خداوندی که به ازدواج دستور داد، کیفیتش را هم مشخص کرده است که یکی از آن‌ها تعیین مهریه است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پاکنژاد، استاد دانشگاه علوم قضایی و مدرس حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در ابتدا با تبیین فلسفه عقد و پیوند های آسمانی در ادیان مختلف گفت:  همه ادیان از اصولی برخوردارند؛ مثلا غذا حرام و دیگری حلال است، در موضوع تزویج نیز به همین صورت است، در آیین مسیحیت اگر کسی بخواهد ازدواج کند به پدر روحانی رجوع کرده یا در بوداییت به دور آتش می‌دود. در اسلام هم برای محفوظ ماندن حقوق و وظایف زن و مرد نسبت به یک دیگر، بقاء نسل، بر طرف  شدن نیاز جنسی؛ چیزی که گفته شده؛ این است که باید از طریق و راه مشخصی باشد. یعنی همان "ازدواج"؛ که می‌تواند عاملی در الزام طرفین به وفا داری و پایداری رابطه باشد. افراد در ازدواج، این پیوند مقدس، به این موضوع واقف هستند که نسبت به هم وظیفه ، تکلیف ، درخواست ، و حقوقی دارند. این اصلِ ازدواج است. می‌گویند موضوع ازدواج، باید بر اساس دوست داشتن باشد، حتما همین طوراست چرا که ازدواج اجباری صحیح نیست. دو نفرکه مسلمان هستند و هم دیگر را دوست دارند، از طریقی که خدا گفته است اقدام کرده و به هم می‌رسند. پس عقد و عقد کردن بر اساس علاقه و نیاز هر دو طرف است که می‌تواند تعهد آورباشد و حتما تکلیف آور است. و دست خانم با پایان رابطه به جایی بند است و می‌تواند احقاق حق کنند.

چهره واقعیِ ازدواج موقت و مهریه

چهره واقعیِ ازدواج موقت و مهریه

مهریه؛ کالا پنداشتن زنان یا ارزش نهادن بر حقوق مادی و امنیت مالی آنها پس از رابطه ها؟

او ادامه داد: خداوندی که به ازدواج دستور داد، کیفیتش را هم مشخص کرده است که یکی از آن ها تعیین مهریه است و بهتر است که کم باشد. اما برخی میگویند زن با گرفتن مهریه بی ارزش می‌شود در حالی که بر عکس است اگر مرد برای خانمی ارزش قائل شود به خواستگاری می‌رود و با رفت و آمد و اصرار زیاد و به اصطلاح در آوردن پاشنه خانه دختر برای ازدواج با او اقدام می‌کند. مهریه هم نوعی ارزش دادن و ارزش قائل شدن نه برای نه برای خود زن بلکه برای حقوق مادی زن در این دنیاست.  اگر رابطه ای به هر دلیلی به هم بخورد معمولا این خانم ها هستند که بیشتر از نظر مالی و غیر آن ضربه خورده و پس از جداییی به مشقت می‌افتند. پس خانم ها کالا نیستند ولی حقوقشان باید محفوظ بماند.

چهره واقعیِ ازدواج موقت و مهریه

باید میان زن و مرد برابری باشد یا عدالت ؟

علیرضا پاکنژاد با اشاره به اینکه در اسلام حقوقی که برای خانم ها قائل اند بسیار است افزود: خانم ها درخانه، وظیفه ندارند کار کنند ، ظرف و لباس بشویند، بچه داری کنند تنها وظیفه ایشان تمکین زناشویی و آراستگی ظاهری است به طوری که به تنفر مرد نینجامد و هنگام خروج از خانه اذن شوهر را داشته باشند. اما مرد وظیفه نفقه را بر عهده دارد که شامل خوراک،پوشاک و مسکن متناسب با شأن خانم ، هزینه های بهداشتی، آرایشی و درمانی است که همه ی این ها به عهده همسر گذاشته شده. این یعنی زن باتوجه به جنسش باید تامین محبت خانواده و نیاز های عاطفی را به عهده بگیرد و کار های سخت برای او نیست. پس این توجه اسلام به زن است. حال آن که کسانی می‌گویند زن و مرد باید برابر باشند. مثلا اقایان رفتگر میشوند باید خانم ها هم بشوند؟ برابری همیشه مطابق با عدالت نیست. نتیجه می‌شود اینکه بانوان مجبور به کسب درآمد شده سختی های مضاعفی را متحمل شوند،‌ چنین چیزی در اسلام نیست. با توجه به حقوق که در اسلام برای زن نهاده شده باز هم کسی می‌تواند این ادعا را بکند که زن؛ کالا یا بی ارزش قلمداد شده و حقوقی ندارد؟

چهره واقعیِ ازدواج موقت و مهریه

در مدت معلوم !

