
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صمت تمام ظرفیتش را بر روی خودروسازی گذاشته درحالیکه امور حوزههای پتروشیمی، فولاد، سیمان و معادن معطل مانده است.
وزیر صمت وعده داده که امسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شود؛ به گفته آقای فاطمیامین، این وعده با افزایش تولید ۵۰۰ هزار خودرو نسبت به پارسال امکانپذیر است.
برخی کارشناسان صنعت خودرو میگویند تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو امکانپذیر هست اما به علت مسائل مالی و بازار فروش، ظرفیت تحقق این وعده وجود ندارد.
آقای فربد زاوه به خبرگزاری فارس گفته «افزایش ۶۰ درصدی تیراژ تولید در سال ۱۴۰۱ نیازمند اضافه کردن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع مالی است که هم بازار قابلیت جذب آن را ندارد و هم توان تأمین مالی آن وجود ندارد.»
او اضافه کرده «کسی این محصولات را نمیخرد و خودروهای تولیدی حتی در بازار انحصاری کشور هم به سختی به فروش میرسد.»
تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو وعده سید رضا فاطمیامین در زمان رأی اعتماد وزیران دولت سیزدهم است؛ موضوعی که گفته میشود در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و در دهه ۸۰ هم به آن پرداخته شده و کارشناسانی هم گفتهاند تحقق آن به زیرساخت هایی مانند تأمین به موقع قطعات نیاز دارد.
در حالیکه نمایندگان مجلس از محقق نشدن وعده وزیر صمت برای حذف قرعهکشی انتقاد میکنند، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت ۲۲ فروردین گفت که قرعهکشی خودرو در کشور به یکباره اتفاق نمیافتد.
آقای منطقی گفته «حذف قرعهکشی در طول سال تحقق خواهد یافت و مربوط به ابتدای سال نیست؛ بلکه بهمرور و با افزایش عرضه خودرو، تعادل در بازار عرضه و تقاضا به وجود میآید و هرچقدر به انتهای سال نزدیکتر شویم، تعداد بیشتری از خودروها از قرعهکشی حذف میشوند.»
۲۴ اسفند پارسال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین طرح استیضاح وزیر صمت خبر داده بود, آقای سیاهکلی گفته بود تقاضای استیضاح فاطمیامین را به هیئت رئیسه مجلس ارائه میکند و «افزایش قیمت خودرو» اصلیترین محور آن است. آقای موسوی ملکان هم در این باره گفته که نمایندگان منتقد وزیر صمت دولت سیزدهم، بر استیضاح آقای فاطمیامین اصرار دارند.
دولت در قرعه کشی ها مثل مسکن ملی فقط به خانوارهای بیخودرو خودرو بدهد ..آن وقت ببینید چطور نیاز کاذب سالی چهار میلیون خودرو شکسته خواهد شد .و همه کسانی که یک خودرو دارند به امید برنده شدن در این رانت فروشنده خواهند شد و تمام کسانی که دو یا چند خودرو دارند حداقل از ترس ارزانی دو تا خودرو روانه بازار خواهند کرد ..البته خودرو سازان نباید نگران باشند که شاید بازار آنها بخوابد برای کوتاه مدت شاید بخوابد اما
نیاز هر فرد ایرانی یک خودرو هست چه برسد به خانوار و با کمتر شدن بازار کاذب تمام افراد جامعه به مرور زمان جدا از خانواده احساس نیاز خودرو خواهند کرد و تا پنج سال دیگر حتی با واردات هم کار خودرو ساز حسابی میکرد. منتها شاید مجبور باشد شرایط اقساطی برای مشتری بگذارد اما این بازار همیشه در ایران داغ خواهد بود ..پس نیاز نیست اینهمه به مردم ظلم کنید و نیاز کاذب درست کنید از ترس اینکه شاید روزی خودرو روی دست شما بماند چون در آینده هم مردم جرات نمیکنند از کسی خودروی قسطی دست دوم بخرند یا بفروشند و باز دست خودرو ساز و مشتری باز است
دولت در قرعه کشی ها مثل مسکن ملی فقط به خانوارهای بیخودرو خودرو بدهد ..آن وقت ببینید چطور نیاز کاذب سالی چهار میلیون خودرو شکسته خواهد شد .و همه کسانی که یک خودرو دارند به امید برنده شدن در این رانت فروشنده خواهند شد و تمام کسانی که دو یا چند خودرو دارند حداقل از ترس ارزانی دو تا خودرو روانه بازار خواهند کرد ..البته خودرو سازان نباید نگران باشند که شاید بازار آنها بخوابد برای کوتاه مدت شاید بخوابد اما
نیاز هر فرد ایرانی یک خودرو هست چه برسد به خانوار و با کمتر شدن بازار کاذب تمام افراد جامعه به مرور زمان جدا از خانواده احساس نیاز خودرو خواهند کرد و تا پنج سال دیگر حتی با واردات هم کار خودرو ساز حسابی میکرد. منتها شاید مجبور باشد شرایط اقساطی برای مشتری بگذارد اما این بازار همیشه در ایران داغ خواهد بود ..پس نیاز نیست اینهمه به مردم ظلم کنید و نیاز کاذب درست کنید از ترس اینکه شاید روزی خودرو روی دست شما بماند
فکر کن اینها یک ماشین که در بین بقیه همنوع خودش بهتر باشد جمع میکنند تا مردم بیشتر کشتن بدهند
دقیقا ما تو فامیل داشتیم که ۱۴۱داشت از همه پراید های که بقیه داشتند بهتر بود و محکم تر اما. بهخاز اینکه سنگین تر بود جمع کردند خودش خیانتی بود ..ایران خودرو و سایپا طرفدار ماشین حلبی و سبک هستند
لطفا در خصوص نحوه ی تامین خودروی مردم، همه پرسی ملی برگزار شود. تنها راه چیرگی بر اختاپوس مافیای خودرو در کشور، ایجاد موج سهمگین اراده ی مردمی جهت از بین بردن آنست و بس.
آمریکا کجای این مسئله است ؟