بازار خودروی انتظار تغییر قیمت محصول از درب کارخانه را می‌کشد، اما برخورد‌های سلیقه‌ای برخی متولیان امر با این ماجرا نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

جنگ داخلی برای قیمت گذاری خودرو/ تیغ دولبه افزایش قیمت خودرو در کارخانه به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود دو هفته پیش ستاد تنظیم بازار موضوع تعیین قیمت خودرو در سال٩٩ را دستور کار قرار خود داده است، این موضوع از طریق دو نهاد یعنی شوراى رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده پیگیری می‌شود و برخی منابع آگاه خبری از بروز اختلاف بر سر اینکه کدام یک از این دو نهاد مرجع تعیین قیمت خودرو باشد، خبر می‌دهند.

در حالی که تعلل در تصمیم گیری برای این موضوع بر تعلیق به وجود آمده در بازار دامن زده است. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که سازمان حمایت به هیچ وجه حاضر به واگذارى این جایگاه به شوراى رقابت نیست و طولانى شدن جلسات کمیته خودرو نیز بیش از آن که مربوط به تعیین نحوه قیمت‌گذارى خودرو باشد، به این دلیل بوده است.

همچنین گفته شده سازمان حمایت پیشنهاد تغییر قیمت را ارائه می کند ولى در این میان شوراى رقابت معتقد است که اگرچه باید قیمت‌گذارى دستورى خودرو حذف شود، اما لازم نیست که زیان خودروسازان که بخشى از آن متاثر از اقدامات خودشان بوده، از این محل جبران شود.

تصمیم جدید برای قیمت خودرو گرفته نشده است

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر قیمت خودرو از درب کارخانه اظهار کرد: هنوز جلسه تصمیم گیری درباره تغییر قیمت خودرو‌ از درب کارخانه برگزار نشده و تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است.

او بیان کرد: بعد از برگزاری جلسه، مصوبات ستاد تنظیم بازار این موضوع سریعا از طریق سازمان حمایت اطلاع رسانی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ۷۵۸ هزار دستگاه خودروی سواری در سال ۹۸ تولید شد


سال گذشته مدیران عامل خودروسازى‌ها علت اصلى زیان خود را سیاست قیمت گذاری دستوری می‌دانستند؛ بنا بر گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه ‌سازان  مجموع زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌ سازان کشور را تا پایان سال ۹۸، بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده اعلام کرد.

با این وجود برخی منابع خبری اعلام می‌کنند علی‌رغم آشکار بودن تبعات قیمت‌گذارى دستورى خودرو، سازمان حمایت قصد عقب‌نشینى از این سیاست اشتباه را ندارد و اگر همچنان مرجع قیمت‌گذارى باشد همین سیاست را برای سال آینده هم اعمال خواهد کرد.

نرخ گذاری خودرو بر مبنای عرضه و تقاضا واقعی می شود

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: نرخ خودرو باید به قیمت واقعی برسد.  به این معنا که این نوع قیمت گذاری هم بر اساس فرمول عرضه و تقاضا و البته به دور از ورود دلالان به آن تعیین شود.

او گفت: متاسفانه در کشور آفتی با نام دلالی وجود دارد، اما نمی‌توان آن را تنها عامل تغییر قیمت ها در بازار خودرو دانست. علت فعالیت دلال‌ها سرمایه سرگردانی بوده که در دست مردم باقی مانده است. مشکل از خلق نقدینگی اشتباهی است که  زمانی رخ داده و هنوز هم ادامه دارد. 

زاوه گفت: قیمت گذاری دستوری زیان بسیاری را به خودروساز‌ها تحمیل کرد و حالا برای حل این مشکل سراغ تجدید ارزیابی رفته‌اند، یعنی صورت‌های مالی دست برده می‌شود تا شرایط برای درخواست حمایت های دولتی را برای خود  فراهم کنند و این در حالی است که هنوز تسهیلات قبلی آن‌ها تسویه نشده است. فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری در نهایت منجر به تغییر نرخ تورم و اخذ آن از همه مردم می‌شود.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: ۱۶ سال از عمر شورای رقابت گذشته و هیچ قدمی برای رفع انحصار برنداشته است, در‌های بازار اقتصاد کشور ما باید باز شود و طبق گفته رئیس جمهور دخالت دولت در آن کاسته شود. ترکیه را می‌توان به عنوان یک مثال مناسب برای این موضوع در نظر گرفت هیچ تعرفه‌ای بر هیچ کالایی ندارد و توانسته سالیانه ۳۰ میلیارد دلار یعنی بیش از درآمد نفتی ما در روز‌های اوج از  صادرات قطعه درآمد داشته باشد. 


