دو روزی است که بازار خودرو در ابهام افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه، نگاه مقصری به سازمان حمایت دارد.

خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهای گذشته خبر تغییر سیستم قیمت گذاری خودرو در درب کارخانه منتشر شد. خبری که بر  اساس آن قیمت خودرو در کارخانه با فرمول قیمت تمام شده محصول به علاوه ۵ درصد سود محاسبه خواهد شد.

این به معنای آن است که در هر صورت قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع کافی بود تا بازار بی ثبات خودرو در کشور ما تحت تاثیر قرار بگیرد.

فرمول قیمت گذاری خودرو مشخص شد

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از تعیین سیستم قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: در جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به توافق رسیدند. بنا بر تصمیم گیری‌های انجام شده قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با توجه به فرمول «قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده» محاسبه خواهد شد. البته سود حداکثری زمانی لحاظ خواهد شد که واحد تولید بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید  داشته باشد.

او گفت: در سیستم قیمت گذاری جدید هم سازمان حمایت و شورای رقابت قیمت تمام شده محصولات را تعیین کرده و حداکثر ۵ درصد سود به آن اضافه می‌کنند.

این منبع آگاه با تاکید بر این که قیمت نهایی محصولات هنوز مشخص نشده است تصریح کرد: ابتدا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت تمام شده محصولات را استخراج کرده و در کمیته تخصصی خودرو اعلام می‌کند تا بعد از رای گیری در جلسه ستاد تنظیم بازار ارائه شده و درباره آن تصمیم گیری شود.

او بیان کرد: گزارشی از جمله تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، عمل تعهدات مشتری، داخلی‌سازی و مواردی از این قبیل هر ماه به ستاد تنظیم بازار ارائه خواهد شد تا از بروز مشکل در بازار و تولید خودرو جلوگیری شود.

کافی بود روز گذشته سری به مراکز عرضه خودرو و فروشندگان بزنید تا تاثیرات این اتفاق را از نزدیک ببینید. تمامی خودروها رکورد جدیدی در قیمت‌ را شکستند و جایگاه بالاتری کسب کردند، حتی برخی رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ادعای ورود پراید به کانال ۸۵ میلیون و ۹۰ میلیون تومان را هم داشتند.

با این وجود چه چیزی در انتظار آینده بازار خواهد بود؟ بازاری که در شرایط فعلی هم با مشکل کمبود عرضه مواجه است و هر از چند گاهی با نوسانات قیمتی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، این تغییرات قیمتی چقدر تغییر نرخ را به همراه خواهد داشت.

۳ عامل افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار

امیر حسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت اخیر خودرو بیان کرد: عواملی از جمله تعیین تکلیف نشدن قیمت خودرو، کاهش تولید در سال گذشته، محدود شدن واردات و کاهش ارزش ریال افزایش قیمت در بازار را به همراه داشت.

او بیان کرد: این تجربه به دولت ثابت کرد که ثبات قیمت در کارخانه مانع افزایش قیمت در بازار نخواهد شد و صرفا ضرر ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازی ها را به همراه داشت. ادامه این روند تقریبا غیر ممکن است پس باید فکری به حال این موضوع کرد. یکی از راه هایی که می تواند موثر باشد فروش با قیمت ۵ درصد کم تر از حاشیه بازار و ۵ درصد سود بر روی قیمت تمام شده محصول است.

کاکایی تصریح کرد: تعلل در این موضوع ادامه رشد جهش گونه قیمت ها را به همراه خواهد داشت اما حداقل اتفاقی که می افتد آن است که خودروسازها در این شرایط سخت نفس کشیده و دیگر زیان نخواهند کرد.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: تحت هر شرایطی در چند مدت آینده افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد چرا که این اقدام یعنی کنترل بازار دیر انجام شد؛ در شرایط فعلی تولید بسیار ضعیف است  اما  پیش بینی می شود در بلند مدت یعنی حداقل ۶ ماه آینده خودروسازی روند تولید مناسب تری به خود گرفته و توان کنترل بازار را داشته باشیم.