آقای پاکنژاد با تبیین ابعاد مختلف ازدواج موقت و قرار گرفتن این موضوع در اولویت دوم نسبت به عقد دائم گفت: عقد موقت چیزی است که افراد چه زن و چه مرد بارضایت از جانب هردو طرف به دلایل مختلف مثل؛ مریضی همسر، مرگ همسر، نیافتن همسردائم، طلاق، زیاد بودن وظایف در عقد دائم و نبود توانایی برای دواج دائم انجام می‌دهند. خداوند مجازکرده که زن یا مرد بجای تن دادن به گناه برای رفع نیاز عاطفی یا جنسی خود با رضایت دوطرف این کار را انجام دهند. برای مثال خانمی همسرش فوت کرده، این خانم نیاز هایی دارد و مورد ازدواج دائم هم پیدا نمیشود. چه اشکال دارد این خانم از طریق عقد موقت نیاز عاطفی، جنسی، نیاز همدم و همسر داشتنش برطرف بشود بدون این که وظایف و حقوق زیادی به عهده شخص قرار گیرد؟ چرا که در ازدواج دائم حقوق و تکالیف خیلی بیشتر است. اما در ازدواج موقت قیود کمتر است. گاها کسانی می‌گویند که مردان تنها به دنبال مسائل جنسی اند  البته این حرف جنبه طنز دارد که انگار که خانم ها به فکر براورده کردن رضایت اللهی و اهداف والای انسانیت اند، حال آن که نیاز جنسی نیازیست نهاده شده از طرف حق برای بقاء که هم برای زن است و هم برای مرد و هردو می‌خواهند که برطرفش کنند منتهی از راه درست باید انجام بگیرد. ازدواج موقت راه و مسکنی است که جلوی گناه را می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین پاکنژاد در آخر خاطرنشان کرد: توصیه، ازدواج دائم است چرا که این امر موفقیت و ایجاد فضای صمیمی در خانواده را بیشتر به دنبال دارد، اما در اسلام بن‌بست وجود ندارد؛ همین ازدواج موقت هم تا حدی رابطه عاطفی یا جنسیِ بدون گناه را فراهم می‌کند. این ازدواج موقت تنها در یک شب یا یک ساعت خلاصه نمیشود و میتواند مثلا برای ده سال یا بیشتر با رضایت دوطرف ادامه یابد.