بیشتر بخوانید: تولید موتور دیزل با استاندارد یورو ۵


احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر قیمت خودرو در کارخانه، گفت: خودروسازان از سیستم قیمت گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت در درب کارخانه تاکنون ضرر و زیان زیادی دیده اند چرا که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد.

او بیان کرد: سازمان حمایت و وزارت صمت تصمیماتی در خصوص تغییر قیمت خودرو در کارخانه پیشنهاد داده اند اما هنوز رسما موضوعی مطرح نشده است. در جلسات آینده  قیمت گذاری خودروهای تولیدی در کارخانه مشخص شده و از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اطلاع رسانی می‌شود. اکنون همین اختلاف قیمت عامل اصلی در رشد قیمت خودرو است.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازی‌ها در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث تغییر روزافزون ضرر خودروساز‌ها و افزایش بدهی آن‌ها خواهد شد؛ ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری آینده خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نعمت بخش بیان کرد: زمانی که قیمت کارخانه تغییر پیدا کند، خودروسازان می‌توانند کیفیت و تنوع محصولات را توسعه دهند. ما در  مقایسه با سال گذشته با افت تولید خودرو مواجه بودیم در صورتی که توان تولید ما بیشتر از این میزان است.

حالا در میان این اختلاف نظرها، قیمت‌های بازار  افسارگسیخته‌تر از قبل  شده است و از طرفى کاهش عرضه خودروسازان نیز بر این آشفته بازار دامن زده است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا عده‌اى از آشفته بازار این روز‌های کشور سو استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

با توجه به اظهارات مسئولان این حوزه به احتمال زیاد با تغییر قیمت در کارخانه مواجه خواهیم شد اما این که تغییر قیمت تا چه میزان خواهد بود و چقدر به قیمت بازار نزدیک خواهد شد هنوز مشخص نیست؛ شیوه برخورد مسئولان در دوران بعد از قیمت گذاری می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

