
باشگاه خبرنگاران جوان - اطلاع از رنگ دود اگزوز همچون رنگهای سفید، آبی و سیاه به مالکان کمک میکند تا سریعاً مشکلات مربوط به موتور خودرو را شناسایی و رفع کنند.
اطلاع از رنگ دود اگزوز خودرو بهعنوان یکی از شاخصهای کلیدی سلامت فنی موتور، امری ضروری برای رانندگان و مالکان وسایل نقلیه محسوب میشود. این مسئله نهتنها شناسایی بهموقع نقصهای مکانیکی را ممکن میسازد، بلکه از تحمیل هزینههای سنگین تعمیرات و بروز صدمات جبرانناپذیر به سامانهی پیشرانه پیشگیری میکند.
آگاهی از این نشانهها، بهویژه در شرایط رانندگی روزمره، میتواند ایمنی سرنشینان و طول عمر خودرو را بهطور قابلتوجهی ارتقا دهد. لذا، شناخت دقیق رنگ دود اگزوز و علل آن گامی اساسی در مدیریت و نگهداری بهینه خودرو به شمار میرود.
در ادامه به بررسی دودهای مختلف اگزوز وسایل نقلیه میپردازیم.
دود بیرنگ اگزوز معمولاً نشاندهنده عملکرد صحیح و سالم موتور است، زیرا بخارآب و گازهای احتراق کامل که بهصورت بیرنگ خارج میشوند، نتیجه طبیعی فرآیند سوختن هستند.
دود سفید موقتی اگزوز اغلب به دلیل میعان بخارآب در سیستم اگزوز در روزهای سرد یا هنگام استارت اولیه موتور رخ میدهد که پدیدهای طبیعی است و پس از گرم شدن موتور از بین میرود؛ اما دود سفید دائمی اگزوز معمولاً نشانهای جدی از نفوذ مایع خنککننده به محفظه احتراق است که به دلیل خرابی واشر سر سیلندر، ترک در سر سیلندر یا بلوک موتور، یا آسیب به سیستم خنککننده ایجاد میشود.
دود آبی یا خاکستری اگزوز اغلب نشاندهنده سوختن روغنموتور در محفظه احتراق است که معمولاً به دلیل فرسودگی رینگهای پیستون، واشرهای سوپاپ، یا کاسهنمدهای معیوب رخ میدهد.
دود سیاه اگزوز معمولاً به دلیل احتراق ناقص سوخت در موتور ایجاد میشود که ناشی از مخلوط غنی از سوخت (بیش از حد بنزین یا گازوئیل) است.
دود سفید اگزوز به دو صورت موقتی و دائمی دیده میشود.
همانطور که گفته شد دود سفید موقتی به خاطر میعان بخارآب در اگزوز است که در روزهای سرد یا هنگام استارت اولیه موتور دیده میشود. این پدیده طبیعی پس از گرم شدن موتور خودرو از بین میرود.
در صورتی که دود سفید بهصورت دائمی مشاهده شود معمولا نشان دهنده نفوذ مایع خنککننده یا ضد یخ به محفظه احتراق است که دلیل آن میتواند خرابی واشر سر سیلندر، ترک در سر سیلندر یا بلوک موتور و یا آسیبهای سیستم خنککننده باشد.
از جمله علائم ایجاد چنین شرایطی میتوان به کاهش سطح مایع خنککننده خودرو، دود غلیظ شبیه بخار و بوی شیرین از اگزوز اشاره کرد. بیتوجهی به دود سفید دائمی از اگزوز باعث آسیب دیدن سر سیلندر و کاهش عمر موتور خواهد شد.
دلیل اصلی دود آبی یا خاکستری اگزوز خودرو نشت روغن به محفظه احتراق و پدیده روغنسوزی است. خرابی رینگ و پیستون از جمله شکستگی و سایش این قطعه، خرابی کاسهنمدهای ساق سوپاپ و سایش یا خراش روی دیواره سیلندر از جمله دلایل اصلی روغنسوزی هستند.
