مخاطب زیاد تاکسی‌های اینترنتی باعث شده که قیمت گذاری‌ها نجومی شود و رانندگان هم از حق و حقوقی بهره‌مند نشوند.

حتما در این چند سال اخیر سراغتان به اپلیکیشن های آنلاین برای گرفتن تاکسی اینترنتی افتاده است، به نظر اقدامی خوب برای مدیریت زمان است اما اگر کمی با دقت به سیاست این اپلیکیشن ها نگاه کنیم متوجه می شویم که در همان ابتدای کارشان قیمت ها را آنقدر کم به مخاطب عرضه می کردند که گاهی تعجب می کردیم و با خود لفظ به صرفه را تلفظ می کردیم اما کم کم که کارشان گرفت و برای خودشان مشتری های پای ثابت جذب کردند دیگر خبری از آن قیمت ها نبود و در ساعات مختلف قیمت های زیاد  و به نوعی نجومی در این اپلیکیشن ها نمایان می‌شد.

این سیاست آنقدر قوی است که تا مدتها پیش برای مشتری های ثابتشان کد تخفیف هم در نظر می گرفتند یعنی شما اگر به صورت مکرر اقدام به دریافت تاکسی اینترنتی کرده باشید، جایزه آنها به شما یک کد تخفیف نهایتا 5 هزار تومانی بود البته طولی نکشید که این کد برای کسانی که تا به حال از تاکسی های اینترنتی هم استفاده نکردند ارسال شد به نوعی می توان گفت تبلیغ و تشویق در یک قاب! اما به تازگی این قیمت گذاری آنقدر نجومی و بدون برنامه ریزی است که صدای اکثر شهروندان در نقاط مختلف کشور را درآورده است؛ قیمت‌هایی غیرمنصفانه که د‌ر برخی از ساعات روز به قد‌ری زیاد می‌شود که سفر با این تاکسی‌ها به صرفه نیست.

تاپ چهارشنبه صبح/

اما چند پیام از شهروندان درباره این قیمت‌گذاری: «از دیروز با شروع باران نرخ کرایه اسنپ و تپسی به طور فزاینده بالا رفته.»، «اسنپ ترافیک رو هم روی کرایه حساب میکنه. مسیری که ترافیک داره کرایه‌ اش خیلی بیشتر از وقتای معمولیه.»، «ساعت چهار نوبت دکتر داشتم،خیلی واجب بود. از ساعت سه تا سه و۴۰ دقیقه درخواست اسنپ دادم. جدیدا کرایه‌ای که من این مسیر رو همیشه با ۴۰ یا ۵۰ تومن میرفتم شد ۹۵ تومن مجبور شدم نوبتم رو لغو کنم و یک هفته دیگه بهم نوبت داد.»

این موضوع را با عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در میان گذاشتم، علی اصغر قائمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تاکسی های اینترنتی مبتنی بر فضای مجازی شکل گرفت و در اصل کار خوبی است اما متاسفانه ما برای اینگونه اقدامات تنظیم گر بخشی نداریم، به دلیل عدم وجود تنطیم گر نرخ گذاری های بدون مدیریت و نظارت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در جلسه مرکز ملی فضای مجازی مقرر شد که آیین نامه تنظیم گران بخشی را تدوین کنند تا حمل و نقل سر و سامان بگبرد، تا حدود یک ماه دیگر این چهارچوب نهایی می شود و لازم است چنین قیمت گذاری هایی سر و سامان گیرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: تا زمانی که یک نهاد تنظیم گری بالای سر این کسب و کار نباشد، این قیمت گذاری وجود دارد و در حق مردم هم اجحاف می شود.

تاپ چهارشنبه صبح/

 موضوع نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی از وظایف وزارت صمت است و شهرداری‌ها به صورت میدانی و از طریق سامانه مشترک اطلاعات سفر ( سماس) بر ناوگان و رانندگان فعال در این بخش نظارت عالیه دارند. در بحث معاینه فنی، اطلاعات هویتی و اصالت خودرو موضوعات به صورت سیستمی در سامانه مذکور وجود و استعلام‌های لازم صورت می‌پذیرد.

استانداری تهران هم درباره این موضوع اعلام کرده که موضوع افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی از سوی شهرداری و سایر ارگان های مربوطه در حال بررسی است اما طبق گزارشاتی که ارسال شده برخی از این افزایش قیمت ها غیرقانونی است. سالی یک بار با مصوبه شورای شهر و با تایید فرمانداری افزایش قیمت تاکسی ها اجرا می شود و باید در این زمینه اتحادیه مربوطه که نظارت بر فعالیت تاکسی های اینترنتی دارد پاسخگو باشد.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد: برخی قید و بند‌ها در تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد و  این قیمت‌گذاری‌ها با مدیریت شرکت‌های مربوطه تعیین می‌شود.این قیمت گذاری مانند تاکسی‌ها و آژانس‌ها در مرجعی مصوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد:  تاکسی‌های اینترنتی پدیده‌های نوظهور در دنیا هستند که چالش‌هایی را در کشورهای مختلف ایجاد کردند و فعالیت این تاکسی‌ها فعالیت چندوجهی می‌باشد که ضروری است در سازمان صمت یا اتحادیه کسب وکارهای مجازی که مجوز اپلیکیشن را صادر می‌کنند به عنوان مرجع، چارچوب تعیین تعرفه‌ها را تصویب کنند.