در صورتی که دولت بتواند در کنترل بازار عملکرد خوبی داشته باشد این تغییر قیمت باعث کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه شده و در نهایت دست دلال‌ها را تا حدودی کوتاه می‌کند اما در صورتی که کنترل مناسبی وجود نداشته باشد این تغییر قیمت به میزان مشابه بر قیمت‌های بازار اعمال خواهد شد و شاهد تغییر قیمت چشمگیر در بازار خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۷:۲۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سوال اینجاست که با کاهش دلار چرا قیمت کارخانه نمیاد پایین شورای رفاقت کجایی اگه تو بازار میاد پایین چرا کارخانه نمیاد پایین بانک مرکزی چطور حساب کردی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۶:۳۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
بابا بسه دیگه اینا که دیگه جنسش از خارج نمیاد که بخواد با دلار باشه شما خودتون با این کاراتون روز به روز دارین قیمت خودرو ها رو می برید بالا بابا بگذارید ملت از خود کارخونه کالای ایرانی بخرند اینجوری رونق تولید هم میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۰:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام
چرا در این وانفسا کسی سراغ قیمت های نجومی شرکت مديران خودرو و افزایش قیمت اخیرشان نمی رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
سال ۹۹؛ سال جهش تولید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا به جای تولید بیشتر و ثبت نام بیشتر و ارزان کردن خودرو در نمایندگی قیمت بازار خودرو رو پایین نمیارن؟فقط باید قیمت نمایندگی رو لالا ببرن تا فاصله بازار و کارخونه کم بشه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
به همین خیال به آینده امید داشته باشین بازیچه دست بشین
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۱:۳۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت بجایه اینکه قیمت ماشینو بیاره پایین میخواد 30 درصد ببره رو قیمت الان مشکل ما صفرایه پوله یا قیمت ماشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه میخرن الکی دل خوش نکنین 100میلیونم بشه میخرن تازه بیشترم میخرن مث خونست دیگه ماشینم نجومی میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
نصیروند گرمی مغان محس
۱۳:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.تا کی این همه گرانی سرسام اور و بیسابقه خودرو"،چرا به ملت رحم نمیکنند،تقریبا تمام مواد اولیه ساخت خودرو از قبیل ورقهای اهنی ساخت اتاق خودرو،مس الومنیوم،شیشه،پلاستیک،برنزو...در کشور موجود است و بسیاری قطعات داخلی سازی شده،آخه چقدر میخوایید افزایش قیمت بدید ماشین 20 میلیونی شده 70 میلیون دیگه از جون مردم چی میخواهید،باعث همه گرونی ها بی تدبیری شما مسئولین هست،تا کی دستهای پشت پرده،تا کی دلال بازی،تا کی انحصار دو شرکت سایپا و ایران خودرو،چرا جلوی واردات خودروهای باکیفیت ارزان را باز نمیکنید و تعرفه عوارض واردات را برای مردم صفر نمیکنید تا انحصار شکسته شود،
در کجای دنیا در سال قیمت یه چیزی چند بار بالا میره،یک ذره مرد باشید،حداقل شورای رقابت زمانی یک ذره انصاف داشت و جلوی گرانی را میگرفت،پراید،تیبا و ساینا قیمت واقعیش15 میلیون تومنه و پژو،پرشیا،ال نود و دنا زیر25میلیون تومن،بترسید از خدا اگر یک ذره اعتقاد دارید.اللهم عجل لولیک الفرج.نصیروند،دوسال سربازمملکت،فوق لیسانس،فرزندایثارگر،بیکار.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالبه خودرو ساز هی قیمت خودروشو سال به سال میبره بالا که برسه به دلال دلال هم زورش زیاده اون هی بیشتر میبره بالا هر سال همین بساطه
حداقل تولید رو زیاد کنید تو نمایندگیا ماشیتن بریزید سایت خود شرکت رو باز کنید ببینم کی ضرر میکنه شما یا دلال
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۹:۵۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم عزیز پولتان را در اختیار صنعت بگذارید وگرنه اقتصاد ایران را با سوداگران بانکی به ورطه ورشکستگی می‌رود بورسی های عزیز سهام بانک‌ها را نخرید کارخانه ها را بخرید. بانک‌ها نقش در توسعه تورم بیشتر دارند.
Iran (Islamic Republic of)
علی حق گو
۰۹:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
آه مردم مظلوم یک روز مثل کرونا گردن مسئولان خودرو سازی را میکیرد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
علی حق گو
۰۹:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودرو سازان با عرضه قطره چکانی رقیب برای خود ساختندکه در یک رالی به نفع خود قیمتها را افزایش دهند چون می دانند بازار انحصار خودشان است اگر واردات خودرو آزاد شود از این عملکردشان پشیمان می شوند مسئله اینجاست که کسی نمی تواند سیاستی خلاف برنامه های خودروسازان اجرا کند مردم باید بر علیه خودرو سازان اعتراض نرم را به گوش رهبری برسانند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بجای اینکه قیمت ها را هر ساعت می برین بالا..وزیر صمت.بیا د بره داخل مردم.ببین چقدر تضاد طبقاتی در زمینه خودرو هست..یک خانواده...پنج تا ماشین. داره از قبل.که پنج برایر شده..خانواده های دیگر هم. ..خدا قوت..کاش سپاه تولید خودرو را انجام میداد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
شرکت سایپا دعوت نامه مردم را نگه داشته تا خودرو گران شود بعد بدهد لطفاً فکری هم به حال این مردم بیچاره بکنید خدا بزرگ است مگر ما که صدایمان به جای نمرسی. من دردوم اردیبهشت ماه 98 پراید ثبت نام کردم قرار بود در اسفند ماه دعوت نامه بیاد ماشین هم ندارم هنوز هم خبری نیست الان هم با وام درصد بالا به زور میتوانم با قیمت فعلی ماشین بخرم اگر گران شود دیگه توان خرید ندارم با یددر پیش خدا بزرگ جوابگو باشید
آخرین اخبار