خودرو‌های پلاک شهرستان عامل نیمی از ترافیک موجود در تهران هستند، بر این اساس طرح ممنوعیت و محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در پایتخت بررسی می‌شود.


طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتختبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها معابر تهران با ترافیک سنگین مواجه است و با شروع سال تحصیلی نیز به علت افزایش سفرهای درون شهری و کوتاه شدن روز، این ترافیک سنگین تر می شود.

ترافیک تهران در بعضی ساعات به حدی سنگین می شود که شهروندان برای طی یک مسیر 20 دقیقه ای در حالت بدون ترافیک، یک ساعت و نیم و گاهی تا 2 ساعت زمان صرف می کنند.

ترافیک تهران عوامل زیادی دارد، از جمله کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی، فقدان ایستگاه های مترو در تمامی سطح شهر و ... . در این میان یکی از عوامل اصلی ترافیک را می توان در تردد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت دانست. درست آنجا که هر روز صبح به اندازه تمام خودروهای پلاک تهران، خودروی پلاک شهرستان از مبادی ورودی وارد پایتخت می شوند و همین عامل شکل گیری ترافیکی سنگین در ورودی های تهران می شود.

مطابق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ورودی های تهران از جمله جاده مخصوص کرج، بزرگراه فتح، آیت الله سعیدی و اتوبان تهران - کرج صبح ها به سمت تهران ترافیک سنگین دارند و عصرها هم به عکس.

برخی خودروهای پلاک شهرستان این روزها حتی از پایتخت خارج هم نمی شوند و صاحبان آنها با اقامت در پایتخت و بوجود آوردن پدیده خودروخوابی در خیابان های تهران مشغول مسافرکشی هستند. موضوعی که برای خودروهای شخصی غیرقانونی است، اما جالب این جاست که پلاک شهرستانی ها بیش از تاکسی در تهران مسافرکشی می کنند.

این خودروها علاوه بر ایجاد ترافیک، عامل آلودگی هوا و صوتی هستند و حتی مشکل جای پارک را در پایتخت رقم زده اند. آنها در تمام طول سال در معابر پایتخت تردد می کنند و دست آخر هم عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر کننده پلاک در شهر خود واریز می کنند.

شاید وجود محدودیت ورود پلاک شهرستانی ها به پایتخت؛ مشابه آنچه در طرح کاهش آلودگی هوا شاهد اجرای آن هستیم، بتواند میزان سفر و تردد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت را کاهش دهد، موضوعی که می تواند در نهایت به کاهش ترافیک و آلودگی هوا بینجامد.

برای مثال می توان برای تردد پلاک هایی غیر از تهران تعداد روزهای معینی در نظر گرفت و برای تردد بیشتر از آن، انها عوارضی مانند آنچه در طرح ترافیک پرداخت می شود، پرداخت کنند.

این طرح می تواند در سایر شهرها نیز اجرا شود، شهرهایی مانند تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد نیز با مشکل تردد خودروهای غیر بومی دست و پنجه نرم می کنند. در صورت اجرایی شدن این طرح ضمن اینکه شهرداری های شهرهای مختلف از محل عوارض تردد خودروهای دارای پلاک های غیر بومی درآمد کسب می کنند، موجب می شود تا مردم کمتر از خودرو شخصی برای سفر استفاده کنند و همین موضوع موجب رونق کار تاکسی داران در این شهرها می شود.

هم اکنون عوارض تردد در بزرگراه ها از خودروها اخذ می شود و همین موضوع می تواند در جاده های منتهی به شمال کشور هم اجرا شود تا محل تامین بودجه توسعه جاده های منتهی به شمال و بهسازی جاده های این خطه شود.


بیشتر بخوانید: لزوم بررسی پرداخت عوارض خودروهای پلاک شهرستان در شورای شهر


شهرداری تهران در سال جاری با وضع حلقه دوم ترافیکی در پایتخت، ورود به این محدوده را سهمیه بندی کرد و خودروهای تهرانی با 20 روز سهمیه و خودروهای شهرستانی با 15 روز سهمیه در هر فصل مجاز به ورود رایگان، در این محدوده شدند.

