
باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضوان پاک منش - با توجه به اینکه شهردار خرمآباد، سال جاری را «سال نهضت آسفالت» اعلام کردهاند و برنامه گستردهای برای آسفالتریزی کلیه معابر اصلی و فرعی شهر در دستور کار است، ارائه این تحلیل در شرایط کنونی میتواند نقش مهمی در بهبود کیفیت و افزایش دوام این پروژهها ایفا کند.
کاهش عمر مفید روکش آسفالت به کمتر از دو سال، نشانهای روشن از چالشهای ساختاری در مراحل طراحی، تأمین مصالح، اجرا و نظارت است. این وضعیت نه تنها منجر به هدررفت منابع مالی و کاهش اعتماد عمومی میشود، بلکه پیامدهایی از جمله افزایش تصادفات، استهلاک خودروها و نارضایتی شهروندان را در پی دارد.
ضعف در کیفیت مصالح مصرفی
کارشناس کنترل کیفی کارخانه آسفالت گفت: استفاده از مصالح نرم، با شکل نامناسب (طویل یا پولکی)، آغشته به خاک یا دارای ریزدانه مازاد، موجب کاهش مقاومت آسفالت در برابر بارگذاری و تخریب زودرس آن میشود.
وی افزود:عدم تطابق مشخصات عملکردی قیر (PG) با شرایط اقلیمی خاص خرمآباد، از جمله تابستانهای گرم و زمستانهای مرطوب و سرد، منجر به بروز ترکهای حرارتی، تغییر شکل و شیارافتادگی میشود.
این کارشناس تاکید کرد:اجرای روکش آسفالت بر روی بسترهای نشستکرده یا تخریبشده، بدون اصلاح اصولی، موجب تسریع در تخریب مجدد روسازی خواهد شد.
وی با اشاره به نبود سیستم زهکشی مؤثردر ادامه گفت: باعث نفوذ آب به لایههای زیرین و کاهش پایداری آنها شده و بهویژه در فصل سرما، با انجماد و انبساط، آسیبها را تشدید میکند.
نارساییهای اجرایی و نظارتی
اجرای آسفالت در دماهای نامناسب، تراکم ناکافی، یا بیتوجهی به اندودهای اتصال (پرایمکت و تککت) موجب گسستگی بین لایهها و ایجاد مسیر نفوذ آب میشود.
نبود دستگاه نظارتی تخصصی در محل پروژه، اغلب منجر به چشمپوشی از خطاهای اجرایی و کاهش عمر مفید روسازی میگردد.
استقرار نظام جامع کنترل کیفیت پروژهها
الزام به حضور آزمایشگاه مقیم در محل پروژه و کارخانه آسفالت.
نمونهگیری و آزمون مصالح سنگی و قیر پیش از مصرف، نه پس از تخریب، با پایبندی کامل به مشخصات فنی.
بازگرداندن محمولههای غیرمنطبق بدون هیچگونه اغماض اجرایی.
استانداردسازی قیر متناسب با اقلیم منطقه
پیشنهاد استفاده از قیر PG ۶۴-۲۲ برای پروژههای آسفالتریزی در خرمآباد، جهت ارتقاء مقاومت در برابر نوسانات دمایی و جلوگیری از بروز ترک و شیارافتادگی.
اصلاح و تقویت زیرسازی پیش از روکشریزی
حذف کامل لایههای نشستکرده یا ترکخورده.
اجرای لایه اساس با ضخامت کافی و تراکم ۱۰۰٪ طبق آییننامه.
اطمینان از عملکرد کامل سامانه زهکشی پیش از شروع روکش.
نظارت فنی سختگیرانه بر اجرای آسفالت
کنترل دمای تولید و پخش آسفالت (پخت: ۱۵۵–۱۶۵ درجه، پخش: بالای ۱۳۵ درجه).
آغاز غلتکزنی بلافاصله پس از پخش و رسیدن به تراکم حداقل ۹۷٪.
الزام به اجرای اصولی و زمانبندیشدهی پرایمکت و تککت برای پیوستگی مناسب لایهها.
از هزینههای تکراری به سرمایهگذاری پایدار
اگرچه اجرای صحیح و اصولی آسفالت ممکن است در گام نخست تا ۳۰٪ هزینهی بیشتری نسبت به روشهای فعلی در پی داشته باشد، اما در مقابل، افزایش عمر مفید روسازی به ۱۰ تا ۱۵ سال، کاهش هزینههای نگهداری، افزایش ایمنی و رضایت شهروندان را به همراه خواهد داشت.
این تحول تنها با پایبندی به اصول مهندسی و حذف ملاحظات غیرتخصصی در طراحی، اجرا و نظارت قابل تحقق است.