واقعیّت در ازدواج موقت و مهریه

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مهریه ، ازدواج ، صیغه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
دنیای غریبیه
یه عده برا ازدواج له له میزنن یه عده برا طلاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۷ تير ۱۴۰۰
ازدواج لحظه ای هم نمیشه کرد
Germany
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
یعنی هرکی تو ایران دهه 60 دنیا اومد بیچاره شد غیر کسایی که یا نخبه بودن یا پارتی داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
با توجه به شرابط اقتصادی جوانان توانایی ازدواج دائم ندارند ازدواج موقت بهترین گزینه برا جوانان مجرد هست که هنوز نتونستند ازدواج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
سربازی نمیزاره ازدواج کنیم
Germany
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
شما کلا ازدواج نکن کلی پسر بیکار هستن بعد خدمت سربازی کار گیرشون نیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۷ تير ۱۴۰۰
این چه حرفیه همسر من با دوتا لچه رفت سربازی خیلیم راحت .تنبلی رو بذارید کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
کسایی که ازدواج میکنن باید سربازیشون نیمه وقت باشه تا وقت داشته باشن کار کنن و خرجی خونه و زندگی رو دربیارن و اگه بچه دار باشن باید یه سال خدمت کنن و از رزمم معاف باشن و اگه دو تا بچه داشته باشن کلا باید معاف بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
فقط کافیه چیزهایی در جامعه عرف باشه تا چیزهای دیگه رو بد بدونیم ، الان طوریه که ما بعضی چیز هارو بقول خودمون بد میدونیم ، ایا در گذشته و اینده هم این چنین خواهد بود؟
بعضی اوقات یا تفریط یا افراط ، کی این بین میشه ؟
امیدوارم هرچه زودتر ، نجات دهنده بشریت ظهور کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
من به شدت با ازدواج موقت موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
با توجه به فرهنگ جامعه ما ازدواج موقت اصلا مناسب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۳۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
پس با ازدواج موقت خواهرت موافقت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
من با ازدواج موقت موافقم به شدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بنده ازدواجی هستم به شدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۶ تير ۱۴۰۰
به عنوان یه پسر مجرد از ازدواج موقت خوشم نمیاد. نیاز به یک عشق دائمی دارم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۳۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
سلام دوستان میدونستین طبق قانون کشورمون زوجینی که تازه ازدواج کرده اند ،حکومت (هرسه تا قوه که صراحتا هم اعلام شده ) باید به مدت ۳سال مسکن اینها را تامین کنند و جالبترش اینکه حتی پول تالار محل برگزاری جشن و یه چیز باور نکردنی دیگر اینکه حتی مقداری حقوق که زوجین بتوانند حداقل نیازهای روزمره را تامین کنند ، نیز برعهده مسئولین وقت (قوای مقننه-مجریه-قضائیه) هست.
ولی متاسفانه از جمله قوانینی هست که فقط روی کاغذ نوشته شده و اجرا نمیشه و اگر هم اجرا میشه یه عده ی خاص با ژن خوک (نه ژن خوب) بهرمند هستن .
متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
قانون زیاده ،
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۵۶ ۲۸ تير ۱۴۰۰
توی سنین‌ نوجوانی و اوایل جوانی رفته بودم ختم یه خدابیامرز
حاج آقا که رفتن منبر موضوع رو کشوندن به ارثیه،
و گفتن کسی که فوت میکنه اگه دندان مصنوعی طلا داشته باشه ، وراث میتوانند قبل از دفن متوفی دندون طلا رو در بیارن و بین خودشون تقسیم کنند .
این حرف نمیدونم بخاطر جوی که توش بزرگ شده بودم یا هرچی اینقدر منو تحت تاثیر (از نوع بد) قرار داد که اصلا نمیدونستم هضم کنم.
با خوندن این فرمایشات حاج آقا درخصوص مسئولیت زن درخانه ناخود‌آگاه یاد اون دوران افتادم و حس بدی اومد سراغم
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۹:۱۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اینکه میگید زنان مطلقه باید ازدواج موقت بکنن... آیا مردانی هم که ازدواج موقت میکنن همه مطلقه هستن؟؟؟ آیا پایبندی یک مرد به صورت موقت به یک زن و احتمال خروج اون از رابطه توی هر زمانی، بیشتر از قبل زنها رو از لحاظ عاطفی و مالی تحت فشار نمیذاره؟؟؟ به جای ترویج ازدواج موقت اقتصاد رو بسازید شغل ایجاد کنید رفاه ایجاد کنید تا مردم به شیوه منطقی ازدواج کنن فرهنگ مردم ایران این چیزها رو قبول نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ازدواج موقت اسمش روشه موقت قرار نیست دائمی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
مدت رو دو طرف تعیین میکنن ، چیمیگی اخه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بعضی ها می گویند در ازدواج موقت مهریه زن ها بسیار بالاست خوب شما ازدواج موقت نکن این دلیل نمی شود جلویک امرقانونی وشرعی گرفته شود درتمام کشورهای اسلامی و غیراسلامی ازدواج موقت امری قانونی است چرا نمی خواهیم ماهم مثل آن ها به این امر پسندیده تن بدهیم وفساد را بیشتراز ازدواج موقت قبول داریم الان کارهایی انجام می شود که اگر ازدواج موقت بود خیلی کاهش پیدا می کرد لطفا منتشرکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
در تمام کشورهای اسلامی ؟؟؟؟؟
فقط در مذهب شیعه ازدواج موقت قانونی است ، اهل سنت این کار را حرام می‌دانند.
اول تحقیق کنید بعد نظر بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بهتره بگی کشورهای عربی....البته تحقیق کن ببین اهل سنت نظرشون چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۷ تير ۱۴۰۰
ناشناس های عزیز ، بهتره بگید که در مذهب شیعه به تمام نیازهای وجودی انسان پرداخته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
حاج آقاهای محترم به جای اینکه هر روز یکی بیاد یه حرفی بزنه برید احکام خانواده رو درست و درمون دربیارید. به نظرم یه دوره ای مغلطه شده توش!!!
اگه وظیفه ای نبوده خب پس یعنی حضرت فاطمه و همسران ائمه و پیامبر کار خونه نمی کردن؟؟!!
اگه نبوده چرا به دختران امور خانه دار یاد می دادن؟!
با توجه به شکل زندگی قدیمی تر ها که خانواده های متعدد در یک جا زندکی می کردن آنچه که هست مربوط به امور فراتر لز زندگی خانواده ی دو نفر هست که بر عهده ی خانوم نیست.
من نظرها رو هم خوندم بعد کلا یه خانم تو خونه چیه ؟!
اگر به این چند تا حکمی که گفتن باشه و هیچ وظیفه ای هم نداشته باشه الا همسر داری و ...
خب بچه ای هم اگر باشه کی تربیت و جمع و جور میکنه!!!؟؟
ماشین جوجه کشی نیست که فقط بزاد!!!!
اصلا گیریم هیچ وظیفه ای به غیر از همسرداری و ..نداره و مهریه گرفتن البته خب کار خونه رو کی قراره بکنه مرد هم که کاربیرون باید بره و پول بیاره حالا گیریم 4 ساعت تو همین 4 ساعت کی این کارا رو میکنه ؟!
اگه قراره همه ی زنها تو خونه ی شوهرشون باشن و بی اذن هم بیرون نرن امور خانه شون هم ربطی بهشون نداشته باشه کی این کارا رو بکنه باید برن از مریخ کس بیارن که!!!!
خب البته یه مدلی هم هست آقایون کلا ازدواج دائم نکنن ازدواج موقت بکنن یه نفر رو تو خونه استخدام بکنن مربی کودک و البته کار کن تو خونه بعد هر چند وقت یه بار تجدید فراش کنن!!!! چه شود!!!!
واقعا با این شکل اصلا تربیت معنی داره!؟
فکر نکنم احکام خانواده به این شکلی که رواج پیدا کرده باشه البته که من اطلاعی ندارم و اینها رو از این حرفهای دوستان و حاج آقا نتیجه گرفتم.
برید ببینید این احکام کجا قاطی پاتی شده!؟
عرف جامعه اینه که خانومها انجام میدن والبته که بنای خانواده بر مبنای محبت هست و امور خانه باید براساس محبت باشه. برمبنای محبت هست که حضرت علی در کار خانه به حضرت زهرا کمک می کردند.
ولی با این مدلایی که باب شده کلا انگار خانومها یه وظیفهدای رو که نباید انجام بدن انجام میدن که توشون نارضایتی ایجاد کرده...اگر احکام اسلامی براساس سیره هم باشه نمیشه گفت وظیفه ای بر عهده ی زن در خانه نیست!
در هر صورت همه ی اینها باعث میشه ظلم رواج پیدا کنه مرد و زن هم نداره. هر سری یه ور بومو که زیاد برن از اون ور بوم میافتن.
احکام درست رو دربیارید اون رو بگید. این چیزی که هست تکه
تکه هر کسی یه چی میگه!