حالا میر لوحی عضو شورای شهر تهران معتقد است که این طرح باید به منظور جلوگیری از ورود بی ضابطه خودروهای شهرستانی که هر روز وارد شهر تهران می شوند، با در برگیری تمام شهر تهران اجرا شود.

به این معنا که آنچنان که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه‌ای مشخص (20 روز) در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی هم برای ورود به تهران دارای سهمیه ای مشخص در هر فصل یا ماه باشند.

تاپ یکشنبه/////// طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران سهیمه بندی شود

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سهمیه بندی روزهای مجاز ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران گفت: حتما باید چنین طراحی داشته باشیم و خودروهایی که از بیرون تهران می آیند چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت تردد خودرو در شهر تهران 1 میلیون خودرو است، اظهار کرد: در حال حاضر 5 میلیون خودرو در شهر تهران تردد می کند.

وی افزود: اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم می کند که خودروهای شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند.

میر لوحی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرحی به نام  «پیمایش» هستیم، گفت: در این طرح کسانی که از شهرستان به تهران می آیند تنها به مقدار مشخصی می توانند تردد کنند.

در حالیکه میر لوحی خبر از بررسی این طرح برای کاهش ترافیک و آلودگی تهران داده، هاشمی رئیس شورای شهر تهران تلاش می کند تا با برچسب زنی مانع اجرای این طرح شود.

تاپ یکشنبه/////// طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

اجرای این طرح مسایل امنیتی ایجاد می کند

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهمیه بندی ورود خودروهای شهرستانی برای ورود به تهران چقدر امکان پذیر است گفت: من در این مورد نمی توانم نظر بدهم!  این یک موضوع کشوری است و  وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد زیرا که اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می کند.

تاپ یکشنبه/////// طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

موافق محدودیت تردد پلاک شهرستانی ها در تهران نیستم

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون رد یا مخالفت با این پیشنهاد گفت: در شرایط کنونی اجرای این طرح را به صلاح نمی دانیم.

تاپ یکشنبه/////// طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

موافقت وزارت کشور با اعمال محدودیت تردد برای پلاک شهرستانی ها

اما مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌های کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد طرح مذکور گفت: نظر ما نسبت به این موضوع مساعد است و برای عملی شدن آن هم همکاری می کنیم.

وی افزود: این موضوع پیشنهاد خوبی است، خیلی از خودروها از شهرستانهای اطراف به تهران می آیند و به آلودگی و ترافیک آن می افزایند.

برای اجرای این طرح نیاز به زیرساخت داریم

محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه با این طرح موافقم گفت: البته اجرای این طرح زیر ساختهای زیادی می خواهد. زیرا  تهران مانند گذشته نیست که چند دروازه داشته باشد و بخواهیم از این طریق عبور و مرور را کنترل کنیم.

وی افزود: با نفس این پیشنهاد موافقم ولی باید در مورد نحوه اجرای آن اقدام کارشناسی انجام داد.

تاپ یکشنبه/////// طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد/ غیر تهرانی‌ها عامل نیمی از ترافیک پایتخت

حق انتخاب را به مردم بدهیم

همچنین شهر بانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص محدوده های ترافیکی که ایجاد شده گفت: معتقدم که باید اجازه داد تا مردم خودشان انتخاب کنند که چه طرحی اجرا شود و آنچه که تاکنون اجرا شده راه حل نبوده و  تنها پاک کردن صورت مسئله است.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که در شورای شهر تهران نسبت به مدیریت ورود خودروهای شهرستانی به تهران یک همگرائی و مطالبه نسبی وجود دارد، اما آنچه عملیاتی کردن این پروژه را کند کرده، ضعف حمایت مردمی و نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور است.