با اجرای این مجموعه اقدامات فنی و مدیریتی، شهرداری خرمآباد میتواند به الگویی موفق در حوزه روسازی پایدار شهری در سطح کشور تبدیل شود و ضمن صرفهجویی در منابع، گامی موثر در ارتقاء کیفیت زندگی شهری بردارد.
وضعیت آسفالت خیابانها و کوچههای خرمآباد خجالتآور است
حجت الاسلام شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان پیش از این با بیان اینکه وضعیت آسفالت خیابانهای مرکز استان و کوچهها نامطلوب و خجالتآور است، گفت: حالا که به دنبال «خواهرخواندگی» با پایتخت کشورهای دیگر هستند، واقعاً آسفالت خیابانها خجالتآور است، وضعیت کوچهها خیلی از این بدتر است، کوچه را میکنند، بعد به همان وضعیت آنها را باقی میگذارند.
نماینده ولیفقیه در لرستان، افزود: در سالی که سپری شد، از مسئولان شهری شنیدیم که نهضت آسفالت را میخواهند اجرا کنند، نهضت به معنای تحول نمایان و آشکار است، اما چنین چیزی نشد، باید ازاینجهت از مردم عذرخواهی کنند، همراه با عذرخواهی جبران کنند، اقدام کنند، برای آسفالت خیابانهای شهر فکر اساسی بشود.
حجتالاسلام شاهرخی، تصریح کرد: معاونت عمرانی استانداری پیگیری کنند، خیابانها و محلههایی که باید آسفالت شوند را به همراه تاریخ آنها به اطلاع مردم برسانند، این حداقل کاری است که میتوان برای مردم انجام داد، از این حداقلها هم دریغ نکنید.
وعده بهسازی و آسفالت معابر و جاده های لرستان در سال ۱۴۰۴
داریوش بارانی بیرانوند با تأکید بر بهحق بودن مطالبات مردم در حوزه آسفالت، به انتقاد امامجمعه خرمآباد در خصوص وضعیت آسفالت اشاره و اظهار کرد: امامجمعه خرمآباد بهدرستی به این نیاز اساسی اشاره کرد که ناشی از ارتباط مستقیم با مردم و درک دغدغههای آنان است.
وی با بیان اینکه موضوع بهبود وضعیت آسفالت در سالهای گذشته بهصورت پیوسته در خرمآباد انجام نشده است، گفت: آسفالت مانند سایر خدمات شهری، نیازمند تداوم سالانه است، اما متأسفانه از سال ۹۶ به بعد، این مسئله بهصورت جدی در دستور کار شهرداری قرار نگرفت.
شهردار خرمآباد با اشاره به اقدامات گسترده شهرداری در حوزههای مختلف عمرانی، خدمات شهری، نورپردازی، زیباسازی، فضای سبز و پروژههای فرهنگی، تصریح کرد: با وجود تمام این تلاشها، مطالبه مردم در خصوص آسفالت کاملاً بهجا و نیازمند پیگیری جدی است.
بارانی بیرانوند خاطرنشان کرد: بنده ضمن تشکر از امامجمعه خرمآباد در استان و عذرخواهی از مردم خرمآباد که شایسته خدمات مطلوب هستند، قول میدهم موضوع آسفالت را با جدیت پیگیری کنم.
وی با اشاره به اقدامات گسترده شهرداری در یکی دو سال اخیر، افزود: طی این مدت، حجم قابلتوجهی از معابر اصلی و کوچههای شهر آسفالت شدهاند، بهطوری که میزان آسفالت سال گذشته با کار چندین دوره شهرداری برابری میکند.
به گفته شهردار خرمآباد سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن آسفالت با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان اجرا و از ظرفیت کامل کارخانه آسفالت شهرداری و بخش خصوصی استفاده شد.
بارانی بیرانوند گفت: شهرداری خرمآباد از جمله شهرهایی بود که سهمیه قیر خود را به طور کامل جذب کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به دستور اخیر معاون عمرانی وزیر کشور در خصوص تأمین قیر رایگان، بر ضرورت پیگیری این موضوع برای تحقق آن تأکید و از همکاری نمایندگان مجلس، استاندار و مسئولان استانی برای انعکاس شرایط خاص خرمآباد به وزارت کشور و اخذ تخصیص مضاعف قیر و اعتبارات آسفالت خبر داد.
شهردار خرمآباد افزود: اگر همانند سال گذشته بتوانیم برنامه آسفالت را تداوم بخشیم، بخش عمدهای از نیازهای مردم برطرف خواهد شد.
بارانی بیرانوند گفت: سال ۱۴۰۴ برنامه مفصلی برای بهسازی معابر داریم تا تمام معابر اصلی، کوچههای دارای وضعیت نامناسب و معدود معابر خاکی باقیمانده، آسفالت شوند و مشکلات مردم در این حوزه مرتفع شود.