زمانی که متوجه کاهش سطح روغنموتور، انتشار دود مداوم اگزوز یا ایجاد دود آبی و خاکستری در حالت سرد و همچنین بوی روغن سوخته شدید به احتمال زیاد روغن به محفظه احتراق نفوذ کرده است. چنین پدیدهای علاوه بر افزایش آلایندگی و افت توان موتور باعث آسیب دیدن قطعات آن نیز میشود.
با احتراق ناقص که ناشی از اختلاط سوخت زیاد با هوای کم است دود سیاه از اگزوز منتشر خواهد شد. این دود سیاه رنگ به خاطر فیلتر هوای کثیف یا مسدود، خرابی انژکتور یا سنسور مپ و تنظیم نادرست ECU یا کاربراتور دیده میشود.
از جمله علائم انتشار دود سیاه میتوان به بوی بد، افزایش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد و کاهش شتاب خودرو اشاره داشت. طبیعی است که بیتوجهی به این مشکل باعث آسیب دیدن کاتالیست خودرو شده و آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.
رنگ دود |
دلایل ایجاد |
علائم همراه |
راهکارهای رفع مشکل |
---|---|---|---|
بیرنگ |
عملکرد صحیح موتور و خروج بخارآب یا گازهای احتراق کامل - میعان بخارآب در هوای سرد |
بدون بوی غیرعادی - ناپدید شدن پس از گرم شدن |
بررسی دورهای سیستم اگزوز و فیلتر هوا - اقدام خاصی نیاز نیست |
سفید (موقتی) |
میعان بخارآب در اگزوز در شرایط سرد یا مرطوب - استارت اولیه موتور |
دود کم و محو شدن پس از گرم شدن |
صبر تا گرم شدن موتور - بررسی در صورت تداوم |
سفید (دائمی) |
نشتی مایع خنککننده به محفظه احتراق (خرابی واشر سر سیلندر یا ترک در بلوک) - سوخت بیکیفیت |
بوی شیرین، کاهش قدرت، دمای بالا |
تعویض واشر سر سیلندر یا تعمیر بلوک - استفاده از سوخت استاندارد |
آبی/خاکستری |
سوختن روغن به دلیل فرسودگی رینگ پیستون، واشر سوپاپ یا کاسهنمد - نقص توربوشارژر |
بوی سوخته روغن، کاهش سطح روغن |
تعویض رینگها یا واشرها - تعمیر توربوشارژر |
سیاه |
احتراق ناقص به دلیل مخلوط غنی سوخت (خرابی انژکتور یا فیلتر هوا مسدود) - گرفتگی فیلتر ذرات دیزل (DPF) در خودروهای دیزلی |
لرزش موتور، مصرف سوخت بالا |
تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا و انژکتور - شستشوی DPF یا تعویض آن |
برای اینکه منشأ رنگ دود اگزوز خودرو را بیابید موارد زیر را بررسی کنید.
در ابتدا سطح روغنموتور و مایع خنککننده را بررسی کنید تا در صورت کمبود هریک از آنها به سراغ مراحل بعدی بروید. همچنین از فرد دیگری بخواهید در سرعتهای مختلف و به ویژه زمان شتاب گیری به اگزوز خودرو دقت کرده و نوع دود را تشخیص دهد.
به منظور بررسی اینکه آیا نشتی مایع خنککننده رخ داده است یا خیر باید سلامت سر سیلندر خودرو را بررسی کنید. همچنین برای تخمین اینکه خودرو دچار روغنسوزی شده یا خیر باید رینگ پیستون خودرو را چک کنید. نهایتاً برای دود سیاه اگزوز نیز بررسی سلامت انژکتورها و فیلتر هوا ضروری خواهد بود.
برای بررسی هریک از موارد فوق به دستگاه دیاگ، تست انژکتور، فشارسنج سیلندر و پمپ فشار نیاز خواهید داشت. طبیعی است که بررسی سلامت بخشهای مختلف موتور خودرو امری تخصصی است و این کار را باید به مکانیکها و تکنسینهای خبره بسپارید.
