
باشگاه خبرنگاران جوان - علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در دومین روز اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: معاونت برنامهریزی آموزش و پرورش، با توجه به اهمیت برنامهریزی به عنوان ابزاری برای شکلدهی به آینده و انتقال آن به زمان حال، بر این باور است که هرچند برنامهریزی کار دشواری است، اما هیچ چیزی مهمتر از آن نیست. زیرا عدم برنامهریزی به معنای طراحی مسیر شکست است.
سخنگوی آموزش و پرورش افزود : همانطور که شهید باقری به درستی اشاره کرد، عدم دقت در اطلاعات و برنامهریزی در عملیات نظامی نه تنها موجب شکست میشود، بلکه میتواند تلفات جبرانناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین، برنامهریزی دقیق به اندازه اطلاعات عملیاتی مهم است و غفلت از آن میتواند عواقب سنگینی را به دنبال داشته باشد.
فرهادی ادامه داد: در راستای اجرای ماموریتها، معاونت برنامهریزی ماموریتها و وظایف خود را بهصورت تصویری دستهبندی کرده و از روسای مناطق و مدیران کل استانها انتظار دارد به سوالات مطرح شده در زمینههای مختلف توجه ویژه داشته باشند. مطالعه دقیق این اطلاعات برای نظام برنامهریزی ضروری است و بدون آن، مدیران قادر به دستیابی به جمعبندیهای جامع نخواهند بود.
سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: در ارائه نکات کلیدی به روسای مناطق، تأکید میشود که توزیع تسهیلات رفاهی باید بر اساس شاخصهای عادلانه انجام شود و نه با توجه به چانهزنی افراد. با اینکه برخی همکاران در پیگیری مسائل مهارت بیشتری دارند، ما موظف به توزیع منصفانه هستیم. همچنین، معاونت برنامهریزی نیاز به ارتباط نزدیک با واحد فناوری و حراست برای تسهیل امور و پیشگیری از فساد دارد. واحدهای ارزیابی عملکرد نیز باید بهطور مستمر این فعالیتها را تحت نظر داشته و بازخوردهای لازم را ارائه دهند.
علی فرهادی گفت: در راستای توصیههای اجرایی، امروز شاهد رونمایی از کتاب برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ و سه کتاب دیگر هستیم. باید از اجرای طرحهایی که پیشینه مطالعاتی ندارند پرهیز شود، و پروژههای نیمهتمام در اولویت باشند. تا زمانی که پروژهای ناتمام است، نباید پروژه جدیدی آغاز کرد. هر فعالیت باید اهداف مشخصی داشته باشد و اولویتبندی به عنوان یکی از ارکان اساسی برنامهریزی مدنظر قرار گیرد. نظارت مستمر نیز لازم است و مدیران باید شخصاً در جریان امور قرار بگیرند. رعایت قوانین الزامی است و باید از ایجاد تعهدات مالی مازاد بر منابع جلوگیری شود.
سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: در خصوص هماهنگیهای استانی، برقرار کردن ارتباط مستمر با سازمانهای استانی از جمله فرمانداری و استانداری ضروری است، زیرا تهیه گزارشهای مدیریتی منظم و توجه به سامانههای یکپارچه میتواند نقش کلیدی در بهبود عملکرد ایفا کند. با رعایت این اصول و برنامهریزی دقیق میتوان به اهداف تعیین شده در آموزش و پرورش دست یافت.
فرهادی درباره برنامهریزی و مدیریت منابع نیز گفت: معاونت برنامهریزی با اتخاذ رویکردی نظاممند و مبتنی بر اسناد بالادستی، در دو سال اخیر به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است. از جمله این پیشرفتها پرداخت به موقع پاداشهای پایان خدمت است که با وجود چالشها، توانستیم بیش از ۶۰ درصد این پاداشها برای سال ۱۴۰۳ را قبل از موعد پرداخت کنیم. این در حالی است که پاداشهای پایان خدمت سالهای قبلی هنوز پرداخت نشده بود.
سخنگوی آموزش و پرورش همچنین به بهبود وضعیت معیشتی نیروها اشاره کرد و گفت: اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است، از جمله ترمیم سریع و دقیق حقوق نیروهای خدماتی. همچنین با پیگیریهای مداوم، وضعیت ۲۳ هزار نفر از نیروهای خرید خدمات با افزایش قابل توجه حقوق از ۴.۳ میلیون تومان به ۱۳ میلیون تومان تغییر یافت که این اقدام تحول بزرگی در نظام پرداختها محسوب میشود. بعلاوه، برای اولین بار پیشبینی پرداخت دو سالانه پاداش پایان خدمت انجام شده و پرداخت یک نهم پاداش به معلمان دارای اضافه تدریس نیز به موقع انجام شده است.
فرهادی همچنین گفت: در بخش توسعه زیرساختهای رفاهی، برای اولین بار کارت سپاس معلم با همکاری بانک صادرات طراحی و اجرا شده که به ازای هر واریز رفاهی، امکان دریافت اعتبار قرضالحسنه پنجماهه تا ۱۰ برابر مبلغ واریزی فراهم شده است و تاکنون برای بیش از یک میلیون نفر این کارت صادر شده که نشاندهنده توجه ویژه به رفاه فرهنگیان است، همچنین در حوزه پرداخت حقوق، وزارت آموزش و پرورش به عنوان اولین و بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، سیستم پرداخت تحت وب را با موفقیت راهاندازی کرده که این نوآوری موجب افزایش سرعت و شفافیت در پرداختها شده است.
سخنگوی آموزش و پرورش افزود: در بخش بودجهریزی، با ارائه مستندات قوی مبتنی بر برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین، موفق شدیم از ۷۹۵ هزار میلیارد تومان درخواستی، مبلغ ۴۸۰ هزار میلیارد تومان را به تصویب برسانیم و در همین راستا، ۴۳ هزار میلیارد تومان بدهی سال ۱۴۰۳ را از ۷۳ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۲۹ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم که نشاندهنده مدیریت مالی کارآمد است، همچنین سرانه آموزشی کمتر از ۲هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ و ۴۹۰۰ میلیارد تومان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد قابل توجهی را نشان میدهد.