
باشگاه خبرنگاران جوان - سید مجید طاهری گفت: شبکههای توزیع برق بهویژه خطوط هوایی به طور مداوم در معرض آسیبهایی مانند وزش باد شدید، طوفان و سایر عوامل طبیعی قرار دارند و در کنار آن، بروز اشکال فنی در تجهیزات نیز میتواند باعث خاموشیهای ناخواسته شود.
او اضافه کرد: علاوه بر این، حوادثی مانند برخورد خودرو با تیر برق نیز از جمله عوامل موثر در قطع ناگهانی فیدرها و ایجاد خاموشی در مناطق مختلف است.
به گفته طاهری، در روزهایی که تعداد این حوادث افزایش مییابد، همزمانی آنها با خاموشیهای برنامهریزیشده منجر به آن میشود که برخی مشترکان در یک روز دوبار قطعی برق را تجربه کنند.
مدیر امور دیسپاچینگ و کنترل شبکه شرکت توزیع نیروی برق قم عنوان کرد: اگر حادثهای پیش از زمان خاموشی برنامهریزیشده رخ دهد، آن منطقه از فهرست قطع برق خارج میشود تا مشترکان تنها یکبار خاموشی را تجربه کنند، اما در صورتی که ابتدا خاموشی برنامهای اعمال شده و سپس حادثه رخ دهد، احتمال قطعی دوباره وجود دارد.
طاهری با اشاره به چرایی اعمال خاموشیهای برنامهای، تصریح کرد: به دلیل ناترازی تولید و مصرف در صنعت برق کشور، بر اساس دستورالعمل شرکت توانیر ناگزیر به اجرای برنامه مدیریت بار هستیم و این خاموشیها به طور میانگین روزانه دو ساعت برای مشترکان اجرا میشود.
مدیر امور دیسپاچینگ و کنترل شبکه شرکت توزیع نیروی برق قم ضمن عذرخواهی از شهروندانی که در این شرایط متضرر شدهاند، توصیه کرد: هنگام قطع برق، وسایل برقی از پریز جدا شود تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به تجهیزات خانگی، فشار مضاعفی به شبکه تحمیل نشود و خطر بروز حوادث ثانویه کاهش یابد.
منبع:روابط عمومی توزیع نیروی برق قم