نکته جالب توجه آنجاست که این تصمیم بدون هماهنگی با شورای رقابت گرفته شده است؛ از طرفی در سیستم قیمت گذاری جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مسئولیت تعیین قیمت تمام شده خودرو‌ها را بر عهده دارد بنا بر این، این سازمان یکه تاز قیمت گذاری جدید خودروها شده است.

تاثیر حذف پراید و ۴۰۵ از بازار خودرو

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: برخی از خبرگزاری ها مصوبه جدید را نتیجه توافق شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار دانسته اند در حالی که چنین توافقی برای قیمت گذاری انجام نشده است.

او بیان کرد: بر اساس قانون ما باید دستورالعمل تنظیم قیمت را برای تایید یا تکذیب به ستاد تنظیم بازار ارسال کنیم که این کار انجام شده است؛ طبق ماده ۳ مصوبه سران قوا، اگر ستاد مشکلی با این قیمت گذاری ها داشته باشد باید آن را به ما بازگردانده و ویرایش توسط شورای رقابت انجام شود.

شیوا با اشاره به اختلافات شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای میزان تغییر قسمت تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده را مبنی بر تعیین قیمت می داند در حالی که ما روش سقف قیمتی را مناسب تر می دانیم چرا که برخی از هزینه های خودروسازها را نامربوط می دانیم.

این عامل را در کنار توقف تولید پراید و ۴۰۵ بگذارید، در چند مدت کوتاه آینده دو خودرو ۴۰۵ و پراید برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهند شد. این در حالی است که سال گذشته با تمام تلاش‌های انجام شده تنها ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شد، این مقدار تنها دو سوم از نیاز بازار را پاسخگو بود و همین متناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا یکی از بنیان‌های آشفته بازار خودرو در کشورمان است.

حذف پراید و ۴۰۵ در چنین شرایطی بدون شک باعث افت شدید تولید خواهد شد و در نهایت هیزمی برای آتش بازار آشفته کشور می‌شود.

هم اکنون زمان مناسبی برای حذف پراید نیست

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حذف دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولید کشور بیان کرد: خودرو پراید یکی از پر تیراژ ترین و ارزان قیمت ترین خودروهایی است که در کشور تولید می شود. عوامل بسیاری از جمله ایمنی و آلایندگی باعث می شود که همه موافق حذف آن از روند تولید باشند اما هم اکنون شرایط مناسبی برای تحقق این کار نیست.

او با تاکید بر اهمیت متعادل بودن بازار هنگام از رده خارج کردن چنین خودرویی بیان کرد: جایگزین کردن خودرو جدید و آماده سازی خطوط تولید فرآیندی بسیار زمان بر است و در نهایت باعث خواهد شد تا تیراژ خودروها به شدت کاهش پیدا کند.

بیگی گفت: بازارهای موازی هم از جمله اتفاقات بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند؛ قیمت سازی ها باید کنترل شده و فضای بازار خودرو در کشور باید به سمت حفظ ثبات حرکت کند.

تمام این عوامل می‌توانند تحدیدی برای بازار خودرو کشورمان باشند و همین موضوع باعث شده تا جای خالی سازوکار کنترل بازار بیشتر از گذشته حس شود؛ سازو کاری که مدت‌هاست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وعده آن را به ما می‌دهد اما هنوز خبری از تحقق آن نیست.

آخرین بار روز ۱۸ فروردین بود که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان خرید و فروش خودرو در چند مدت اخیر حدوداً به صفر رسیده است و نمی‌توان درباره قیمت‌ها اظهار نظر کرد؛ برخی به دنبال سودجویی از طریق فضای مجازی به دنبال تغییرات قیمتی هستند و نمی‌توان بر این اساس برای بازار خودرو نظر داد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: «قیمت خودرو‌ها در مبدا تغییری نکرده و تغییرات قیمتی به بازار آزاد مربوط است؛ برای کنترل بازار هم تا پایان فروردین برنامه‌ای ارائه خواهیم کرد.»