اولین گام در رفع دود سفید اگزوز بررسی و تعویض واشر سر سیلندر در صورت خرابی است، زیرا این مشکل میتواند به دلیل ترک یا فرسودگی آن رخ دهد. در صورت ادامه مشکل، باید سر سیلندر یا بلوک موتور از نظر ترک یا آسیب فیزیکی بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند.
استفاده از سوخت باکیفیت و چک کردن سیستم خنککننده برای جلوگیری از نفوذ مایع به موتور نیز ضروری است. بسته به کیفیت قطعه، نوع خودرو و اجرت تعمیرگاه، هزینه تعویض واشر سر سیلندر میتواند بین ۲ تا ۵ میلیون تومان باشد.
دود آبی اگزوز اغلب به روغنسوزی مرتبط است که میتواند ناشی از فرسودگی رینگهای پیستون، یا کاسهنمدهای ساق سوپاپ باشد. راهحل اولیه شامل بررسی سطح روغن و تنظیم آن به مقدار استاندارد است. در صورت تأیید فرسودگی، تعویض رینگهای پیستون یا تعمیر توربوشارژر (در صورت وجود) لازم است.
همچنین، استفاده از روغنموتور مرغوب و سرویس منظم قطعات متحرک میتواند از تکرار مشکل جلوگیری کند. هزینه این کار نیز بسته به نوع خودرو و اجرتها بین ۵ تا ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.
تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا، تعمیر ECU و تنظیم کاربراتور خودروهای قدیمی در از بین رفتن دود سیاه اگزوز مؤثر هستند. هزینههای این کار نسبت به سایر موارد یاد شده کمتر است. برای مثال فیلتر هوا خودروها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و تنظیم کاربراتور نیز بهصورت توافقی بین مالک خودرو و مکانیک صورت میگیرد.
نوع دود |
راه حل پیشنهادی |
هزینه تقریبی (تومان) |
توضیحات هزینه |
---|---|---|---|
دود سفید |
تعویض واشر سر سیلندر، تعمیر یا تعویض سر سیلندر |
۲ تا ۵ میلیون |
شامل دستمزد و قطعات؛ بسته به مدل خودرو |
دود آبی |
تعویض رینگ پیستون، تعمیر توربوشارژر |
۵ تا ۱۲ میلیون |
شامل تعویض قطعات و تراشکاری |
دود سیاه |
تمیز/تعویض فیلتر هوا، شستشوی انژکتور |
توافقی |
بسته به نوع انژکتور و دستمزد کارگاه |
برای جلوگیری از انتشار دود رنگی اگزوز راهکارهای زیر را پیشنهاد میکنیم.
بسته به نوع خودرو، شرایط رانندگی، آبوهوای منطقه و... روغنموتور و فیلترها را بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.
هر ماه حداقل یکبار سطح روغنموتور و مایع خنککننده را بررسی کرده و در صورت کاهش به دنبال منشأ آن باشید.
به منظور جلوگیری از انتشار دود اگزوز از رانندگی در دورهای بالا بدون گرم شدن موتور بپرهیزید. فشار آوردن بیدلیل به موتور خودرو، شتاب ناگهانی و ترمزهای سنگین و... میتوانند باعث آسیب دیدن قطعات موتور شوند.
حتماً از روغنموتور، فیلتر، واشر و رینگهای اصلی و باکیفیت استفاده کنید تا درگیر هزینههای ثانویه نشوید.
رنگ دود اگزوز خودرو بهعنوان یک شاخص کلیدی، وضعیت سلامت موتور را منعکس میکند و آگاهی از آن برای رانندگان امری ضروری است. دود بیرنگ نشاندهنده عملکرد طبیعی، درحالیکه دود سفید دائمی، آبی یا سیاه هشداری برای مشکلات جدی مانند نشتی مایع خنککننده، روغنسوزی یا احتراق ناقص است.
تشخیص بهموقع این علائم با استفاده از ابزار مناسب و مراجعه به متخصص میتواند از آسیبهای گسترده و هزینهبر جلوگیری کند؛ بنابراین، نظارت مداوم بر رنگ دود اگزوز و اقدام سریع برای رفع مشکلات، نقش مهمی در حفظ ایمنی و طول عمر خودرو ایفا میکند.
منبع: پدال