از آنجائی که این طرح برای شهروندان تهرانی نافع بوده و ضرر و زحمتی برایشان نداشته و به تردد آنها در سطح شهر سهولت می بخشد، به نظر می رسد، حمایت مردمی برای اجرای این طرح بهانه مناسبی برای به تاخیر انداختن آن نیست.

اما وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی یا باید شهر تهران را از آلودگی و ترافیک برهاند و یا خود را در برابر ورود بی هزینه خودروهای شهرستانی به تهران  تسلیم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
درست نیست محدود یت اونای که میان مسافر کشی میکنن بیکارند اگه همین مسافرکشان یه کارتوشهرشان براشون فراهم بشه صدسال دیگه هم تهران نمیان این کار باید ازریشه درست بشه محدودیت کار خرابتر میکند اون وقت شهرستانهای میگن پلاک تهران حق ورود ندارد اون وقت تکلیف چیه
Iran (Islamic Republic of)
بشیر ایوانی
۰۸:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سلام،
من اسلامشهر زندگی میکنم ۲ساله اومدم اینجا،ولی ماشینم ک باهاش رفتو امد دارم و میرم سرکار و برمیگردم پلاک شهرستانه(کرمانشاه) خب من ک اینجا زندگی میکنم چون پلاکم مال اینجا نیس چرا باید جریمه بشم؟نمیدونم چیکار کنم لطفا یکی بهم بگه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
من در تهران سرباز هستم
و یک روز در میان باید مسیر قزوین تهران را رفت آمد کنم
وضعیت حمل و نقل عمومی ک افتضاحه ، مسیر یک و نیم ساعته را پنج ساعت باید معطلی بکشیم
با اتومبیل خودم هم ک پلاک قزوین و در تهران تردد کردم مسئولین راهور پس از متقائد شدن اجازه ادامه مسیر دادن ،
اما در ادامه راه دوربین راهور من را جریمه کرده و دست بنده به هیچ جا بند نیست
این چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
آرین
۰۷:۰۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
با سلام دوستان کشور متعلق به همه است تهرانی یا غیر تهرانی نداره مدیران اگه راست میگن ودنبال خلوتی تهران هستن اول این اتباع خارجی(افغانی.پاکستانی )وغیره را بیرون کنن چون باعث میشن فضای زیادی از حمل ونقل عمومی وکار را از مردم بگیرن و مردم خودمون بیکار شن ونتیجه بیکاری میشه خیابان گردی دزدی و مسافر کسی ولی چون اتباع بیمه نمیخوان مدیران ومسولین بیشتر به فکر اونا هستن وسلام
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمدی
۰۲:۳۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
پلاک اطراف تهران مثلن شهریار یا اسلام شهر با استانها دیگه چه فرقی داره،
Poland
رضا
۱۷:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۸
آره دیگه بهتر از قانونی کردن نژاد پرستی به بهانه آلودگی نبود
Iran (Islamic Republic of)
sasan
۲۱:۰۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
تا وقتیکه قرارداد ملک استیجاری توسط مشاورین املاک به راحتی در دسترس هستش این کارها بی فایده هستش. فقط کافیه در برنامه دیوار کلمه "پلاک" را جستجو کنید. خواهید دید که بصورت کاملا قانونی جعل اسناد دولتی را تبلیغ می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
هر استان باید یه دانشگاه خوب داشته باشه، چیه همه جو میدن شریف و تهران؟
وزارت علوم جو گیر نشه و تو هر استان چند تا دانشگاه خوب بزنه و البته بهترین دانشگاه رشته های مختلف را در استان های مختلف بزنه. بعضی دانشگاه های شهرستان از دانشگاه شریف هم بهتره ولی چون نمی رسند جو شریف شده.
به نظرم یکی باید نهادهای دولتی که ملت را هی می کشن تهران جریمه کنه. مثلا می خواستم یک امضا بگیرم سه بار رفتم وزارت علوم من که تهرانم خسته شدم، بیچاره از همه شهرستان ها اومده بودند. آخه خنگ، می میری یه سیستم بزنی یارو اینترنتی پر کنه و براش بفرستی، هی بدبخت رو می کشونی تهران
