بزرگراه‌ها که سرعت اتومبیل ها ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است عبور دوچرخه سواران از وسط و یا سمت چپ بزرگراه خطرناک است و دوچرخه سواران باید بدانند که هنگام عبور از بزرگراه از سمت راست برانند.

عبور دوچرخه سواران از خیابان های ورود ممنوع می‌تواند برای خودشان و رانندگان دیگر وسایل نقلیه خطراتی را ایجاد کند، بنابراین از جمله قوانینی که دوچرخه سواران برای حفظ سلامت خود و کاهش مخاطرات باید رعایت کنند، می‌توان به قوانینی مانند ممنوعیت ورود به خیابان‌های یک طرفه، رعایت حداکثر دقت هنگام پیچ، جلوگیری از سبقت‌های بی مورد در اتوبان‌ها و موارد دیگری اشاره کرد و باید دوچرخه سواران مانند رانندگان برای جلوگیری از تصادفات موظف به اجرا باشند.

استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ سلامت دوچرخه سواران  باید الزامی شود تا هنگام از استفاده از دوچرخه خطری آنها را تهدید نکند.

اما بعد از دوچرخه سواری در پایتخت، شهرداری پیشنهاد استفاده از اسکوتر را در سطح شهر مطرح کرده بود که در حد همان پیشنهاد ماند و مورد بررسی هم قرار نگرفت گفتنی‌ است اسکوتر در ۱۰ کشور اروپایی و آمریکا استفاده می‌شود که البته عامل تصادفات بسیاری بوده است.

آمار جامعی از مرگ‌ومیر ناشی از تصادف اسکوتر در دسترس نیست، اما حساب سرانگشتی از گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۸ در فصل زمستان، حداقل ۱۱ مورد مرگ‌ومیر اسکوترسواران در ایالات متحده به ثبت رسیده است که با رسیدن تابستان و گرم شدن هوا تعداد آنها افزایش یافته است.

پیش از آن که طرحی به اجرا درآید باید بستر مناسبی برای اجرای طرح فراهم شود، چرا که با این حجم ماشین، ون، اتوبوس، مینی‌بوس و... در شهر تهران شرایط مناسبی برای دوچرخه سواران وجود ندارد.

