
باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان به نمایندگی از ۱۴ پروژه ازادراهی و بزرگراهی و راه اصلی در کشور به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در محل ازادراه شیراز-اصفهان و استاندار فارس و جمعی از مدیران ملی و استانی در محل قطعه ۷ ازادراه شیراز-اصفهان افتتاح شد.
حسینعلی امیری استاندار فارس افزود: آزادراه شیراز-اصفهان، طولانیترین آزادراه کشور است که در نقشه کلان ارتباطی، باید بندر انزلی را به بندر بوشهر متصل کند.
وی با بیان اینکه قطعات مختلفی از این آزادراه پیش از این به بهرهبرداری رسیده است، اظهارکرد: امروز شاهد افتتاح قطعه هفت این پروژه بههمراه چندین پروژه دیگر در حوزه وزارت راه و شهرسازی با حضور ویدیوکنفرانسی رئیسجمهور هستیم.
نماینده عالی دولت در فارس به مزایای این آزادراه اشاره کرد و گفت: این محور، زمان سفر بین شیراز و اصفهان را ۲ ساعت کاهش داده است؛ همچنین این آزادراه در منطقهای کاملا گردشگری واقع شده و چشماندازهای زیبای مسیر، خستگی مسافران را کاهش میدهد.
امیری تاکید کرد: این محور بهصورت کاملا استاندارد و ایمن اجرا شده و به گفته کارشناسان، سالانه از وقوع حداقل ۵۰۰ تصادف جلوگیری خواهد کرد.
وی با اشاره به در اولویت قرار داشتن تکمیل قطعه هفت آزادراه شیراز-اصفهان، بیان کرد: تکمیل قطعه هفت برای ما اولویت بسیار مهمی بود زیرا رانندگانی که قصد ورود به شیراز را داشتند، در انتهای آزادراه با یک محور قیفی شکل مواجه میشدند و ساعتها در ترافیک معطل میماندند که این موضوع موجب نارضایتی آنان میشد.
استاندار فارس در ادامه به چگونگی تامین اعتبار این پروژه پرداخت و خاطرنشان کرد: این پروژه در پاییز سال گذشته، یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهکاری داشت که از طریق مولدسازی داراییها، عمده اعتبار لازم برای اتمام آن تامین شد.
استاندار فارس از برنامه آینده برای ادامه این مسیر خبر داد و گفت: در گام بعدی، در تلاش هستیم تا پروژه آزادراه شیراز-بوشهر را که در واقع قطعه هشت آزادراه شیراز-اصفهان خواهد بود، هرچه سریعتر با مشارکت پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی آغاز کنیم.
وی در ادامه به یکی از مطالبات اصلی مردم اشاره کرد و افزود: ایجاد و افزایش مجتمعهای خدماتی-رفاهی در این محور از خواستههای جدی مسافران است که این موضوع را نیز پیگیری خواهیم کرد.
امیری بیان کرد: معتقدم احداث آزادراه، موجب فعال شدن اقتصاد جاده میشود که بخشی از آن، ایجاد همین مراکز خدماتی-رفاهی است؛ اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان نیز هم اکنون در این زمینه فعال است.
هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی هم گفت: این پروژه به طول ۱۲.۵ کیلومتر با ۶ خط عبوری آماده بهرهبرداری است؛ تاکنون بیش از ۹ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز پروژه ۲۲ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
او اظهار کرد: ریلگذاری کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و تکمیل پروژههای آزادراهی، ضرورتی اجتنابناپذیر برای ارتقای جایگاه ایران در ترانزیت بینالمللی است؛ این موضوع همواره در اولویت و تاکید رئیسجمهور قرار داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه آزادراهی شمال-جنوب و مرکز کشور به منظور اتصال دریای خزر به خلیج فارس در دست اجراست؛ این کریدور از بندر انزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و بندر بوشهر منتهی میشود؛ آزادراه شیراز - اصفهان بخش مهمی از این کریدور است که نقش هدایت ترانزیت از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس را بر عهده دارد.
بازوند خاطرنشان کرد: این آزادراه ۲ مرکز مهم استانهای فارس و اصفهان را به هم متصل میکند و با کوتاهسازی مسیر، موجب کاهش ۱۳۴ کیلومتر مسافت و ۱۲۰ دقیقه زمان سفر خواهد شد؛ بهرهبرداری از آن سالانه بیش از ۱۳۶ میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت به همراه دارد و با ارتقای ایمنی، از وقوع ۵۵۰ کشته و مجروح در حوادث رانندگی جلوگیری میکند.
او تاکید کرد: پروژه آزادراه شیراز - اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر، امروز در قالب قطعه هفت به طول ۱۲.۵ کیلومتر با ۶ خط عبوری آماده بهرهبرداری است؛ تاکنون بیش از ۹ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز پروژه ۲۲ هزار میلیارد ریال است.
منطقه آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی مرکز کشور است.
این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن از اصفهان تا ایزدخواست به طول ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سهراهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد.
قسمت دیگر آن از شیراز تا ایزدخواست به طول ۲۲۸ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در ۸ قطعه برنامهریزی شده و قطعات یک تا شش آن به طول ۲۱۲ کیلومتر حدفاصل شهرهای ایزدخواست تا تنگه خباره در مهرماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسیده است.
هماکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعه هفت این آزادراه، شاهد بهرهبرداری از تبادل تنگه خیاره تا تبادل قلات به طول ۱۲.۵ کیلومتر هستیم. قطعه هشتم نیز به طول حدود ۱۲.۵ کیلومتر در دست احداث است.
توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش ایمنی سفر و کاهش تصادفات رانندگی، کاهش مصرف سوخت و تقلیل آلایندههای زیست محیطی، تکمیل کریدور شمال جنوب شبکه آزادراهی (بندر انزلی-عسلویه)، ارتقای سطح دسترسی مراکز جمعیتی و روان سازی، ایمن سازی و تسریه در جریان ترافیک و تسهیل ارتباطات بین شهری نیز از مزایای احداث پروژه محسوب میشوند.