کلا باید عوارض خودرو را زیاد کرد و پولشو ریخت برای حمل و نقل عمومی و حمل و نقل عمومی را مدیریت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۰۱:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
سلام در خصوص محدودیت خودرو شهرستانی به پایتخت باید به عرض برسانم‌تهران قلب ایران و متعلق به همه ایرانیان است نه فقط به شماره پلاک تهرانی تفاوت قایل شدن یعنی تمام ایرانیان بجز ساکنین تهران درجه دوم محسوب کردن و ظلم مضاعف مثلا کسی با ماشین شخصی خود مدیضش را به تهران آورده تکلیفش چیست بدترین نظریه محدود کردن خودرو شهرستانی هست باید فکر دیگر کرد که کاملا کارشنتسی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
کلیات طرح خوبه ولی باید اصلاح بشه
اگر یکی بخواد برای گردش و یا تفریح بیاد و رفت و آمد کنه مشکل نیست.
اما طرف برای مسافرکشی و کارهای بیخودی میاد مشکله.
باید راننده های شخصی کلا در تهران حذف بشوند و فقط تاکسی و اسنپ باشه.
باید یه کنترلی باشه نه فقط برای تهران بلکه برای تمام شهرستان ها.
مثلا شمال رو ملت به گند کشیدن ولی کسی جریمه نمی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
اگه منظورتون جلوگيري از مهاجرت و بزرگتر شدن تهرانه بايد يه زماني رو مشخص كنين مثلا هر سال دو ماه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
پایتخت را ببرید جای دیگه تا مردم کمتر بیان تهران. چه معنی داره پایتخت تهران باشه بعد بگن چرا از شهرستان زیاد به تهران سفر میشه؟ مردم که بیکار نیستند. لابد کار دارند که میاند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
مشکل از پایتخت بودن تهران نیست، مشکل نهاد های دولتی هستند که سواد مدیریتی نداره.
تو همه جای دنیا، شما کارتو اینترنتی ثبت می کنی و یا نمایندگی شهرستان و نیاز باشه اینترنتی تهران ارسال میشه و جوابیه میاد.
حالا این وزارت خونه ها مرض دارند هی ملت رو می کشند تهران فقط برای یه نامه.
اول باید دستگاه های دولتی را جریمه کرد تا آدم بشوند.
France
ستار
۲۲:۲۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
با دویست و پنجاه تومن دلال ها جلوی تعویض پلاک ها وایسادن و اجاره نامه با کد رهگیری تهران میدن و طرف میره ماشینشو شماره تهران میکنه بعدش اجاره نامه رو پاره میکنن. کاری که همه شهرستانی ها برای کار در اسنپ کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
شما این مورد را دیدی زنگ بزن 110.
چند تا از این موارد را کشیدیم دادسرا هم دلال بیچاره شد و هم یارو که پلاک گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۸:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
ما تهرانی ها موافق این طرح هستیم هر کی موافقه لایک کنه،
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۰۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
بهتره بگید ما تهران نشینها --- عزیزم از هر هزار تاتون ، نهصد و نود و پنج تا شهرستانی تهران نشین هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
لابد چند روز دیگه میگن کدام شهر آزاد و کدام شهر آزاد نیست که مردم خودشون بجون هم بیوفتن هر شهری که برای تهران منفعت داره.
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۱۲:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
بابا شماها چقدر ساده اید.ببینید برنامش مال کدوم اقازادست که میخواد مفت پول دربیاره تا این دولت سر کاره.1کم چشمو به عقل وصل کنید تمام کارهای دولت در راستای منافع شخصی بعضی اقایونه.کدوم مصوبه و برنامه ای برای حمایت از مردم تصویب شده؟میتونید نام ببرید؟
آخرین اخبار