بازارِداغِ تاکسی‌های اینترنی بی قید و بند در میان مردم/ کرایه‌ها سلیقه‌ای اعمال می‌شو؟

با وجود چنین قیمت گذاری ها، برخی رانندگان باز هم گلایه هایی دارند و معتقند که کسی برای آنها تره هم خورد نمی کند و امتیازی داده نمی شود، برای مثال یکی از این مشکلات بنزین دولتی است که تنها در ماه اول برای آنها ثبت شده و در حال حاضر به صورت آزاد بنزین می زنند همچنین ماهانه یک درصد از کل حقوق این رانندگان هم برای شهرداری است، چرا شهرداری؟ شهرداری که هیچ رفاهی برای ما فراهم نکرده چرا باید هزینه هم دریافت کند؟ 

شاید این تاکسی های اینترنتی زمینه شغلی برای خیلی از افراد فراهم کرده باشد اما  اغلب  رانندگان ناراضی هستند و به خاطر امرار معاش مجبور به کار هستند؛ با اعضای شورای شهر تهران که صحبت کردم به باشگاه خبرنگاران جوان گفتند که باید برای رانندگان سوخت های یارانه ای در  نظر بگیرند و بیمه آنها به صورت جدی پیگیری شود.
 
بازارِداغِ تاکسی‌های اینترنی بی قید و بند در میان مردم/ کرایه‌ها سلیقه‌ای اعمال می‌شو؟
از یک سو وزارت صمت و از سوی دیگر شهرداری در این باره سکوت کردند و اصلا مشخص نیست که چه زمانی قرار است نوع کارکرد تاکسی های اینترنتی ذیر ذره بین برود؛ اگر قرار بر این باشد که خدمات به مردم با فریب باشد بهتر است خدماتی صورت نگیرد زیرا این قیمت گذاری های سلیقه ای و بی توجهی به رانندگان تاکسی های اینترنتی عادلانه نیست و باید آقایان مسئول هرچه سریعتر تدبیری بیاندیشند...!
 
گزارش از نوشین نثاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اینا اول بیان سهمیه بنزینی رو که یک سال هست رو ندادن بدن بعد زحمت بکشن راجب قیمت ها نظر بدن من موتور ef7 رو تعمیر اساسی کردم 52 میلیون با این کرایه های مفت مگه من با ماشین چقدر کار کردم که این همه هزینه دادم
Iran (Islamic Republic of)
رضا صادقی
۲۳:۴۷ ۱۶ دی ۱۴۰۱
رانندگی در تاکسی اینترنتی مثل خیلی کارای دیگه تو دو جمله خلاصه میشه:در آمد به ریال بی ارزش. هزینه به دلاری که هر روز نجومی میشه
متاسفم برای اون مسافرایی که راننده رو باعث تعطیلی آژانس میدونه
خدارو شکر که قیمت کرایه رو راننده هیچ نقشی نداره وگرنه راننده و مسافر درگیر میشدن
من خودم راننده هستم از اسفند سال گذشته کار کردن برای تاکسی اینترنتی رو گذاشتم کنار چون تو این چن سال هرچی درآوردم یه مبلغی هم گذاشتم روش تا ماشینمو سرویس و تعمیر کنم یه ماشین مستهلک مونده برام و بس
مسافرای معترض هم بهتره برن از مترو و بی آر تی و همون آژانس های محلشون استفاده کنن تا ببین کرایه اسنپ و تپسی چقدر ارزونتر و به صرفه تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۳۰ آذر ۱۴۰۱
مردم ایران لیاقتشون همینه
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۰۲:۱۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
تو قم تاکسی دربستی یا آژانس یه مسیر رو ۴۵۰۰۰ تومن میبره اما اسنپ اون رو ۱۷۰۰۰ تومن میبره
مسخرع
Iran (Islamic Republic of)
صابری
۰۹:۵۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
مردم به مفت سوار شدن عادت کردند وقتی یه تعمیر کامل موتور ۲۵ میلیون آب میخوره مسافر بردن با کرایه های مفت اسنپ خودکشیه. مسافر هم بایسته تا الف زیر پاش سبز بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اقا تعطیل کنید این مسخره بازی رو . اسنپ اگر عرضه نداره با راننده تحت قراردادش به توافق برسه چرا دودش باید به چشم مردم بره؟ راننده ها واسه خودشون قانون گذاشتن تا مسافر گزینه عجله دارم نزنه درخواست قبول نمیکنند. زشته واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
من به دلیل تردد با موتور سیکلت، از هیچ یک از وسائل نقلیه عمومی استفاده نمیکنم ولی هزینه های نگهداری از خودرو بشدت بالاست به علاوه آن که خودروی ایرانی که در ناوگان مسافر بری قرار داره، عمر مفیدش 5 سال است. بنابراین هم راننده های محترم حق دارند و هم مسافرین. تمام این مشکلات به دلیل ناتوانی دولت در مدیریت اقتصادی کشور هست. والا راننده مثلا اسنپ از خداشه که مسافر بیشتری را با قیمت مناسب جا به جا کنه، چون خدمات بیشتری به جامعه خود ارائه میکند و از طرف دیگر نیز مسافر از خداشه که مبلغ مناسبی را تقدیم راننده کنه که هم خودش راضی باشه و هم راننده. الحمدلله غالب مردم، منصف هستند ولی بی مدیریتی اقتصادی، جامعه را از انصاف دور میکند. برای حل مشکلات اقتصادی کشور، باید نظام ورود پیدا کند والا تا صد سال دیگه هم این دولت و اون دولت بیاید هیچ کار نمی تواند بکند. امروز مدیریت اقتصاد کشور باید هدف اول نظام باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اینا روشون زیاد شده چون کاری کردن که آژانس ها بیکار بشن حالا زبون دراوردن پیش خودشون میگن مردم مجبورن که با هر مبلغی سوار بشن وگرنه باید پیاده گز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
تاکسی چون نفر به نفر میزنه بیشتر در میاد مثلا مسیر 500 متری میگیره 5 تومن همه میدن در حالی که شاید بشه 4 تومن (تومان)
اسنپ مسیری رو که تاکسی ممکنه 6 نفر 5 هزار تومانی بگیره رو میده مثلا 27 تومن کمیسیون هم کم کنی برای راننده کمتر از 25 میفته