اما روزها از پایان فروردین گذشت و هنوز راهکاری از طرف این سازمان برای کنترل بازار ارائه نشده است، گذر زمان مشخص خواهد کرد چه آینده‌ای در انتظار بازار خودرو خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۷
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
از ایران فرار کنید بریم کشور های خارجی کشور هایی که پولشون ارزش زیاد داره ایران ديگه تبدیل شده به جهنم! یک بچه بزرگ میکنی آخرش در آینده میبینی بیکار یک جا نشته یا میری دانشگاه قبول میشه آخرش هم چی بیکاری نشتی تو خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ولی جدا کی میخره پراید نود میلیونی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمعیت کشور رو به پیری میره. بذارید اون روز هم نزدیکه وقتی اقصاد شکست خورده باعث پیر شدن جمعت شد. که نتیجه عدم ازدواج و فرزند آوری خانواده ها به دلیل گرانی و عدم تامین مایحتاج خانواده ها شده. و بدتر از همه فراری شدن جوانها از ازدواج به دلیل گرانی افسار گسیخته. نتیجه این گرانی ها را 20 تا 30 سال آینده همه خواهید دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلطان سکه هم اعدام کردن، سکه ارزون نشد که هیچ دوبرابر هم شد، کار از این حرفها گذشته، مسئولین از نجابت مردم ایران دارن سوء استفاده مکنن، اونها فهمیدن مردم ایران سریع کنار میان، یعنی چاره ای هم ندارن، تو گرونی بنزین اعتراضات باعث ضرر جانی و مالی مردم شد،مسولین سرحرف خودشون موندن و قیمت رو تغییر ندادن،
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۸:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بند های اخرش دارن اماده سازی میکنن برای تولید دوباره پراید
پس چ زمانی حذف پراید مناسب هس؟؟
دگه داره پروژه صد میلون شدن پراید ب حقیقت میپیونده
خودرو سی سال پیش نود میلیون هر سال هم رتبه اول تصادفات و تلفات
ینی ی ایرانخودرو ک از قبل انقلاب بود بعد چل سال و خورده ای توانایی طراحی ی خودروی جذاب و نوین را ندارن؟؟؟اینو ب کی بگی خدااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با چهارتا از این گرون فروش ها به طور جدی برخورد بشه دیگه کسی هوس گرون فروشی به سرش نمیزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر این کشور نظارت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
"...تا جایی که مردم تحمل کنند..."!
United States of America
هادی
۰۲:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
متوجه تیترتون نمیشم؟منتظر گرانی مجا بود..گرون شده دیگ...مگ نمیبینید...پراید 90 تومن!!!ینی چی..سازمان حمایت چ میکنه دقیقا؟؟کودوم جنس قیمتش ثابت یا ارزون شده!!یکی بمن بگه
Iran (Islamic Republic of)
رشیدی
۲۳:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا باعث و بانیش رو لعنتتتتتتت کنه
که انقد ظلم میکنن به مردم
Iran (Islamic Republic of)
حامدم
۲۳:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنظرم دیگه خیلی دیر شده بخان قیمت رو ثابت کنن، بهتره قیمت رو ازاد کنن گمرک هم ازاد کنن تا دامپینگ اتفاق بیوفته، بازار خودش قیمت رو تعدیل میکنه، بخش نامه ای نمیشه اصلاحش کرد،دولت باید وظیفه اش جلوگیری از ابجاد انحصار باشه نه تنظیم قیمت با بخشنامه ها
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی
۲۲:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود
خداشاهده ارزش پراید با تورم هم اگه از یه نوجوان 15 ساله ی مطلع بپرسی میگه فوقش 50...که همون هم البته بگیم با دلالی و...یا پژو پارس 100 با این اوضاع دلالی و...
نه این قیمت ها!!!واقعا اگه قیمت ها رو در این حدود نکنین پس وظیفه ی مردم هست به نظرم که خودروی صفر نخرن تا ورشکست بشه شرکت های مونتاژ کننده ی خودرو نه تولید کننده!!!(آخه غالبا منتاژن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کار خودشونه ... دلال اصلی خود دولت و خودروساز ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
شکور
۲۲:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
۹۰ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان پراید 90 تومان درست خب با معادل دلاری چه خودرویی در دنیا میشود خرید و آیا کیفیتش مثل پراید است ؟؟
آخرین اخبار