همچنین بی توجهی دوچرخه سواران به ماشین‌ها هنگام رکاب زدن مسئله‌ای نگران کننده است و شهرداری تهران که مجری این طرح است باید فکری به حال آن کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۱:۵۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
برای جا انداختن دوچرخه سواری در شهرهای کشورمون باید بجنگیم، کشورهایی که الان موفق هستن همشون تا 3 دهه پیش با مشکل ترافیک و آلودگی و خودرو محور بودن معابر عمومی دست و پنجه نرم می کردن ولی بعد از سالها تلاش و فرهنگ سازی و سرمایه گذاری موفق شدن. خلاصه این که هیچ چیزی یه شبِ به دست نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
این طرح بر می گردد به زمان شهردار واقعی و انقلابی و روشن فکر قالیباف که هنوز آثار آنرا را کهذشامل دوچرخه های محبوس شده در بلوار آیت الله کاشانی روبروی شهرداری منطقه پنج و بلوار ابوذر جنب پارک میعاد دید
در ضمن من از مسئول نظافت سرویس های بهداشتی همیشه تمیز و مرتب پارک میعاد در بلوار ابوذر جنب بیمارستان پیامبران تشکر می کنم جا دارد از این فرد بنحو شایسته ای تقدیر شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
تنها محله تهران که برای دوچرخه سواری ایمن هست شهرک اکباتانه که مسیر مخصوص دوچرخه در هر 3 فاز آن و در محوطه های داخلی شهرک وجود داره و فارغ از تردد خودرو و موتورسیکلت میتوان بصورت خانوادگی تا پاسی از شب در آن دوچرخه سواری نمود.
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۲۱:۲۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
به زور تقلید کورکورانه می خوان یه طرحی رو که قبلا جواب نداده ، جا بندازن ! نه خیابانهای شهر مناسبه و نه هوایی که اکثر روز ها آلودست و مناسب دوچرخه سواری نیست ! درضمن ؛ فرهنگ سازی هم نشده !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
یک راه حل اینکه بعضی از خیابانها را فقط مخصوص پیاده رو و دوچرخه در نظر گرفت و از تردد خودرو و موتور جلوگیری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
منیره اعظم
۱۷:۵۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
ای بابا نمایش نشلن می دهنیدشهردارتهران تاکی بشودباشگاه خبرنکاران جوان وقتی می گویم نیمکت می خواهیم می گویدنمی شودبگذاریم چطورماشین می شودباشدداخل پیاده روهای تهران ولی یک نیمگت گذاشتن نمی شودباشگاه خبرنکاران جوان ممنم می شم رسیدکی کن منطقه۱۱ناحیه۳کارگردجنوبی چهارراه لشکرخ گمالی گوچه امام رضاعلیه السلام گوچه انارتفت باتشکرازتهرانی نبایدماشین باشه داخل پیاده روهای سالمندمریض?
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۳۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
چرا چیزی از آزار و اذیت رانندگان موتور سیکلت و ماشین بخصوص تاکسی ها نسبت ب دوچرخه سوارها طوری ک انگار با ی گله گرگ روبرو میشی وقتی با دوچرخه بیرون میری ننوشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۵۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
آقا هادی درست می فرمایند . خود من زیاد دوچرخه سواری می کنم و همیشه با احتیاط از سمت راست خیابان حرکت می کنم ولی بارها شده که توسط راننده های بی مبالات زیر گرفته شوم به ویژه هنگام رسیدن به محل برخورد خیابان ها و کوچه های فرعی به اصلی راننده ها بدون توجه به دوچرخه سوار در حال عبور یکباره داخل خیابان فرعی می پیچند و حتی یکبار نزدیک بود یک وانتی به این شکل مرا زیر بگیرد که با هوشیاری خودم را به سمت ماشین پارک شده کنار خیابان پرت کردم وگرنه سر از بیمارستان در می آوردم .مورد دیگه باز کردن ناگهانی در ماشین های پارک شده است که این مورد ها هم کم نبوده که پیش آماده و حتی یکی دو بار هم با در ماشین برخورد کردم که خدا را شکر به خاطر ترمز گرفتن سریع و سرعت کم صدمه ای ندیدم ولی همیشه هم که به خیر نمی گذرد . تازه اینا دو مورد از ده ها مورد بی توجهی های به نظر عمد رانندگان با دوچرخه سوارها بود . یکبار هم یه ماشین با سرعت از کنار من رد شد که به خاطر رعایت نکردن فاصله مناسب با من خودرو به فرمان دوچرخه خورد و من به سمت دیگه پرت شدم که باز هم به خاطر سرعت پایین خودم به خیر گذشت .دوچرخه سواری یه جورایی شده بازی با جان خود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
دوچرخه برای تفریح و ورزش هست نه داخل شهر و ترافیک
بااین شیب خیابنها وفرصتهای کم دوچرخه واسه آدم بیکاره
Iran (Islamic Republic of)
مری
۱۵:۲۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
طرح دوچرخه سواری در شهر تهران به دلیل وجود شیب در اکثر نقاط این شهر هرگز عملی نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۱۴:۵۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
این دوچرخه های بی کیفیت رو هیچکی سوار نمیشه ، کاش بودجه اون رو یک تهویه هوا در ورودی مترو میرزای شیرازی می زدید که که در اساعات صبح گاهی و غروب
بوی گند و احساس خفگی هوا ایجاد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۵:۲۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
عزیز جان بودجه این دوچرخه ها از جیب مردم تامین شده است برای هر دوچرخه 150 هزارتومان پول پیش میگیرن تا ثبت نام کنن اگر 100 هزار دستگاه هم باشد میشود 15 میلیارد تومان سود ماهیانه ان را حساب کنید پول دوچرخه ها درمیاد
Sweden
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
مشکل این است که همه ماشالله ماشین سوار شده اند و کلی معابر را برای خودشان می خواهند و گرنه هیچ مشکلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
درشهر شیراز شهرداری خط ویژه ای برای دوچرخه درنظرگرفته است که کار را آسان کردهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
بر خلاف شایعه معروف باهوش بودن ایرانی ها متاسفانه ما از کم هوش ترین مخلوقات خدا هستیم!!! دلیل این مسئله هم استفاده نکردن از تجربیات دیگران و اختراع دوباره و چندباره چرخ است.
بهترین نسخه برای کشور ما استفاده از تجربیات کشورهای دیگر خصوصا کشور چین در استفاده از دوجرخه و موتور برقی و خطوط ویژه است.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۴۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
سلام
استفاده فراگیر از دوچرخه یکی از راههای کاهش ترافیک و آلودگی هواست ، لطفا جو منفی درست نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
اگرمسیرهای ویژه برای دوچرخه سوار ها ایجاد شود خیلی خوب است من درشهرستان دوچرخه سواری می کنم ولی با ترسو لرز وخواندن شهادتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
حق با شماست، این ها دوچرخه دادند ولی مسیر نساختن
۱۲۳
آخرین اخبار