
باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سارا بابایی- آغاز مهر امسال در لرستان با رویکردی متفاوت و تحولمحور همراه است.
تمرکز آموزش و پرورش استان، فراتر از ارتقای شاخصهای کمی مانند معدل و نتایج امتحانات، بر توسعه تربیتی، مهارتآموزی و فرهنگ یادگیری مداوم در مدارس است.
هدف اصلی، تبدیل مدارس به سازمانهای یادگیرندهای است که تصمیمات آنها مبتنی بر داده و شواهد بوده و همزمان محیطی خلاق، پرنشاط و اخلاقمحور برای دانشآموزان ایجاد کند.
مدارس یادگیرنده، محور تحول
سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد که تغییر نگرش و ساختار فکری مدیران و معلمان، پایه و اساس تحول در مدارس است.
او افزود: ما باید همواره یادگیرنده باشیم. منش و شخصیت یادگیرنده تنها اصلی است که هیچگاه تغییر نمیکند. کلاسهای توانمندسازی و دورههای ضمن خدمت ارزشمندند، اما آنچه مهمتر است، تغییر در نگرش و ساخت شناختی مدیران و معلمان است؛ تغییری که در نهایت به رفتار فردی و سازمانی منجر میشود.
او اظهار داشت:آغاز سال تحصیلی جدید فرصتی برای بازاندیشی است و ما فقط ۱۳ روز کاری تا مهرماه فرصت داریم تا مهر متفاوتی رقم بزنیم. این تفاوت صرفاً در شعار محقق نمیشود، بلکه نیازمند تغییر در نوع نگرش، رفتار سازمانی و فرهنگ مدرسه است.
او تأکید کرد که مدارس نباید تنها به شاخصهای کمی محدود شوند، بلکه توسعه تربیتی و پرورشی دانشآموزان نیز باید در اولویت باشد.
نقش مدیران؛ موتور محرکه تحول
زهرا نظری، معاون آموزش متوسطه استان، مدیران مدارس را کلید اصلی تحقق این تحول دانست و گفت:مدرسه الگوی تراز، مدرسهای است که همه ارکان آن از مدیر و معلم تا دانشآموز و والدین در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند. هر یک از مدیران موتور محرکه این تحول هستند و با همت جمعی میتوانیم سال پیشرو را نقطه عطفی در آموزش و پرورش استان لرستان قرار دهیم.
او افزود که مدارس باید به محیطی برای نشاط، خلاقیت، مهارتآموزی تبدیل شوند و این هدف تنها با مشارکت فعال مدیران، معلمان و والدین قابل دستیابی است.