۱۵ سال از کلنگ‌زنی بام خرم‌آباد می‌گذرد، اما این پروژه بزرگ گردشگری هنوز در پیچ‌وخم وعده‌ها و تصمیم‌های متناقض گرفتار است.

باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سارا بابایی - ۱۵ سال از آغاز پروژه بام خرم‌آباد می‌گذرد، اما این ظرفیت بی‌نظیر گردشگری همچنان معطل تصمیم‌های پراکنده است. توقف واگذاری‌ها، تأکید بر سرمایه‌گذار خارجی و وعده طرح فاخر سؤالات تازه‌ای درباره سرنوشت این پروژه ایجاد کرده است.

کلنگی که ۱۵ سال خاک خورد

بام خرم‌آباد در سال ۱۳۸۹ با هدف ساخت یک مجموعه گردشگری و تحقیقاتی بر بلندای کوه مدبه آغاز شد. قرار بود این پروژه با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ هکتار، لرستان را به مقصدی بین‌المللی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.

با وجود احداث زیرساخت‌هایی همچون جاده، فضای سبز، آب و برق، این پروژه هنوز به مرحله بهره‌برداری اقتصادی نرسیده است. در ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، حسین میرزایی، مدیرکل سابق منابع طبیعی لرستان، آشکارا از این رکود سخن گفت:بام خرم‌آباد همه زیرساخت‌های لازم را دارد و تنها معطل سرمایه‌گذاری است. اجرای طرح‌هایی مثل تله‌کابین، شهربازی و هتل می‌تواند آن را به بهترین منطقه گردشگری کشور تبدیل کند.

توقف واگذاری‌ها؛ تغییر یا تعلل؟

در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴، استاندار لرستان، سید سعید شاهرخی، از دستور توقف کامل واگذاری‌های بام خرم‌آباد خبر داد. او گفت:واگذاری‌های متفرقه مورد تأیید نیست. این عرصه باید به سایتی بین‌المللی تبدیل شود و هیچ اقدام سلیقه‌ای پذیرفته نیست.

این موضع نشان از تغییر نگاه مدیریت استان دارد؛ اما آیا توقف واگذاری‌ها، سرعت پروژه را بیشتر می‌کند یا تنها زمان را از دست می‌دهد؟

رویای سرمایه‌گذار خارجی؛ تصمیمی پرخطر؟

شاهرخی در آخرین مصاحبه خود، سیاست تازه‌ای را مطرح کرد:

بام لرستان دیگری برای ما درست نمی‌شود. این کار باید به سرمایه‌گذار خارجی سپرده شود تا کار فاخر انجام شود.

گرچه جذب سرمایه‌گذار بین‌المللی می‌تواند پروژه را وارد مرحله‌ای تازه کند، اما نادیده‌گرفتن ظرفیت بخش خصوصی داخلی و معطل ماندن پروژه در انتظار سرمایه‌گذاران خارجی، خطر عقب‌افتادگی بیشتر را دارد.

ظرفیتی که لرستان را متحول می‌کند

بام خرم‌آباد با دسترسی آسان و چشم‌انداز بی‌نظیر به شهر، پتانسیل تبدیل‌شدن به یک قطب گردشگری ملی و حتی بین‌المللی را دارد. ایجاد شهربازی، هتل، رستوران‌های لوکس، مجموعه‌های ورزشی و رویداد‌های فرهنگی می‌تواند اقتصاد گردشگری لرستان را متحول کند.

اما این تحول نیازمند یک نقشه‌راه واحد و پایدار است؛ نه تصمیم‌های مقطعی و تغییر مداوم رویکردها.

بام خرم‌آباد می‌تواند موتور محرک اقتصاد و اشتغال در لرستان باشد، اما تنها در صورتی که از سیاست‌گذاری شعاری فاصله بگیرد. توقف واگذاری‌ها به‌تنهایی راه‌حل نیست؛ آنچه لازم است، یک استراتژی شفاف، تعیین تکلیف مالکیت، و حمایت واقعی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

اگر روند فعلی ادامه یابد، بیم آن می‌رود که بام خرم‌آباد به پروژه‌ای نیمه‌تمام دیگر بدل شود؛ نمادی از وعده‌های ۱۵ ساله که هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۴
واقعا حیفہ
بام خرم آباد بہ راحتے میتونہ ھزاران نفر از جووناے بیکارمون رو مشغول کنہ.
روز اول گفتن تلہ کابین و پل شیشہ اے و .... میزنن ولی ھیچ کدوم محقق نشد.
ما ھمیشہ از آقاے دھمردہ استاندار اون موقع بہ نیکے یاد میکنیم این بام خرم آباد با زحمات ایشون درست شد.ھرجایی ھستن سلامت باشن.