یک مقام مسئول گفت: قیمت خودرو شامل مواد اولیه، دستمزد کارگری، هزینه‌های سربار و هزینه‌های خدمات پس از فروش است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت انجمن صنایع قطعه سازی همگن کشور  گفت: در خودرو ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت مواد اولیه، ۵ تا ۶ درصد دستمزد کارگری و ۵ تا ۶  درصد هزینه‌های سربار و ۳ درصد هزینه‌های خدمات پس از فروش است و ۱۲ تا ۱۵ درصد هزینه‌های مالی است.
 
او افزود: از طرفی قیمت مواد اولیه مثل فولاد مثل آلومینیوم آزاد است و با تغییر نرخ ارز جا به جا می‌شود، اما در قیمت گذاری خودرو تلاش به سرکوب قیمت می شود. دو راهکار برای انجام این کار داریم که وزیر صمت نیز امروز به آن در مجلس اشاره کرد، یکی از این راهکارها عدم بنگاه داری دولت است، یعنی دولت نباید به بنگاه‌ها اشراف داشته باشد و هیئت مدیره‌های این بنگاه‌ها را تعیین کند.
 
نجفی منش ادامه داد: راهکار بعدی این است که  اگر دولت دست از قیمت گذاری دستوری بر دارد و اجازه دهد قیمت بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، منجر به افزایش تولید و کم شدن مشتری و بازار متعادل خواهد شد.

او گفت: الان متاسفانه تمام مشتریان خودرو تبدیل به دلال شده اند که ماشین را با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف سود در بازار به فروش می‌رساند، اما اگر از ابتدا قیمت این خودرو مشخص شود این کار اصلاح خواهد شد.

نجفی منش درباره تاثیر نیروی مازاد خودروسازان بر قیمت گفت: نیروی اضافه خودرو سازان هر کدام ۵ یا ۶ درصد است که تاثیر زیادی در قیمت خودرو نخواهد داشت. تاثیر اصلی در این وضعیت ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی است که باید اصلاح شود.

به گفته این مقام مسئول، به خاطر قیمت گذاری دستوری خودروسازان مجبور به مراجعه به بانک‌ها و گرفتن تسهیلات هستند که بانک‌ها هم ۶۰۰۰ میلیارد تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان سود از خودروسازان می‌گیرند.

نجفی منش درباره تعدد شرکت‌های زیرمجموعه خودرو سازان بیان کرد: بنده هم موافق شرکت داری خودروسازان نیستم، اما زمانی این اتفاق درست خواهد شد که دولت از قیمت گذاری دستوری خودداری کند و نقشی در قیمت گذاری نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
مرگ براین زندگی... که یه جوون نتونه یه پیکان ازرده خارج بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
در کشور های دیگر خودرو قسطی با ۵درصد آورده اولیه در اختیار خریدار قرار می گیرد وخودروسازهایشان درحال ورشکستگی هستند ولی در ایران این دوغول سیاه ثانیه ای خودروهای بیکیفیت را گران می کنند وخون مردم را می مکند من تا این قیمت خودروباشد خودرو نخواهم خرید برای خودم ارز ش قائلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
قیمت آزاد شود بسیار عالی است ولی واردات قطعه خارجی نیز آزاد شود بعد شاهد خواهیم بود که در عرض ۱ ثانیه ورشکسته و از شر اینها خلاص می شویم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خدایش همه کاربرا درست میگن من نظر بیشترشون خواندم لب مطلب اینه که خودرو سازی ایران انحصاریه و یک سفره ای پهنه یک عده ای مفت خور دارن میخورن و نمی خواهند که این وضع تغییر کنه .
Iran (Islamic Republic of)
انتقاد
۲۳:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
بازار دست خودشونه اینو بچه ام میدونه عمدا تو بازار قیمتها رو می برن بالا که بهانه ای داشته باشن برای افزایش قیمت دیگه این سیاست انگلیس هست مردمم گول حرفای اینارو میخورن دیگه دست اینا برای ملت رو شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خودرو ساز نمیشویم‌ ، از اولم نبودیم مونتاژ کار بودسم‌ ربطیم به موشک نداره وگرنه الان روسیه باید بهترین خودرو‌ساز باشه‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
تنها راه حل تعطیلی خودروساز داخلی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
نگران نباشین
ایران خودرو راهشو پیداکرده
عرضه چکه کانی..
فروش به دلال ها....
اضافه کردن پلاس و سقف شیشه ای و دورنگ کردن خودرو تو قیمت های شورای رقابت همچین خودروهایی وجودنداره وهرچه قیمت دوست داره بمردم میندازه
علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
لعنت بر گرانی و مافیای خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
یک سوال:بنگاهیی که به قول شما زیان ده هست چرا باید فعالیت کنه و هر روز مردم را بدبخت تر کنه؟!!چرا در این دو خودروساز را تخته نمی کنید؟1ببندید و خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
لطفا به صورت جهادی و با شتاب مملکت رو به نابودی سوق ندهید وجهادی وار قیمت ها را سربه فلک نبرید و اهسته وریلکس بدون جهادی گونه کم کم قیمت ها را بالا ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
اگه صداقت دارید، اگه انصاف دارید، اگه به خدا اعتقاد دارید، انحصار رو بردارید و بذارید مردم خودشون انتخاب کنند.
یا جلوی واردات رو میگیرید یا آنقدر تعرفه های مختلف به ماشین های وارداتی می بندید که مردم مجبور به خرید پراید و امثال اون بشن!
بارها شاهد مناظره خودروسازان و حامیانشون با مخالفانشون بودم و هر بار شاهد شکست مناظره خودروسازان. دروغ تا کی؟!
بترسید از حساب روز قیامت.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
واردات خودرو هم باید آزاد باشد، اینقدر ظلم به مردم نکنید آه مردم گریبان‌گیرتان خواهد شد و یا اینکه با تلاشی جهادی تولید خودرو را به مرز ده ملیون و یا بیشتر در سال برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
دستوری غیر دستوری همش حرف مفته و بازی
فقط مافیا که زور هیشکی بهش نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
فساد رانت اختلاس و .....
علت گرونی خودرو .چرا هر خانواده ایرانی یک خودرو بدونه گمرکی رو مجوز ورود نمیدن تا ببینیم کی سوار این ارابه های خرابی مرگ میشه
۱۲۳
آخرین اخبار