اسنپ مسیری رو که تاکسی دربست بگیره صبح ساعت 9 نیم میده 30 تومن ولی تاکسی میگیره 40 تومن

اسنپ توی شلوغی و مسیر زیاد قیمتش تغییر میکنه که تاکسی یا نمیره یا همون قیمت دربست میگیره بدون کمیسیون

این شکلی هم که مقاله گفته نیست زمان خلوتی قیمتش پایینه و زمان شلوغی هم قیمتش باید به صرفه باشه . شما طرف ونک میرداماد گاندی عذاب میکشی ساعت شلوغی بری
Iran (Islamic Republic of)
رمضانعلی محمدیان
۰۳:۲۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
بسم الله.باسلام نه تنها کرایه زیادشده بلکه راننده هم تا اعلام نکنی عجله دارم و کرایه اضافی بر آن بیشترشده بخورد نمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
متاسفانه آپشن مسخره ای بود که به اسنپ اضافه شد و عملا هیچ کس بدون عجله قبول نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
چرا این ماه مبالغ قبض تلفن اینقدر زیاد اومده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
این وسط فقط شرکت اسنپ و تپسی دارند سود میکنند وگرنه راننده که سودی نمیبره با این سهمیه ای که دارند براشون میزند....فقط ضرره به خدا!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
کمیسیون وحشت ناکه ۲۰درصد اسنپ استهلاک هیچ بعد کرایه ها ۷هزاری و۹هزاری هستند لرستان کجا ۵۰هزاری کل شهر رو بری نهایتن ۲۰تومن بدون کمیسیون واستهلاک بت بده
Iran (Islamic Republic of)
رضا صادقی
۰۰:۰۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
رانندگی در تاکسی اینترنتی یعنی شما با کار کشیدن از ماشینت پول در میاری (از ماشینت قرض میگیری)تا بعدا یه مبلغی هم روش بذاری تا خرج تعمیرات و استهلاک ماشین بکنی...... والسلام.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
اگه گرونه با اتوبوس برید کسی مجبورتون نکرده با اسنپ و تپسی برید.
اگه کرایه پایین باشه راننده هم قبول نمیکنه.
اونوقت مجبوری وایسی سر خیابون بال بال بزنی.
همه چی گرون شده حقوقها هم اضافه شده به راننده که میرسه واویلا میگیرن...انگار راننده علف میخوری.خرجایی که بقیه دارن راننده هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
از اون کرایه بیشترش سهم شرکته خصوصا اسنپ
بنظرم باید نقره داغ شه
چون در حق راننده ظلم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اگه کرایه های پایین جوابگوی هزینه های شما نیست کسی مجبورت نکرده تو اسنپ یا تپسی کار کنی
آخرین اخبار