رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش گفت: امنیت پایدار نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای حفظ ارزش‌ها و اهداف سازمانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مجتبی هاشمی، رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌ و پرورش، در دومین روز اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با تأکید بر اهمیت امنیت در نظام آموزشی گفت: در دوران کرونا، آموزش‌ و پرورش تجربه‌ای متفاوت را پشت سر گذاشت و همچون حدیثی که می‌گوید نعمت‌های سلامتی و امنیت زمانی شناخته می‌شوند که از دست بروند، ما اهمیت این موضوعات را بیشتر درک کردیم. اکنون باید با استفاده از این تجربه مسیر موفقیت را ادامه داد.

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌ و پرورش امنیت را یکی از اولویت‌های اساسی سازمان دانست و افزود: امنیت پایدار نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای حفظ ارزش‌ها و اهداف سازمانی است. آموزش و پرورش چون نهادی گسترده و چندبعدی است، امنیت در آن شامل مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات برای حفاظت از اموال فیزیکی، نیروی انسانی و اطلاعات است.

هاشمی هدف اصلی امنیت را حفظ اعتبار آموزش‌وپرورش دانست و تأکید کرد: سازمانی که فاقد امنیت باشد، به ارزش‌های خود دست نمی‌یابد. پیش‎بینی تهدیدها، کاهش ریسک‎ها و جلب اعتماد ذی‌نفعان از طریق تقویت امنیت امکان‌پذیر است. در این دستگاه، بزرگ‌ترین سرمایه‌ها معلمان و دانش‌آموزان هستند که امانت مردم‌اند.

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: حراست تضمین‌‌کننده استمرار فعالیت‌های سازمان است و به مدیران کمک می‌کند تا با ابزار مناسب، مدیریت بهتری داشته باشند. از آنجا که آموزش و پرورش ماهیتی فرهنگی و تربیتی دارد، رویکرد حراست نیز باید فرهنگی و تربیتی باشد. سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش نیز با همین نگاه تدوین شده تا از هویت دینی، ملی و اخلاقی دانش‌آموزان صیانت شود.

هاشمی با اشاره به سیاست‌های اجرایی حراست گفت: حدود نه ماه قبل، سیاست‌هایی ابلاغ شد که همه ابعاد امنیتی را در بر می‌گیرد. در هرم امنیت، در رأس امنیت فرهنگی قرار دارد و در پایین‌ترین سطح، امنیت فیزیکی محیط.

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌ و پرورش خطاب به مدیران تأکید کرد: امنیت و امنیت فرهنگی حاصل همکاری حراست و مدیریت است. حمایت مدیران از همکاران حراست لازم است تا محیطی مطلوب شکل گیرد.

رئیس مرکز حراست در ادامه پنج رویکرد اصلی این مرکز را برشمرد: رویکرد حقوقی، رویکرد راه‌محور، ارتقای دانش تخصصی، توجه به سرمایه انسانی و رویکرد امنیت. وی افزود: در این چارچوب، پاسخگویی، تعامل هوشمندانه، مدیریت منابع انسانی و تعادل بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی اهمیت دارد.

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌ و پرورش با مقایسه شرایط عادی و جنگی گفت: در شرایط عادی، رویکرد امنیتی نرم، تعاملی و ایجابی است، اما در شرایط جنگی باید کنترل و مدیریت سخت‌گیرانه‌تر شود و آموزش‌ها به سمت مدیریت بحران پیش برود.

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش‌ و پرورش اشاره کرد که در شرایط جنگی اخیر، با دستور وزیر، ۱۵ کارگروه تخصصی برای تقسیم وظایف ایجاد شد و دستورالعمل‌های لازم به مناطق ارسال شد.

هاشمی افزود: مهم‌ترین تهدید در بحران‌ها، نبود انسجام و مدیریت واحد است. رعایت حفاظت گفتار، آرامش مدیران و گردش محدود اطلاعات اهمیت دارد. همچنین هماهنگی با مراجع امنیتی و انتقال داده‌ها به محل امن باید در اولویت باشد.

او گفت: رهبر معظم انقلاب هفت راهبرد اساسی پس از جنگ برای جامعه ترسیم کرده‌اند و امیدواریم آموزش‌ و پرورش با اجرای این راهبردها موفق باشد. امنیت حالتی از آرامش و دوری از آسیب است و امنیت سازمانی یعنی مجموعه‌ای از اقدامات برای حفاظت از دارایی‌ها، اطلاعات و نیروی انسانی در برابر تهدیدات.

وی افزود: امنیت فرهنگی نیز شامل اقدامات نظارتی و پیشگیرانه برای حفظ هویت دینی، ملی و اخلاقی دانش‌آموزان و معلمان در برابر تهدیدات فکری و رسانه‌ای است.

هاشمی در پایان تأکید کرد که حراست آموزش‌ و پرورش مأموریت دارد فضای این دستگاه را در برابر جریان‌های مخل فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی حفظ کند و به بخش‌های اجرایی در این مسیر کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار