
باشگاه خبرنگاران جوان - محمدرضا ظفرقندی، در نشست تخصصی با اعضای بوردهای تخصصی کشور، ضمن قدردانی از مشارکت فعال استادان و صاحبنظران این حوزه، این جلسه را یکی از مهمترین و فاخرترین نشستهای مرتبط با نظام سلامت دانست.
وی با اشاره به سیر تحول در فرآیند ارزیابی و آزمونهای تخصصی، تصریح کرد: در گذشته ارزیابیها بیشتر متکی بر آزمون های کتبی و مصاحبههای شفاهی بودند که گاهی با بیعدالتی همراه میشد. خوشبختانه امروز با بهرهگیری از ابزارهایی چون PMP و OSCE، روند ارزیابی به سمت عدالت و سنجش واقعی مهارتها حرکت کرده است.
وزیر بهداشت با ذکر تجربهای شخصی از دوران مسئولیت خود در بُورد جراحی، گفت: برای تمرین و ارزیابی مهارتهای جراحی، ناچار بودیم از بازار جگر گوسفند و سیرابی تهیه کنیم تا دانشجویان بخیه روی بافت واقعی را انجام دهند. این تجربه نشان داد که میتوان با خلاقیت، روشهایی برای سنجش و ارزیابی دقیق مهارت ایجاد کرد.
وی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی باید در کنار تأمین نیازهای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود، ادامه داد: نمیتوان نظام آموزشی را در یک فضای جداگانه و آکادمیک طراحی کرد، در حالی که در برخی مناطق کشور، کمبود شدید نیروهای متخصص وجود دارد. توازن بین استانداردهای آموزشی و واقعیتهای اجرایی کشور، امری ضروری است.
وی همچنین به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیتهای آموزش تخصصی اشاره کرد و در ادامه، خواستار افزایش تعامل میان بوردهای تخصصی و وزارتخانه در سیاستگذاریها شد و افزود: ما باید از ظرفیت بوردها برای تدوین سیاستهای واقعبینانه و علمی استفاده کنیم.
به گفته وی، رشتهها نباید تنها از منظر آکادمیک دیده شوند، بلکه باید نقش اجرایی آنها در ساختار سلامت کشور نیز مدنظر باشد.
امنیت آزمونها مسالهای مهم است
ظفرقندی به موضوع امنیت آزمونها پرداخت و تأکید کرد: امنیت آزمونها مسالهای مهم و حیاتی است. یک نقص کوچک در این حوزه میتواند کل اعتبار نظام آموزشی کشور را زیر سؤال ببرد، لذا دبیران بوردها باید با وسواس تمام بر این امر نظارت داشته باشند.
بر اساس این گزارش، آغاز این جلسه شهریار نفیسی، مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در گزارش خود به تشریح فرآیند انتخاب دبیران در دوره جدید پرداخت و گفت: براساس آییننامه جدید و با مشارکت حداکثری اعضای بوردهای تخصصی، فرآیند انتخاب دبیران به صورت الکترونیک انجام شد که در مجموع ۵۲ دبیر بورد تخصصی و فوق تخصصی در رشته های بالینی پزشکی با رای اعضای بورد انتخاب و منصوب شدند.
وی با اشاره به انتظارات جدید دبیرخانه از اعضای هیاتهای ممتحنه افزود: تعیین جانشین دبیران با مشورت بوردها انجام خواهد شد و در ادامه ابلاغهای مربوطه صادر میشود. نقش سنتی هیاتهای ممتحنه در طراحی سؤالات بورد همچنان محفوظ است، اما در کنار آن، بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی تأکید داریم.
منبع: وبدا