بی زحمت آقایون هم مرحمت کنند اندازه ی جیبشون مهریه به عهده بگیرن...از وقتی چک باب شد مردا چک بی محل کشیدن زیر دین قرض مهریه هم راحت رفتن...والا
به آقایون باید یاد بدن که مهریه مالی از همسرش هست که دست اوست و باید بپردازد هر وقت که خواست پس به اندازه ی تواناییش مهر کنه . چون قرضش رو که نده مجبوره بره زندان بنا به قرض دار بودنش

با این شکلی از احکام که بیان میشه به نظرم مجرد موندن برا هر دو طرف بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
افرین.حرف های خوبی زدی.
والا من خودم تصمیم دارم که مهریه کم بدم.چرا که ازدواج برام انقدر ارزش نداره که بخوام یه عمر سکه بدم.بعدشم توی این جامعه باید اینجوری بود مگه نه اگه یه خانم خوب باشه که مشکلی نیست.
اوضاع اوضاع خوبی نیست یه سر به دادگاه ها بزنید
Russian Federation
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
شیر مادرت حلالت حرف حق رو زدی انشالله عاقبت بخیر بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اصلا مهریه توافقی هم میشه با همسر تعیین کرد ، یعنی مثلا بین خودت و همسرت یچیز خیلی پایین تر توافق کنی یا اینکه اصلا اون ببخشه؟
پس با این اوصاف چک بی محل هم بکشی ، میشه رفع کرد موضوع رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
مقایسه زنان قبل از انفلاب وبعدانقلاب
آخرین اخبار