
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - علیرضا کمرئی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در سیوهشتمین اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش گفت: اجرای سند تحول بنیادین بدون ایجاد گفتمان و فهم مشترک در مدارس امکانپذیر نیست.
مشاور وزیر با اشاره به نقش راهبران تحول افزود: اکنون حدود ۷ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در قالب راهبران، برای تحقق اهداف این سند فعالیت میکنند.
به گفته کمرئی، در حالیکه بسیاری از کارشناسان معتقدند این سند هنوز به طور کامل در مدارس اجرایی نشده، وزارت آموزش و پرورش در سطح ستاد عزم جدی برای اجرای آن دارد.
کمرئی با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن مدیریت راهبردی در ساختار آموزشی کشور اظهار کرد: الگوی مفهومی مشخصی برای «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» طراحی شده که به کمک آن، حرکت مدارس در مسیر تحول ساختارمند و روشن خواهد بود.
مشاور وزیر درباره ابزارهای کلیدی این سند گفت: استفاده از رویکرد ترکیبی، اجتناب از یکسانسازی برنامهها، ترکیب برنامه راهبردی با تمرکز بر اهداف تحولی و بهرهگیری از الگوی تعالی مدارس، از جمله ابزارهای تحقق این سند هستند.
کمرئی ادامه داد: چشمانداز انعطافپذیر باید متناسب با ظرفیت هر مدرسه طراحی شود تا مفهوم حیات طیبه در مدارس محقق شود. توانمندسازی مدیران و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری کافی نیست؛ بلکه تحقق سند تحول نیازمند فهم عمیق مفهوم مدرسه تراز و اعتماد کامل استانها به این رویکرد است.